2015-11-24, 16:49
Medlem
Bittersteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
?
Seriemrdare r bara s 90-tal!
r ocks inte kravet fr att bli kallt seriemrdare, att man har ddat minst tre personer under en lngre period. Mange ddade bara tv personer.
Citera
2015-11-27, 22:30
Medlem
Darwins avatar
Det intressanta vore ju att jmfra och se om han anvnder samma relativiseringar och ursktande nr han beskriver Mangs som nr han skriver om islamister.

Typ:

"Korstg och nationalism r inte ngra absoluta begrepp; hur de ska frsts beror p kontexten, och de kan ha possitiva och progressiva innebrder fr mnga mnniskor".

"Vit-makt rrelsen r inte en monolitisk enhet, utan bestr av ett kluster av olika grupperingar och individer. Det finns mnga som r med i rrelsen bara fr att trffa goda vnner eller p grund av ett gemensamt intresse fr musik och kultur".

"Tanken att det inte finns ngra mnskliga raser med distinkt olika egenskaper och vrde r beroende av vr vsterlndska kontext och dess rdande hegemoniska diskurs. Andra kulturer har haft detaljerade indelningar i raser och kaster, och det vore etnocentriskt och rasistiskt att anse att just vi har rtt instllning i frgan".

Citera
2015-11-27, 22:33
Medlem
StigAllans avatar
Ett grundtips r att man ska skippa all litteratur som det str Gardell p.
Finns ingen anledning till att ens ppna en sdan bok och n mindre transportera hem ett exemplar.
Citera
2015-11-27, 23:18
Medlem
EvaDahlgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Det intressanta vore ju att jmfra och se om han anvnder samma relativiseringar och ursktande nr han beskriver Mangs som nr han skriver om islamister.

"Vit-makt rrelsen r inte en monolitisk enhet, utan bestr av ett kluster av olika grupperingar och individer. Det finns mnga som r med i rrelsen bara fr att trffa goda vnner eller p grund av ett gemensamt intresse fr musik och kultur".

Det dr har han ju (typ) redan skrivit i sina tidigare bcker om just vitmakt-religion i USA.

Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Ett grundtips r att man ska skippa all litteratur som det str Gardell p.
Finns ingen anledning till att ens ppna en sdan bok och n mindre transportera hem ett exemplar.

Varfr? Om man ska bilda sig ngon uppfattning om Gardell (bgen eller religionsvetaren) som frfattare s mste man ju lsa bckerna, annars blir det ju ltt knasigt. Jag tycker att filosofen Roger Scruton r en konservativ fitta, obildad dessutom, men jag lser hans bcker nd d jag vet att det finns andra konservativa (och obildade) fittor som sker kraft och std hos honom. Bara det gr att det finns ett vrde i att lsa dem.
Citera
2015-11-28, 00:07
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvaDahlgren
Det dr har han ju (typ) redan skrivit i sina tidigare bcker om just vitmakt-religion i USA.

Jo... fast hur frklarar han d att det kan finnas en strukturell rasistisk islamofobi som genomsyrar hela vsterlandet och indokrinerar folk till hger och vnster SAMTIDIGT som allting bara r en srja av relativistiska (och postmoderna) diskurser och kontexter dr man inte kan sga ngot bestmt om nnting?

Annars r jag vldigt skeptisk till "dokumentra romaner". Jag tycker det r ett Frankensteins monster som varken r en dokumentr eller en roman, och en dlig urskt fr att fylla i luckor och oskerheter i historien med eget tyckande, spekulerande och rena phitt. Och allting under falsk flagg av att vara dokumentrt och objektivt.
Citera
2015-11-28, 00:22
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvaDahlgren

Varfr? Om man ska bilda sig ngon uppfattning om Gardell (bgen eller religionsvetaren) som frfattare s mste man ju lsa bckerna, annars blir det ju ltt knasigt. Jag tycker att filosofen Roger Scruton r en konservativ fitta, obildad dessutom, men jag lser hans bcker nd d jag vet att det finns andra konservativa (och obildade) fittor som sker kraft och std hos honom. Bara det gr att det finns ett vrde i att lsa dem.
Du fr g p min rekommendation helt enkelt.
Har lst bda tvs bcker och mitt statement str fast!
Citera
2015-11-28, 12:16
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Jo... fast hur frklarar han d att det kan finnas en strukturell rasistisk islamofobi som genomsyrar hela vsterlandet och indokrinerar folk till hger och vnster SAMTIDIGT som allting bara r en srja av relativistiska (och postmoderna) diskurser och kontexter dr man inte kan sga ngot bestmt om nnting?

Att man undersker ngot ur postmodern teori innebr det inte att man inte kan sga ngot om ngot bara fr att det r relativt. Det innebr helt enkelt att de vanliga "sanningarna" inte behver glla. Det innebr ocks att andra perspektiv n de som har "makten" ska underskas. Om du har svrt med detta kan du dra till parallellen men relativitet i fysiken, bara fr att allt r relativt innebr det inte att vi inte kan sga ngot om vrlden...

Det var vl inte s vrst svrt?
Citera
2015-11-28, 12:54
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Att man undersker ngot ur postmodern teori innebr det inte att man inte kan sga ngot om ngot bara fr att det r relativt. Det innebr helt enkelt att de vanliga "sanningarna" inte behver glla. Det innebr ocks att andra perspektiv n de som har "makten" ska underskas. Om du har svrt med detta kan du dra till parallellen men relativitet i fysiken, bara fr att allt r relativt innebr det inte att vi inte kan sga ngot om vrlden...

Det var vl inte s vrst svrt?

Mina problem med postmodern teori r dels att relativismen ofta tillmpas selektivt(dr selektionen sammanfaller med skribentens egna sikter och agendor...), dvs man ifrgastter inte alla fakta och frhllanden, utan bara de som passar skribentens syfte.

Dels att postmodern teori aldrig har lyckats producera ngon ny kunskap eller djupare frstelse av ett fenomen. Det enda den lyckats stadkomma r en stor mngd obegripliga artiklar med minst fem odefinierade modeord per mening, som lika grna skulle kunna vara modern konst som vetenskap...

Nej, om man vill veta mer om hur ideal, normer och synen p vetande frndrat sig ver historien br man studera idhistoria.

(Och NEJ, (NEJ!) fysikens relativitetsbegrepp har ingenting med Postmodern teori att gra. Fysik r ett av de minst postmodernt besmittade mnen som finns; och jag tror man fr leta lnge efter en fysiker som inte tycker det spelar ngon roll hur man rknar, eftersom atomer bara r sociala konstruktioner).
Citera
2015-11-28, 14:27
Medlem
EvaDahlgrens avatar
Citat:

Du verkar ha en irrationell och ett ytterst knslostyrt frhllande till relativismen. Fr det frsta vet jag inte om man kan kalla Gardell fr postmodernist eller relativist. Fr det andra frstr jag inte det motsgelsefulla i det du beskriver hr ovan -- menar du att man som relativist inte kan sga ngonting om verkligheten? r du sker p att du inte talar om nihilism och blandar ihop de tv?

Har Gardell, frvrigt, sagt att det bara finns diskurser? Sen gr det visst att sga bestmda saker, bara det att det r kontexten som avgr om det r meningsfullt eller ej. Sen gr det ju inte att komma ifrn att sprket r godtyckligt, det r ju sociala konventioner som avgr vad orden betyder och hur de ska anvndas.

Relativister sger ju inte att sanning, vrde eller kunskap inte existerar, tvrtom s anser de liksom Kant att de vet att sanning, vrde och kunskap existerar (frgan r snarare hur). Den r bara relativ enligt dem. Vilket de har rtt i, det gr ju att testa empiriskt. I varje fall kunskapen och vrderingar (vad gller sanning s anvnder sig relativister av ett annat sanningsbegrepp n absolutister).

Det finns ju dessutom s mnga olika former av relativism. Ytterst f verkar vara ontologiska relativister. De flesta verkar dremot kunna skriva under kunskapsrelativismen. Likas verkar de flesta vara moraliska relativister, men ytterst f verkar vara normativa relativister nr det gller moral, och s vidare.

Citat:
Annars r jag vldigt skeptisk till "dokumentra romaner".

Det r snarare formen, vad jag frsttt, som r det roman-aktiga. Dvs, den r skriven och uppbyggd som en deckare. Annars ska den ha referenser och den bygger ju p intervjuer (30 timmar om jag frsttt saken rtt) med Mangs.

Citat:
Dels att postmodern teori aldrig har lyckats producera ngon ny kunskap eller djupare frstelse av ett fenomen. Det enda den lyckats stadkomma r en stor mngd obegripliga artiklar med minst fem odefinierade modeord per mening, som lika grna skulle kunna vara modern konst som vetenskap...

Det verkar som att du har en mycket selektiv syn p vad postmodern teori r fr ngot... om jag fr gissa s r du ngot av en Sokal-epigon. Vad menar du exakt med "postmodern teori"? Menar du att Gardell -- som du vill f in hr -- skulle vara en postmodernist som klmmer in fem odefinierade modeord per mening?

Inte fr att jag r ngon direkt frsvarare eller ett fan av postmodernism (eller ngon ism ht) men jag har svrt att se hur den genealogiska eller diskursanalytiska metod som lagts fram av Michel Foucault (och utvecklats senare av andra) inte skulle ha lett till att producera ny kunskap. Studier av Eva sterberg, Claes Ekenstam och Roddy Nilsson visar, enligt mig i varje fall, hur postmodern (eller "postmodern") teori kan vara produktivt.

Citat:
Nej, om man vill veta mer om hur ideal, normer och synen p vetande frndrat sig ver historien br man studera idhistoria.

Idhistoriker r ju annars knda fr att nstan alla vara relativister (i ngon mn i varje fall). S relativism r okej s lnge det r idhistoria?
Senast redigerad av EvaDahlgren 2015-11-28 kl. 14:35.
Citera
2015-11-28, 14:47
Medlem
EvaDahlgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Du fr g p min rekommendation helt enkelt.
Har lst bda tvs bcker och mitt statement str fast!

Jag har redan lst bcker av bde bgen Gardell och akademikern Gardell s jag ser inte riktigt varfr jag skulle bry mig om just din rekommendation...
Citera
2015-11-28, 16:17
Medlem
Boken recenseras i SvD.

Citat:
"Gardells bok skvallrig och tendentis"
Bitvis en stilistisk mardrm och boken strker seriemrdaren Peter Mangs vrldsbild fr att bekrfta sin egen. Margit Richert har lst Mattias Gardells biografi ver en av vr tids mest omtalade brottslingar.
http://www.svd.se/gardells-bok-om-ma...och-tendentios

Skulle inte ens slsa bort 5 minuter p boken. En narcissist p yttersta vnsterkanten som ska ska gra politiska ponger p vad en brottsling med grav Asperger och initialt hemmahrande i Vnsterpartiet har fr motiv, kan inte bli annat n vilseledande.
Kanske intressant fr den som vill stta sig in i vad som rr sig i Mattias Gardells huvud - men vem orkar idag bry sig om Gardell ?
Senast redigerad av Batuta 2015-11-28 kl. 16:19.
Citera
2015-11-28, 17:25
Medlem
Jag tolkar hela diskussionen som sdan: vi har en grupp som gillar Gardell drfr att hen r muslimkramare, politiskt korrekt och r kritisk mot klassiska hgertankar, och en annan grupp som ser hens hyckleri, hens akademiska misstag och hens bristflliga slutsatser. Koalitionen r oundviklig.

Egentligen borde man inte dma Gardell, jag menar, hen har ju en publik och lyckas publicera material. Men nr hen inte har ngra problem ht med att urskta och skydda islamister blir jag frbannad. Ty det r att pissa oss hederliga svenskar i ansiktet.

Jag tror, i rlighetens namn, att Gardell velat konvertera till islam (missfrst mig inte, det finns mnga anledningar till detta) men att hen ej vgat. Istllet valde hen den politiskt korrekta vgen, med islamist efter islamist som kamratstdjare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in