Citat:

Ett 5-minuterssvar i utbyte mot 5-timmarslyssning kallar du ett skäligt utbyte? 
Ni kör långa avsnitt ibland, det är det första som slår när man ser er poddlista. Det innebär ju ofrånkomlig ett format som skiftar fokus från tunga, koncentrerade politiska redogörelser till en del lättsamt rundsnack, spontana reflektioner osv, som mer finner sin rätt som bakgrundsskval när man utför andra sysslor än något man aktivt sätter sig ner och lyssnar fokuserat på.
Ett format som ställer höga krav på en god social dynamik deltagarna emellan för att man som lyssnare ska orka stanna hela vägen, blir samtalet ansträngt blir det ju också snabbt ansträngande för lyssnaren att lyssna på. Ett samspel jag faktiskt tycker ni behärskar väl - det är avslappnat, naturligt och gemytligt. Kanske till och med lite väl så ibland, när det kan bli lite väl flamsigt.
Missförstå mig rätt, den typ av "extended livingroom"-format som er podd intar handlar ju också till stor del om att ge mig just känslan av att jag som lyssnare befinner mig i goda vänners avslappnade samtal när jag egentligen gör något annat. Och när vänner samtalar, så är en väldigt stor andel av samtalet trots allt mest bara skitsnack och ostrukturerade sidospår. Samtidigt är ni en politisk podd, ni har ett budskap och vill, antar jag, vara något mer än bara ett socialt substitutet för mina öron under joggingturen eller husfixandet.
Det är en svår konst det där, att behålla en avslappnad och naturlig samtalsmiljö och samtidigt skära ner på det överflödiga till förmån för det man vill få ut. Ingrid sa i något av avsnitten att hon aldrig lyssnat på Motgift. De har ju satsat lite på samma format i sina dagliga sändningar och har, i min mening, blivit riktigt bra på det. Jag tror det är en väl värd investering för alla som vill göra den här sortens podd att lyssna igenom deras sändningar, framförallt då vardagssändningarna.
Rent politiskt har jag inte så mycket att säga, eftersom jag politiskt befinner mig på annan planhalva så att säga. Jag kan förvisso rent personliga känna att kontrajihadismen, som jag uppfattade vid lyssnandet ändå vilar rätt tungt i bakgrunden här, snabbt känns ganska platt och ointressant jämfört med de lite mer vågade analyser ur andra delar av den nationella rörelsen kring vilka krafter som är i spel och vilka som står bakom dessa. Samtidigt kan ni ju självklart inte byta politisk utgångspunkt för er podd utifrån vilken som har störst dramaturgisk potential, utan man får ju arbeta utifrån sin personliga övertygelse vad man faktiskt tror är sant. Jag uppskattar er breda ambition där oavsett, att inte ha någon beröringsskräck gentemot övriga nationell media utan se de gemensamma målen man har just nu istället. Den typen av beröringsskräck är i grund och botten bara ett vänsterverktyg för att alla deras motståndare ska ta avstånd från allt och alla utifrån deras bestämda normer.
Senast redigerad av sm910dif 2015-12-13 kl. 11:34.

Senast redigerad av sm910dif 2015-12-13 kl. 11:34.