Citat:
Ursprungligen postat av
Darwin
Jo... fast hur frklarar han d att det kan finnas en strukturell rasistisk islamofobi som genomsyrar hela vsterlandet och indokrinerar folk till hger och vnster SAMTIDIGT som allting bara r en srja av relativistiska (och postmoderna) diskurser och kontexter dr man inte kan sga ngot bestmt om nnting?
Du verkar ha en irrationell och ett ytterst knslostyrt frhllande till relativismen. Fr det frsta vet jag inte om man kan kalla Gardell fr postmodernist eller relativist. Fr det andra frstr jag inte det motsgelsefulla i det du beskriver hr ovan -- menar du att man som relativist inte kan sga ngonting om verkligheten? r du sker p att du inte talar om nihilism och blandar ihop de tv?
Har Gardell, frvrigt, sagt att det bara finns diskurser? Sen gr det visst att sga bestmda saker, bara det att det r kontexten som avgr om det r meningsfullt eller ej. Sen gr det ju inte att komma ifrn att sprket r godtyckligt, det r ju sociala konventioner som avgr vad orden betyder och hur de ska anvndas.
Relativister sger ju inte att sanning, vrde eller kunskap inte existerar, tvrtom s anser de liksom Kant att de
vet att sanning, vrde och kunskap existerar (frgan r snarare hur). Den r bara relativ enligt dem. Vilket de har rtt i, det gr ju att testa empiriskt. I varje fall kunskapen och vrderingar (vad gller sanning s anvnder sig relativister av ett annat sanningsbegrepp n absolutister).
Det finns ju dessutom s mnga olika former av relativism. Ytterst f verkar vara ontologiska relativister. De flesta verkar dremot kunna skriva under kunskapsrelativismen. Likas verkar de flesta vara moraliska relativister, men ytterst f verkar vara normativa relativister nr det gller moral, och s vidare.
Citat:
Annars r jag vldigt skeptisk till "dokumentra romaner".
Det r snarare formen, vad jag frsttt, som r det roman-aktiga. Dvs, den r skriven och uppbyggd som en deckare. Annars ska den ha referenser och den bygger ju p intervjuer (30 timmar om jag frsttt saken rtt) med Mangs.
Citat:
Ursprungligen postat av
Darwin
Dels att postmodern teori aldrig har lyckats producera ngon ny kunskap eller djupare frstelse av ett fenomen. Det enda den lyckats stadkomma r en stor mngd obegripliga artiklar med minst fem odefinierade modeord per mening, som lika grna skulle kunna vara modern konst som vetenskap...
Det verkar som att du har en mycket selektiv syn p vad postmodern teori r fr ngot... om jag fr gissa s r du ngot av en Sokal-epigon. Vad menar du exakt med "postmodern teori"? Menar du att Gardell -- som du vill f in hr -- skulle vara en postmodernist som klmmer in fem odefinierade modeord per mening?
Inte fr att jag r ngon direkt frsvarare eller ett fan av postmodernism (eller ngon ism ht) men jag har svrt att se hur den genealogiska eller diskursanalytiska metod som lagts fram av Michel Foucault (och utvecklats senare av andra) inte skulle ha lett till att producera ny kunskap. Studier av Eva sterberg, Claes Ekenstam och Roddy Nilsson visar, enligt mig i varje fall, hur postmodern (eller "postmodern") teori kan vara produktivt.
Citat:
Nej, om man vill veta mer om hur ideal, normer och synen p vetande frndrat sig ver historien br man studera idhistoria.
Idhistoriker r ju annars knda fr att nstan alla vara relativister (i ngon mn i varje fall). S relativism r okej s lnge det r idhistoria?