Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Men om man tar stark stllning fr araberna i Israel-Palestinakonflikten s kan detta leda till att man samtidigt blir vnligt sinnad till Islam vilket man tydligt ser i dessa herrars sikter.
...men i fallet Islam s r det en stark verensstmmelse mellan frkunnelsen och de praktiska handlingarna.
Saudiarabien som r det kanske mest renlriga sunnimuslimska landet och Islams vagga s fljer man koranen och sharialagarna i stort sett till punkt och pricka och det finns mnga andra lnder dr situationen r likartad.
ven i vstvrlden har tskilliga opinionsunderskningar visat att en stor del av muslimerna vill ha ett religionsbaserat samhlle med sharialagar.
Om man inte ser en fara i detta s r man frmodligen sjlv muslim.
Att vara emot att ngon grupp eller grupper av mnniskor frtrycks ska intefrvxlas med att man r vnligt sinnad till deras religion. Det r just det fina med humanism, som jag antar att dessa herrar har som en av sina utgngspunkter, att man frmst ser till individen och den grupp denne tillhr och sedan i andra hand tittar p vad de har fr tro eller ritualer eller matlagningskunskaper. Det gr att man kan protestera mot ett uppfattat frtryck av araber i Israel/Palestina och samtidigt inte ha s mnga sikter om deras tro.
Vad gller islam och verensstmmelse mellan urkund och handling s skulle man kunna sga att det finns en stor verensstmmelse. Det hller jag med p. Om man ska gra ett mycket enkelt summariskt uttalande skulle det jag precis skrev
nog vara rtt. Men vad som r problematiskt med detta summariska uttalande r det med alla andra nmligen att de nyanser som verkligheten producerar inte kommer fram. Genom att bara uppehlla sig vid dessa summariska uttalanden lter man bli att blotta den enorma mngfald som finns inom islam och som r ett faktum, vare sig jag eller du vill det. Om man allts hller sig till dessa summariska uttalanden stlls frgan till slut om man inte har en agenda med de. Den agendan kan mjligen vara att man vill argumentera mot islam som religion eller muslimerna som utvare. Om man har fakta framfr sig men vgrar ta del av den OCH samtidigt gr ansprk p att vela reda ut och hitta fram till sanningen gr man sig i mina gon skyldig till kardinalfel. Istllet fr att vara en som letar sanning blir man den som polemiserar och i vrsta fall agiterar.
Om vi nu tar Saudi som exempel r sjlva tanken att Saudi r renlrig en inkorrekt tanke enligt mig. Det finns en hel del som sger sig vara renlriga. Koranen, sunnan och haditherna gr att tolka p mnga olika stt, vilket historien har visat oss r fallet. Att visa p Saudi som sunniislams frmsta exempel r allts fel. Speciellt med tanke p att de faktiskt r ett undantag i hur de tolkar och tillmpar islam. Om du lser lite mer om islam kommer du komma fram till det.
Sen vad gller sharia borde man komma ihg, fr alla de som skiter p sig av sharia, r att sharia inte endast innebr hugga av hnder och ftter och gra det p regelbunden basis. De lagarna tillmpas vldigt sllan vad jag vet.
Fara och fara, jag ser fara med fanatism och extremism av olika sorter, frn IS till IRA, frn pastorer som Ulf Ekman till mullor som mulla Omar.