Citat:
Ursprungligen postat av
Pansarhyena
Var p en frelsning en gng med en medieforskare som berttade hur mnga av en dagstidnings lsare som lser ledarsidorna. Jag minns inte den exakta siffran, men den var i alla fall under 10% och har en ledarsida hgerprofil r nog 9 av 10 ledarsideslsare sjlva hger.
Med andra ord: Gardell kanske kritiseras p sina hll, men i princip bara infr de redan frlsta.
Jag ser inte riktigt vad din pong r annat n att nmna det uppenbara, nmligen att mnniskor sker sig till de kllor och medier som bekrftar deras vrldsbild. D spelar det heller ingen roll om de som r pro-Gardell inte tar del av kritiken mot honom d de nd inte skulle bry sig om den. Liksom de som avgudar Richard Dawkins, Steven Pinker eller Sam Harris inte tar till sig av den kritik som finns mot dessa herrar. Eller var din pong att de flesta svenskar inte fr ta del av pro-Israel propagandan fr att de inte lser borgerliga ledarsidor? Saken r den att Palestina-Israelkonflikten beskrivs ytterst politiskt i den "sakliga" rapporteringen, framfrallt s beskrivs Israel p ett stt som aldrig hade varit acceptabelt om de vore Nordkorea, Saudiarabien eller Ryssland. Sen borde du knna till tvstegs-hypotesen och hur ett ftal "opinionsledare" som tar del medieinnehllet kan sprida detta vidare i sin umgngeskrets (dr de anses vara auktoriteter och kunna mer i dessa frgor). I vilket fall som helst s ser jag inte riktigt relevansen med din invndning.
Sen har jag inte s bra koll p hur Gardell mottagits i akademiska kretsar, det r mjligt att han kritiserats mer ingende dr n p borgerliga ledarsidor, men akademisk kritik i akademiska tidskrifter r ju inte en del av de medier som verkligen "rknas". Sen, i allmnhet, s lses Gardell knappast av en stor grupp i samhllet. Fler lser troligtvis borgerliga ledarsidor.