2015-10-22, 02:50
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Jag tror nog att det skulle låta sig göras, om den verkliga viljan fanns. Jag är dock inte tillräckligt insatt för att säga om det vore en bra åtgärd. Det finns ju rätt mycket att beakta här.
Som jag skriver ovan så går det att göra, om bara ledarskapet finns. Men jag tror inte att det blir någon gränskontroll, dels för att det inte finns något ledarskap men främst för att man inte vill sätta upp hinder för asylsökande (men man hoppas nog att någon annan gör det så de slipper).

Man skulle kunna tänka sig en gränskontroll mest för syns skull i ett försök att plocka politiska poäng, med samma nivå på asylsökande som vanligt. Men då polisen säger sig inte klara av att hålla igång något sådant mer än två dagar kommer inte regeringen vilja ta de beslut som skulle krävas, så som att upphäva arbetstidslagstiftning eller kalla in försvaret, för att upprätthålla en fasad. Det skulle verka för panikartat och kosta för mycket till ingen praktisk nytta, det finns ju en gräns till och med för "the good guys".
Citera
2015-10-22, 07:14
Medlem
Ydalirs avatar
Signaturen IM5711 talar med rätta om förfall.

Ja, politikernas förfall och Sveriges förfall. Och ändå är min bedömning att det vi ser idag av systemkollaps (definierat såsom pyspunk, rostangrepp eller ett sönderfrätande) bara är ett fladder i en tyllgardin vid en jämförelse med den storm som kommer vid nästa allvarliga lågkonjunktur eller annan allvarlig händelse. Vi borde ju konsolidera och samla i ladorna och vara förberedda, istället kommer vi att vara värnlösa.

Istället för att konsolidera oss öser vi ut, binder oss för enorma långsiktiga driftskostnader, talar om ökad upplåning och rustar ned det ena välfärdsområdet efter det andra.

Vid nästa kris kommer ordet systemkollaps att få en annan betydelse och kunna definieras snävare.

Men, var så säker, även då kommer våra politiker att med tjock färg måla över rostangreppen. Systemkollapsen kommer att förklaras av den osedvanligt djupa lågkonjunkturen eller av den stora konflikten och många svenskar kommer att ha glömt att de inte ville se dagens tydliga tecken och politikernas underlåtenheter. Rostangreppen kommer att bli alltmer systempåverkande och välfärden mindre och mindre.

Det land som för inte så länge sedan var, kommer att låta som en vacker utopi som ingen makthavare längre vill prata om. Ett omnämnande skulle kunna väcka de farligaste strömningar till liv. Ett land som skänktes bort för att vi skulle ta vårt stora ansvar för all världens medborgare där flertalet flydde, inte från krig, utan för att få ett bättre liv. Men svenskarna välkomnade dem alla "Refugees welcome" var parollen för dagen!

När inträffar nästa kris? Det är svårt att bedöma eftersom västvärlden idag lever på sedelpressarna genom stödköp av stadsskuldsväxlar, obligationer och värdepapper och extrema räntesänkningar.

Men tänk er att vi om kanske 5 år öppnar tidningen och läser följande:

- Statsminister Stefan Löfvén tvingar nu alla kommuner, landsting och statliga myndigheter att överföra alla sina kassareserver till Sveriges centralbank. Regeringen verkar hoppas på cirka 20 miljarder svenska kronor på detta sätt, vilket skall täcka nästa löneutbetalning och avbetalningen på 7 790 miljoner SEK till IMF den 1 september. Frågan är om statsminister Löfvén får in så mycket.
- De svenska spararna försöker rädda sina pengar från de svenska bankerna. Mer än 600 miljarder kronor kan ha tagits ut från de svenska bankerna de senaste 6 månaderna. Regeringen kommer att ingripa och begränsa möjligheten att ta ut pengar.
- Regeringen hoppas på att få de sista 7 miljarder EURO i nuvarande stödpaket. Utan dessa lär Sverige gå i konkurs inom ett par veckor. Ändå har Sverige ännu inte kommit med någon plan som långivarna tror på. Personer med mycket god insyn i regeringen förklarar att någon sådan reformplan inte lär komma i närtid.
- För att lugna ned läget har Sveriges statsminister meddelat att vi måste ha ordning och reda i landet och att det nu krävs en samsyn.

Scenariot är hämtat från Greklands kris. Att Greklands skenande offentliga kostnader var en stor orsak till krisen är ju bekant. Känner vi igen tecknen eller vill vi inte se?
Citera
2015-10-22, 11:09
Medlem
Ydalirs avatar
Jag skrev det sista inlägget i tråden straxt efter 7 i morse. Straxt därefter ändrades läget drastiskt genom Migrationsverkets nya prognos. Sedan uttalar sig migrations- och finansministrarna om en ohållbar situation. Behövs det ännu fler bevis?
Citera
2015-10-22, 11:13
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydalir
Jag skrev det sista inlägget i tråden straxt efter 7 i morse. Straxt därefter ändrades läget drastiskt genom Migrationsverkets nya prognos. Sedan uttalar sig migrations- och finansministrarna om en ohållbar situation. Behövs det ännu fler bevis?

Nej det är slut nu, allt är över
Citera
2015-10-22, 12:07
Moderator
Strix m/94s avatar
En skakad justitieminister och en lika skakad finansminister medger nu att Sverige är kört om detta håller på vidare, dvs eftersom man politiskt ständigt ligger efter verkligheten.
http://www.svd.se/live-ministrarna-k...risen-i-europa

Nu blir det tvångsdrag istället för en genomtänkt politik. Så går det när kollapsen är ett faktum.
Senast redigerad av Strix m/94 2015-10-22 kl. 13:01.
Citera
2015-10-22, 12:19
Att vi är på väg mot sämre tider är ju uppenbart, tror som sagt inte på total kollaps och att det blir rena inbördeskrig MEN vi får vänja oss vid att saker blir sämre, att man tvingas skaffa privata försäkringar för att få vettig vård. Grindsamhällen kommer bli vanligare. Detta är något som kommer att smyga sig på så att man hela tiden vänjer sig vid skiten.
Citera
2015-10-22, 12:23
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
En skakad justitieminister och en lika skakad finansminister medger nu att Sverige är kört om detta håller på vidare, dvs eftersom man politiskt städnigt efter verkligheten.

Nu blir det tvångsdrag istället för en genomtänkt politik. Så går det när kollapsen är ett faktum.
Jaha nu minsann går det att säga sig vara skakade.
Har de varit på semester eller?
Det är de som kört Sverige i botten då de tagit emot allt i medkänslans namn.
Varje dag jag går upp nu blir jag mer och mer förbannad på äcklen uppe i regeringen.
Jag tänker då fan inte ställa upp i någon tvångsåtgärder. Tvärtom, kommer att göra allt för att bo gratis i fängelset. Om de inte får arslet ur vagnen och gör om gör rätt.
Nu har de erkänt kollapsen så vad gör vi?
Citera
2015-10-22, 12:25
Medlem
Hyfundans avatar
Migrationverket skriver upp kostnadsprognosen till 60,2 miljarder för 2016 och 73 miljarder för 2017

http://www.migrationsverket.se/Om-Mi...avgorande.html

Detta ska jämföras med den budget som Magdalena Andersson lade för några veckor sedan på 19 miljarder.

Rättsväsendet hankar sig runt på 41 miljarder som jämförelse. Utbildning och forskning 69 miljarder. Utjämningen mellan kommuner 93 miljarder. Hela sjukersättningssystemet 109 miljarder. Migrationsloket skenar snart upp i topp. Och detta är alltså bara för att hantera inskyfflandet av tredjevärldenmedborgare.

In i kaklet. Det finns ingen annan väg för riksdagssekten. FN, konventioner, och s.k mänskliga rättigheteter går för denna alltid för omsorgen om medborgaren. Inget pris är högt nog. Man gör nog bäst i att börja fundera hur man ska skydda sina tillgångar från statligt tjuveri. Snart lär väl komma nån form av engångsskatt.
Citera
2015-10-22, 12:36
Medlem
stevenstillss avatar
Nu börjar de större, men av många anade, miljardbeloppen komma upp på bordet. Belopp i häradet 50-80 miljarder per år som ska belasta statskassan. Belopp som gömts undan tidigare men som beräknats av professor Ekberg i Växjö och flera andra. Belopp som setts som obekväma därför ignorerats av arroganta media.

Låna!!! säger en ekonom glatt.

http://www.di.se/artiklar/2015/10/22...-77-miljarder/

http://www.di.se/artiklar/2015/10/22...lyktingkrisen/

Det här är det som skrämmer i vart fall mig. Kostnaderna för staten. Som tecken på väggen. Mediafolket kurar nu ihop sig på sina pubar på söder och pratar fotboll och annat. Inte politik. Det är den stora tillnyktringens tid. Sverige blir sig aldrig mer likt.
Citera
2015-10-22, 12:41
Medlem
MrMarios avatar
Nu ökar de direkta kostnaderna bara för akuta boenden och dagersättningar för nyanlända med 35 miljarder per år. Finansminister Magdalena aviserar nu kraftiga skattehöjningar, ökade statslån samt minskad offentlig välfärd för svenskar, för att täcka den mest akuta kollapsen av statsbudgeten till följd av att Sverige nu omvandlas till U-land modell mellanöstern. Kan vi vänta till 2018 eller behövs en revolution genast för att stoppa det totala sammanbrottet av Sverige?
Citera
2015-10-22, 12:46
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Nu börjar de större, men av många anade, miljardbeloppen komma upp på bordet. Belopp i häradet 50-80 miljarder per år som ska belasta statskassan. Belopp som gömts undan tidigare men som beräknats av professor Ekberg i Växjö och flera andra. Belopp som setts som obekväma därför ignorerats av arroganta media.

Låna!!! säger en ekonom glatt.

http://www.di.se/artiklar/2015/10/22...-77-miljarder/

http://www.di.se/artiklar/2015/10/22...lyktingkrisen/

Det här är det som skrämmer i vart fall mig. Kostnaderna för staten. Som tecken på väggen. Mediafolket kurar nu ihop sig på sina pubar på söder och pratar fotboll och annat. Inte politik. Det är den stora tillnyktringens tid. Sverige blir sig aldrig mer likt.

Jag har bestämt mig idag att INTE diskutera denna fråga mer med någon som skyddar regeringen.
Inga rödnäsor eller andra fjantar kommer att ens få något av mig.
Kommer enbart att diskutera med dem som ser,är vakna och beredda att ta fighten.
Har man funnit sig i kollapsen och skyddar det med näbbar och klor så tar
jag som Svensk kvinna mitt ansvar och vänder dem ryggen.
Skall göra allt för att inte vara en del av denna kollaps och allt för att hindra den.
Har varit emot detta under många år men nu har bägaren runnit över.
Citera
2015-10-22, 12:53
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
En skakad justitieminister och en lika skakad finansminister medger nu att Sverige är kört om detta håller på vidare, dvs eftersom man politiskt städnigt efter verkligheten.

Om det ens finns ledarskap nog för tvångsdrag. Hittills har regeringen mest sysslat med kosmetika medan de har hoppats att någon annan (EU) ska lösa problemet åt dem så de slipper ta några beslut.

Det verkar vara viktigare med partipolitiska maktstrider där man försöker splittra motståndarsidan än att ta ansvar för landet. Dårarnas paradis på mer än ett sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in