2015-10-16, 14:26
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Hon har åt helvetet fel för de hon skriver om är just vad hennes beställare håller på med
Hon pratar om vargarna men skyller på oss andra.
Det är de själva som skapar detta genom sina fjollhandlingar och det vet hon men som den snälle pitbullssmilade flicka hon är så pratar hon pol pot smörja.
Allt för rödnäsan....

Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Det enda jag tycker är "fel" i diskussionen är att med största säkerhet har 99% av alla dessa som säger detta aldrig lyft ett finger för att hjälpa de hemlösa heller.

Hur många kan med handen på hjärtat säga att de hjälp till på stadsmissionen, skänkt pengar till hemlösa, köpt någon av deras tidningar eller på annat sätt bidragit till att de ska ha en bättre tillvaro?

Om de ens skulle lägga ner en tiondel av tiden de använder till att gnälla på hur folk hjälper andra utsatta grupper så skulle de hemlösas situation förbättras markant.
Jag kan säga så här. Jag har hjälpt många olika människor under mitt liv.
Men jag vägrar bli en rödnäsa där min hjälp skall vägas och mätas och bli endera bu eller bä.
Min näsa är min näsa.
Citera
2015-10-16, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Det enda jag tycker är "fel" i diskussionen är att med största säkerhet har 99% av alla dessa som säger detta aldrig lyft ett finger för att hjälpa de hemlösa heller.

Hur många kan med handen på hjärtat säga att de hjälp till på stadsmissionen, skänkt pengar till hemlösa, köpt någon av deras tidningar eller på annat sätt bidragit till att de ska ha en bättre tillvaro?

Om de ens skulle lägga ner en tiondel av tiden de använder till att gnälla på hur folk hjälper andra utsatta grupper så skulle de hemlösas situation förbättras markant.
Betalar man skatt så hjälper man ju dom utsatta. Vi bor väl i en välfärdsstat?
Därav borde pengarna gå tillbaka till svenskar och inte afghaner.
Citera
2015-10-16, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vuino
Frågan kvarstår. Hur många höjde rösten om detta innan invandringen blev en fråga?
Citera
2015-10-16, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Frågan kvarstår. Hur många höjde rösten om detta innan invandringen blev en fråga?
Antagligen många då vi hade en välfärdsstat som byggde just på att hjälpa utsatta.
Citera
2015-10-16, 14:50
Medlem
svarttaxins avatar
Vilken idiot. Hon skriver "Ni gömmer er bakom en fasad av medmänsklighet, men det är bara maskerad främlingsfientlighet" Vad är då den så kallade "flyktinghjälpen"? Det är inte en fasad av medmänsklighet? Vad hände med dom andra 2-3 miljarder människorna på jorden som lever under extremt dåliga förhållanden? Att tro att det är medmänsklighet att hjälpa dom som kommer hit (när dessutom typ 1/5 faktiskt har asylskäl) är idioti. Folk har dessutom under alla tider fått fly, levt dåligt etc. varför är det medmänsklighet just nu att "hjälpa"?
Citera
2015-10-16, 15:15
Medlem
Fast ställa utsatta grupper mot varandra är precis vad hon och alla andra gör som prioriterar en grupp över en annan. Men det förstår hon såklart inte.

Också lite roligt att hon pratar om "medmänsklighet". Största delen av dom som frivilligt hjälper flyktingar gör det för att få likes på facebook och uppmärksamhet. Dom gör det inte för att dom bryr sig om någon som dom hjälper, utan bara för att själva få känna sig bra och stolta.
Citera
2015-10-16, 15:17
Avstängd
sherms avatar
Lyssna gärna till Veckans motgift #37 som handlar om att svenska hemlösa blev bestulna på kläder under tillställning i Göteborg. Massvis med maskerad främlingsfientlighet och gömmande bakom fasader av medmänsklighet:
https://www.youtube.com/watch?v=eLEUma1eJd0
Citera
2015-10-16, 15:22
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
”För det första, var var ditt engagemang för en månad sen? Ett år sen? Under alla år då dessa svenska hemlösa bott på gatorna, vad har du gjort förut för att hjälpa till?
Ni gömmer er bakom en fasad av medmänsklighet, men det är bara maskerad främlingsfientlighet och populism. Som att 'våra egna' är mer värda än 'de andra'”.

Man kan säga liknande saker om folk som vurmar för flyktinginvandringen just nu och ställer sig bakom galor och liknande och donerar pengar. Jag sätter en stor slant på att många som donerar pengar vid galor aldrig har donerat pengar tidigare och donerar heller inte pengar månatligen till olika organisationer.

Istället för att dessa personer gömmer sig bakom en fasad av medmänsklighet så gömmer man sig bakom en fasad som grundar sig på att få så många likes som möjligt på Facebook för att man minsann "engagerar" sig.

Hur många av dessa personer tror ni har donerat pengar till alla svältande barnen i Afrika?
Det godhetsnarkomaner är bäst på är just att ställa grupper mot varandra och att hon inte inser hyckleriet i det hon skriver med "utsatta grupper mot varann" får henne bara att se korkad ut.
Citera
2015-10-16, 15:23
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltVild
Fast ställa utsatta grupper mot varandra är precis vad hon och alla andra gör som prioriterar en grupp över en annan. Men det förstår hon såklart inte.

Också lite roligt att hon pratar om "medmänsklighet". Största delen av dom som frivilligt hjälper flyktingar gör det för att få likes på facebook och uppmärksamhet. Dom gör det inte för att dom bryr sig om någon som dom hjälper, utan bara för att själva få känna sig bra och stolta.
Spot on!
Citera
2015-10-16, 15:25
Medlem
CannonDorfs avatar
I en värld där ett land har ändliga resurser, d v s den verkliga världen, så måste givetvis saker och människor ställas mot varandra. Har man inte oändligt med resurser så måste det prioriteras vad resurserna ska användas till, det är en fullständig självklarhet.

Prioriteringar av detta slag görs givetvis av idioter som hon själv också. Det är bara när det ifrågasätts varför alla andra än svenskar alltid ska få fördelar som man inte får göra, eller ens prata om, dessa avvägningar.

Så nej, hon har inte rätt.
Senast redigerad av CannonDorf 2015-10-16 kl. 15:28.
Citera
2015-10-16, 15:32
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vuino

"Problemet" är ju att argumentet lika ofta förs mot privata hjälporganisationer eller personer. Hur man väljer att fördela skattemedlen är givetvis en helt annan fråga.

I fallet av de hemlösa är det ju dessutom inte bara svart och vitt, de är ju oftast inte hemlösa för att de inte skulle få hjälp av staten, utan snarare pga någon form av drog/sprit-beroende eller psykiska problem. Ett problem med många hemlösa är ju att de inte vill ta emot den hjälp som erbjuds.

Vad har t.ex. ett svenskt barn tillfört till staten som inte ett Irakiskt barn har? Annat än att det Svenska barnet råkade ha turen att födas i ett land där det inte är krig och elände? Det är lätt att glömma hur priviligierade vi egentligen är.

Man bör givetvis hjälpa så många som man kan, både på privat och statlig nivå. Hur många, och vem, är förstås en fråga som bör och ska diskuteras.
Citera
2015-10-16, 15:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Klart PK-skadade individer blir trötta på det då det liksom är sanning och det raserar deras värld. Oj det finns människor i Sverige som far illa men ändå ska pengar läggas på andra det går inte ihop i deras huvud och då blir det väl sådan här försvarsmekanism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in