2015-10-19, 14:36
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kneedrag
Oroad!

Räcker man ser på Grekland Hur det gått där!

Grekerna gick i pension vid 40… Vi har alla gått på förre finansministerns, Anders Borgs, mytspridning...
Senast redigerad av IQ130 2015-10-19 kl. 14:42.
Citera
2015-10-19, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Nej. Grekerna gick i pension vid 40, försök inte. (Vi har alla gått på Anders Borgs myt.) Frågan är komplex.

Nej vi har en extrem invandring som dränerar allt annat på pengar!

Staten lånar just nu 2 miljarder per dag!!

Det är ni som sover om ni inte förstår att det kommer inte hålla i längden....
Citera
2015-10-19, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Minimilöner har vi redan... vad jag däremot hoppas på är att de sänker minimumlönerna rejält, med en massa lågutbildade nykomlingar så blir det förhoppningsvis snart verklighet.

Vi har faktiskt ingen minimilön i Sverige då det råder fri lönesättning som arbetstagare och arbetsgivare får förhandla med varandra om man nu inte har kollektivavtal dock så börjar man prata
Om liknande minimilöner nu när 250.000 flyktingar, terrorister och lyckosökare tas emot av Sverige per år för att i sin tur förvärra bostadsbristen och arbetslösheten. Med det kommer man hitta på nya jobb eller lägsta löner så att arbetsgivare kan anställa folk för arbeten som man annars inte känner skulle behövas få gjort, lön kontra arbetet.

I Sverige finns till skillnad mot de flesta länder ingen lagstadgad minimilön, utan dessa etableras genom kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter, det vill säga arbetsgivare och fackföreningar, utan direkt statlig inblandning. Vanliga benämningar är då ingångslön eller grundlön. Kollektivavtalen är frivilliga, varför deras lägsta råmärke bara utgör minimilön inom de företag som valt att ansluta till kollektivavtalen. Därmed finns det ingen minimilön i Sverige, utan just lönen är en i lag helt oreglerad överenskommelse mellan arbetstagare och arbetsgivare.
Citera
2015-10-19, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dianno
Vilket kommer leda till att folks löner halveras? Är det någon förutom foliehattar med taskig svenska som tror på detta?
Det kommer naturligtvis inte ske en halvering av köpkraften. Men om man konsekvent skulle framhärda det man signalerar; Att alla som kommer från politiskt oroliga länder, skall få komma och ta del av en oförändrad välfärd, så blir det naturligtvis konsekvensen på sikt. Kan någon utan religiösa argument troliggöra motsatsen?
Citera
2015-10-19, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Skattemoralen kommer att urholkas, och det är då Sverige kommer få gigantiska problem.

Vi som nu arbetar förväntar oss samma samhällsservice utifrån den skatt vi betalar, när vi nu snart inte får det kommer motivationen att betala för sig försvinna.

Redan nu får vi inte samma samhällserivce som tidigare.
Citera
2015-10-19, 15:51
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Du är ju inte klok. Hela polisväsendet kostar lika mycket som ränteavdragen, dvs 30 miljarder kronor per år. Det går lätt att dels höja skatterna generellt och växla skattebasen för att klara av kostnaden. Skattetrycket som andel av BNP är idag på 42,7 %, 2005 var den 46,6 %. Statsskulden som andel av BNP är även den västenligt lägre jämfört med 2005. Vad jag menar med detta är att det finns ett stort utrymme finansiellt att öka skatterna samt låna pengar.
Citera
2015-10-19, 15:52
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zezima
Redan nu får vi inte samma samhällserivce som tidigare.

Vad går du miste om?
Citera
2015-10-19, 15:56
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storakuken
Glöm inte heller att de vill att alla somalier som
Påstår sig vara kirurger och doktorer ska direkt få praktisera i 1 helt år i sjukhus för att sedan möjligen få jobb

Det är väl inte konstigt, eller anser du dig vara bättre på att validera utländska utbildningar än våra myndigheter? Utöver praktik i ett år skriver de ett prov. Jag ser inget märkvärdigt i att en person som bevisat sin kompetens genom praktik och prov (samt dokumentation) får jobba som läkare. I synnerhet när det råder brist på läkare och kostar långt över två miljoner att utbilda en läkare från det att en person föds till dess att denne börjar arbeta.
Citera
2015-10-19, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Statsskulden som andel av BNP är även den västenligt lägre jämfört med 2005. Vad jag menar med detta är att det finns ett stort utrymme finansiellt att öka skatterna samt låna pengar.
Den totala skuldsättningen har ökat 50%, perioden 2007-2014. Källa
Citera
2015-10-19, 16:02
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Det skulle kompensera för all tid jag surfar på arbetstid, så jag antar att det är rimligt. Däremot går jag inte med på lägre än halverad lön.
Citera
2015-10-19, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
. Vad jag menar med detta är att det finns ett stort utrymme finansiellt att öka skatterna samt låna pengar.

Du är ingen nationalekonom direkt. Var ser du det samhällsekonomiska inresset i att låna pengar/höja skatten?

Som det ser ut så bekostar staten en massa lyxturister som det inte finns bostäder och arbete till.

Politikerna är verkligen dummare än tåget.
Citera
2015-10-19, 16:19
Medlem
pantherTypeGs avatar
Finns det nån källa på halverad lön? Givetvis är det ett troligt scenario men ännu är det bara spekulationer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in