Citat:
Ursprungligen postat av
LuktenUtavBajs
Tack för förtydligandet!
Hur var det med sammanhållningen inom poliskåren med både en statlig och kommunal kår? Vill du verkligen även idag dela upp bylingen i den stockholmska och den lokala? Jag kan tänka mig att det blir Crocket och Tubbs som kommer glidande från Stureplan i en Ferrari till Värnamo när de lokala konstaplarna Kling och Klang fått problem och kört fast med utredningen av en cykelstöld. Crocket och Tubbs löser stölden, haffar (alternativt skjuter) tjuven, hånglar upp servitriserna på konditoriet och parkerar Ferrarin vid en sjö i solnedgången för en cigarett innan hemfärd till Stockholm med Phil Colins i högtalarna. (Du vet den där, bla, bla, bla, in the night, oh Lord...)
Crocket & Tubbs var lokala/kommunala poliser, dvs anställda lokalt, om jag minns rätt av staden Miami. Statspolisen före 1965 var inte enbart lokaliserad i Stockholm, utan fanns i varje län. Detta avspeglades även i uniformen, där kommunal polis ofta bar stadsknappar medan stadspolisen bar knappar med länsvapen.
Vi har sedan länge haft en viss problematik där den statliga, tidigare länsorganiserade, polisen kunde ha "relationsproblem" med t ex Riksmordkommissionen som var just Stockholmsbaserad och en och annan uppfattade möjligen detta som ett von oben-perspektiv. Jag tror inte att det var, eller att det blir, något avgörande problem annat än möjligen i enstaka individfall. I "min" lösning bör det givetvis var så att vi har kommunal polis i varje kommun, och länsvisa statspolisorganisationer.
Citat:
Nåja, hur gör vi med försvaret då, som är en annan del i samhällskollapsen? Ska vi ha statligt och kommunalt försvar också? Elittrupper i camo och cowboyhatt och trötta hemvärnsgubbar i brun vadmal? Nu blir det ju lite så i alla fall om vi ska ha både yrkessoldater och värnpliktiga i försvaret i framtiden. Vilka som kommer ha högst status och bäst materiel behöver man inte vara Einstein för att gissa.
Nej, det går nog inte att ha kommunal militär.
Försvarsmakten behöver byggas upp från grunden och det behövs både yrkessoldater, värnpliktiga och frivilliga. Det ligger i sakens natur att det bli litet statusskillnad, men det är knappast ett stort problem. Vi har haft sådana förhållanden förr då det fanns fast anställt manskap, värnpliktiga och frivilliga. På 1950-talet hade man bl a skoltecken med olika utseenden för fast anställt (vinklar) respektive värnpliktigt manskap (streck). Det finns givetvis lösningar på sådana problem, och man behöver t ex inte blanda alla kategorier i de mindre förbandsenheterna. Jag föreställer mig att man mycket väl kan ha ett fast anställt kompani per regemente, och övriga kompanier är värnpliktiga (utom stambefälet i dessa).
Det anställda kompaniet bör ha åtminstone följande uppgifter:
- Hög beredskap, larmstyrka och god tillgänglighet de tider på året när åldersklassen värnpliktiga ännu inte är gripbara.
- Drivhus för det framtida befälet.
- Special- och breddutbildning inom relevanta tjänstegrenar vid regementet.