• 1
  • 2
2015-10-19, 20:52
Medlem
EvaDahlgrens avatar
Visserligen r det en mnad kvar tills vi kan kpa boken men jag antar att den kan vara av intresse fr flashbackare d den r skriven av vr favoritislamolog Mattias Gardell (ja, han r broder till bg-Jonas Gardell). Mattias Gardell har forskat om islam i ver tv decennier -- alltifrn islams roll i amerikansk svart nationalism till politisk islam under 1900-talet till vsterlndsk islamofobi i historiskt perspektiv -- men nu har han skrivit en bok om "den rasistiska seriemrdaren" Peter Mangs. Boken, som av frlaget beskrivs som en "dokumentrroman" (vad nu det innebr vet jag inte), bygger p intervjuer som Gardell gjort med Peter Mangs (och Anders Behring Breivik), Mangs far samt de som var offer fr eller drabbades av Mangs illdd.

Lter boken spnnande? Frlaget marknadsfr den som just spnnande och i mngt och mycket s verkar det vara en tergng fr Gardell till brjan av sin karrir d han gjorde just djupintervjuer och fltstudier, fast hr verkar det vara lite mer "journalistisk" n akademisk och med tanke p att boken kallas fr en "dokumentrroman" s verkar de ha litterra ambitioner (om det inte bara r ett marknadsfringstrick.

Tnkte att vi hr kunde diskutera boken. Sjlv r jag rtt sugen p den d den berr ett spnnande mne. Mattias Gardell r ju en rtt kontroversiell forskare p mnga stt men han skriver bra och r betydligt mer intressant att lsa n veliga, trkiga -- och s nyanserade att de blir alldeles bleka och blodfattiga -- forskare som ingen annan n de nrmsta srjande bryr sig om.

Boken kommer ut den 11 november.
Citera
2015-10-19, 21:12
Medlem
Lter vldigt likt Gellert Tamas Lasermannen bok.

Samma typ av mrdare och upplgg.
Citera
2015-10-20, 01:34
Medlem
Han har kritiserats fr att vara tendentis och fr att ha felaktig fakta i sina bcker. Det borde vara anledning nog att inte lsa en bok som marknadsfrs som faktabok. Vill man ha fakta: ls fakta. Vill man ha propaganda: ls Gardell.

Jag rekommenderar People Who Eat Darkness. En grymt vlskriven, originel och vlresearchad repotagebok. Ngon kritiker skrev om den att det r "an extraordinary book which stands as far above the 'true crime' label as Paradise Lost does above the category 'verse'." Vem fan vill lsa ngon sknlitterrt halvdan yrkesdesinformatrs senaste propagandapamflett nr det finns annat att vlja p och tiden hr p jorden trots allt r begrnsad? Ls ngot bra istllet.
Citera
2015-10-20, 11:54
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motobike
Han har kritiserats fr att vara tendentis och fr att ha felaktig fakta i sina bcker. Det borde vara anledning nog att inte lsa en bok som marknadsfrs som faktabok. Vill man ha fakta: ls fakta. Vill man ha propaganda: ls Gardell.

Jag rekommenderar People Who Eat Darkness. En grymt vlskriven, originel och vlresearchad repotagebok. Ngon kritiker skrev om den att det r "an extraordinary book which stands as far above the 'true crime' label as Paradise Lost does above the category 'verse'." Vem fan vill lsa ngon sknlitterrt halvdan yrkesdesinformatrs senaste propagandapamflett nr det finns annat att vlja p och tiden hr p jorden trots allt r begrnsad? Ls ngot bra istllet.

Kan du informera oss om vilka faktafel det handlar om?

Hade varit bra att veta hur fel ute Gardell r.

Att han skulle skriva propaganda finns det vl inget fog fr? Hur anser du att det r propaganda?
Citera
2015-10-20, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Kan du informera oss om vilka faktafel det handlar om?

Hade varit bra att veta hur fel ute Gardell r.

Att han skulle skriva propaganda finns det vl inget fog fr? Hur anser du att det r propaganda?
Googlade "Mattias Gardell faktafel" och det skedde ngot komiskt att meddelandet "menade du 'Mattias Gardell falafel'" dk upp. Hr har vi nmligen en falafel-historiker av vrsta sort.

Citat:
"Mattias Gardell i islamisternas fotspr", skrev Fredrik Malm, dvarande ordfrande i Liberala ungdomsfrbundet och numera riksdagsman, och menade att Mattias Gardell valt att bli "totalitra fundamentalisters egen fljeslagare". Andra menar att han idealiserar islam och arabvrlden och har gnat sig t att frneka och bortfrklara antisemitismen bland muslimer, genom "frtiganden, frvrngningar och smutskastning", enligt tv svenska historiker. Varfr denna kritik?

Han r verklighetsfrnvnd som f:
"Mattias Gardell hller p med en egen studie av islamofobin i Sverige.
- Det r vrre n jag trodde, sger han. Det sitter djupt hos mnga mnniskor och r nstan i niv med antisemitismen p 1920-talet."

Ls grna intervjun. Han r fullstndigt tappad, karln.
http://fof.se/tidning/2007/2/mot-mat...politisk-islam

En trffsker kommentar ur GP:
Citat:
Mattias Gardell har tv gon. Det ena gat anvnder han nr han skriver om islam. Det andra gat anvnder han nr han skriver om Vst. Det frsta gat ser bara individer, det andra ser bara strukturer. Inget av synstten r ndvndigtvis fel i sig, felet med Gardells retorik ligger i hur han vxlar mellan dem. - See more at: http://www.gp.se/kulturnoje/1.564766....KEgLgAfv.dpuf

Citat ang Lars Vilks inte nekas tilltrde till frelsningssalarna: Det r beklmmande att Uppsala universitet, som ska vara en plats fr kritiskt tnkande och skarpa hjrnor, ger Vilks en plattform. Men s gav ocks Uppsala antisemiter utrymme p 1930-talet

Citat:
Hans rasister och konspirationsteoretiker r alltid kontextlsa: ngot som sagts av en amerikan eller hollndare kan anvndas fr att suggerera fram en frestllning om vad svenskar tycker. Och hans historieskrivning r mycket selektiv: nr Vst koloniserar Filippinerna kommer vi till en vrld som r muslimsk, utan att ngon muslimsk kolonisation har gt rum.

Svar p frgan "r Sharia-lagarna odemokratiska?": S kan det vara, men det beror p vad som menas med utsagan.

Han hvdar: det finns ingen allmnt accepterad definition av terrorism

Citat:
Professor Gardell r mycket skicklig i det han gr, men han verkar ha hamnat p fel fakultet: hans verkliga mne r nog inte religionshistoria, utan retorik.

Ls grna hela:
http://www.gp.se/kulturnoje/1.564766...erliga-retorik

Trd p flashback:

(FB) Bluffhistorikern Mattias Gardell

Vrt att notera r att han r en av de "forskare" som frrats ett eget kapitel i avsnittet "Forskarnas Svek" i den relevanta boken Invandring och Mrklggning.

Detta r ett axplock av vad som dyker upp. Det var frsta sidan p "mattias gardell faktafel". Den som lgger ytterligare en minut p att googla hittar skert mer.

Som sagt. People Who Eats Darkness r jvligt fet. Gr er sjlva en tjnst och ls den istllet. Mattias Gardell r vrre n aftonbladet.
Citera
2015-10-20, 22:58
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvaDahlgren
med tanke p att boken kallas fr en "dokumentrroman" s verkar de ha litterra ambitioner (om det inte bara r ett marknadsfringstrick.

Skulle ju ocks kunna vara ett stt fr honom att utan risk klmma in ett antal vilda spekulationer och faktafrvrngningar... ("Men det r ju en roman ju!")

Sjlv har jag tidigare lst Gardells Islamofobi, och det var nog en av de mest ohederlig bcker jag ngonsin lst. (Inte riktigt p samma niv som Maria Svelands Hatet, men nstan.) Bland annat hvdar Gardell dr att muslimska invandrare inte r mer religisa n infdda europer... Varvid han hnvisar till ngon mindre svensk studie och totalt ignorerar den uppsj av utlndska studier som tvrtom visar att muslimska invandrare r otroligt mycket mer religisa n infdda. Studier han som islamolog omjligt kan vara omedveten om.

Jag tnker mig dock att lsa en annan bok om fallet Mangs, nmligen ventyr i Svenssonland av Joakim Palmqvist.
Citera
2015-10-21, 01:44
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Googlade "Mattias Gardell faktafel" och det skedde ngot komiskt att meddelandet "menade du 'Mattias Gardell falafel'" dk upp. Hr har vi nmligen en falafel-historiker av vrsta sort.

Han r verklighetsfrnvnd som f:
"Mattias Gardell hller p med en egen studie av islamofobin i Sverige.
- Det r vrre n jag trodde, sger han. Det sitter djupt hos mnga mnniskor och r nstan i niv med antisemitismen p 1920-talet."

Ls grna intervjun. Han r fullstndigt tappad, karln.
http://fof.se/tidning/2007/2/mot-mat...politisk-islam

En trffsker kommentar ur GP:

Citat ang Lars Vilks inte nekas tilltrde till frelsningssalarna: Det r beklmmande att Uppsala universitet, som ska vara en plats fr kritiskt tnkande och skarpa hjrnor, ger Vilks en plattform. Men s gav ocks Uppsala antisemiter utrymme p 1930-talet

Svar p frgan "r Sharia-lagarna odemokratiska?": S kan det vara, men det beror p vad som menas med utsagan.

Han hvdar: det finns ingen allmnt accepterad definition av terrorism

Ls grna hela:

Trd p flashback:

(FB) Bluffhistorikern Mattias Gardell

Vrt att notera r att han r en av de "forskare" som frrats ett eget kapitel i avsnittet "Forskarnas Svek" i den relevanta boken Invandring och Mrklggning.

Detta r ett axplock av vad som dyker upp. Det var frsta sidan p "mattias gardell faktafel". Den som lgger ytterligare en minut p att googla hittar skert mer.

Som sagt. People Who Eats Darkness r jvligt fet. Gr er sjlva en tjnst och ls den istllet. Mattias Gardell r vrre n aftonbladet.

Bda artiklarna du har lnkat till har du citerat skitsaker frn. Du lter dessutom bli att redogra fr hans svar p frgorna. Mycket ohederligt och vinklat enligt mig.

Du har inte alls tergett vad t ex samme man sger lngre ner, att man sak f kritisera islam och muslimer och att r sjlvklarheter att framfra denna kritik.

Den trden du hnvisar till ang att han r "bluffhistoriker" fr du lsa om. P de tv sidorna som jag lste om fanns knappt om honom eller hans grning. Det mesta var bara trams och ovsentligheter fr trdens syfte. Dessutom ppekas i trden faktum att hans titel r olycklig och att fler historiker gr fel och att han drmed inte borde lynchas fr ngra halvfniga faktafel....

Du fr komma med ngon bttre kritik.

Tackfr att du tog dig tid att leta fram kritiken, jag uppskattar det.
Senast redigerad av Carobnjak 2015-10-21 kl. 01:49. Anledning: Tacksgelse infogad
Citera
2015-10-21, 02:13
Medlem
Carobnjaks avatar
Jag vill inte nstla in mig i diskussioner om Gardell. Trden handlar faktiskt om annat. Jag lmnar drmed trden. Vill ngon diskutera ngot om Gardell med mig kan ni skicka ett privat meddelande.
Citera
2015-10-22, 21:04
Medlem
EvaDahlgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Skulle ju ocks kunna vara ett stt fr honom att utan risk klmma in ett antal vilda spekulationer och faktafrvrngningar... ("Men det r ju en roman ju!")

Nja, det knns inte riktigt som att MG skulle vga sig p ngot sdant. Jag tror han vill framst som seris och att han bidrar med ngon form av kunskapskning. Han m vara inspirerad av postmoderna teorier men han r samtidigt ngot av en krypto-positivist som faktiskt tror p att det finns en sanning som man kan komma t.

Boken, Raskrigaren, kanske kommer att pminna lite grann om Sven Lindqvists Utrota varenda jvel. Dvs, lite essistisk, personlig, skildring av Mangs och rasism som ven blandar in fakta och akademiska teorier.

Tack, frvrigt, fr tipset om Palmqvists bok. Fr kika lite p den ocks.
Citera
2015-10-22, 21:10
Medlem
EvaDahlgrens avatar
Citat:

Fr att tala om "faktafel" s visar du inte s mycket av faktafel utan snarare verkar din invndning mot Gardells forskning vara av en annan natur. Artikeln hr ovan, exempelvis, handlar ju om Gardells retorik och att han, enligt artikelfrfattaren, anvnder sig av dubbla mttstockar. Det r ju inget "faktafel".

Sen finns det, ironiskt nog, ett faktafel i artikeln som du lnkar till. Gardell definierar visst demokrati i sin bok Islamofobi (p s. 125), vilket herr Gardell ocks ppekar i sitt svar till artikelfrfattaren. terigen: inget av det du tagit upp har varit "faktafel". Ett faktafel vore att hvda att profeten Muhammed levde p 200-talet f. Kr., exempelvis.
Citera
2015-10-23, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvaDahlgren
Fr att tala om "faktafel" s visar du inte s mycket av faktafel utan snarare verkar din invndning mot Gardells forskning vara av en annan natur. Artikeln hr ovan, exempelvis, handlar ju om Gardells retorik och att han, enligt artikelfrfattaren, anvnder sig av dubbla mttstockar. Det r ju inget "faktafel".

Sen finns det, ironiskt nog, ett faktafel i artikeln som du lnkar till. Gardell definierar visst demokrati i sin bok Islamofobi (p s. 125), vilket herr Gardell ocks ppekar i sitt svar till artikelfrfattaren. terigen: inget av det du tagit upp har varit "faktafel". Ett faktafel vore att hvda att profeten Muhammed levde p 200-talet f. Kr., exempelvis.
Om du lser den frsta meningen jag postade i trden:
Han har kritiserats fr att vara tendentis och fr att ha felaktig fakta i sina bcker.

Exempel p kritik mot hans vinkling och politiska srintressen finns i de artiklar jag citerade ur. Du vet, hoppas jag, att det i forskningsvrlden ses vldigt allvarligt p vinklingar av olika slag. T.ex kan det innebra att man utelmnar ett visst stycke fakta eller lgger extra mycket fokus p ett annat, att man bidrar med en rimlig frklaring men inte en annan som inte gr lika vl ihop med bokens ponger. Man mste inte skriva helt hutlst befngda saker fr att beg saker som allmnt brukar kallas forskningsfel. Du kan ju avgra sjlv vad du tycker r vrst. Att systematiskt beg forskningsfel fr att man har en politisk agenda eller att ha med faktafel i sina bcker.

Och som om det inte vore illa nog, har han med faktafel ocks: om du lser fb-trden som lnkades kan du sjlv lyssna p det han sger och sen dubbelkolla "faktan" med en enkel googling.

Citatet hvdade aldrig att han inte kunde definiera demokrati utan terrorism.

Gardell r skit. Det frvnar mig inte att de enda anvndare som n s lnge verkar vara positivt instllda mot honom har varit att jmfra med brkande fr p det intellektuella planet. Det r tvrtom helt som frvntat.
Citera
2015-10-24, 03:13
Medlem
EvaDahlgrens avatar
Citat:
Om du lser den frsta meningen jag postade i trden:
Han har kritiserats fr att vara tendentis och fr att ha felaktig fakta i sina bcker.

Ja, och att han r tendentis, eller onyanserad, har jag sjlv nmnt i trdstarten. Drfr var det mer intressant att veta vilka faktafel du syftade p. Den trden du hnvisade till - den om "bluffhistorikern" Mattias Gardell --var ngot av en besvikelse d det inte gick fr mig att sjlv se klippet frn utbildningsradion. Jag kunde allts inte avgra huruvida 12Dagges invndningar mot Gardell var riktiga, eller om de var helt verdrivna (eller falska). Strre delen av trden handlar inte heller om Gardells forskning ht, utan diskussionen som frs hamnar dessvrre off-topic sedan Methos kommer in i den. Sedan babblar de om Dick Harrison en massa ocks. Dessutom vet jag inte om en frelsning ger en rttvis bild av ngons frfattarskap och forskning.

Citat:
Exempel p kritik mot hans vinkling och politiska srintressen finns i de artiklar jag citerade ur. Du vet, hoppas jag, att det i forskningsvrlden ses vldigt allvarligt p vinklingar av olika slag.

Nej, det ses som rtt normalt att historien vinklas. S lnge som man inte fuskar eller frfalskar resultat -- och r konsekvent i sin metodologi samt visar i tydlighet hur man kommit fram till sina slutsatser s anses det inte fel att komma med vinklingar (som kan vara politiskt motiverade), det kallas bland annat fr perspektiv.

Citat:
T.ex kan det innebra att man utelmnar ett visst stycke fakta eller lgger extra mycket fokus p ett annat, att man bidrar med en rimlig frklaring men inte en annan som inte gr lika vl ihop med bokens ponger.

Intressant att du nmner just detta d talet om terrorism-definitionen i Gardells bok om islamofobi slits ur sitt sammanhang av Hkan Lindgren. Gardell skriver "Det finns ingen allmnt accepterad definition av 'terrorism' eller ens en samsyn mellan de lnder som stllt sig bakom Frenta staternas 'krig mot terror' om vad exakt det r man bekrigar.", med detta fljer det en diskussion som problematiserar hur terrorism-begreppet anvnds (i Gardells mening s ligger det ett hyckleri i anvndandet av begreppet).

Framfrallt ska det ses som en kritik av politikern Fredrik Malm och hans rdsla fr "islamsk terrorism". Vidare skriver Gardell "Enligt Nationalencyklopedin innebr terrorism 'vldshandlingar som r politiskt betingade och syftar till att pverka samhllet eller ett lands politik utan hnsyn till om oskyldiga drabbas'. Enligt denna definition skulle Israels agerande p Vstbanken, Gaza och i Libanon betraktas som terrorism, vilket knappast r vad Malm avser. Samtidigt som han som riksdagsledamot rstat fr en kriminalisering av personer som stder terrorister stllde han sig bakom Israel under angreppskriget mot Gaza 2008/2009. Den terrorism jag utgr frn att Malm avsg undantar sledes statsterrorismen. Stater kan enligt detta perspektiv inte beg terrorism, endast krigsfrbrytelse eller brott mot mnskligheten."

Av ngon anledning tyckte inte Lindgren att det var viktigt att stta saker i sina sammanhang. Varfr? Ville han vinkla fr att han ogillar Mattias Gardells ideologi? Eller var han bara ohederlig och letade efter enstaka meningar som kunde utnyttjas mot Gardell?

Citat:
Man mste inte skriva helt hutlst befngda saker fr att beg saker som allmnt brukar kallas forskningsfel. Du kan ju avgra sjlv vad du tycker r vrst. Att systematiskt beg forskningsfel fr att man har en politisk agenda eller att ha med faktafel i sina bcker.

Eftersom du nmnde faktafel s var jag intresserade av dessa d dessa visar p antingen slarv (vilket r pinsamt) eller p frfalskning (vilket r betydligt grvre n vinkling). Du skrev dessutom "Vill man ha fakta: ls fakta." och satte detta i motsats till Gardells verk som var "propaganda", som att just Gardells verk inte hade koll p fakta. Nu verkar du mest bekymrad ver vinklingen, huruvida faktafel finns r inte lngre av ngon stor betydelse verkar det som.

Citat:
Citatet hvdade aldrig att han inte kunde definiera demokrati utan terrorism.

Ditt citat, ja. Jag tnkte annars mest p artikeln i sin helhet dr frfattaren skriver "I Gardells hnder blir demokrati pltsligt s svrt att definiera". I Gardells bok str det dremot shr: "Demokrati har sledes ingen given eller slutgiltig innebrd . Det vi kommer att fokusera p hr r politisk demokrati, i sin mer konventionella innebrd som en styrelseform bygger p en tskillnad mellan lagstiftande, verkstllande och dmande myndigheter och dr invnarna (vanligen kvalificerade som myndiga medborgare) inom ett visst territorium har mjligheten att medverka i kollektivt bindande beslutsprocesser som rr det gemensamma, antingen direkt genom folkomrstningar eller indirekt genom att utse sina representanter i ppna, fria och terkommande val.
/.../

Fr att ett styrelseskick [enligt den moderna synen p demokrati] inom ett givet territorium skall kunna kallas demokratiskt krvs att samtliga vuxna medborgare oberoende av kn, religion, etnicitet, ras eller ekonomiska tillgngar har likvrdiga rttigheter att medverka i beslutsprocessen, antingen direkt eller indirekt, genom att vlja statsverhuvud och parlamentariska representanter i ppna, fria och regelbundet terkommande val.
Inte heller fr ngon invnare exkluderas frn fullvrdigt medborgarskap p basis av ngon eller ngra ovannmnda kriterier. Medborgarna skall ha rtt att forma politiska partier eller grupper, det mste finnas tv eller flera alternativ att vlja mellan och kandidater, vljare och media mste kunna ta del av och sprida information som mjliggr ett informerat och meningsfullt val."

Med "Demokrati har sledes ingen given eller slutgiltig innebrd" menar Gardell att vad som r "verkligt demokratiskt" inte r givet. I det antika Athens demokrati s uteslts kvinnor, barn, invandrade fria mn och slavar frn demokratiskt beslutsfattande. I vrt samhlle utesluts icke-medborgare och mnniskor under 18 r. Vi har dessutom en representativ demokrati medan de i antika Grekland hade mer av en direktdemokrati -- vad r mer demokratiskt? Det r det Gardell menar med att begreppet inte har en given eller slutgiltig innebrd. Varfr vinkla det till att Gardell har svrt att definiera begreppet?

Om du nu r s duktig p att avslja vinklingar och propaganda, varfr missade du just Lindgrens vinklingar? Eller r Hkan Lindgrens vinklingar inte av betydelse?

Citat:
Gardell r skit. Det frvnar mig inte att de enda anvndare som n s lnge verkar vara positivt instllda mot honom har varit att jmfra med brkande fr p det intellektuella planet. Det r tvrtom helt som frvntat.

Det r mycket mjligt att han r en skit, men huruvida han bestr av avfring eller ej r ingenting jag personligen bryr mig om eller vad denna trd handlar om. Jag rkar bara vara allergisk mot dligt utfrd kritik, i synnerhet om den maskeras till att vara frnuftig och mer vettig n det den kritiserar, och dina invndningar mot Gardell var fjantiga och... ja, tendentisa till och med. Tnka sig.
Senast redigerad av EvaDahlgren 2015-10-24 kl. 03:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in