Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-11-01, 03:57
  #1
Medlem
sten.bs avatar
"Tamiflu utvecklades och patenterades 1996 av ett biotech-företag i
Kalifornien, Gilead Sciences Inc. Gilead är ett NASDAQ-listat
aktiebolag som föredrar att hållla en låg profil i den nuvarande
rusningen efter Tamiflu. Detta kan bero på en person som är knuten
till företaget. 1997 utnämndes Donald H. Rumsfeld till Gileads
styrelseordförande, en post som han behöll fram till början av 2001,
då han blev USA:s försvarsminister. Rumsfeld hade suttit i Gileads
styrelse sedan 1988, enligt ett pressmeddelande från företaget av den
3 januari 1997.

Enligt obekräftade uppgifter har Rumsfeld under sin tid som
försvarsminister ökat sitt aktieinnehav i sitt gamla företag Gilead
Sciences Inc. med ytterligare 18 miljoner dollar, vilket gör honom
till en av de största aktieägarna i företaget, om inte den störste."

Paniken är ett skämt. Om man inte är höns eller hönsfarmare är det
bara hönsskit alltsammans. Eftersom viruset inte smittar människor
emellan finns det ingen verklig
fara. "Nej, men det skulle kunna mutera så att det blir smittsamt
mellan människor", säger panikmånglarna. Visst skulle det kunna göra
det, men det är mycket, mycket troligare att något annat virus som vi
aldrig har hört talas om muterar på detta sätt. Vi skulle också kunna
dö allihop när jorden träffas av en asteroid.

Hur genomskinliga lögnerna om fågelinfluensan är syns på de officiella
reaktionerna. Regeringar betalar rika människor som Rumsfeld miljarder
dollar för att lägga upp lager av onyttiga medikamenter som inte har
någon känd effekt i behandlingen av fågelinfluensa, när det enda
sättet att stoppa viruset, om det verkligen är det man vill göra, är
att betala asiatiska hönsfarmare för att slakta sina fåglar. Men det
vore att betala fattiga människor, och paniken och vaccinköpen är till
förmån för de rika, alltså grips vi av panik och köper vaccin. Det
påminner om hur "peak oil" nyligen utnyttjades så framgångsrikt till
att skapa rekordvinster för oljebolagen. Ska vi någonsin lära oss?

Mer om Rummyflunsan på www.gilead.com/wt/sec/pr_933190157 och
http://www.mercola.com/2005/oct/25/r..._flu_hoax.htm#
och
http://bbs.chinadaily.com.cn/forumpo...?toppid=474140 och
http://www.prisonplanet.com/articles...005fluscam.htm och
http://bellaciao.org/en/article.php3?id_article=8942
Citera
2005-11-01, 12:56
  #2
Medlem
Darwins avatar
Låt säga att jag hittar någon framstående representant av den Amerikanska regeringen som har en stor aktiepost, eller en hög befattning i ett företag som tillverkar bromsmedicin mot AIDS. Är detta då ett bevis på att AIDS är en konspiration för att berika denna regeringsrepresentant.

Nej, visst ja, glömde ju att AIDS är skapat av CIA för att kunna kontrollera Afrika...
Citera
2005-11-01, 14:20
  #3
Medlem
Croatons avatar
Olika former av ”avian influenza” har sedan början av 1900-talet dödat mellan 25 och 50 miljoner människor.

Den aktuella formen av fågelinfluensa (H5N1) har en dödlighetsgrad på över 50% som dock sjunker. Detta är dock inte enbart en bra nyhet eftersom influensan då har större chans att smitta fler personer. Vilket i sin tur skapar större möjligheter för den att kombinera sig med ”mänskliga” influensa varianter och skapa en verklig pandemi.

De senaste två gångerna (-57 och -68) detta hände dog uppemot 6 miljoner människor.

WHO har gått ut med en varning för att H5N1 är en påtaglig fara för en influensa pandemi.

Hade inte Kina varit så klantliga och gjort H5N1 resistent mot billigare former av medicin hade säkerligen Tamiflu inte varit så populärt att hamstra. Dock har Tamiflu en dokumenterad effekt mot alla former av influensavirus.
Citera
2005-11-01, 15:23
  #4
Medlem
sten.bs avatar
Man ropar på löpsedlar "vargen kommer" men i själva verket finns det ingen varg.
Än så länge har 20-30 människor smittats av fåglar så att tala om pandemi är rent löjligt och som jag skrev så kan vilket virus som helst mutera.

Att du Croaton lyssnar till husbondens röst förvånar mig inte. Du har väl lagt upp ett lager av Tamiflu så husse blir glad?

Att jämföra med pandemierna -57 och -68 har ingen som helst relevans och att skylla på fattiga kinesiska bönder är cyniskt.
Citera
2005-11-01, 16:30
  #5
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Man ropar på löpsedlar "vargen kommer" men i själva verket finns det ingen varg.
Än så länge har 20-30 människor smittats av fåglar så att tala om pandemi är rent löjligt och som jag skrev så kan vilket virus som helst mutera.

Att du Croaton lyssnar till husbondens röst förvånar mig inte. Du har väl lagt upp ett lager av Tamiflu så husse blir glad?

Att jämföra med pandemierna -57 och -68 har ingen som helst relevans och att skylla på fattiga kinesiska bönder är cyniskt.

Om jag minns rätt har ungefär 120-150 bekräftats smittade, varav ett 60-tal dött.

Visst, media överdirver faran och riskerna med fågelinfluensan, men att det skulle ligga en konspiration bakom medias effektsökeri är bara dumheter. Dessutom finns det en latent risk för att influensavirus bland fåglar ska mutera och börja smitta människor, det är så alla tidigare influensaepedemier börjat.

Men låt oss för ett ögonblick låtsas att media och politiker tonat ner hotet så mycket som möjligt, och fullstänidgt struntat i att köpa in Tamiflu, hur hade den käre Sten.b's konspiratoriska hjärna tolkat detta? Hade du då inte upprörts över att den stora dolda makten (frimurarna?) vaggat in folk i falsk trygghet inför den hotande farsoten, och att bara dom ledande i Illumanti garanterats mirakelmedicinen Tamiflu? Eller hade du inte lika gärna kunnat börja tro att fågelinfluensan är frimurarnas (eller judarnas) nya metod för att kontrolera världens överbefolkning?
Citera
2005-11-01, 16:56
  #6
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Man ropar på löpsedlar "vargen kommer" men i själva verket finns det ingen varg.
Löpsedlar dramatiserar alltid. Ingen seriös vetenskaplig organisation säger "vargen kommer" de säger att det finns stor risk att en väldigt farlig varg KAN komma. Och att vi borde förbereda oss för att bekämpa den.

Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Än så länge har 20-30 människor smittats av fåglar så att tala om pandemi är rent löjligt och som jag skrev så kan vilket virus som helst mutera.
Tragiskt att du inte ens kan redovisa ett korrekt antal insjuknade. De officiella siffrorna räknar inte heller med Kina.

Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Att du Croaton lyssnar till husbondens röst förvånar mig inte. Du har väl lagt upp ett lager av Tamiflu så husse blir glad?
Att det skall vara så svårt för dig att hålla dig ifrån nedvärderande ordalag.

Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Att jämföra med pandemierna -57 och -68 har ingen som helst relevans och att skylla på fattiga kinesiska bönder är cyniskt.
Vad är skillnaden mellan en pandemi på grund av H5N1 och H2N2 samt H3N2? Varför är jämförelsen irrelevant?

Nej, ingen skyller på "fattiga kinesiska bönder". Det var en kinesisk statligt godkänd riktlinje som klart och tydligt bröt mot internationella riktlinjer för hanteringen av boskap. Resultatet har gjort H5N1 immun mot Amantadine som behandlingsmetod.
Citera
2005-11-01, 21:24
  #7
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Även om fågelinfluensan i sig inte är speciellt farlig för människan så bör man ha i åtanke vad som har hänt och kan hända om mänskliga influensavirus och influensavirus från djur kombinerar sig. Tex: http://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_flu
Att du Sten försöker göra en antiRumsfeld grej av det hela är extremt löjlig. Jag har två böcker som kan vara av intresse för herrn om han vill läsa lite om andra virus, och farligheten och hur dom som jobbar med att jag dom tänker. Det är böckerna "hot Zone" och "Demon in the freezer" bägge av Richard Preston. Efter att ha läst den andra boken så blir man definitivt för att anfalla alla länder som kan tänkas använda smittkoppor som vapen.
Citera
2005-11-01, 22:39
  #8
Moderator
farbror_barbros avatar
Problemet är såvitt jag förstår att våra kinesiska vänner äter allt som rör sig och som har minst två ben (eller kanske inga alls, orm går ju också bra...). Jag har sett de bizarra kycklingfot-backarna i Kina och en god vän som varit 'längre inåt landet' i SV berättade att på marknaderna där kunde man köpa allt. Influensorna har i alla tider alltid kommit från ett och samma ställe, inkluderande epedemin 1918. Mycket märkligt att lokalbefolkningen där inte dragit några slutsatser.
Citera
2005-11-01, 23:54
  #9
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Problemet är såvitt jag förstår att våra kinesiska vänner äter allt som rör sig och som har minst två ben (eller kanske inga alls, orm går ju också bra...). Jag har sett de bizarra kycklingfot-backarna i Kina och en god vän som varit 'längre inåt landet' i SV berättade att på marknaderna där kunde man köpa allt. Influensorna har i alla tider alltid kommit från ett och samma ställe, inkluderande epedemin 1918. Mycket märkligt att lokalbefolkningen där inte dragit några slutsatser.

Äter man hundar och katter för nöjes skull är man en snedögd barbar som inte borde få tittuleras människa, och som borde befrias från sin parasitiska orch-tillvaro snarast möjligt.
Citera
2005-11-02, 00:51
  #10
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Äter man hundar och katter för nöjes skull är man en snedögd barbar som inte borde få tittuleras människa, och som borde befrias från sin parasitiska orch-tillvaro snarast möjligt.
Kinesisk matkultur har väldigt lite med denna trådens ämne att göra. Snälla, försök hålla det på en saklig nivå...
Citera
2005-11-02, 09:22
  #11
Medlem
sten.bs avatar
"Rumsfeld isn't the only political heavyweight benefiting from demand for Tamiflu, which is manufactured and marketed by Swiss pharma giant Roche. (Gilead receives a royalty from Roche equaling about 10% of sales.) Former Secretary of State George Shultz, who is on Gilead's board, has sold more than $7 million worth of Gilead since the beginning of 2005.
Another board member is the wife of former California Gov. Pete Wilson."

"I don't know of any biotech company that's so politically well-connected," says analyst Andrew McDonald of Think Equity Partners in San Francisco.

http://money.cnn.com/2005/10/31/news...tune_rumsfeld/

Bush vill satsa 7 miljarder dollar för att bekämpa H5N1.

Ja det gäller att hjälpa sina kompisar.

"Throwing billions into the pharmaceutical industry for a vaccine that may not - and probably WON'T - work is utterly ludicrous. The vaccine under discussion is fabricated using a 2004 Vietnamese strain of the virus. By the time the virus hits the US, it will be changed considerably, especially via recombination."

http://www.rense.com/general68/d32st.htm
Citera
2005-11-02, 10:24
  #12
Medlem
Pads avatar
Nu är jag inte särskilt insatt i fågelinfluensan, men jag måste ändå fråga om du har några handfasta bevis för teorin du driver sten, eller om den här tråden bara bygger det faktum att Rumsfeld tjänar pengar? För hitills har det varit dåligt med den varan (bevis alltså).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback