2016-03-06, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Ha, jag älskar att du beskriver det som en ny skrämmande upptäckt vad som allmänt känt tronar över ingången till UU-aulan!

Sök lite på Thomas Thorild och hans skrift Rätt, eller alla samhällens eviga lag. Det handlar inte om något oförblommerat propagerande för någon form av åsiktskorridor eller politisk korrekthet, även om det finns många olika teorier och tankar kring varför UU valde att sätta upp det. Om något har inskriptionen i vart fall snarast varit till mer förtret för de "fritänkande" progressiva rörelserna än de konservativa och om objektiv rätt omhuldande personerna. Liksom en glädje för alla naturare och teknologer, som med visst förakt betraktat humanioravetenskapens utbredning och degenerering.

Thorild var förövrigt en rätt isolerad tänkare i sin samtid, vill du finna stöd för att citatet säger något om en tidsepok får du snarare studera det sena 1800-tal och när UU valde citatet, utifrån de skäl de då hade för det valet.

Bohlins Om mottot vid ingången till Uppsala universitets aula kan vara en bra start för vidare förkovring.

Så på den tiden var det kanske använt på ett någerlunda nyttigt sätt, men tror inte att folk som idag går förbi den tänker på det sättet. Helt uttrycket är ju felaktigt i vilket fall som helst eftersom det går emot friheten att tänka fritt, varesig det handlar om att försvara det resonliga mot hippies eller hippies som vill bevisa att känslor ska vinna över logisk så är det ett odemokratiskt citat. OCH det faktum att SVT hyllade det bevisar att just vänstermuppar brukar det på sitt röda sätt. De ser det som en uppmaning till att tysta röster som hörs på I&C, det är deras tolkning.
2016-03-06, 09:09
Medlem
Run3s avatar
Varför har ni inte slagit på så att man får nerladdningslänkar på Soundcloud? Nu måste man använda ett tredjepartsverktyg för att ladda ner en fil.

Avsnittet med Martin verkar spännande, och långt. 😝 Ska lyssna nu
2016-03-06, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Varför har ni inte slagit på så att man får nerladdningslänkar på Soundcloud? Nu måste man använda ett tredjepartsverktyg för att ladda ner en fil.

Avsnittet med Martin verkar spännande, och långt. 😝 Ska lyssna nu

Det skall fungera finfinta att ladda ner precis som vanligt. Går bra för mig iaf. Underligt.
2016-03-06, 12:55
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConradRLM
Det skall fungera finfinta att ladda ner precis som vanligt. Går bra för mig iaf. Underligt.

Man måste logga in hos soundcloud isåfall...
2016-03-06, 12:58
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Man måste logga in hos soundcloud isåfall...
Ganska säker på att jag laddat ner avsnitt från andra poddar som ligger på soundcloud utan att vara inloggad, så det måste väl gå att ändra isf?
2016-03-06, 14:06
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ganska säker på att jag laddat ner avsnitt från andra poddar som ligger på soundcloud utan att vara inloggad, så det måste väl gå att ändra isf?

Jag har bara testat ett par gånger och aldrig lyckats då det krävt inloggning, så jag använder alltid ett tredjepartsprogram... Använder samma också för YouTube, då man kan välja vilken kvalitet man vill ladda ner.
2016-03-06, 15:02
Medlem
Citat:

Jag tror det är SC som har ändrat. Förr behövde man inte logga in men nu för tiden behövs det, om man inte använder tredjepartsprogram.

Rätta mig gärna om jag har fel, någon. Vore fint om man slapp logga in.
2016-03-06, 15:28
Medlem
Enydrions avatar
Med tredjepartsprogram som jag använder så får man också reda på filstorleken innan man laddar ner, nåt som kan vara bra om man sitter på mobilt bredband. Och Konrad råkat lägga upp en 900 meg stor fil...

Nån som brukar logga in som vet om man får reda på filstorleken innan man börjar ladda?

PS extra bra program den 25e särskilt när Ingrid nämnde ingenjörer (klappar mig på bröstet )
24e var också bra, har resterande sen dess i min mp3 spelare för avlyssning efter mitt datorhaveri och nyinköp...
Senast redigerad av Enydrion 2016-03-06 kl. 15:35.
2016-03-06, 20:51
Medlem
Run3s avatar
http://radio.bubb.la/ kan man ladda ner avsnitt utan att logga in, och de kör också soundcloud. Är dock på telefon just nu och kan inte komma åt nerladdningslänken på er hemsida http://i.imgur.com/NRoJKCb.png, eftersom den hamnar utanför skärmen, så kan inte testa atm
2016-03-06, 21:11
Medlem
Run3s avatar
Lyssnade precis på delen av Martin-avsnittet där det pratas rökning. Kändes som de i mångt och mycket höll med varandra fram till den punkten, och där gör Conrad plötsligt en helomvändning till att försvara statlig reglering av nikotinbruk. Har precis som Martin svårt att förstå hur man kan argumentera för statligt förmynderi. Samtidigt vet jag såklart att Conrad inte är libertarian (än) så det finns väl lite kvar att jobba med. 😋
2016-03-06, 21:53
Medlem
Citat:
Lyssnade precis på delen av Martin-avsnittet där det pratas rökning. Kändes som de i mångt och mycket höll med varandra fram till den punkten, och där gör Conrad plötsligt en helomvändning till att försvara statlig reglering av nikotinbruk. Har precis som Martin svårt att förstå hur man kan argumentera för statligt förmynderi. Samtidigt vet jag såklart att Conrad inte är libertarian (än) så det finns väl lite kvar att jobba med. 😋

Asså jag brottas ju med detta en hel del som säkert hördes. Jag har knappast argumenten helslipade. Men det är väl helt enkelt så att jag inte tror att någon vill röka, utan alla som gör det har blivit inlurade i det, och eftersom det inte kommer något gott ur det så...

Äsch, jag vet inte. Jag får nog tänka några varv till.
2016-03-06, 22:34
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConradRLM
Asså jag brottas ju med detta en hel del som säkert hördes. Jag har knappast argumenten helslipade. Men det är väl helt enkelt så att jag inte tror att någon vill röka, utan alla som gör det har blivit inlurade i det, och eftersom det inte kommer något gott ur det så...

Äsch, jag vet inte. Jag får nog tänka några varv till.
Haha, avkräver inget svar här. Men det var en intressant diskussion som jag tror är nyttig för många att höra. Det är kul när det inte blir ryggdunkande hela tiden, utan lite argumentation fram och tillbaka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in