• 1
  • 2
2015-10-16, 14:01
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21595588.ab

"”Varför hjälper vi flyktingar istället för att hjälpa 'våra egna hemlösa?' Jag är så himla trött på att se den här frågan cirkulera på Facebook”.

Så skrev Therese Lundén i ett inlägg som uppmärksammats av tiotusentals.

– Att ställa utsatta grupper mot varann skapar bara fientlighet och hat, vilket är det sista vi behöver i den här utmanande situationen, säger hon till Aftonbladet."

Har hon rätt?
Citera
2015-10-16, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen

"”Varför hjälper vi flyktingar istället för att hjälpa 'våra egna hemlösa?' Jag är så himla trött på att se den här frågan cirkulera på Facebook”.

– Att ställa utsatta grupper mot varann skapar bara fientlighet och hat, vilket är det sista vi behöver i den här utmanande situationen, säger hon till Aftonbladet."

Har hon rätt?

Nej, det har hon inte.

Våran politik är så jävla skruvad att det har kommit till den punkten då vi måste välja Svenskar eller Achmed, hade vi haft en NORMAL invandring så hade vi kunnat bry oss om både dom kvotflyktingar som kommer och våra egna. Men nu när det väller in hundra tusentals så måste man göra ett aktivt val eftersom resurserna inte finns att hjälpa båda längre, antingen stödjer man Achmed som du inte vet någonting om eller har något gemensamt med eller så stödjer man Sverker som blev deprimerad, tog till alkohol och förstörde sitt liv.

Vem skulle du ha hjälpt om du hade chansen?

EDIT: Dessutom är det ett jävla hyckleri, den gemene svensken skiter fullständigt i dessa personer, det finns nämligen hjälporganisationer. Problemet med dessa typer av människor som hon som skrev artikeln är att dom tänker allt på individ nivå och inte i ett större perspektiv. Det är säkert jättesynd om Achmed, men en svensk är mer värd än honom i sitt egna land (Eller ska vara i alla fall...)
Citera
2015-10-16, 14:10
Medlem
Nej, självklart måste man göra prioriteringar i det mesta man gör. Nuvarande regim väljer att hjälpa lyxsökare istället för att rusta upp sjukvården,skolan,psykvården och hjälpa svenska hemlösa.

Går inte att ge allt till alla.

I en normal värld väljer man svenskar först i alla lägen.
Senast redigerad av Vuino 2015-10-16 kl. 14:12.
Citera
2015-10-16, 14:12
Medlem
Enydrions avatar
Vad jag är trött på sådana som Therese Lundén, som tror att andras pengar aldrig tar slut...

Finns det ingen skola idag som lär ut kritiskt tänkande, det som sitter mellan öronen är inte bara en prydnad utan ska användas att tänka själv med...

Allt till alla, kräver ju att man saknar förstånd för att hävda

Jag betalar skatt till sådant, den kan bara höjas till 100% sedan är det stopp liksom... då måste grupp ställas mot grupp. om man inte tillhör strutssläktet och stoppar huvudet i sanden.

Hon kanske skulle göra som tänkande människor som mig, - inte ha något Facebook då slipper hon läsa sådana kommentarer

En del hemlösa är knarkare som för att få eget boende måste visa sig drogfria, så jag vet att alla inte går att hjälpa...

Edit: om ogilla funktionen införts nu, så skulle jag kunna tänka mig att skaffa Facebook, så jag kan sätta ogilla på hennes inlägg
Senast redigerad av Enydrion 2015-10-16 kl. 14:35.
Citera
2015-10-16, 14:16
Medlem
Ttoclaws avatar
Ställa "utsatta grupper mot varandra" är ju precis vad dessa håller på med. Är dom hjärndöda?
Citera
2015-10-16, 14:17
Medlem
MrMarios avatar
Citat:

Har hon rätt?

Hon har fel.
Sverige har begränsade resurser och måste börja tala öppet om problemen och prioriteringar. Det är omöjligt att ta emot 2000 migranter om dagen samtidigt som man har allt fler hemlösa svenskar och slut på bostäder. Det blir en omöjligt ekvation att lösa. Man kan inte tysta verkligheten genom att att inte få prioritera välfärdsstatens resurser. Sverige måste börja prioritera sin egen befolkning först, för det är ju vårt land. Syrierna har sitt eget land att nyttja för detta.
Citera
2015-10-16, 14:17
Medlem
Så länge extra stöd i skolan ses som en kränkning och så länge vi inte har rätt att tvångsavgifta missbrukare och tvångsvårda psykfall som ej begått brott, kommer vi att få dras med de hemlösa. Ingen som är uppväxt och folkbokförd i Sverige behöver vara hemlös om de sköter sig.
Har man gjort sig omöjlig hos alla hyresvärdar och myndigheter och saknar förmåga att skärpa sig på egen hand, eller saknar vilja att ta enot hjälp från andra, ja då finns tyvärr inte mycket att göra.
Citera
2015-10-16, 14:19
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Har hon rätt?

Hon har rätt i det. Att det överhuvudtaget görs beror på att det ger populistiska effekter. Enkla människor behöver enkla svar på svåra frågor. De tilltalas av det enkla svaret på invandring genom att ställa det mot andra svaga grupper i samhället. Ett mera intellektuellt svar på samma fråga är varför vi väljer att sänka skatten så att de rika blir ännu rikare, istället för att låta medel- och överklassen skjuta in resurserna så att vi inte behöver prioritera eller risker välfärden.
Citera
2015-10-16, 14:20
Medlem
goran744s avatar
Citat:

Har hon rätt?
Hon har åt helvetet fel för de hon skriver om är just vad hennes beställare håller på med
Hon pratar om vargarna men skyller på oss andra.
Det är de själva som skapar detta genom sina fjollhandlingar och det vet hon men som den snälle pitbullssmilade flicka hon är så pratar hon pol pot smörja.
Allt för rödnäsan....
Citera
2015-10-16, 14:21
Medlem
Jepp. Att kritisera något med argumentet att det finns viktigare saker är ett vanligt retoriskt grepp. Om de som säger att vi måste hjälpa våra egna hemlösa i första hand verkligen hade engagerat sig i att hjälpa våra hemlösa hade jag kunnat ha lite respekt för det uttalandet, men var fanns alla dessa hjältar innan invandringen fanns på tapeten?

Liknande saker kan man se i många sammanhang. Stödjer man djurens rätt får man skit för att det är viktigare att hjälpa människor som lider. Försöker man göra något åt miljöproblemen i Sverige får man skit för att man inte istället försöker få Kina att skärpa sig.

Gör något själv för i helvete, och vill du inte göra det kan du helt och hållet hålla käften.
Citera
2015-10-16, 14:23
Moderator
tobess avatar
Det enda jag tycker är "fel" i diskussionen är att med största säkerhet har 99% av alla dessa som säger detta aldrig lyft ett finger för att hjälpa de hemlösa heller.

Hur många kan med handen på hjärtat säga att de hjälp till på stadsmissionen, skänkt pengar till hemlösa, köpt någon av deras tidningar eller på annat sätt bidragit till att de ska ha en bättre tillvaro?

Om de ens skulle lägga ner en tiondel av tiden de använder till att gnälla på hur folk hjälper andra utsatta grupper så skulle de hemlösas situation förbättras markant.
Citera
2015-10-16, 14:24
Medlem
zorzes avatar
Självklart har hon fel.Som skattebetalare så måste jag få säga mitt, hur jag tycker att skattemedlen ska sorteras ,delas och prioriteras.

Tyvärr så är vi idag på fel väg då MSN trycker på våra politiker att svenska skattemedel ses som hela världens rätt.

Ord som allas lika värde och sätt inte olika grupper mot varandra tillhör den uppfostrande retoriken.

Att på så sätt tvinga in skattebetalare på defensiven.

Är trött på det här.

Att jag funderar på att skaffa Twitter och fejsbok.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in