Citat:
Ursprungligen postat av
Motobike
Om du lser den frsta meningen jag postade i trden:
Han har kritiserats fr att vara tendentis och fr att ha felaktig fakta i sina bcker.
Ja, och att han r tendentis, eller onyanserad, har jag sjlv nmnt i trdstarten. Drfr var det mer intressant att veta vilka faktafel du syftade p. Den trden du hnvisade till - den om "bluffhistorikern" Mattias Gardell --var ngot av en besvikelse d det inte gick fr mig att sjlv se klippet frn utbildningsradion. Jag kunde allts inte avgra huruvida 12Dagges invndningar mot Gardell var riktiga, eller om de var helt verdrivna (eller falska). Strre delen av trden handlar inte heller om Gardells forskning ht, utan diskussionen som frs hamnar dessvrre off-topic sedan Methos kommer in i den. Sedan babblar de om Dick Harrison en massa ocks. Dessutom vet jag inte om en frelsning ger en rttvis bild av ngons frfattarskap och forskning.
Citat:
Exempel p kritik mot hans vinkling och politiska srintressen finns i de artiklar jag citerade ur. Du vet, hoppas jag, att det i forskningsvrlden ses vldigt allvarligt p vinklingar av olika slag.
Nej, det ses som rtt normalt att historien vinklas. S lnge som man inte fuskar eller frfalskar resultat -- och r konsekvent i sin metodologi samt visar i tydlighet hur man kommit fram till sina slutsatser s anses det inte fel att komma med vinklingar (som kan vara politiskt motiverade), det kallas bland annat fr
perspektiv.
Citat:
T.ex kan det innebra att man utelmnar ett visst stycke fakta eller lgger extra mycket fokus p ett annat, att man bidrar med en rimlig frklaring men inte en annan som inte gr lika vl ihop med bokens ponger.
Intressant att du nmner just detta d talet om terrorism-definitionen i Gardells bok om islamofobi slits ur sitt sammanhang av Hkan Lindgren. Gardell skriver
"Det finns ingen allmnt accepterad definition av 'terrorism' eller ens en samsyn mellan de lnder som stllt sig bakom Frenta staternas 'krig mot terror' om vad exakt det r man bekrigar.", med detta fljer det en diskussion som problematiserar hur terrorism-begreppet anvnds (i Gardells mening s ligger det ett hyckleri i anvndandet av begreppet).
Framfrallt ska det ses som en kritik av politikern Fredrik Malm och hans rdsla fr "islamsk terrorism". Vidare skriver Gardell
"Enligt Nationalencyklopedin innebr terrorism 'vldshandlingar som r politiskt betingade och syftar till att pverka samhllet eller ett lands politik utan hnsyn till om oskyldiga drabbas'. Enligt denna definition skulle Israels agerande p Vstbanken, Gaza och i Libanon betraktas som terrorism, vilket knappast r vad Malm avser. Samtidigt som han som riksdagsledamot rstat fr en kriminalisering av personer som stder terrorister stllde han sig bakom Israel under angreppskriget mot Gaza 2008/2009. Den terrorism jag utgr frn att Malm avsg undantar sledes statsterrorismen. Stater kan enligt detta perspektiv inte beg terrorism, endast krigsfrbrytelse eller brott mot mnskligheten."
Av ngon anledning tyckte inte Lindgren att det var viktigt att stta saker i sina sammanhang. Varfr? Ville han vinkla fr att han ogillar Mattias Gardells ideologi? Eller var han bara ohederlig och letade efter enstaka meningar som kunde utnyttjas mot Gardell?
Citat:
Man mste inte skriva helt hutlst befngda saker fr att beg saker som allmnt brukar kallas forskningsfel. Du kan ju avgra sjlv vad du tycker r vrst. Att systematiskt beg forskningsfel fr att man har en politisk agenda eller att ha med faktafel i sina bcker.
Eftersom du nmnde faktafel s var jag intresserade av dessa d dessa visar p antingen slarv (vilket r pinsamt) eller p frfalskning (vilket r betydligt grvre n vinkling). Du skrev dessutom "Vill man ha fakta: ls fakta." och satte detta i motsats till Gardells verk som var "propaganda", som att just Gardells verk inte hade koll p fakta. Nu verkar du mest bekymrad ver vinklingen, huruvida faktafel finns r inte lngre av ngon stor betydelse verkar det som.
Citat:
Citatet hvdade aldrig att han inte kunde definiera demokrati utan terrorism.
Ditt citat, ja. Jag tnkte annars mest p artikeln i sin helhet dr frfattaren skriver "I Gardells hnder blir demokrati pltsligt s svrt att definiera". I Gardells bok str det dremot shr:
"Demokrati har sledes ingen given eller slutgiltig innebrd . Det vi kommer att fokusera p hr r politisk demokrati, i sin mer konventionella innebrd som en styrelseform bygger p en tskillnad mellan lagstiftande, verkstllande och dmande myndigheter och dr invnarna (vanligen kvalificerade som myndiga medborgare) inom ett visst territorium har mjligheten att medverka i kollektivt bindande beslutsprocesser som rr det gemensamma, antingen direkt genom folkomrstningar eller indirekt genom att utse sina representanter i ppna, fria och terkommande val.
/.../
Fr att ett styrelseskick [enligt den moderna synen p demokrati] inom ett givet territorium skall kunna kallas demokratiskt krvs att samtliga vuxna medborgare oberoende av kn, religion, etnicitet, ras eller ekonomiska tillgngar har likvrdiga rttigheter att medverka i beslutsprocessen, antingen direkt eller indirekt, genom att vlja statsverhuvud och parlamentariska representanter i ppna, fria och regelbundet terkommande val.
Inte heller fr ngon invnare exkluderas frn fullvrdigt medborgarskap p basis av ngon eller ngra ovannmnda kriterier. Medborgarna skall ha rtt att forma politiska partier eller grupper, det mste finnas tv eller flera alternativ att vlja mellan och kandidater, vljare och media mste kunna ta del av och sprida information som mjliggr ett informerat och meningsfullt val."
Med "Demokrati har sledes ingen given eller slutgiltig innebrd" menar Gardell att vad som r "verkligt demokratiskt" inte r givet. I det antika Athens demokrati s uteslts kvinnor, barn, invandrade fria mn och slavar frn demokratiskt beslutsfattande. I vrt samhlle utesluts icke-medborgare och mnniskor under 18 r. Vi har dessutom en representativ demokrati medan de i antika Grekland hade mer av en direktdemokrati -- vad r mer demokratiskt? Det r det Gardell menar med att begreppet inte har en given eller slutgiltig innebrd. Varfr vinkla det till att Gardell har svrt att definiera begreppet?
Om du nu r s duktig p att avslja vinklingar och propaganda, varfr missade du just Lindgrens vinklingar? Eller r Hkan Lindgrens vinklingar inte av betydelse?
Citat:
Gardell r skit. Det frvnar mig inte att de enda anvndare som n s lnge verkar vara positivt instllda mot honom har varit att jmfra med brkande fr p det intellektuella planet. Det r tvrtom helt som frvntat.
Det r mycket mjligt att han r en skit, men huruvida han bestr av avfring eller ej r ingenting jag personligen bryr mig om eller vad denna trd handlar om. Jag rkar bara vara allergisk mot dligt utfrd kritik, i synnerhet om den maskeras till att vara frnuftig och mer vettig n det den kritiserar, och dina invndningar mot Gardell var fjantiga och... ja, tendentisa till och med. Tnka sig.