Citat:
Ursprungligen postat av
rosebud
Jag tror nog att det skulle låta sig göras, om den verkliga viljan fanns. Jag är dock inte tillräckligt insatt för att säga om det vore en bra åtgärd. Det finns ju rätt mycket att beakta här.
Som jag skriver ovan så går det att göra, om bara ledarskapet finns. Men jag tror inte att det blir någon gränskontroll, dels för att det inte finns något ledarskap men främst för att man inte vill sätta upp hinder för asylsökande (men man hoppas nog att någon annan gör det så de slipper).
Man skulle kunna tänka sig en gränskontroll mest för syns skull i ett försök att plocka politiska poäng, med samma nivå på asylsökande som vanligt. Men då polisen säger sig inte klara av att hålla igång något sådant mer än två dagar kommer inte regeringen vilja ta de beslut som skulle krävas, så som att upphäva arbetstidslagstiftning eller kalla in försvaret, för att upprätthålla en fasad. Det skulle verka för panikartat och kosta för mycket till ingen praktisk nytta, det finns ju en gräns till och med för "the good guys".