Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
...
Även om du kanske inte ser dig själv som religiös, så har du helt klart en religiös grund. Jag säger inte det för att göra dig arg, utan för att det är där som vår argumentation skiljer sig. Se själv:
Citat:
Mänskigheten har utvecklats både intelligensmässigt och emotionellt sedan sin första stund på jorden, men har givetvis sitt djuriska ursprung kvar. Människan har både primitiva och förfinade egenskaper. Jag kallar hämndlust för primitivt, oavsett vad du kallar det.
/
Älska din nästa så som dig själv.
/
Jag tror att människan är god innerst inne. Jag tror att varje människa är kapabel att göra gott. En människa är ALLTID värd en andra chans. Jag kanske inte alltid har kraften att leva upp till detta själv, men jag strävar efter det i alla fall.
Du tror att människan har en medfödd godhet (kristendomen!), och att allting som inte gott är primitivt. Att våra mindre empatiska sidor är djuriska. Du säger det inte men jag misstänker att du anser att människan inte bara är ett djur som alla andra. Förvisso har nog människan utvecklats sen sin första tid på jorden, men hur menar du då? Menar du den art som vi är nu, eller den art som vi var... ehm.. innan? Alltså, homo sapiens sapiens eller syftar du på utdöda underarter? Hursomhelst, detta skulle kunna vara en prästs predikan.
Vidare, skälet till att jag tog utilitarismen är att du skrev:
Citat:
Jag tycker att man borde ta hänsyn till allakonsekvenser av en handling, inte bara den som är aktuell för dig själv.
Vilket förstås fullständigt lyser av konsekvensetik.
Så även om du förnekar både din religösa grund och din utilitaristiska grund så har du, åtminstone skriftligt, gett starkt bifall åt båda.
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Leder inte din värdenihilism, särskilt i kombination med ditt försvar av mänskliga instinkter, till att du lika gärna skulle kunna försvara våldtäktsmannen i ditt exempel? Han agerar väl också utifrån någon form av svårkontrollerbar lust, oavsett om man vill kalla den sexlust, hämndlust (mot en enskild kvinna eller alla kvinnor), maktlust eller något annat.
Nej, helt galet.
Jag försvarar inte oprovocerat våld, ej heller lägger jag, som du påpekar, in något värde i en handling. Det jag däremot gör är att utgå ifrån mig själv, våldtäksmannen skadar mig genom att göra det han gör, o därför vill jag döda honom. Så enkelt är det. Det har ingenting med eventuella rätt eller fel att göra.