2016-08-06, 15:16
Medlem
Christopher.s avatar
Slog på dumburken och texttv, såg att polisen inte ens utreder barnprostitution längre, ett hundratal fall ligger på hög där kriminella organisationer och enskilda aktörer rövar bort barn och låser in dem för att sedan sälja dem som sexslavar, läs igen - hundratals fall utreds inte, polisen svarar: vi saknar resurser. Nej folk får helt enkelt ta saken i egna händer.
Citera
2016-08-06, 16:59
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
I Södra Sveriges polisdistrik som omfattar Skåne, Blekinge Småland är Systemkollapsen ett faktum, det finns så få poliser att de inte längre kan utreda tung kriminalitet, skulle något stort inträffa, en härva tillexempel skulle inte polisen alls kunna utreda detta eftersom de inte har tillräckligt med poliser.
Alla resurser går åt att bevaka gränsen.
Det får till följd att inträffar ett mord i Hultsfred en lördag som i kväll kan inte polisen skicka en utredningsgrupp förrän tidigast om en vecka eller ens det, och ringer man och larmar om detta pågående mord så finns det endast en polispatrull för området Hultsfred/vimmerby Västervik och det är polishuset i Västervik som polispatrullen finns, de har tre kommuner att patrullera med en bil.

Dessutom vill ingen utbildad polis arbeta inom dessa distrikt i Södra Sverige.
Hela omorganiseringen har visat sig vara ett gigantiskt fiasko.

Detta stödjer min teori om att myndighetspersoner är inkompetenta så som Niklas Ekdal beskrev i sin deckare I döden Dina Män

Frågan är vad som händer om det skulle bryta ut förortskravaller igen. Scenariot är knappast osannolikt. Att polisen och rättsväsendet i övrigt fungerar så uselt i Sverige är verkligen något som borde skapa mer oro bland folk i Sverige. Den dagen folk ger upp tron på att polisen ska skydda befolkningen mot brott kommer kollapsen vara ett faktum.
Citera
2016-08-06, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prawitz
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/so...r-hot-och-vald

Socialsekreterare har alltid stött på massor av hot och våld. Inget har ändrats, det är bara anmälningsbenägenheten som har ökat.
Citera
2016-08-06, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Slog på dumburken och texttv, såg att polisen inte ens utreder barnprostitution längre, ett hundratal fall ligger på hög där kriminella organisationer och enskilda aktörer rövar bort barn och låser in dem för att sedan sälja dem som sexslavar, läs igen - hundratals fall utreds inte, polisen svarar: vi saknar resurser. Nej folk får helt enkelt ta saken i egna händer.

Sverige har alltid vimlat av barnprostitution. Om anmälningsbenägenheten ökar, så är det inte konstigt att polisen inte hinner med.
Citera
2016-08-06, 17:28
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.

Värst är att det aldrig blir några konsekvenser länge. För tio år sedan hade det blivit mediadrev och huvuden hade rullat.
Numera är det en axelryckning från journalistflocken. "Jaha, barn som sexslavar. I Sverige. Tänk så tokigt."

Det vänder sig i magen.
Citera
2016-08-06, 17:43
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Socialsekreterare har alltid stött på massor av hot och våld. Inget har ändrats, det är bara anmälningsbenägenheten som har ökat.

Ja, det är klart. Vad dum jag är.
Citera
2016-08-06, 20:30
Medlem
FarbrorBerits avatar
Har någon sett en motorcykelpolis i år. En enda? Jag bor i Stockholms norra kommuner där de brukade att glida runt på våra "kostigar", till och med i kortege. Men idag, nada, null, nothing, void. Där finns inga trafikkontroller heller, på gott och ont.

Vad fan har Dan Eliasson gjort?
Senast redigerad av FarbrorBerit 2016-08-06 kl. 20:43.
Citera
2016-08-06, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Har någon sett en motorcykelpolis i år. En enda? Jag bor i Stockholms norra kommuner där de brukade att glida runt på våra "kostigar", till och med i kortege. Men idag, nada, null, nothing, void. Där finns inga trafikkontroller heller, på gott och ont.

Nej. Och dom senaste 2 åren har jag varken fått stanna och blåsa, eller blivit skjuten med laserkamera.. Och då har jag ändå kört i runda slängar 6000 mil. Mest i Stockholm med omnejd.
Citera
2016-08-06, 22:21
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:

Motorcykel poliserna är borta i småstaden också. Men ibland syns en vanlig målad bil. För någon månad sedan syntes inga poliser alls.
På huvudgatan utanför mina fönster så kör folk som galningar, mycket fort. Det finns mycket barn här, vilket alla bilister struntar i totalt. På motorvägen kör de som totala vettvillingar. I industriområdet kör raggare, MC folk, Volvo raggare och BMW gangsters runt och jagar varandra på kvällar och nätter. De kastar knallskott på varandra eller värre.
Barn kör omkring i stora bilar, helt normalt.
Trafikpolis fanns någongång i sagans värld.
Helt sanslöst.
Citera
2016-08-06, 22:25
Citat:
Har någon sett en motorcykelpolis i år. En enda?

Jag såg en i april på ett evenemang i staden. Bor i en storstad.
Citera
2016-08-07, 00:08
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Vem värnar barn i fara om priset är dödshot?

En socialsekreterare i Botkyrka, som hotades efter att en handikappad pojke tvångsomhändertogs, får 63 000 kronor i ersättning från kommunen (DN, 4/8).

Nu har två personer som riktat hot mot socialtjänsten dömts till fängelse. Botkyrka-fallet visar hur långt en del kriminella är beredda att gå, men det är också ett exempel på en arbetsgivare som svikit. Det tog lång tid innan krishanteringen sattes igång. Den hotade socialsekreteraren har beskrivit ensamheten när hon upptäckte att ingen chef, ingen ansvarig, dök upp under rättegången. Fackförbundet Vision har varit kritiska mot Botkyrka kommun för bristande ansvar i det här fallet.

Enligt en studie från Akademikerförbundet SSR, genomförd av Novus i år, överväger sju av tio socialsekreterare att lämna yrket. I undersökningen framgår det även att hälften av socialsekreterarna är osäkra på, eller inte litar på, att arbetsgivaren gör vad som krävs för att förebygga hot och våld.

http://www.expressen.se/ledare/sakin...et-ar-dodshot/

Vem vill jobba med sociala frågor i Sverige nuförtiden? Poliser, ambulanspersonal, socialsekreterare och andra som sköter samhällets grundfunktioner får möta mångkulturen med full kraft och blir inte ens stöttade av sina chefer i arbetet. Om inte detta är ett moraliskt sönderfall om det offentliga Sverige vet jag inte vad.
Citera
2016-08-07, 01:56
Medlem
dannees avatar
Det är uppenbart att dom kör samhället i botten med vilje, men varför gör dom(styrande politiker) det?
Jag går inte på floskler som inkompetens, feminism etc, så här dum kan ingen vara, dom gör det av en anledning.
Senast redigerad av dannee 2016-08-07 kl. 01:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in