2019-04-10, 00:11
Medlem
Totiuss avatar
Tillägg till mitt förra inlägg. Jag blev så otroligt irriterad av att läsa ett ytterligare ”Sverige går bra eftersom jag inte upplever några problem”-resonemang. Sen läste jag en ny krönika i Eskilstuna-Kuriren av chefredaktör Eva Burman. Så otroligt tröttsamt.

Frågan är om vi har världens dummaste medborgare. Jag vill gärna tro att det ska finnas något hopp för detta land, men fan vet. Resonemanget tycks vara följande: Sverige är bra och den som klagar är den onde. Punkt slut.

Hur ska man kunna bemöta denna typ av debilt resonemang? Det tycks vara omöjligt. Samtidigt – i verkligheten – växer de olösliga problemen dag efter dag. Det är helt otroligt.

Eva Burmans häpnadsväckande ledarkrönika:
Där NMR börjar tar demokratin slut
https://ekuriren.se/nyheter/dar-nmr-borjar-tar-demokratin-slut-sm4807050.aspx
eller http://archive.is/cKg8C

Det som är så oroväckande är att hon, och många andra, tar kritiken av medierna och mångkulturpolitiken som tecken på ”nazism” och allmän ondska. Det gör att de växer i självgodhet av kritik. Det är helt omöjligt att resonera med dessa människor. Det är så otroligt tröttsamt.

Tillägg:
När det gäller skuldsättningen inom nationen så är, som påtalas tidigare, statsskulden relativt låg eftersom skuldbördan lastats över på kommunerna som nu har stora problem. Kommunernas skulder är på över 600 miljarder och beräknas passera 1000 miljarder 2024. Vidare är Sverige världens mest privat skuldsatta nation. Staten har alltså skyfflat över lånen på kommunerna och medborgarna.
Senast redigerad av Totius 2019-04-10 kl. 00:32. Anledning: Tillägg
Citera
2019-04-10, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Tillägg till mitt förra inlägg. Jag blev så otroligt irriterad av att läsa ett ytterligare ”Sverige går bra eftersom jag inte upplever några problem”-resonemang. Sen läste jag en ny krönika i Eskilstuna-Kuriren av chefredaktör Eva Burman. Så otroligt tröttsamt.

Frågan är om vi har världens dummaste medborgare. Jag vill gärna tro att det ska finnas något hopp för detta land, men fan vet. Resonemanget tycks vara följande: Sverige är bra och den som klagar är den onde. Punkt slut.

Hur ska man kunna bemöta denna typ av debilt resonemang? Det tycks vara omöjligt. Samtidigt – i verkligheten – växer de olösliga problemen dag efter dag. Det är helt otroligt.

Eva Burmans häpnadsväckande ledarkrönika:
Där NMR börjar tar demokratin slut
https://ekuriren.se/nyheter/dar-nmr-borjar-tar-demokratin-slut-sm4807050.aspx
eller http://archive.is/cKg8C

Det som är så oroväckande är att hon, och många andra, tar kritiken av medierna och mångkulturpolitiken som tecken på ”nazism” och allmän ondska. Det gör att de växer i självgodhet av kritik. Det är helt omöjligt att resonera med dessa människor. Det är så otroligt tröttsamt.
Christopher Lasch - The Revolt of the Elites and the Betrayal of Democracy:

Citat:
Once knowledge is equated with ideology, it is no longer necessary to argue with opponents on intellectual grounds or to enter into their point of view. It is enough to dismiss them as Eurocentric, racist, sexist, homophobic - in other words, as politically suspect.

Citat:
The culture wars that have convulsed America since the sixties are best understood as a form of class warfare, in which an enlightened elite (as it thinks of itself) seeks not so much to impose its values on the majority (a majority perceived as incorrigibly racist, sexist, provincial, and xenophobic), much less to persuade the majority by means of rational public debate, as to create parallel or "alternative" institutions in which it will no longer be necessary to confront the un enlightened at all.

Boken består av bearbetade texter som är ca 30 år gamla. Jag tycker att det författaren beskrev beträffande de amerikanska förhållandena nu är frenetisk verklighetsbeskrivning för de svenska och överlag västerländska förhållandena. Tiden har inte stått still i USA heller. Här är flera krig och konfliktlinjer, bl a kulturkrig och klasskrig, med multikulti, identitetspolitik, politiker- och medievälde, välfärdssamhällets exploatörer, traditionell arbetarklass, permanenta bidragsnyttjare och informationsålderns alla konsulter, policymakare osv.
Citera
2019-04-10, 01:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Christopher Lasch - The Revolt of the Elites and the Betrayal of Democracy:

Boken består av bearbetade texter som är ca 30 år gamla. Jag tycker att det författaren beskrev beträffande de amerikanska förhållandena nu är frenetisk verklighetsbeskrivning för de svenska och överlag västerländska förhållandena. Tiden har inte stått still i USA heller. Här är flera krig och konfliktlinjer, bl a kulturkrig och klasskrig, med multikulti, identitetspolitik, politiker- och medievälde, välfärdssamhällets exploatörer, traditionell arbetarklass, permanenta bidragsnyttjare och informationsålderns alla konsulter, policymakare osv.
Det är fascinerande att läsa gamla texter som beskriver det som händer i nutid och som är så svårt att förstå. Människor gör uppenbart samma misstag om och om igen. Hjulet måste uppfinnas om och om igen.

Beskrivningen passar bra på svenska förhållanden men jag tror att övriga nordiska länder är mer verklighetsförankrade. Svenskarna är i en klass för sig (eller så har jag blivit miljöskadad).

Verklighet och fakta har förlorat sin betydelse i Sverige. ”Eliten” (vad det nu är) kan strängt taget häva ur sig vilka dumheter som helst som blir ”sanning”. Hur faktiska förhållanden ser ut är helt ointressant för dem. Det är helt otroligt. Det är så skruvat att det knappt går att fatta.

Givetvis går samhället käpprätt åt h-e med sådana ledare.
Citera
2019-04-10, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Du verkar helt ha missat att det har kommit väldigt många grova brottslingar till Sverige. Så många att polisen inte klarar av allt utan måste försaka andra brott pga alla mord och bombningar som går före tex våldtäkter. Och alla som blir friade trots bevis.
Är du en utav dem som tror det handlar om anmälningsbenägenheten som brotten ökar?

Varför påstår du att jag glömt och tror olika saker för att jag hänvisade till ett citat, som "råkade" utelämnas i inlägget, från Ottokars länk?
Vad har dina påhitt alls med mitt inlägg att göra?

Citat:
Jag är jävligt trött på dina ständiga personangrepp och totalt substanslösa inlägg. Du bidrar inte på något sätt med argument för och emot att Sverige går mot en systemkollaps. Du är bara osaklig och oförskämd.

Du är hela tiden OT men jag tycker att inläggen är värdefulla för att de är symtomatiska för hur PK argumenterar. Ditt sätt att argumentera är mycket vanligt inom dysfunktionella offentliga verksamheter, medier och bland oseriösa politiker.

Jag ”spelar inte kränkt” – jag visar hur du och Bill-N använder klassiska och lätt igenkännbara härskartekniker istället för sakargument. Läs mer om härskartekniker här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rskarteknik

Det är lätt att förstå att verksamheter och medier som genomsyras av okunniga mobbartyper inte kan fungera – och resultatet ser vi tydligt i Sverige. Jag upprepar att det är hex27-varelser som utgör själva grunden för det samhällsförfall som kommer att leda till systemkollaps om inget radikalt görs.

Du ljuger dessutom hämningslöst. Polisen klarar upp procentuellt färre brott än någonsin. Att påstå att ”både polisen och åklagare blivit mer effektiva” bevisar ÅTER att du är en okunnig idiot.

Du är så bitter och "drabbad" i din misäriver att det är riktigt tragiskt att skåda.
Jag hoppas verkligen att du mår bättre snart och det skriver jag i all välmening.

När det gäller dina sista(senaste) lögn i inlägget, så var det inte jag som uttalade mig i artikeln Ottokar länkade till, även om han glömde att nämna just detta jag citerade från sin egen länk. Du får bräka okvädningar till Ottokar istället som länkar saker du inte tycker om eller anser är lögner.
Citera
2019-04-10, 02:05
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Du är så bitter och "drabbad" i din misäriver att det är riktigt tragiskt att skåda.
Jag hoppas verkligen att du mår bättre snart och det skriver jag i all välmening.

När det gäller dina sista(senaste) lögn i inlägget, så var det inte jag som uttalade mig i artikeln Ottokar länkade till, även om han glömde att nämna just detta jag citerade från sin egen länk. Du får bräka okvädningar till Ottokar istället som länkar saker du inte tycker om eller anser är lögner.
Haha, infantila härskartekniker igen.
Har du hört talas om källgranskning? Det var du som förde fram uppgifter om rättsväsendets effektivitet som motsägs av befintlig statistik. Du sprider fake news.

För att återgå till trådens ämne så är, bland mycket annat, problemen med rättsväsendet tydliga tecken på att vi går mot en systemkollaps.
Citera
2019-04-10, 13:20
Medlem
Totiuss avatar
Bloggen Cornucopia? presenterar regeringens förslag till ändringar i vårbudgeten. Siffrorna är av sådan karaktär att de passar bra i denna tråd:
Alla neddragningar i regeringens vårbudget - polisen får 232 MSEK mindre
Nedan hittar ni alla neddragningar i regeringens budget. Det finns förstås ökade anslag, som +87 MSEK till det skattefinansierade vuxendagiset regeringskansliet. Bland utmärkande neddragningar hittas -311 till äldreomsorgen och -232 MSEK till polisen, medan offentliga försvarare ("försvarsadvokater") får 665 MSEK ytterligare. Man drar även ner på stödet till brottsoffer.
https://cornucopia.cornubot.se/2019/04/alla-neddragningar-i-regeringens.html

Notera speciellt:
Rikets styrelse +149 MSEK
Inga neddragningar – förstås. Kostnaden för vuxendagiset fortsätter att skena och på dessa poster dras det i princip aldrig ner och politikerna och deras sykofanter höjer sina egna anslag.
Citera
2019-04-10, 20:10
Medlem
Citat:
Haha, infantila härskartekniker igen.
Har du hört talas om källgranskning? Det var du som förde fram uppgifter om rättsväsendets effektivitet som motsägs av befintlig statistik. Du sprider fake news.

För att återgå till trådens ämne så är, bland mycket annat, problemen med rättsväsendet tydliga tecken på att vi går mot en systemkollaps.

Det var fortfarande inte min länk. Det måste väl t.o.m. du kunna inse hur dåligt du än mår?
Du får be din misärpolare Ottokar att källgranska det han förmedlar med sina länkar.
För inte är det väl så att ni domedagsprofeter använder dåliga länkar som ni "cherry pickar" några få saker som passar er från?
Citera
2019-04-10, 22:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Det var fortfarande inte min länk. Det måste väl t.o.m. du kunna inse hur dåligt du än mår?
Du får be din misärpolare Ottokar att källgranska det han förmedlar med sina länkar.
För inte är det väl så att ni domedagsprofeter använder dåliga länkar som ni "cherry pickar" några få saker som passar er från?
Sluta tramsa nu. Ottokars inlägg handlade om att antalet intagna på fängelserna ökar kraftigt. Mer än vart tredje fängelse i Sverige är överfullt och det kan bli värre. Det är ett uppenbart tecken på att kriminalvården inte klarar trycket, vilket är i enlighet med temat för tråden. I din iver att ständigt käfta mot så lyfte du fram en obekräftad uppgift om att polis och åklagare blivit mer effektiva.

I den samlade kontexten där du hela tiden argumenterar mot fakta som visar ökad brottslighet, minskad trygghet, stora problem inom de rättsvårdande myndigheterna och så vidare var ditt syfte uppenbart att påskina att polis och åklagare blivit mer effektiva, vilket motsägs av faktiska förhållanden.

En ytterligare artikel bland många som visar stora problem inom polisen:
Kommuner tar över när polisen inte räcker till
Allt fler städer låter ordningsvakter patrullera allt större områden och allt större resurser avsätts för ordning och säkerhet.

Lokala politiker känner sig tvungna att handla när polisen inte räcker till, men här finns också stark kritik mot att kostnaden flyttas från staten till kommuner och regioner.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QoJ6gJ/kommuner-tar-over-nar-polisen-inte-racker-till

Detta är ett dubbelt problem eftersom det också ökar kostnaderna för kommunerna som redan har stora ekonomiska problem. Ett ytterligare exempel på att välfärdsstaten gradvis är på väg att haverera.
Citera
2019-04-10, 23:26
Medlem
Sverige framstår som ett ljus i Europa, säger tidigare finansministern Thomas Östros som numera är IMF-direktör:

https://www.youtube.com/watch?v=DfVVXsAJvhQ

Sverige har:

-Väldigt stark ekonomisk tillväxt
-Starka offentliga finanser
-Väl avvägd penningpolitik

"Det är ett hopp kring Sverige", påstår Östros.

Frågor på det?
Citera
2019-04-10, 23:31
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56

En klen tröst för de som utsätts för konsekvenserna av samhällets generella nedgång. Men kul för Östros att han såsar i byxorna över sina siffror, verkligen
Citera
2019-04-10, 23:35
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Sverige framstår som ett ljus i Europa, säger tidigare finansministern Thomas Östros som numera är IMF-direktör:

Sverige har:

Frågor på det?
Om Thomas Östros säger att det går bra kan man vara absolut 100% säker på att det är precis tvärtom.
Citera
2019-04-10, 23:37
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Sverige har:

Frågor på det?
Notera att inspelningen är publicerad 28 nov. 2016. Då ljögs det mer hämningslöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in