2019-04-10, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Notera att inspelningen är publicerad 28 nov. 2016. Då ljögs det mer hämningslöst.

Typiskt, trodde det var en färsk intervju. Hur som helst, situationen för Sverige är ju densamma idag fast allt är bara snäppet värre. Undrar vad Östros säger idag. Om han säger något alls alltså. Det gör han väl kanske inte.
Citera
2019-04-10, 23:54
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Typiskt, trodde det var en färsk intervju. Hur som helst, situationen för Sverige är ju densamma idag fast allt är bara snäppet värre. Undrar vad Östros säger idag. Om han säger något alls alltså. Det gör han väl kanske inte.
Det är precis sånt här som våra odugliga medier skulle gräva i. Tänk om sådana som Östros kunde ställas till svars i medierna och göras till åtlöje inför hela befolkningen. Då skulle folk kanske äntligen börja fatta hur sjukt det är i Sverige...
Citera
2019-04-11, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Sluta tramsa nu. Ottokars inlägg handlade om att antalet intagna på fängelserna ökar kraftigt. Mer än vart tredje fängelse i Sverige är överfullt och det kan bli värre. Det är ett uppenbart tecken på att kriminalvården inte klarar trycket, vilket är i enlighet med temat för tråden. I din iver att ständigt käfta mot så lyfte du fram en obekräftad uppgift om att polis och åklagare blivit mer effektiva.

I den samlade kontexten där du hela tiden argumenterar mot fakta som visar ökad brottslighet, minskad trygghet, stora problem inom de rättsvårdande myndigheterna och så vidare var ditt syfte uppenbart att påskina att polis och åklagare blivit mer effektiva, vilket motsägs av faktiska förhållanden.

En ytterligare artikel bland många som visar stora problem inom polisen:
Kommuner tar över när polisen inte räcker till
Allt fler städer låter ordningsvakter patrullera allt större områden och allt större resurser avsätts för ordning och säkerhet.

Lokala politiker känner sig tvungna att handla när polisen inte räcker till, men här finns också stark kritik mot att kostnaden flyttas från staten till kommuner och regioner.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...te-racker-till

Detta är ett dubbelt problem eftersom det också ökar kostnaderna för kommunerna som redan har stora ekonomiska problem. Ett ytterligare exempel på att välfärdsstaten gradvis är på väg att haverera.

Eftersom du är så sällsynt slötänkt så testar vi igen då.
Det var inte min länk, det var faktiskt inte min länk och länken var inte min.
Då är frågan, är det samtliga era domedagslänkar man inte bör lita på eller är det bara Ottokar som länkar till artiklar med tveksamt innehåll?
Citera
2019-04-11, 00:53
Medlem
DRD4s avatar
https://mitti.se/nyheter/snusklarmet...hela-stockholm

Ett av världens dyraste sjukhus klarar inte av att hålla verktygen rena, opererat utan handskar och rock!?
Citera
2019-04-11, 10:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
https://mitti.se/nyheter/snusklarmet...hela-stockholm

Ett av världens dyraste sjukhus klarar inte av att hålla verktygen rena, opererat utan handskar och rock!?
Nya Karolinska är ett bra exempel på en sjuka som blir allt vanligare i Sverige. Det som hade alla förutsättningar att bli något fantastiskt misslyckas med det mest basala. VARFÖR? Jo, PK-folket klarar inte att leverera något. Vi ser det upprepas gång på gång i Sverige. Detta ÄR systemkollapsen – orsakad av odugliga chefer, lydiga medarbetare och en mobbarkultur där människor tystas av rädsla och feghet. Eller slutar.

Hanne Kjöller: Lydiga medarbetare viktigare än duktiga på Nya Karolinska
Tystnadskulturen breder ut sig på Karolinska i Solna. För anställda gäller det att vara lojal med en bisarr organisation – inte med de sjuka.

[...] Det är en berättelse om Karolinskas pågående och systematiska braindrain. Om förluster som är mycket svårare att mäta och rapportera än miljonkostnader för dörrbyten.

[...]

Vi blev lurade, [...] Den såldes in som en modell där vården skulle samlas kring patienten. Röntgen, operation, sjukgymnaster, mottagningssköterskor skulle styras av den patientflödesansvariga läkaren som alltså själv hade mandat att se till att det inte blev stopp någonstans i kedjan. Bra tänkt. Men så blev det inte.

I stället inrättades lodräta funktioner med chefsled över de vågräta temaindelningarna i cancer, hjärta/kärl med mera. Den gamla stuprörshierarkin ersattes av trånga sugrör – utslängda som ett plockepinn där det är omöjligt att ställa någon till svars för att barn inte får sina operationer (DN 9/3) eller vuxna sin röntgen. Och där inte ens den högsta temachefen har makt att sörja för att en dödssjuk patient får den operation eller den sjukhussäng hon behöver.

[...]

”Vissa är medlöpare som accepterar vad som helst för att behålla jobbet. Andra står upp för vad man anser rätt, kritiserar och påtalar vad man tycker är fel och kommer med förslag till förbättring. När man inser att den negativa utvecklingen inte går att bryta så säger man upp sig.”
Ledaren i DN är bakom betalvägg men finns även här:
https://web.archive.org/web/20190312...ya-karolinska/

Till hex27: Det finns ingen artikel som innehåller allting och alla sanningar. Du behöver tänka själv.
Till Alpha101: Det finns ingen matematisk formel för att räkna ut exakt hur bra ett sjukhus fungerar. Det kan fungera bra eller dåligt i varje fall.
Senast redigerad av Totius 2019-04-11 kl. 10:24.
Citera
2019-04-11, 10:35
Medlem
Citat:
Sverige framstår som ett ljus i Europa, säger tidigare finansministern Thomas Östros som numera är IMF-direktör:

https://www.youtube.com/watch?v=DfVVXsAJvhQ

Sverige har:

-Väldigt stark ekonomisk tillväxt
-Starka offentliga finanser
-Väl avvägd penningpolitik

"Det är ett hopp kring Sverige", påstår Östros.

Frågor på det?

https://www.di.se/nyheter/beska-piller-fran-imf/
Citera
2019-04-11, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Då är frågan, är det samtliga era domedagslänkar man inte bör lita på eller är det bara Ottokar som länkar till artiklar med tveksamt innehåll?

Artiklar om Sveriges överfulla fängelser. Är det tveksamt innehåll?

Om din uppfattning är att bara information som återfinns på Bonniers flaggskepp DN som får användas i tråden så är ju allt toppen i Sverige. Vi har bara några spänstiga "utmaningar" kvar innan vi når det vänsterliberala lyckoriket.
Citera
2019-04-11, 11:01
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Jag vågar nästan slå vad om att du tror på det som Thomas Östros stod och flinande ljög om svensk ekonomi. Du tycks tillhöra den skara som lydigt sväljer den propaganda som du skedmatas med. Sen är du dessutom så inihelvete uppblåst och självgod att du hånar och mobbar de som uttrycker en annan syn på verkligheten. TROTS att du saknar egen kunskap om sakfrågorna. Du är urtypen för den korkade och självgode svensk som möjliggör förstörandet av välfärdsstaten.
Citera
2019-04-11, 13:35
Bannlyst
Sverige är tyvärr ett marxist-land. I ett sådant land, i synnerhet i Sverige, är det "synd om" packet. Packet är inte bara invandrare. Det måste vara ett h-e att jobba med kontroller av olika slag i Sverige därför att packet har för vana att käfta emot. Ett sådant land är otrevligt och onödigt dyrt för de skötsamma att leva i / egna reflektioner precis nu i verkligheten. När uselt beteende sprider sig kollapsar det kanske inte men "kollapsar". Man vill personligen inte vara i närheten av detta djungel-beteende och folk som är samhälls-socialt handikappade och egentligen borde ha stryk vid första bästa trilskande.
Citera
2019-04-11, 13:39
Bannlyst
Citat:
Sverige framstår som ett ljus i Europa, säger tidigare finansministern Thomas Östros som numera är IMF-direktör:

https://www.youtube.com/watch?v=DfVVXsAJvhQ

Sverige har:

-Väldigt stark ekonomisk tillväxt
-Starka offentliga finanser
-Väl avvägd penningpolitik

"Det är ett hopp kring Sverige", påstår Östros.

Frågor på det?

Att det är lögn och att du är en obildad stackare. Det är det många som är. Sverige har ju för fan inte ens en tillväxt i nominella termer som imponerar och i reala termer är den icke-existerande. Statistiken för detta finns. Verkliga inflationen överstiger utvecklingen i BNP.

Försök att låta dryg mot andra. Jag kan bara idiotförklara dig.
Citera
2019-04-11, 14:31
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Att det är lögn och att du är en obildad stackare. Det är det många som är. Sverige har ju för fan inte ens en tillväxt i nominella termer som imponerar och i reala termer är den icke-existerande. Statistiken för detta finns. Verkliga inflationen överstiger utvecklingen i BNP.

Försök att låta dryg mot andra. Jag kan bara idiotförklara dig.
Jag tror att det var ironi.
Citera
2019-04-11, 14:45
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Sverige är tyvärr ett marxist-land. I ett sådant land, i synnerhet i Sverige, är det "synd om" packet. Packet är inte bara invandrare. Det måste vara ett h-e att jobba med kontroller av olika slag i Sverige därför att packet har för vana att käfta emot. Ett sådant land är otrevligt och onödigt dyrt för de skötsamma att leva i / egna reflektioner precis nu i verkligheten. När uselt beteende sprider sig kollapsar det kanske inte men "kollapsar". Man vill personligen inte vara i närheten av detta djungel-beteende och folk som är samhälls-socialt handikappade och egentligen borde ha stryk vid första bästa trilskande.
Vet inte om jag tycker att det är marxistiskt att "tycka synd om", men i övrigt instämmer jag helt. Det här landet skulle behöva en faderligt tuktande hand som piskar vett i lösket. Daltandet med idioter oavsett nationalitet är ett megaproblem, och som du säger gör olydnaden det otrevligt att gå ut bland folk. Varför får ingenting rimliga konsekvenser i dag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in