2015-10-16, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21595588.ab

"”Varför hjälper vi flyktingar istället för att hjälpa 'våra egna hemlösa?' Jag är så himla trött på att se den här frågan cirkulera på Facebook”.

Så skrev Therese Lundén i ett inlägg som uppmärksammats av tiotusentals.

– Att ställa utsatta grupper mot varann skapar bara fientlighet och hat, vilket är det sista vi behöver i den här utmanande situationen, säger hon till Aftonbladet."

Har hon rätt?

Nej hon har fel eftersom hon går emot varje människas naturliga element; att ge hjälp till de man har någon samhörighet till, kulturell, religiös eller etnisk.

Varför klagar inte Therese Lundgren på att muslimska hjälporganisationer enbart erbjuder hjälp till muslimer? De kristna flyktingarna i Mellanöstern erbjuds endast hjälp av dessa ifall de avsäger sig sin religion och konverterar till Islam. Det är långt mer egoistiskt än någon önskedröm som opinionen på Facebook förespråkar.

Typiskt Aftonbladet att bara klaga på oss svenskar, som om inte annat folk dagligen gör fel?
Citera
2015-10-16, 15:45
Medlem
Vet inte hur jag ska förklara riktigt men jag bryr mig mer om svenskar som är hemlösa än invandrare som är det och jag tror det är helt naturligt att göra det. Jag tänker inte låta massa ormtungor slingra sig in i huvudet på mig och knulla runt med sin normkritik och annat vridande och vändande för att få mig att tänka annorlunda om den saken. Nån jävla måtta får det vara, jag får huvudvärk.

Jaja, tramsar lite. Men är liksom mest trött på sån här skit där folk ska låtsas tycka saker dom egentligen inte tycker bara för att vara lite fina i kanten sådär och visa hur deras godhet sträcker sig så mycket längre än andras. Det är naturligtvis bara struntprat, med få undantag, och ställer därmed bara till med massa negativa konsekvenser i längden. Som alltid när folk ljuger för sig själv.
Senast redigerad av Alphatross 2015-10-16 kl. 15:58.
Citera
2015-10-16, 15:52
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Vad har t.ex. ett svenskt barn tillfört till staten som inte ett Irakiskt barn har? Annat än att det Svenska barnet råkade ha turen att födas i ett land där det inte är krig och elände? Det är lätt att glömma hur priviligierade vi egentligen är.

Det är också lätt att glömma (tydligen) att vi faktiskt förstår hur barn blir till och att det allt som oftast är meningen att ett barn ska komma till världen. Det är ingen slump att jag är född i Sverige eller att Muhammed är född i Irak, det har våra föräldrar sett till.

Det är tydligen också lätt att glömma att vi faktiskt har skapat vår "privilegierade" tillvaro, den är inte given oss av gud direkt. Krig är heller ingen naturkraft, varför det heller inte är någon slump att vi inte varit i krig på över 200 år.

Citat:
Man bör givetvis hjälpa så många som man kan, både på privat och statlig nivå. Hur många, och vem, är förstås en fråga som bör och ska diskuteras.

I första hand så bör man självfallet hjälpa sina egna medborgare, precis som man i första hand hjälper sin familj och vänner.
Citera
2015-10-16, 16:14
Medlem
blue_no1s avatar
Naturligtvis borde vi som medmänniskor hjälpa de utsatta ordentligt mkt mer än vi gör!
Jag ser gärna att mina skattepengar går till behövande svenskar, ÄVEN om dessa kanske super upp socbidraget!
Jag tycker definitivt att OM vi ska hjälpa NÅGON ska det vara en av våra EGNA FÖRST!
Det tror jag alla tycker faktiskt, med liten felmarginal på diverse vänsterfeministpack och andra misslyckade aborter.
Citera
2015-10-16, 16:16
Medlem
blue_no1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Det är också lätt att glömma (tydligen) att vi faktiskt förstår hur barn blir till och att det allt som oftast är meningen att ett barn ska komma till världen. Det är ingen slump att jag är född i Sverige eller att Muhammed är född i Irak, det har våra föräldrar sett till.

Det är tydligen också lätt att glömma att vi faktiskt har skapat vår "privilegierade" tillvaro, den är inte given oss av gud direkt. Krig är heller ingen naturkraft, varför det heller inte är någon slump att vi inte varit i krig på över 200 år.

I första hand så bör man självfallet hjälpa sina egna medborgare, precis som man i första hand hjälper sin familj och vänner.

Detta är ju bara rent o skärt folkvett! - något som inte längre finns hos svenska politiker, med få undantag!
hoppas steffe blir avsatt lynchad och hängd i en lyktstolpe snart!
Citera
2015-10-16, 16:26
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21595588.ab

"”Varför hjälper vi flyktingar istället för att hjälpa 'våra egna hemlösa?' Jag är så himla trött på att se den här frågan cirkulera på Facebook”.

Så skrev Therese Lundén i ett inlägg som uppmärksammats av tiotusentals.

– Att ställa utsatta grupper mot varann skapar bara fientlighet och hat, vilket är det sista vi behöver i den här utmanande situationen, säger hon till Aftonbladet."

Har hon rätt?
Typiskt vänsteruttryck! Det är just det man måste göra tyvärr eftersom de bägge grupperna måste dela på resurserna. Det är inte så att det skapas nya vägar till hjälp utan den enes bröd, den andres död i detta fall. Hade det funnits uttalade satsningar på bägge grupper så hade hon haft mer rätt, som det är nu...inte en chans.

Men det kan bli fler grupper som ojust drabbas då det finns uttryck i politiken där vissa grupper ska förfördelas på arbets/bostads-marknaden.
Senast redigerad av Millediablo 2015-10-16 kl. 16:30.
Citera
2015-10-16, 16:30
Medlem
McCarthy01s avatar
Jag har varit i missbruk själv och haft 2 hemlösa boende hos mig, så jag har åtminstone torrt på fötterna när jag uttalar mig. Den ena fick bo hos mig i 3 månader, trots att han inte betalade ett öre. Den andra fick bo hos mig 1 månad, han betalade dock för sig frivilligt. När jag var i "skiten" så välkomnade jag alltid de utstötta till min bostad. Nu när jag har krav på mig att hålla mig nykter så går det inte längre, för att det lätt blir så om man bor med en annan missbrukare att man drar ner varandra.

Sen tycker jag för den skull inte att man behöver "ha sopat rent utanför sin egen dörr" för att ha en åsikt om att vi behandlar våra hemlösa illa. Det är så det ser ut och det är klart som fan att man reagerar när fullt friska blattar och niggrer får lyxboenden, medans Affe och Kenta, vars missbruk har gått så långt att de inte kan styra över sitt missbruk, sin sjukdom och som har kritiska levervärlden och alkoholskador/tjackskador får sova i trappuppgångar och liknande.
Citera
2015-10-16, 16:33
Bannlyst
Citat:
Det enda jag tycker är "fel" i diskussionen är att med största säkerhet har 99% av alla dessa som säger detta aldrig lyft ett finger för att hjälpa de hemlösa heller.

Hur många kan med handen på hjärtat säga att de hjälp till på stadsmissionen, skänkt pengar till hemlösa, köpt någon av deras tidningar eller på annat sätt bidragit till att de ska ha en bättre tillvaro?

Om de ens skulle lägga ner en tiondel av tiden de använder till att gnälla på hur folk hjälper andra utsatta grupper så skulle de hemlösas situation förbättras markant.

I Sverige betalar vi skatt och dessa pengar ska gå till organisationer och myndigheter som hjälper utsatta svenskar. Om alla ska engagera sig fysiskt vem ska då arbeta och driva in pengar till välfärdsstaten? Det är när man betalar skatt och ser att pengarna och resurserna förbises de egna och hamnar i fickorna på Abdullah som sedan köper knark och skickar pengar till Somalia och går omkring med en Iphone och Canada goose-jacka och våldtar svenskor och inte bidrar ett skit som man som svensk blir förbannad och ifrågasätter den förda politiken som är helt åt h*lvete i det här landet.

Betalar man över 50% i skatt så engagerar man sig tillräckligt. Sänk skatten till hälften så kan jag köpa ditt argument men idag gör jag det inte då alla skattebetalare engagerar sig ofantligt mycket redan men i Sverige så är det enligt vissa idioter inte tillräckligt för att ni är egoister...
Citera
2015-10-16, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Hon har rätt i det. Att det överhuvudtaget görs beror på att det ger populistiska effekter. Enkla människor behöver enkla svar på svåra frågor. De tilltalas av det enkla svaret på invandring genom att ställa det mot andra svaga grupper i samhället. Ett mera intellektuellt svar på samma fråga är varför vi väljer att sänka skatten så att de rika blir ännu rikare, istället för att låta medel- och överklassen skjuta in resurserna så att vi inte behöver prioritera eller risker välfärden.

Vilken skatt är det som sänks? Varför ska folk som inte vill betala för fiaskot? Privatisera invandringen och låt den vara donationsbaserad.
Citera
2015-10-16, 16:38
Medlem
Vilket land tror ni kommer kunna jämföras med Sverige i framtiden?

Jag vet inget som har en liknande sammansättning och något liknande system.

Kanske Libanon? Flera olika grupper som sköter sig själva medan regeringen ser till att varje grupp får sin "representation".
Citera
2015-10-16, 16:53
Medlem
Är det inte så att många av "våra egna hemlösa" är medvetet hemlösa. Det vill säga, de hade omfattats av "tak-över-huvudet"-garantin om de hållit sig, någorlunda, nyktra.
Citera
2015-10-16, 16:56
Medlem
Scott Danielss avatar
Citat:
Har hon rätt?

Givetvis inte.

Citat:
– Att ställa utsatta grupper mot varann skapar bara fientlighet och hat

Att ställa grupper mot varandra görs ständigt eftersom pengarna är begränsade. Statens budget bygger på prioriteringar och att ställa olika grupper i samhället mot varandra, d.v.s. vad man ska satsa på respektive satsa mindre på. Vissa grupper får mer pengar medan andra grupper får mindre pengar. Det är tyvärr så det fungerar till dess att pengarna finns i obegränsad mängd.

Citat:
Therese Lundén, 25, har tröttnat på folk som klagar på flyktingmottagandet

Jaha, det var ju tråkigt för henne. Bäst att skriva ett inlägg på fejjan och inkassera lite likes och få en artikel om saken.

Citat:
För det första, var var ditt engagemang för en månad sen? Ett år sen?

Jag har varit engagerad för hemlösa svenskar ett tag. Nivån kan ju alltid diskuteras, men varje liten insats betyder något. För övrigt är det väl bra att ett engagemang väcks någon gång än inte alls. När började ditt engagemang för migranter då? Vad gjorde du för migranterna för ett år sedan? Förmodligen bygger din fasad på att få så många likes som möjligt och hävda din egen godhet offentligt. Det där med medmänslighet verkar mest vara en bisak.

Citat:
Det är bara maskerad främlingsfientlighet och populism

Nej, det är det inte. Det är en fullt legitim åsikt att få tycka hur prioriteringarna ska se ut.

Citat:
Ni gömmer er bakom en fasad av medmänsklighet

Till skillad från din fasad som i realiteten bygger på ryggdunkningar och likes från godhetsapostlarna.

Citat:
'Våra egna' är mer värda än 'de andra'”.

Vad exakt menas med "mer värda"? Det är ingen självklar rättighet för resten av jordens befolkning att få ta del av Sveriges välfärd. Likaså har inte jag en självklar rättighet att få ta del av t.ex. Kanadas välfärdssystem.

Citat:
Therese säger att hon skrev inlägget för att sprida kunskap med hjälp av fakta

Ja, det brukar heta så när det egentligen skrivs för att själv känna sig nöjd och att få likes. I själva verket handlar det om att sprida känsloargument och att alla är lika mycket värda och att alla i hela världen har rätt att ta del av Sveriges välfärd. Att pengarna är begränsade och inte räcker till alla låtsas vi inte om.

Citat:
I den här utmanande situationen

Politikerklicheérna sprids även till godhetsriddarna på fejjan ser jag. Själv skulle jag klassa nuvarande situation med ca. 9.500 asylsökande per vecka samtidigt som vi har ca 3-4000 hemlösa i Sthlm och ca 34.000 i hela landet som mer än en "utmanande situation".
Senast redigerad av Scott Daniels 2015-10-16 kl. 17:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in