Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2005-11-04, 01:20
  #37
Medlem
sten.bs avatar
Ja, det vore en vacker dröm om vi kunde förbereda oss på alla av de tusentals virus i vår omgivning som kan mutera. Men dessvärre kan vi först när viruset har muterat framställa motmedel.
Men sov ni sött med Rummys Tamiflu under kudden och känn er säkra.
Citera
2005-11-04, 03:12
  #38
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Ja, det vore en vacker dröm om vi kunde förbereda oss på alla av de tusentals virus i vår omgivning som kan mutera. Men dessvärre kan vi först när viruset har muterat framställa motmedel.
Men sov ni sött med Rummys Tamiflu under kudden och känn er säkra.
Nu får du nog tagga ner några nivåer. Eller kanske snarare tagga upp några nivåer om vi talar om kunskapsinhämtning.

Vilka tusentals virus i vår omgivning tycker du är jämförbara med H5N1 och på vilka sätt?

"Motmedel"? Amantadine, Rimantadine, Oseltamivir och Zanamivir slår ut ett influensavirus förmåga att fullt utvecklas och/eller sprida sig. Så vitt jag vet finns de redan tillgängliga.

Du förstår att det inte handlar om ett ofarligt virus från början... och att dess mutation som det talas om egentligen bara handlar om att den genomgår en antigenisk förändring och går från att spridas från fågel-fågel eller fågel-människa till människa-människa?

H5N1s patogeniska egenskaper behöver inte förändras för att detta skall bli ett för människor otroligt destruktivt virus. Hur många av dessa tusentals virus du vill jämföra H5N1 med dödar mellan 35-65% av alla människor den drabbar?

Alla influensavirus genomgår antigensika förändringar där de kombinerar sig med andra influensavirus. Det är så de fungerar och utvecklas. Det är därför fullt normalt att H5N1 kombinerar sig med andra former av influensavirus och där igenom får nya egenskaper. Det är alltså ingen "freak accident" att viruset "muterar" och utvecklas.

Du talar om detta virus som att det vore den årliga "lite småfebrig i kroppen"-influensan. Förstår du inte att sådana uttalanden endast blottar en närmast total okunskap från din sida?
Citera
2005-11-04, 03:19
  #39
Medlem
sten.bs avatar
Antalet är det ingen som känner. Vem kände till HIV innan den slog till? Hjälper Amantadine, Rimantadine, Oseltamivir och Zanamivir?

Dessutom har virus en tendens att mutera i relativt rask takt så innan man får hejd på det kan det vara så att man har ett brett antal stammar att slåss mot och då kan man sitta i samma problematik som med t.ex. i bästa fall det vanliga förkylningsviruset eller i värsta fall en knepig historia som HIV-viruset där man efter mycket lång tids intensiv forskning har fått fram effektiva bromsmediciner men ännu varken effektivt vaccin eller botemedel.

Vi tror att mediciner som Tamiflu kan hjälpa men vi vet inte. Det går i viss mån att tillverka vacciner som är effektiva mot en hel bas av virus från en viss familj, så fungerar det redan existerande influensavaccin som erbjuds folk på vårdinrättningarna i stort sett varje vinter. Detta vaccin blir dock riktigt effektivt först efter att utbrotten börjat - oftast i asien - när man hunnit modifiera och anpassa det och då är det oftast mycket små skillnader mellan de olika influensorna från år till ett annat.
Citera
2005-11-04, 09:50
  #40
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Antalet är det ingen som känner. Vem kände till HIV innan den slog till? Hjälper Amantadine, Rimantadine, Oseltamivir och Zanamivir?

Intressant exempel... Och vad blev effekten när man väl upptäckte HIV? Inga problem? Eller skulle det möjligtvis varit lönt att börjat forska och fixa innan smittan bröt ut, om man haft den möjligheten.

Citat:
Dessutom har virus en tendens att mutera i relativt rask takt så innan man får hejd på det kan det vara så att man har ett brett antal stammar att slåss mot och då kan man sitta i samma problematik som med t.ex. i bästa fall det vanliga förkylningsviruset eller i värsta fall en knepig historia som HIV-viruset där man efter mycket lång tids intensiv forskning har fått fram effektiva bromsmediciner men ännu varken effektivt vaccin eller botemedel.

Så bara för att uppgiften är svår så skall man låta bli? Intressant är också hur du började tråden med att deklarera att det inte är något problem, för att nu gå in på linjen att det ändå inte går att stoppa när viruset väl börjar mutera.

Själv är jag nog inne på att balnd alla miljontals virus som härjar där ute så försöker man identifiera de med värst egenskaper för människan och jobbar förebyggande med dem. Det är farligare med influensan än en vanlig förkylning. Jag har fullt förtroende för att forskare världen över gör det de kan för att vi skall vara så förberedda som vi kan vara den dagen en ny pandemi håller på att bryta ut (det är faktiskt en fråga om när, inte om).

Så antingen får du börja hosta upp de där bevisen vi efterfrågat eller så är det nog dags att gå hem igen Sten.
Citera
2005-11-04, 10:52
  #41
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Intressant exempel... Och vad blev effekten när man väl upptäckte HIV? Inga problem? Eller skulle det möjligtvis varit lönt att börjat forska och fixa innan smittan bröt ut, om man haft den möjligheten.

Men den möjligheten hade man inte eftersom man inte kände till viruset innan det drabbade människan. Det är precis det jag menar. Att man nu pumpar ut Tamiflu i mängder (jag hörde 9000 förpackningar bara i Sverige) mot ett virus vi ännu inte känner.

Citat:
Så bara för att uppgiften är svår så skall man låta bli? Intressant är också hur du började tråden med att deklarera att det inte är något problem, för att nu gå in på linjen att det ändå inte går att stoppa när viruset väl börjar mutera.

Jag har aldrig sagt att det inte är ett problem. Men det är inte ett hot mot människan i proportion till den uppmärksamhet det väcker. Det påminner om SAAR, BSE. m.fl. och om just det här viruset kommer att mutera vet varken jag eller någon annan. Man skall givetvis hitta effektiva sätt att bekämpa viruset om inte annat så för fåglarnas skull. Om det skulle mutera så har vi ett annat virus och hur vi kan bekämpa det vet vi inte förrän det finns.

Citat:
Jag har fullt förtroende för att forskare världen över gör det de kan för att vi skall vara så förberedda som vi kan vara den dagen en ny pandemi håller på att bryta ut (det är faktiskt en fråga om när, inte om).

Jag har förstått att du har förtroende för auktoriteter på alla plan. Det tyder väl på lite dåligt självförtroende och det är något naivt. Men OK om du känner dig trygg med det så kan du väl sova lugnt med en ask Tamiflu under kudden.
Citera
2005-11-04, 11:42
  #42
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Men den möjligheten hade man inte eftersom man inte kände till viruset innan det drabbade människan. Det är precis det jag menar. Att man nu pumpar ut Tamiflu i mängder (jag hörde 9000 förpackningar bara i Sverige) mot ett virus vi ännu inte känner.

Du förstod uppenbarligen inte att det var en hypotetisk fråga? Nej, man hade inte den möjligheten för att man inte kände till viruset. Om man haft tillgång till viruset, eller tidigare versioner av det så hade man givetvis varit betjänt av att kunna börja forska på motmedel eller bromsmediciner redan innan epidemin bröt ut, och troligtvis hade många människoår kunnat sparas.

I det här fallet FINNS det tillgång till en hel del material, både dokumentation om hur influensa betett sig tidigare i världshistorien, och prover på de virus som härjar runt just nu. Givetvis skall man inte lägga allt i frysen och vänta på att epidemin bryter ut, man gör självklart vad man kan i förebyggande syfte med de verktyg som finns tillgängliga. Allt annat vore korkat. Vad forskarna idag försöker göra är att få upp så många skyddsräcken de kan så att inte så många riskerar att falla av influensabron om det blir halt väglag.

Citat:
Jag har aldrig sagt att det inte är ett problem. Men det är inte ett hot mot människan i proportion till den uppmärksamhet det väcker. Det påminner om SAAR, BSE. m.fl. och om just det här viruset kommer att mutera vet varken jag eller någon annan. Man skall givetvis hitta effektiva sätt att bekämpa viruset om inte annat så för fåglarnas skull. Om det skulle mutera så har vi ett annat virus och hur vi kan bekämpa det vet vi inte förrän det finns.

Och vi har upprepade gånger sagt åt dig att presentera lite handfasta bevis på att det inte är ett sådant hot, något du hitills inte lyckats med. Många, av varandra oberoende forskare, håller nämligen inte med dig.

Jag håller med om att media och kvällstidningarna i synnerhet hjälper till att piska upp det hela till för stora proportioner (jag skrattade åt deras patetiska "Dödsfåglarna har landat" rubriker exempelvis), men det är ju inte det vi diskuterar.

Citat:
Jag har förstått att du har förtroende för auktoriteter på alla plan. Det tyder väl på lite dåligt självförtroende och det är något naivt. Men OK om du känner dig trygg med det så kan du väl sova lugnt med en ask Tamiflu under kudden.

Patetiska antydningar sten. Du har ingen aning om vad jag har för förtroende för auktoriteter. Att antyda att jag skulle ha dåligt självförtroende för att jag inte misstänker alla med slips utan några hållbara indicier blir bara larvigt. Och skulle du antyda för några av mina vänner att det skulle vara något fel med mitt självförtroende så skulle de bara skratta åt dig. Däremot säger det kanske en del om självförtroendet när man viker sig så fort frågor om naturlagar och grundskolefysik skall diskuteras...

Jag sover tryggt utan Tamiflu under kudden. Men jag hade sovit mindre tryggt om forskarna hade följt dina råd och struntat i den potentiella risken med ett nytt influensavirus.
Citera
2005-11-04, 15:28
  #43
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Vi tror att mediciner som Tamiflu kan hjälpa men vi vet inte. Det går i viss mån att tillverka vacciner som är effektiva mot en hel bas av virus från en viss familj, så fungerar det redan existerande influensavaccin som erbjuds folk på vårdinrättningarna i stort sett varje vinter. Detta vaccin blir dock riktigt effektivt först efter att utbrotten börjat - oftast i asien - när man hunnit modifiera och anpassa det och då är det oftast mycket små skillnader mellan de olika influensorna från år till ett annat.
Vi klanske skall förtydliga en detalj.

Ditt raljerande om att det inte går att bekämpa ett specifikt influensavirus innan vi exakt vet hur det har förändrats är inte helt korrekt. Man måste skilja mellan vaccin och medicin.

Amantadine, Rimantadine, Oseltamivir och Zanamivir är exempel på medicin som verkar generellt mot alla former av influensavirus genom att slå ut dess förmåga att utvecklas i värden eller spridas vidare. Genom dessa typer av medicin är det alltså fullt möjligt att tygla och lyckas behärska utbrott. Framförallt tills vi har lyckats framställa ett vaccin. Tamiflu skall alltså ses som en viktig första försvarslinje och inte en helhetslösning som du verkar tro den ses som. Detta gör den dock inte dessto mindre viktig.

Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Att man nu pumpar ut Tamiflu i mängder (jag hörde 9000 förpackningar bara i Sverige) mot ett virus vi ännu inte känner.
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Om det skulle mutera så har vi ett annat virus och hur vi kan bekämpa det vet vi inte förrän det finns.
Vadå "inte känner"? Faran med H5N1 är inte att den helt plötsligt skall bli något fullständigt annant virus. Det är inte så de antigeniska förändringarna fungerar.

Förtydliga gärna varför den kunskap vi har om H5N1 blir verkningslös när/om viruset lyckas anpassa sig och kan spridas mellan människor.

Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Men det är inte ett hot mot människan i proportion till den uppmärksamhet det väcker.
Du har påstått det ganska mycket nu i denna tråden. Jag visade dig fem punkter som påstod annorlunda. Du kallade dem ovetenskapliga. Jag visade dig vetenskapliga källor som stödjer påståendena. Du kontra med det tunga svaret...
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
...jag har eller inte tillräckligt intresse i frågan för att lägga ner den tid det skulle ta [att sätta sig in i länkarna].
Nu har du återigen chansen att visa vad det är du egentligen bygger ditt påstående på. På vilka grunder anser du att H5N1 inte är ett direkt stort hot?
Citera
2005-11-04, 17:29
  #44
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Croaton
Du har påstått det ganska mycket nu i denna tråden. Jag visade dig fem punkter som påstod annorlunda. Du kallade dem ovetenskapliga. Jag visade dig vetenskapliga källor som stödjer påståendena. Du kontra med det tunga svaret...Nu har du återigen chansen att visa vad det är du egentligen bygger ditt påstående på. På vilka grunder anser du att H5N1 inte är ett direkt stort hot?

<IRONI>
Croaton, du måste ju förstå att de forskningsrapporter som du hänvisar till aldrig kan tillmätas lika högt bevisvärde som exempelvis en skakig handkamera som visar en suddig ljusreflex eller någon pårökt kille som tror att Bush dyrkar ugglegudar. Du får allt kamma till dig lite och jobba på för att komma upp i samma tyngd på bevisen som mankan och sten.b.
</IRONI>
Citera
2005-11-04, 19:48
  #45
Medlem
sten.bs avatar
Eftersom vetenskapliga rön kan skilja sig så mycket från varandra måste man ställa sig frågan: Vilket av detta är vetenskap?

"At a time when headlines trumpet the potential dangers of "bird flu," Gary Butcher is the man of the hour.

Butcher has been an extension veterinarian at the University of Florida's College of Veterinary Medicine since 1988. He was trained as a veterinarian specializing in avian diseases, and has a Ph.D. in poultry virologi."

"The emphasis of all my work has changed to dealing with this madness," Butcher said Friday, while briefly back at his office on the UF campus in Gainesville. "Realistically, avian influenza is not a threat to people, but everywhere you go, it has turned into a circus."

"He said that although there is a potential that the virus could mutate, as it exists, it could not become an important disease in humans."

"For it to become dangerous to humans, it has to go through a pretty significant genetic change. If you put this in perspective, it's not going to happen. For a person to be infected now, it appears that the exposure level has to be astronomical," Butcher said.

"While we are putting all our attention on this avian influenza, another virus is going to come up and bite us in the bottom," he said.

Not all health officials are sounding a warning about avian influenza, either.

Dr. Marc Siegel, a practicing internist and associate professor of medicine at the New York University School of Medicine, is one physician who isn't buying into the scare scenario.

"If anything is contagious right now, it's judgment clouded by fear," Siegel said.

http://www.gainesville.com/apps/pbcs...1021/1078/news

Jag vidhåller att man kan inte utan vidare lita på forskare utan börja med att fråga: Var kommer pengarna ifrån? Vem är uppdragsgivare? Idag måste man mer än någonsin ta information med en nypa salt och speciellt när det gäller "bird flu" fråga sig: Vem tjänar på att sprida denna skräck?
Citera
2005-11-05, 03:11
  #46
Medlem
Pads avatar
Du sten, hur var det nu med de där bevisen, hade du några sådana eller? Det räcker liksom inte med att du är paranoid och misstror forskarvärlden (som ju för övrigt består av en massa OLIKA institutioner och individer, det verkar som om Bush köpt de flesta av dem om man får tro dig).

Att forskare tror på olika saker är väl inget märkligt, och det innebär inte att någon av deras teser behöver vara ovetenskaplig. Du vet om att vetenskaplig inte är detsamma som bevisad, va? Vetenskaplig innebär att man tillämpar vissa principer i sitt arbete för att garantera korrekta resultat på sikt. Saker som upprepningsbara experiment, källkritik, lyhördhet, du vet alla de där egenskaperna som konspirationstomtar normalt saknar.

Du inledde den här tråden med att kalla hotet för ett skämt, men har inte lyckats backa upp det särskilt imponerande.
Citera
2005-11-05, 10:48
  #47
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Vilket av detta är vetenskap?
[...]
http://www.gainesville.com/apps/pbcs...1021/1078/news
Tyvärr är inget i artikeln du länkar till vetenskapligt. Det är högst personliga åsikter utan någon vidare redovisning av källa.

Jag måste ju även säga att jag reagerade på Butchers uttalande om att miljarder människor troligtvis hade blivit utsatta för H5N1. Detta skulle innebära att i princip vardena kotte i sydost och östra asien hade varit i kontakt med smittade fågeldjur. En ganska underlig uppskattning som tyvärr väcker lite misstroende.

Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Jag vidhåller att man kan inte utan vidare lita på forskare utan börja med att fråga: Var kommer pengarna ifrån? Vem är uppdragsgivare? Idag måste man mer än någonsin ta information med en nypa salt och speciellt när det gäller "bird flu" fråga sig: Vem tjänar på att sprida denna skräck?
Ok. Du har ju redan utgångspunkten i att Gilead Sciences Inc. och Rumsfeld är de som tjänar pengarna.

Besvara nu dina egna frågor angående författarna bakom de länkarna jag gett dig. Visa att de är mutade och att deras resultat är fabricerade för att underblåsta ett påhittat hot. Visa deras koppling till de som "tjänar på att sprida denna skräck".
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback