2005-11-02, 10:40
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Nu r jag inte srskilt insatt i fgelinfluensan, men jag mste nd frga om du har ngra handfasta bevis fr teorin du driver sten, eller om den hr trden bara bygger det faktum att Rumsfeld tjnar pengar? Fr hitills har det varit dligt med den varan (bevis allts).

Bevis?
Jag trodde det var tydligt att jag menar, att genom att verdriva hotet frn en icke existerande pandomi berikar sig bl.a. Rumsfeld.
Jag sg Bush i gr p CNN dr han tog upp frgan med nstan parodiskt patos.
Citera
2005-11-02, 10:59
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Bevis?
Jag trodde det var tydligt att jag menar, att genom att verdriva hotet frn en icke existerande pandomi berikar sig bl.a. Rumsfeld.
verdriva hotet? Menar du att WHO medvetet ljuger angende de pandemiska riskerna med H5N1?
Citat:
The risk of pandemic influenza is serious. With the H5N1 virus now firmly entrenched in large parts of Asia, the risk that more human cases will occur will persist. Each additional human case gives the virus an opportunity to improve its transmissibility in humans, and thus develop into a pandemic strain. The recent spread of the virus to poultry and wild birds in new areas further broadens opportunities for human cases to occur. While neither the timing nor the severity of the next pandemic can be predicted, the probability that a pandemic will occur has increased.
Citat:
Are there any other causes for concern?

Yes. Several.

Domestic ducks can now excrete large quantities of highly pathogenic virus without showing signs of illness, and are now acting as a silent reservoir of the virus, perpetuating transmission to other birds. This adds yet another layer of complexity to control efforts and removes the warning signal for humans to avoid risky behaviours.

When compared with H5N1 viruses from 1997 and early 2004, H5N1 viruses now circulating are more lethal to experimentally infected mice and to ferrets (a mammalian model) and survive longer in the environment.

H5N1 appears to have expanded its host range, infecting and killing mammalian species previously considered resistant to infection with avian influenza viruses.

The behaviour of the virus in its natural reservoir, wild waterfowl, may be changing. The spring 2005 die-off of upwards of 6,000 migratory birds at a nature reserve in central China, caused by highly pathogenic H5N1, was highly unusual and probably unprecedented. In the past, only two large die-offs in migratory birds, caused by highly pathogenic viruses, are known to have occurred: in South Africa in 1961 (H5N3) and in Hong Kong in the winter of 20022003 (H5N1).
http://www.who.int/csr/disease/avian...aqs/en/#areall

Vad i DENNA rapport r det som inte stmmer sten.b? Fr dr beskrivs det som reellt, allvarligt och att det r ytterst viktigt att vi frbereder oss mot ett eventuellt utbrott. Fr annars kan konsekvenserna bli vldigt allvarliga.
Citera
2005-11-02, 11:05
Medlem
Pads avatar
Citat:
Bevis?

Ja, bevis.

Att verdriva hotet r din teori. Har du ngra bevis fr att s r fallet? Allts att det potentiella hotet inte R s farligt som ganska mnga forskare runt om i vrlden befarar att det kan vara? Vi vet ju alla att med lite tur s blir det ingen epidemi alls fr mnniskor, s det r ju kalkylerade risker. S krnfrgan r ju hur stor chansen r, vad det skulle kosta i mnniskoliv om det gr t helvete och vad det kostar att frskra sig mot en sdan pandemi. Tre faktorer som tillsammans utgr basen fr vettiga och sunda aktioner, eller hur?

D infinner sig ju frgan, om du hvdar att man verdriver hotbilden s mste du ju ha knas p alla de tre faktorerna fr att kunna gra en bedmning, eller hur? Och hitills ser det mesta av din argumentation ut att bygga p att Donald pumpar in pengar till sig sjlv. Jag efterfrgar lite handfasta bevis fr de andra ingende delarna i beslutet om frebyggande tgrder. Nr du sger att hotet r verdrivet s mste du ju basera det uttalandet p ngot handfast, eller hur?
Citera
2005-11-02, 18:17
Medlem
sten.bs avatar
Det finns ingen pandemi.

Citat:
Menar du att WHO medvetet ljuger angående de pandemiska riskerna med H5N1?
frågar Croaton med respektfullt darr på rösten.
WHO har tidigare visat sig stå på storkapitalets sida. (Det kan vi ta en annan gång). WHO ljuger inte men när dom säger "The risk of pandemic influenza is serious." så är det ett påstående ungefär som goddag yxskaft. Sitter dom inne med något som resten av oss inte vet? Varför skulle det finnas större risk att just detta virus bland tusen andra skulle kunna muteras till att bli för människan pandemisk?

Det är självklart att när Rumsfeld och andra driver denna storslagna reklalmkampanj för Tamiflu har dom ett nätverk som även har sina tentakler in i WHO. Det här rör sig inte om småpotatis utan om massor av dollar.
Citera
2005-11-02, 19:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det finns ingen pandemi.

frgar Croaton med respektfullt darr p rsten.
WHO har tidigare visat sig st p storkapitalets sida. (Det kan vi ta en annan gng). WHO ljuger inte men nr dom sger "The risk of pandemic influenza is serious." s r det ett pstende ungefr som goddag yxskaft. Sitter dom inne med ngot som resten av oss inte vet? Varfr skulle det finnas strre risk att just detta virus bland tusen andra skulle kunna muteras till att bli fr mnniskan pandemisk?

Det r sjlvklart att nr Rumsfeld och andra driver denna storslagna reklalmkampanj fr Tamiflu har dom ett ntverk som ven har sina tentakler in i WHO. Det hr rr sig inte om smpotatis utan om massor av dollar.
Nu r vl ditt resonemang tunnare r vad som r rimligt fr en trd p tv sidor. Vi kper att Rumsfeldt tjnar pengar p om vi kper vaccin i onndan, men lite mer n s mste du komma med om du skall f oss att kpa att WHO r slda. Ngon liten antydan till bevis kanske?
Citera
2005-11-02, 19:23
Medlem
Darwins avatar
Ser man nu vrlden i svart och vitt, absolut lgn och absolut sanning, onda konspiratrer och undertryckta sanningssgare, blir det frss svrt att frst det hr med riskbedmning om ett hot som ingen exakt vet hur farligt det r och som kanske kommer att intrffa.

Ingen vet nr nsta pandemi kommer, hur stor ddlighet den kommer att f, eller om det kommer att vara just H5N1 som ger upphov till pandemin, men vetskapen om att H5N1 kan mutera och drmed kan ge upphov till pandemi medfr sjlvklart att myndigheter och regeringar frbereder sig med dom medel som str till buds.

Dessutom; frutom ngra verdrivna lpsedlar (om ondskefulla nder som r p vg mot land) s har experter och sakkunniga som uttalat sig verlag tonat ner riskerna och avrtt frn tamiflu-hamstring.
Citera
2005-11-02, 20:19
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nu r vl ditt resonemang tunnare r vad som r rimligt fr en trd p tv sidor. Vi kper att Rumsfeldt tjnar pengar p om vi kper vaccin i onndan, men lite mer n s mste du komma med om du skall f oss att kpa att WHO r slda. Ngon liten antydan till bevis kanske?

Varfr skulle man inte kunna kpa potentater inom WHO?
Men som jag skrev s finns s mycket att sga i frgan s det fr bli en egen trd. Men det fr bli en annan gng. Nu talar vi om en gigantisk reklamkampanj med rddslan som vapen.
Citera
2005-11-02, 20:36
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Men som jag skrev s finns s mycket att sga i frgan s det fr bli en egen trd. Men det fr bli en annan gng. Nu talar vi om en gigantisk reklamkampanj med rddslan som vapen.

Varfr njer du dig med denna tmligen begrnsade konspiration?

Varfr inte pst att influensa i sig r phittat av Bildebergarna fr att dom varje vinter ska kunna ta kl p tusentals av sina fiender utan att det mrks?

Eller att fgelviruset r framstllt av CIA fr att sabotera Kinesernas fgeluppfdning?

Eller att Frimurarna sitter p ett botemedel mot influensa (och Canser, Aids och Hemmoroijder x) men att de hemlighller detta fr att tjna pengar via lkemedelsindustrin?

Eller att sjudommar och ldrande r inlrda beteenden som Illumanti lurat oss att tro p, och att det gr att stoppa sitt ldrande om man blir medveten om de osynliga Tetaner som klibbar fast vid oss alla?

Det gr att pst vilka dumheter som helst, men utan fakta eller riktiga argument i ryggen kan du inte rkna med att nn tror dig...
Citera
2005-11-02, 20:42
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Det finns ingen pandemi.
Ingen har psttt det heller.
Citat:
WHO ljuger inte men nr dom sger "The risk of pandemic influenza is serious." s r det ett pstende ungefr som goddag yxskaft. Sitter dom inne med ngot som resten av oss inte vet?
Nej. Deras kunskaper i mnet r relativt offentliga. Det r vl snarare frmgan att ta till sig informationen som, i vissa fall, r bristfllig...
Citat:
Varfr skulle det finnas strre risk att just detta virus bland tusen andra skulle kunna muteras till att bli fr mnniskan pandemisk?
  • Kanske fr att de studier gjorda p dess evolution pekar mot att den redan hller p att anpassa sig till dggdjur.
  • Kanske fr att det finns rapporter som pekar mot att H5N1 redan har brjat visa p mjligheter att smitta frn mnniska till mnniska.
  • Kanske fr att dess mortalitetsgrad brjar sjunka och allts flja samma mnster som utbrottet av H1N1 vilket ddade mellan 25 till 50 miljoner mnnsikor.
  • Kanske fr att studier visar att H5 och H7 strngarna har en historia bakom sig att snabbt kunna utveklas till aggresiva och oerhrt smittsamma avarter.
  • Kanske fr att f "andra virus" har samma patogeniska egenskaper som H5N1 och drfr anses hotet allvarligare.
Citat:
Det r sjlvklart att nr Rumsfeld och andra driver denna storslagna reklalmkampanj fr Tamiflu har dom ett ntverk som ven har sina tentakler in i WHO. Det hr rr sig inte om smpotatis utan om massor av dollar.
Nu r det ju dock inte Rumsfeld som str bakom de ursprungliga bedmningarna angende riskerna med H5N1. Det finns en stor enighet i forskarvrlden angende att vi skall ta detta p stort allvar.

Vill du kalla det hela fr en storslagen "reklamkampanj fr Tamiflu" fr du nog backa upp det med lite kllor som visar att det inte finns ngon risk med H5N1. Du kan ju ven ta med idioterna i Kinas missbruk av billigare behandlingsmetoder som gjort H5N1 immun mot dessa i din lilla konspirationsteori.
Citera
2005-11-02, 21:41
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
* Kanske fr att de studier gjorda p dess evolution pekar mot att den redan hller p att anpassa sig till dggdjur.
* Kanske fr att det finns rapporter som pekar mot att H5N1 redan har brjat visa p mjligheter att smitta frn mnniska till mnniska.
* Kanske fr att dess mortalitetsgrad brjar sjunka och allts flja samma mnster som utbrottet av H1N1 vilket ddade mellan 25 till 50 miljoner mnnsikor.
* Kanske fr att studier visar att H5 och H7 strngarna har en historia bakom sig att snabbt kunna utveklas till aggresiva och oerhrt smittsamma avarter.
* Kanske fr att f "andra virus" har samma patogeniska egenskaper som H5N1 och drfr anses hotet allvarligare.

Vilken snmos. Kanske, kanske, kanske. Det lter som schlagerrefrng.

I dom hr frgorna sger vetenskapen sjlv: Vi vet inte.

Citat:
Nu r det ju dock inte Rumsfeld som str bakom de ursprungliga bedmningarna angende riskerna med H5N1. Det finns en stor enighet i forskarvrlden angende att vi skall ta detta p stort allvar.

Nej sjlvklart inte men det kan vara bl.a Rumsfeld som har av vinningslystsnad drivit upp det till de absurda propotioner det ftt.

Citat:
Vill du kalla det hela fr en storslagen "reklamkampanj fr Tamiflu" fr du nog backa upp det med lite kllor som visar att det inte finns ngon risk med H5N1

Det finns en risk med mycket hr i livet bl.a att ngot virus dr ute skall mutera till att bli ett hot mot mnniskan. Men varfr just H5N1?

Citat:
Du kan ju ven ta med idioterna i Kinas missbruk av billigare behandlingsmetoder som gjort H5N1 immun mot dessa i din lilla konspirationsteori.

Det vet jag ingenting om. Men i och med att din rasism lyser igenom genom att kalla 1,2 miljarder mnniskor fr idioter s vger detta inlgg tmligen ltt.
Citera
2005-11-02, 22:26
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Vilken snömos. Kanske, kanske, kanske. Det låter som schlagerrefräng.

I dom här frågorna säger vetenskapen själv: Vi vet inte.
Formuleringen "kanske" kommer som ett resultat av din frågan angående "Varför". Om det verkligen var så svårt att förstå kan du få svaren igen. Lite mer lättfattliga.
Citat:
Varför skulle det finnas större risk att just detta virus bland tusen andra skulle kunna muteras till att bli för människan pandemisk?
  • För att de studier gjorda på dess evolution pekar mot att den redan håller på att anpassa sig till däggdjur.
  • För att det finns rapporter som pekar mot att H5N1 redan har börjat visa på möjligheter att smitta från människa till människa.
  • För att dess mortalitetsgrad börjar sjunka och alltså följa samma mönster som utbrottet av H1N1 vilket dödade mellan 25 till 50 miljoner männsikor.
  • För att studier visar att H5 och H7 strängarna har en historia bakom sig att snabbt kunna utveklas till aggresiva och oerhört smittsamma avarter.
  • För att få "andra virus" har samma patogeniska egenskaper som H5N1 och därför anses hotet allvarligare.
Citat:
Nej självklart inte men det kan vara bl.a Rumsfeld som har av vinningslystsnad drivit upp det till de absurda propotioner det fått.
Absurda propotioner? Varningarna kommer från forskningsvärlden. Om deras slutsatser är fel så får du väl visa varför och på vilket sätt de är fel.

Citat:
Det finns en risk med mycket här i livet bl.a att något virus där ute skall mutera till att bli ett hot mot människan. Men varför just H5N1?
Du hittar svaret i listan jag gjort åt dig.

Citat:
Det vet jag ingenting om. Men i och med att din rasism lyser igenom genom att kalla 1,2 miljarder människor för idioter så väger detta inlägg tämligen lätt.
Och du kommer säkerligen inte bemöda dig att sätta dig in i den delen heller...

Men att påstå att jag är rasist är riktigt lågt. Jag har inte kallat 1,2 miljarder kineser för idioter. Jag har kallat dem som drev igenom den kinesiska statliga riktlinjen att ge Amantadine till djuren (trots förbud enligt internationella riktlinjer). Tycker du verkligen att det var ett smart drag av dem?
Citera
2005-11-02, 23:06
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Sten B hur vore det med lite bevis och inte frvirrade fantasier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in