2015-10-16, 00:29
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jag tror inte alls, att "de flesta förstår" vad din definition innebär *konkret*. Precisera därför gärna vad du avser med 1. "grundläggande samhällsfunktioner" och 2. kriterierna för när dessa enl. dig har upphört att fungera.

Det finns alltså enl. dig totalt två (2) länder på jordklotet, där du anser att man kan tala om kollaps, nämligen Somalia och Sydsudan? Har jag fattat rätt?

Du, QARevenge (och förmodligen också rosebud) lägger ribban mycket högt för vad som enl. er utgör en "kollaps"... och därefter konstaterar du (och rosebud instämmer) att det är "alarmism" att tala om en förestående systemkollaps i Sverige, ty "samhällskollaps är ju ett mycket ovanligt tillstånd" *enl. den definition*, som du har snickrat ihop.

Precis. Vissa debattörer här har fullständigt fastnat i någon typ av metadefinition då deras idé om "kollaps" i princip verkar vara när atombomberna börjar regna eller när hela samhället i sig slutar vara ett samhälle.

Citatet "Sverige går mot en systemkollaps" som rubriken behandlar är från Sverigedemokraterna och man bör alltså diskutera "systemkollaps" utefter vad de avser är systemkollaps och inte 40 olika definitioner om vad någon anser vara en systemkollaps.

För SD avses "systemkollaps" i princip en välfärdskollaps, detta bör vara extraordinärt uppenbart. Således är alla typer av överflödiga diskussioner om definitionen av "systemkollaps" fullständigt värdelösa. När SD pratar om "kollaps" menar de dessutom givetvis i relation till Sverige och vår historia och inte i relation till världens sämsta länder.

Man kan sedan visserligen debattera vid vilken punkt själva välfärdskollapsen inträffar alternativt kan man bara förutsätta att andemeningen är när dessa inte fungerar så väl som folket förväntar sig.
Alltså inte att folk ligger i gångarna på sjukhus (något som för blott 10 år sedan var fullständigt otänkbart), att man inte behöver vänta 5 timmar på akutvård, att polisen faktiskt har våldsmonopol osv osv.
Citera
2015-10-16, 00:33
Medlem
christallqhulaaas avatar
bostadsmarknaden i sverige hade redan kollapsat innan denna ström av flyktingar,tror den kommer funka bättre med större invandring?
Citera
2015-10-16, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christallqhulaaa
bostadsmarknaden i sverige hade redan kollapsat innan denna ström av flyktingar,tror den kommer funka bättre med större invandring?

Nej, för dessa flyktingar är inga potentiella bostadsrättskunder. De har varken inkomst eller pengar att köpa lägenheter för.
Citera
2015-10-16, 00:36
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Hur man förhåller sig till språket avslöjar ofta en ideologisk klangbotten. Om man tycker att den nuvarande situationen är en "samhällskollaps" så demonstrerar man i mitt tycke ett behov av att använda kraftfulla ord. Syftet är därmed inte att beskriva situationen nyktert utan att provocera fram en reaktion och indirekt en politisk förändring i önskad riktning.

Hur man förhåller sig till språket är främst en fråga om utbildning och personlig läggning. (Det finns en del studier som pekar på att det kan finnas en korrelation mellan folks personliga läggning och deras politiska ställningstaganden... men det skulle föra för långt och bli OT att fördjupa sig i det.)

Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Sånt här ser man ju hela tiden. Gå in på DN Åsikt och bada i kraftuttrycken (fetningarna mina):

"Politikerna för ett krig mot pensionärerna"
"Havererad skolskjuts får eleverna att må dåligt"
"Stockholms stad tar död på nattlivet"
"Vi har blivit slavar under teknologin"
"Järnvägsnätet rasar"
"Bygg bort trafikkaoset"

Så här skulle aldrig en objektiv vetenskapsman uttala sig om de olika sakfrågorna. Skulle du exempelvis kunna föreställa dig rubrikerna ovan som titlar på akademiska publikationer? Nej, skillnaden i semantik beror inte på att man värderar orden olika utan på huruvida man bemödar sig med att göra en korrekt beskrivning eller om man agiterar. Det ena är inte rätt och det andra fel ("horses for courses", som de säger därborta), men det avslöjar en skillnad i förhållningssätt.

En debattartikel resp. en akademisk publikation har olika register. LÄNK (scrolla ner).

Citat:
REGISTER = definieras av de omständigheter och motiv som ligger till grund för en kommunikativ situation. Definitionen är alltså icke-språklig mot vilken specifika språkliga särdrag sen kan fastställas.

Ett vanligt sätt att beskriva register är att beskriva en situation utifrån följande begrepp/dimensioner:

◦ÄMNE (Vad talar man om?)
◦RELATIONER (Vilka talar?)
◦MEDIUM (På vilket sätt sker kommunikationen?)

Exempel: en vetenskaplig artikel.

Om vi ändrar medium i exemplet från skrift till tal får vi en föreläsning, vilket skulle resultera i förväntade lexikogrammatiska förändringar; satserna blir kortare, och innehåller färre inbäddade satser, ordvalet blir förmodligen något mindre formellt och kanske mindre tekniskt, det kan förekomma mer direkt interaktion mellan deltagarna i form av direkta tilltal, frågor osv.

Att ha kunskap om olika register är att besitta KOMMUNIKATIV KOMPETENS, en term myntad av Dell Hymes. Begreppet refererar till all vår kunskap om hur vi kan och bör använda språket utöver fonetik, fonologi, grammatik och lexikon.
Citera
2015-10-16, 00:37
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joker_B
Nej, för dessa flyktingar är inga potentiella bostadsrättskunder. De har varken inkomst eller pengar att köpa lägenheter för.

Staten är kunden som agerar för dem i det här fallet, så på sätt och vis är de kunder.
Citera
2015-10-16, 00:41
Medlem
Kommunerna runt om i Sverige aviserar kraftiga skattehöjningar pga invandringen.

http://avpixlat.info/2015/10/08/kraf...anstormningen/

Det är inga små höjningar heller - Ett normalhushåll kan tvingas betala 15000 kr mer i skatt per år.

Hur var det nu våra politiker sa ? - Jo just det.....Det var en ren vinst för Sverige.

Det kommer in 10 000 personer I VECKAN nu. TIO TUSEN I VECKAN......och INGEN minskning heller. Vi har alltså INTE peakat.

Systemkollapsen är nära nu !

Det här blir RIKTIGT tufft för oss som betalar skatt.

Tack Sverige, jag bor i ett land som har så jävla verklighetsfrånvända politiker att Robert Mugabe verkar smart i en jämförelse.
Citera
2015-10-16, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Kommunerna runt om i Sverige aviserar kraftiga skattehöjningar pga invandringen.

Det är inga små höjningar heller - Ett normalhushåll kan tvingas betala 15000 kr mer i skatt per år.

Hur var det nu våra politiker sa ? - Jo just det.....Det var en ren vinst för Sverige.

Det kommer in 10 000 personer I VECKAN nu. TIO TUSEN I VECKAN......och INGEN minskning heller. Vi har alltså INTE peakat.

Systemkollapsen är nära nu !

Det här blir RIKTIGT tufft för oss som betalar skatt.

Tack Sverige, jag bor i ett land som har så jävla verklighetsfrånvända politiker att Robert Mugabe verkar smart i en jämförelse.

Jäklar! Det var ju vad jag skrev om för bara en halvtimme sedan - men jag trodde aldrig att skattehöjningen skulle komma så snabbt! Och detta är väl bara början...
Citera
2015-10-16, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Å så kom det förbannade kränkarordet igen. NI ÄR BORTSKÄMDA ERA JÄVLAR.
Jag har kämpat och jobbat i detta land hela mitt liv.
Jag har betalt mina skatter.
Jag har aldrig gjort något olagligt.
Tagit hand om min familj.
Hjälpt andra människor.
Folk som varit strandsatta har fått bo med mig.
Har inte varit rik, utan klarat mig med nöd och näppe.
Fått sagt nej många gånger då barnen velat ha dyra hockeyutrustningar.
Hjälpt människor i chocktillstånd där familjer utplånas.
Hjälpt människor att överleva efter att någon dött.

Så kalla för fan inte mig för bortskämd.

Jag förstår hur du känner det när man blivit grundlurad å det grövsta. Nu när den sittande så kallade regeringen har styrt vårat en gång så vackra land på grund i mörka okända vatten så börjar ens "el-proppar" ryka så att säga. Grundstötningen är kanske irreparabel [om vi svenskar inte kämpar och gör motstånd mot allt som dessa dåliga nu sittande politiker vill att vi skall fortsätta ställa upp på].

Som salt, ättika och sprit [salubrin] på såret har vi dessa kommunister som troligen bara är små oerfarna rebelliska ynglar. Dessa dumma oerfarna kutar runt som yrhättor och vildbasare och gör livet till ett större helsike för var dag för oss fantastiska svenskar genom att gapa sina evigt tröttande hatiska slogans och ord, t.ex. "NI ÄR BORTSKÄMDA ERA JÄVLAR" eller "rasist" , dessa slogans och ord syftar bara till att lägga munkavle på oss goda svenskar.
Trist att de har fått sådant tålmodigt bemötande från oss fina svenskar när de egentligen borde få kokstryk för vad de gör, att agera som "förmän" åt den landsnedmontering samt krossning av oss svenskar som nu sker i hög fart och som sker med order av den genomdåligt svekfulla regeringen Socialdemokraterna [samt övriga partier, utom SD förstås].
Senast redigerad av Sweden-United 2015-10-16 kl. 01:07.
Citera
2015-10-16, 00:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Jäklar! Det var ju vad jag skrev om för bara en halvtimme sedan - men jag trodde aldrig att skattehöjningen skulle komma så snabbt! Och detta är väl bara början...

Ja fy fan nu går det utför. Risken finns att kapitalet flyttar utomlands i brist på förtroende och då lär det gå åt h-e totalt. Välkommen till bananrepubliken Sverige, det första landet i EU som riskerar konkurs.

Edit, #2 ska det vara efter Grekland.
Senast redigerad av GatorG 2015-10-16 kl. 00:54.
Citera
2015-10-16, 00:52
Medlem
E.TerreBlanches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions

Artikel i Dagens Industri idag konstaterar att SKL har räknat med fantasifullt optimistiska siffror. Det behövs ännu mer av dina pengar så att regeringen kan ge till utlänningarna:

Citat:
Dessvärre tyder allt på att SKL:s konsekvensanalys är optimistisk. Ingen skugga ska falla över SKL som istället bör berömmas för att ha adresserat de ekonomiska utmaningarna, men antagandena bakom rapporten är konservativa.

http://www.di.se/artiklar/2015/10/14...-fasaden/?ca=1
Citera
2015-10-16, 00:53
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Många tänker sig nog, när de hör eller läser ordet systemkollaps, nåt i stil med en bro som helt plötsligt rasar samman. Krasch bom bang! Så tänker dock inte jag mig en systemkollaps. Man kan mycket väl tänka sig att välfärdens alla inrättningar, institiutioner och anordningar finns kvar. Den allmänna pensionen finns kvar, den skattefinansierade sjukvården likaså och även skolplikten, hela rättsväsendet i alla dess delar och även det svenska försvaret. Och även när alla dessa saker jag räknat upp är nästan helt tömda på innehåll för en mycket stor majoritet av befolkningen, kommer man att kunna säga att systemet fortfarande är kvar. Och då också vara helt sanningenlig. Problemet är att det bara är formen som är kvar. Innehållet kommer för de flesta i Sverige att vara antingen otillräckligt eller helt värdelöst.

De allra flesta kommer inte att ha nån nytta av exempelvis en folkpension som inte höjts på många år, samtidigt som priset för bostad kanske flerfaldigats. Och priserna på allt annat, Utomokvalificerat arbete kanske.

Och vad är sjukvård värd, när du visserligen är garanterad sådan enligt lagar och förordningar, men i praktiken så är exempelvis köerna till många behandlingar så långa, att många hinner sluta vara i behov av vården; kanske i behov av mer jordnära service av definitivt permanent natur? Man kan jämföra med delar av forna östblocket, där alla mycket väl kan ha rätt till sjukvård på pappret, men medicinerna får du betala själv. För dem med kroniska sjukdomar, kan det då vara i det näramste omöjligt att kunna tillgodogöra sig en aldrig så god medicinsk kunskap hos sjukvårdspersonalen. Systemet finns på pappret, men för många är det i praktiken ett tomt system. Tar vi Växjö, så har där nu beslutats att de gamla och funktionsnedsatta ur egen ficka måste betala flera av de hjälpmedel de behöver. Kommunens pengarna för det är helt enkelt slut. All vård och omsorg finns kvar som system, men systemet har börjat tömmas på innehåll. Pengarna är slut.

Detsamma gäller skolan som alla barn är skyldiga att gå i. Men vad är en skola värd om det sitter femtio till sextio barn med böcker som inte får lämna skolan, och unisont reciterar det läraren säger. Vad är en sådan skola värd för den som går i den? Och utan att det är så, så redan i dag skrivs det en del om allt lägre och lägre, ja faktiskt hastigt sjunkande, skolresultat. Skolsystemet finns kvar. Systemet som form och struktur finns kvar, men för många verkar systemet vara av mycket lite värde, nästan utan innehåll.

I Sverige kan vi också ta försvaret som exempel. Sverige har ett försvar med alla traditionella vapengrenar. Men det är ett i det närmaste tomt försvar. Man kan då fråga sig vad det svenska försvaret värt i en situation sådan försvar är avsedda att hantera? Inte mycket skulle jag säga. Visserligen har ju svenska riksdagen för nåt decennium sedan beslutat att Sverige aldrig mer kan hamna i en väpnad konflikt, men det beslutet är nog inget som biter särskilt hårt på den lede fi. Men där kan jag ju ha fel.

Sammanfattningsvis skulle jag säga att det nog är så att man sammanblandar systemkollaps och samhällskollaps. Oavsett vilket man egetnligen pratar om, så sker kollapsen inte plötsligt. Det kan mycket väl vara en utdragen historia där vissa grupper inte märker av någon försämring alls, medan andra upplever vad som i princip kan kallas för en total kollaps. Eller total kollaps när det gäller vissa områden av deras liv. Och som du säger är ordet kollaps kanske egentligen inte passande för att beskriva Sverige, annat än för det fall en komet dimper ner och slår sönder varenda soppskål i landet. Allvarlig eller väsentlig försämring kankse passar bättre.

Oavsett semantiken, så är jag övertygad om att den invaderingspolitik som förs i dag kommer att medföra, att för väldigt många kommmer trygghetssystem att vara mest tomma tunnor. Dessa tunnor kan mycket väl skramla som bara den, rentav öronbedövande, men tomma är de. Och det skramlandet ser vi prov på redan i dag hos media och i riksdag och regering. Lena Melin skrev väl i dagarna att Sverige går som en klocka. Löfven har kontroll på läget. Man håller interna möten där man sjunger de skramlande tunnornas lov, i måndags tror jag det var. Det går bra nu! Systemet är intakt, men töms på innehåll i en rasande takt.

Och denna försämring är något de flesta i Sverige kommer att mötas av på ett eller annat plan. Oundvikligen. Snabbare än många tror. Och det är själva essencen av Reinfeldts tal om öppna hjärtan, Löfvens svåra prövningar med mera och så vidare och et cetera. Med tanke på Reinfeldts tal i TV för mer än ett år sedan, så finns också möjligheten att bli lite konspiratorisk, men det är utanför ämnet.

Diskussionen påminner om hur somliga verkligen ansträngde sig att förkasta begreppet "massinvandring". Nu är det begreppet "systemkollaps" som ska förkastas.
Citera
2015-10-16, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
När du inte längre funderar på om du kan åka fast om du våldtar någon på gatan eller skjuter någon i bilkön - då har kollapsen inträffat. När du skulle äta dina barn, då har kollapsen inträffat.

.. den har inte inträffat bara för att du odlat en rasistisk åsikt, röstar på SD och spyr galla på Flashback.

Va? Va? Va? Jag hann inte läsa längre i tråden, utan måste besvara ditt inlägg direkt.

Inväntar du det tillstånd du beskriver i första (av mig fetade) stycket?

I så fall ber jag valfri Gudom om: hjälp oss, hjälp oss, hjälp oss - enkla, vanliga, stackars, obeväpnade, dumma arbetande invånare i Sverige, som aldrig fattade någonting! Vad hände?

Måste jag äta upp mina barn, innan det är kris, så att regeringen kan göra något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in