2015-12-13, 11:26
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConradRLM
Så lite så! En rimlig motprestation är kanske att lyssna på ett avsnitt och avrapportera här sedan?
Ett 5-minuterssvar i utbyte mot 5-timmarslyssning kallar du ett skäligt utbyte?

Ni kör långa avsnitt ibland, det är det första som slår när man ser er poddlista. Det innebär ju ofrånkomlig ett format som skiftar fokus från tunga, koncentrerade politiska redogörelser till en del lättsamt rundsnack, spontana reflektioner osv, som mer finner sin rätt som bakgrundsskval när man utför andra sysslor än något man aktivt sätter sig ner och lyssnar fokuserat på.

Ett format som ställer höga krav på en god social dynamik deltagarna emellan för att man som lyssnare ska orka stanna hela vägen, blir samtalet ansträngt blir det ju också snabbt ansträngande för lyssnaren att lyssna på. Ett samspel jag faktiskt tycker ni behärskar väl - det är avslappnat, naturligt och gemytligt. Kanske till och med lite väl så ibland, när det kan bli lite väl flamsigt.

Missförstå mig rätt, den typ av "extended livingroom"-format som er podd intar handlar ju också till stor del om att ge mig just känslan av att jag som lyssnare befinner mig i goda vänners avslappnade samtal när jag egentligen gör något annat. Och när vänner samtalar, så är en väldigt stor andel av samtalet trots allt mest bara skitsnack och ostrukturerade sidospår. Samtidigt är ni en politisk podd, ni har ett budskap och vill, antar jag, vara något mer än bara ett socialt substitutet för mina öron under joggingturen eller husfixandet.

Det är en svår konst det där, att behålla en avslappnad och naturlig samtalsmiljö och samtidigt skära ner på det överflödiga till förmån för det man vill få ut. Ingrid sa i något av avsnitten att hon aldrig lyssnat på Motgift. De har ju satsat lite på samma format i sina dagliga sändningar och har, i min mening, blivit riktigt bra på det. Jag tror det är en väl värd investering för alla som vill göra den här sortens podd att lyssna igenom deras sändningar, framförallt då vardagssändningarna.

Rent politiskt har jag inte så mycket att säga, eftersom jag politiskt befinner mig på annan planhalva så att säga. Jag kan förvisso rent personliga känna att kontrajihadismen, som jag uppfattade vid lyssnandet ändå vilar rätt tungt i bakgrunden här, snabbt känns ganska platt och ointressant jämfört med de lite mer vågade analyser ur andra delar av den nationella rörelsen kring vilka krafter som är i spel och vilka som står bakom dessa. Samtidigt kan ni ju självklart inte byta politisk utgångspunkt för er podd utifrån vilken som har störst dramaturgisk potential, utan man får ju arbeta utifrån sin personliga övertygelse vad man faktiskt tror är sant. Jag uppskattar er breda ambition där oavsett, att inte ha någon beröringsskräck gentemot övriga nationell media utan se de gemensamma målen man har just nu istället. Den typen av beröringsskräck är i grund och botten bara ett vänsterverktyg för att alla deras motståndare ska ta avstånd från allt och alla utifrån deras bestämda normer.
Senast redigerad av sm910dif 2015-12-13 kl. 11:34.
2015-12-13, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Ett 5-minuterssvar i utbyte mot 5-timmarslyssning kallar du ett skäligt utbyte?

Ni kör långa avsnitt ibland, det är det första som slår när man ser er poddlista. Det innebär ju ofrånkomlig ett format som skiftar fokus från tunga, koncentrerade politiska redogörelser till en del lättsamt rundsnack, spontana reflektioner osv, som mer finner sin rätt som bakgrundsskval när man utför andra sysslor än något man aktivt sätter sig ner och lyssnar fokuserat på.

Ett format som ställer...

Shit, vilken mästerlig kommentar. Jag bockar och bugar, både för de snälla orden men kanske främst för att du tog dig tid att lyssna (fast några 5-timmarsavsnitt har vi inte... Än.) och att du ärligt och nyanserat uttryckte dina tankar kring programet.
2015-12-14, 14:10
Medlem
meganegerdases avatar
Angående förra avsnittet om anarkokapitalism och hur de i slutet kom in på spel.

Rekommenderar alla att spela Far Cry 3 för att se hur trevligt, eller otrevligt, ett laglöst samhälle kan bli ifall en person får lite väl stor del av makten... F.ö ett utihelvete roligt survivalspel, betydligt bättre än Fallout IMO
2015-12-14, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Angående förra avsnittet om anarkokapitalism och hur de i slutet kom in på spel.

Rekommenderar alla att spela Far Cry 3 för att se hur trevligt, eller otrevligt, ett laglöst samhälle kan bli ifall en person får lite väl stor del av makten... F.ö ett utihelvete roligt survivalspel, betydligt bättre än Fallout IMO

Älskade med Far Cry 3. Har nog kört igenom det 3-4 gånger. Däremot inte ens testat 4:an.
2015-12-14, 17:14
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConradRLM
Älskade med Far Cry 3. Har nog kört igenom det 3-4 gånger. Däremot inte ens testat 4:an.

Klart vi tycker lika om det mesta Conrad

Du bör prova 4an, inte alls samma kvalitét i storyn däremot så är själva gameplay väsentligt förbättrad. Märks verkligen att det hänt mycket på två år när det gäller sandbox/shooters.

OnT: Intressant att ni går skilda vägar med länsman, men tror det är positivt. Nu kan nya gestalter äntra radio realism och bli lika folkkära som Ingrid&Conrad. Faktum är ju att ni inte var med från början, så chansen finns att nya medarbetare också gör spinoffs. RLM kan bli plantskola för samhällskritiska poddar.

Även bra att ni nu kan ta ut svängarna lite mer, och bjuda in de som är lite för kontroversiella för RLM.
2015-12-15, 13:13
Medlem
Run3s avatar
Jag är regelbunden lyssnare av Frihetsfaxen och hittade denna podden via avsnittet med Frihetsfaxen, som publicerades på http://frihetsfaxen.se/ingrid-och-co...-frihetsfaxen/. Gillar Ingrids och Conrads röster och personkemi, och de verkar ha en sund verklighetsbild, så jag ska ge fler avsnitt en chans.
2015-12-15, 16:10
Medlem
Run3s avatar
Kikade runt lite efter vilka Ingrid och Conrad är. Ingrid, Ingrid Carlqvist, var enkel att hitta då hon till synes verkar vara helt öppen med sin identitet. Men Conrad? Lyckades inte hitta vem det är. Är det ett pseudonym? Om ni vet att han inte vill bli outad kan ni ignorera min fråga. Var bara lite nyfiken, och brukar föredra när jag kan sätta ansikten på rösterna jag lyssnar på.
2015-12-15, 17:33
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Kikade runt lite efter vilka Ingrid och Conrad är. Ingrid, Ingrid Carlqvist, var enkel att hitta då hon till synes verkar vara helt öppen med sin identitet. Men Conrad? Lyckades inte hitta vem det är. Är det ett pseudonym? Om ni vet att han inte vill bli outad kan ni ignorera min fråga. Var bara lite nyfiken, och brukar föredra när jag kan sätta ansikten på rösterna jag lyssnar på.

Conrad är anonym, och vill så förbli. Har dock träffat honom IRL och han är i rollen som Conrad mycket genuin, det är verkligen han själv och ingen karaktär
2015-12-15, 19:53
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Conrad är anonym, och vill så förbli. Har dock träffat honom IRL och han är i rollen som Conrad mycket genuin, det är verkligen han själv och ingen karaktär
Ahkej, då vet jag, tack för att du sa det. BTW, jag lyssnade precis på avsnitt 1 och måste säga att jag verkligen älskar Conrads röst. Så skön att lyssna på.
2015-12-15, 20:20
Medlem
Citat:

Fan vad schysst du är! Dock visste jag inte att vi träffats? Eventuellt presenterade du dig inte som "meganegerdase"?

Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Ahkej, då vet jag, tack för att du sa det. BTW, jag lyssnade precis på avsnitt 1 och måste säga att jag verkligen älskar Conrads röst. Så skön att lyssna på.

Mycket bussigt sagt! Här skulle jag kunna brista ut i en monolog om hur mycket jag inte håller med dig men jag skiter i det och slickar istället bara i mig berömmet.
2015-12-15, 21:54
Bannlyst
Håller med dig Conrad, kan inte rättfärdiga att jag äter kött.
Har funderat i perioder på att gå vegetarian. Vegan känns hardcore. Men så blev man besatt av träning och har blundat för frågan de senaste åren men nu funderar man igen. Det går ju inte att rättfärdiga, det är väldigt enkelt.

Det här argumentet att det finns lidande i djurriket är ju ett icke-argument. Att lejon dödar lemurer eller vad de nu äter påverkar inte oss människor.

Håller med om att man ska veta var det kommer ifrån, och faktiskt dödat det.
Detta skulle jag själv inte klarat så det gör mig till en hycklare.

Att våra förfader behövde döda djur för att få i sig protein är väl en ska men i vårt samhälle går det mycket väl att få protein från andra källor. Veganer äter inte ens mjölkprodukter eller ägg och de klarar också sig.
Att det sedan är naturligt att äta djur är också ett icke-argument.

Edit: hatar också EU och hoppas innerligt att skiten försvinner. VI ska dock inte ha någon tilltro till politikerna utan vi måste kräva det!

Dubbeledit: Det här med utlänningar och sexuella övergrepp är så tragiskt att jag inte ens orkar kommentera fast att jag kommenterar.

Nu har jag sett hela avsnittet så nu blir det inte fler editar.
Senast redigerad av DavidMiscavige 2015-12-15 kl. 22:24.
2015-12-17, 00:40
Medlem
Gott folk! Imorgon skall jag och Ingrid försöka oss på en test-livesändning. Håll ögonen på våran youtubekanal runt 18.00!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in