Citat:
Ursprungligen postat av
Motobike
Om du läser den första meningen jag postade i tråden:
Han har kritiserats för att vara tendentiös och för att ha felaktig fakta i sina böcker.
Ja, och att han är tendentiös, eller onyanserad, har jag själv nämnt i trådstarten. Därför var det mer intressant att veta vilka faktafel du syftade på. Den tråden du hänvisade till - den om "bluffhistorikern" Mattias Gardell --var något av en besvikelse då det inte gick för mig att själv se klippet från utbildningsradion. Jag kunde alltså inte avgöra huruvida 12Dagges invändningar mot Gardell var riktiga, eller om de var helt överdrivna (eller falska). Större delen av tråden handlar inte heller om Gardells forskning öht, utan diskussionen som förs hamnar dessvärre off-topic sedan Methos kommer in i den. Sedan babblar de om Dick Harrison en massa också. Dessutom vet jag inte om en föreläsning ger en rättvis bild av någons författarskap och forskning.
Citat:
Exempel på kritik mot hans vinkling och politiska särintressen finns i de artiklar jag citerade ur. Du vet, hoppas jag, att det i forskningsvärlden ses väldigt allvarligt på vinklingar av olika slag.
Nej, det ses som rätt normalt att historien vinklas. Så länge som man inte fuskar eller förfalskar resultat -- och är konsekvent i sin metodologi samt visar i tydlighet hur man kommit fram till sina slutsatser så anses det inte fel att komma med vinklingar (som kan vara politiskt motiverade), det kallas bland annat för
perspektiv.
Citat:
T.ex kan det innebära att man utelämnar ett visst stycke fakta eller lägger extra mycket fokus på ett annat, att man bidrar med en rimlig förklaring men inte en annan som inte går lika väl ihop med bokens poänger.
Intressant att du nämner just detta då talet om terrorism-definitionen i Gardells bok om islamofobi slits ur sitt sammanhang av Håkan Lindgren. Gardell skriver
"Det finns ingen allmänt accepterad definition av 'terrorism' eller ens en samsyn mellan de länder som ställt sig bakom Förenta staternas 'krig mot terror' om vad exakt det är man bekrigar.", med detta följer det en diskussion som problematiserar hur terrorism-begreppet används (i Gardells mening så ligger det ett hyckleri i användandet av begreppet).
Framförallt ska det ses som en kritik av politikern Fredrik Malm och hans rädsla för "islamsk terrorism". Vidare skriver Gardell
"Enligt Nationalencyklopedin innebär terrorism 'våldshandlingar som är politiskt betingade och syftar till att påverka samhället eller ett lands politik utan hänsyn till om oskyldiga drabbas'. Enligt denna definition skulle Israels agerande på Västbanken, Gaza och i Libanon betraktas som terrorism, vilket knappast är vad Malm avser. Samtidigt som han som riksdagsledamot röstat för en kriminalisering av personer som stöder terrorister ställde han sig bakom Israel under angreppskriget mot Gaza 2008/2009. Den terrorism jag utgår från att Malm avsåg undantar således statsterrorismen. Stater kan enligt detta perspektiv inte begå terrorism, endast krigsförbrytelse eller brott mot mänskligheten."
Av någon anledning tyckte inte Lindgren att det var viktigt att sätta saker i sina sammanhang. Varför? Ville han vinkla för att han ogillar Mattias Gardells ideologi? Eller var han bara ohederlig och letade efter enstaka meningar som kunde utnyttjas mot Gardell?
Citat:
Man måste inte skriva helt hutlöst befängda saker för att begå saker som allmänt brukar kallas forskningsfel. Du kan ju avgöra själv vad du tycker är värst. Att systematiskt begå forskningsfel för att man har en politisk agenda eller att ha med faktafel i sina böcker.
Eftersom du nämnde faktafel så var jag intresserade av dessa då dessa visar på antingen slarv (vilket är pinsamt) eller på förfalskning (vilket är betydligt grövre än vinkling). Du skrev dessutom "Vill man ha fakta: läs fakta." och satte detta i motsats till Gardells verk som var "propaganda", som att just Gardells verk inte hade koll på fakta. Nu verkar du mest bekymrad över vinklingen, huruvida faktafel finns är inte längre av någon stor betydelse verkar det som.
Citat:
Citatet hävdade aldrig att han inte kunde definiera demokrati utan terrorism.
Ditt citat, ja. Jag tänkte annars mest på artikeln i sin helhet där författaren skriver "I Gardells händer blir demokrati plötsligt så svårt att definiera". I Gardells bok står det däremot såhär:
"Demokrati har således ingen given eller slutgiltig innebörd . Det vi kommer att fokusera på här är politisk demokrati, i sin mer konventionella innebörd som en styrelseform bygger på en åtskillnad mellan lagstiftande, verkställande och dömande myndigheter och där invånarna (vanligen kvalificerade som myndiga medborgare) inom ett visst territorium har möjligheten att medverka i kollektivt bindande beslutsprocesser som rör det gemensamma, antingen direkt genom folkomröstningar eller indirekt genom att utse sina representanter i öppna, fria och återkommande val.
/.../
För att ett styrelseskick [enligt den moderna synen på demokrati] inom ett givet territorium skall kunna kallas demokratiskt krävs att samtliga vuxna medborgare – oberoende av kön, religion, etnicitet, ras eller ekonomiska tillgångar – har likvärdiga rättigheter att medverka i beslutsprocessen, antingen direkt eller indirekt, genom att välja statsöverhuvud och parlamentariska representanter i öppna, fria och regelbundet återkommande val.
Inte heller får någon invånare exkluderas från fullvärdigt medborgarskap på basis av någon eller några ovannämnda kriterier. Medborgarna skall ha rätt att forma politiska partier eller grupper, det måste finnas två eller flera alternativ att välja mellan och kandidater, väljare och media måste kunna ta del av och sprida information som möjliggör ett informerat och meningsfullt val."
Med "Demokrati har således ingen given eller slutgiltig innebörd" menar Gardell att vad som är "verkligt demokratiskt" inte är givet. I det antika Athens demokrati så uteslöts kvinnor, barn, invandrade fria män och slavar från demokratiskt beslutsfattande. I vårt samhälle utesluts icke-medborgare och människor under 18 år. Vi har dessutom en representativ demokrati medan de i antika Grekland hade mer av en direktdemokrati -- vad är mer demokratiskt? Det är det Gardell menar med att begreppet inte har en given eller slutgiltig innebörd. Varför vinkla det till att Gardell har svårt att definiera begreppet?
Om du nu är så duktig på att avslöja vinklingar och propaganda, varför missade du just Lindgrens vinklingar? Eller är Håkan Lindgrens vinklingar inte av betydelse?
Citat:
Gardell är skit. Det förvånar mig inte att de enda användare som än så länge verkar vara positivt inställda mot honom har varit att jämföra med bräkande får på det intellektuella planet. Det är tvärtom helt som förväntat.
Det är mycket möjligt att han är en skit, men huruvida han består av avföring eller ej är ingenting jag personligen bryr mig om eller vad denna tråd handlar om. Jag råkar bara vara allergisk mot dåligt utförd kritik, i synnerhet om den maskeras till att vara förnuftig och mer vettig än det den kritiserar, och dina invändningar mot Gardell var fjantiga och... ja, tendentiösa till och med. Tänka sig.