2019-02-24, 17:28
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
¨
Du, det finns inget röstunderlag för svensken är lika genomkorrupt och opportunistisk som det system som denne röstar till makten.

När trillar polletten ner för er konservativa/libertarianer?

Jag vet att det inte finns något större röstunderlag, svenskarna är totalt dumma i huvudet (för min del anser jag att majoriteten är för korkade för att ens vara opportunistiska). Finns bara ett fåtal länder att se upp till i Europa där ett är Schweiz, även om Schweiz eventuellt kommer tas över av muslimer, precis som Sverige. Slutet på Europas civilisation är Islam, inte klimatförändringar eller naturresurser.
Senast redigerad av Fojos 2019-02-24 kl. 17:33.
Citera
2019-02-24, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mahuang
Hur funkar det egentligen med minusränta?
Var får riksbanken pengar ifrån?
Är pengarna bara påhittade siffror eller finns det täckning för dem och riksbanken lånar i sin tur från någonstans? isåfall varifrån lånar de och till vilken ränta?
Är det krav för att låna, som tex fri invandring?
Det fungerar så att när Riksbanken tvångslånar av bankerna så betalar Riksbanken negativ ränta till bankerna. Det är alltså Riksbanken som lånar av bankerna. Inte tvärtom (även om det i media ibland uttrycks som att bankerna lånar).

En del får issues med detta, men som jag brukar påtala så är det bara att titta i Riksbankens balansräkning så framgår det tydligt. Och det kan inte gärna vara på något annat sätt heller.

Ja, Riksbankens lån från bankerna är synnerligen reella. Och bokförs propert av så väl Riksbanken som bankerna. Inget påhittat.

Citat:
Undrar för tidigare när invandringen drogs ner så var det valutaspekulationer och börskrash, så kanske vidöppna dörrar är ett krav för att få låna, någon tjänar på enorm invandring till Sverige.
Fast detta verkar synnerligen förvirrat och fantasifullt.
Citera
2019-02-24, 17:45
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Är pengarna bara påhittade siffror eller finns det täckning för dem och riksbanken lånar i sin tur från någonstans? isåfall varifrån lånar de och till vilken ränta?

Undrar för tidigare när invandringen drogs ner så var det valutaspekulationer och börskrash, så kanske vidöppna dörrar är ett krav för att få låna, någon tjänar på enorm invandring till Sverige.

Riksbanken lånar till minusränta. Det är en delförklaring till att vi har minusränta. Om bankerna hade aggregerat lånebehov hos RB skulle det inte vara nån minusränta. Det skulle bli jättedyrt för RB.

Man måste börja i rätt ände. Riksbanken får inte pengar nånstans ifrån, de skapar pengar genom att ta på sig en ny skuld. Alla pengar utgivna av Riksbanken är RBs skuld. De kontrollerar helt och hållet sin balansräkning och hur mycket pengar de vill skapa, eller skulder som de vill ta på sig, vilket till stor del är samma sak. Men huruvida dessa pengar kommer ut i ekonomin är en annan sak eftersom allmänheten själv avgör hur mycket kontanter de vill hålla och endast bankerna kan ha elektroniska konton hos RB.

Samtliga av RB utgivna pengar (skulder sett ur RBs perspektiv) byts in i ekonomin genom att RB köper statsobligationer. Detta är alltså säkerheten för alla pengar skapade av RB. Sen skapar de privata bankerna betydligt mer pengar med andra säkerheter.

Problemet med minusränta är att det är en grop RB inte kan gräva sig ur. Det kommer bli skitdyrt för RB själva att höja räntan. Deras skulder kommer bli dyrare och deras tillgångar värda mindre. De kommer bli klämda från två håll. Men om räntan fortsätter ner kommer privata företag till slut få del av minusränta och det är end game för då kommer det bli lönsamt med ekonomisk inaktivitet eller kapitalförstöring. De privata bankerna kan låna till minusränta redan nu på vissa bostadsobligationer. Men även om inte företagsräntor når minusnivåer orsakar den låga räntan låg tillväxt och hindrar ekonomin från att klara av högre räntor. Så vi är fast med låga räntor tills något går sönder ordentligt, t.ex. kronkursen.
Citera
2019-02-24, 17:45
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jaha - du är alltså idiot också... Du skrev ju att du röstat på mer av samma.

Nej, både chefer och deras underhuggare i den offentliga sektorn har utan tvekan gjort det idiotiska och gått och röstat i ett genomkorrupt politiskt system.

Därför är du, och alla ni andra medlöpare i något som kan likställas med brott mot mänskligheten.
Senast redigerad av redshift 2019-02-24 kl. 17:51.
Citera
2019-02-24, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
...och ändå går vi mot en systemkollaps.
En del påstår det. Men när man synar är det tomt. Verkar mest vara förvirrade fantasier.

Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Kunde Sverige bygga upp sin basindustri mellan 1870-1920 utan en enda blatte, så kan vi göra det igen.
Tja, varför startar du inte företag som tillverkar det som svenska företag tillverkade runt 1900 och ser om du får något sålt.

Ett annat alternativ är att vi jagar ut alla utlandsfödda. Och så får allt näringsliv som skall vara med i den globala konkurrensen lämna landet. Då kan det bli lika fint som i Nordkorea här.
Och då behöver ni inte besväras av sådana som jag, för då har vi lämnat landet också. Och även om det kan vara svårsmält så försvinner mycket av skatteintäkterna med oss. Men en rejäl standardsänkning är väl inget som bekymrar dig och likasinnade. (Vad för konsumtion drar du ned på?)
Citera
2019-02-24, 17:50
Medlem
Ilimitados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickSonny
Han är nog rätt smart. Själv investerar jag i fysiskt guld och ammunition till mina vapen.

Varför inte investera i ammunition tillverkad av guld? Då har man guld och vapen i ett.
Citera
2019-02-24, 17:54
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Jag vet att det inte finns något större röstunderlag, svenskarna är totalt dumma i huvudet (för min del anser jag att majoriteten är för korkade för att ens vara opportunistiska). Finns bara ett fåtal länder att se upp till i Europa där ett är Schweiz, även om Schweiz eventuellt kommer tas över av muslimer, precis som Sverige. Slutet på Europas civilisation är Islam, inte klimatförändringar eller naturresurser.

Långt innan vi regresserar tillbaka till ett sekt och klansamhälle, liknande det som goter och svear en gång kom från, har svärje sedan länge kört in i den absoluta kakelvägg som stipuleras av den termodynamsika obevekligheten av att ursinnigslöst förbruka ickeförnyelsebara naturresurser.
Citera
2019-02-24, 17:56
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det fungerar så att när Riksbanken tvångslånar av bankerna så betalar Riksbanken negativ ränta till bankerna. Det är alltså Riksbanken som lånar av bankerna. Inte tvärtom (även om det i media ibland uttrycks som att bankerna lånar).

En del får issues med detta, men som jag brukar påtala så är det bara att titta i Riksbankens balansräkning så framgår det tydligt. Och det kan inte gärna vara på något annat sätt heller.

Ja, Riksbankens lån från bankerna är synnerligen reella. Och bokförs propert av så väl Riksbanken som bankerna. Inget påhittat.
Minusränta är en onaturlig väg för att öka konsumtion och investeringar – alltså ekonomisk tillväxt – när ingenting annat hjälper. Minusränta i en högkonjunktur är hyfsat bisarrt.
Citera
2019-02-24, 18:04
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

Ett annat alternativ är att vi jagar ut alla utlandsfödda. Och så får allt näringsliv som skall vara med i den globala konkurrensen lämna landet.

Det enklaste vore att strypa alla nettobidrag. Det kommer bli samma sak som att de blir utjagade för en betydande del av de utlandsfödda. Skulle inte hota näringslivet på något viss, tvärtom.
Citera
2019-02-24, 18:07
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Minusränta är en onaturlig väg för att öka konsumtion och investeringar – alltså ekonomisk tillväxt – när ingenting annat hjälper. Minusränta i en högkonjunktur är hyfsat bisarrt.

Det största problemet är att det inte hjälper. Låg ränta leder med tiden till låg tillväxt. Det är endast kortsiktigt som låg ränta påverkar tillväxten positivt. Är man fast i låg ränta blir det extremt svårt för ekonomin att växa sig ur den. Det skulle krävas massiva skattesänkningar och det kan man nog glömma att sosse-sverige klarar av självmant.
Citera
2019-02-24, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
ÄNDÅ röstar fotfolket på mer av samma. Nejhejdu, alla är vi lika skyldiga.

Vi får exakt det vi ber om. Njut så länge det varar.

Du har rätt. Vi har låtit oss bli duperade av Alliansen. Jag har gått från Moderatererna till KD, men nu inser jag att de kommer inte ta tag i kriminella och farliga människor som nu finns överallt, och de nya invånare som överbelastar systemet.

Det som sker, är att vi är fler och fler som inte får tider i vården, och de drar in på remisser för olika åkommor som inte är livshotande.

Det blir märkliga konfrontationer i det dagliga livet, med Mena som ska utöva makt, särskilt över kvinnor, och det är tröttsamt. Det är i skitsituationer, som när man hämtar paket, handlar, vill ha hjälp, anlitar en firma med en Mena anställd som ska visa att bara han kan. Det jag retar mig mest på är attityden till djur och djurskydd. Jag fick senast igår höra att min hund är ett smutsigt djur. I en situation där jag tidigare alltid haft med mig min hund.

Det värsta är trafiken. Från att aldrig haft någon olycka har jag blivit påkörd två gånger av arga män frän Mena. De är en trafikfara överallt, med hemska omkörningar eller så ligger de tätt bakom och pressar. De nya busschaufförerna roar sig med att köra ifrån folk. Transporter, till jobbet, tåget, flygplatser är viktigt för att ha ett fungerande system.

Det jag tror kommer hända är att ju fler medborgare som drabbas, desto mer kommer det märkas i nästa val. Vi får inte ens diskutera dessa saker, och det gör oss alla frustrerade.

Om jag kommer hem från en resa och säger att alla kör som galningar i Mellan östern, är det OK. Om jag säger att Mellan östern kör som galningar i Sverige, är det inte OK. Men nu sa jag det!
Citera
2019-02-24, 18:19
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:

Riksbanken kan låna ut hur mycket de vill, "pengar" är egentligen bara skuldsedlar som riksbanken skapar ur intet och lånar ut. Man talar om penningmängden, det är den totala mängden pengar som finns och riksbanken bestämmer denna som de vill.

Det normala är att en riksbank försöker minska konjunktursvängningarna genom att bromsa i en högkonjunktur (dvs ha hög styrränta och successivt minska penningmängden) och gasa i en lågkonjunktur (dvs ha låg styrränta och successivt öka penningmängden).

Så normalt sett ska vi ha som högst styrränta ungefär nu och börja minska den för att mjuklanda. Men i och med att riksbanken aldrig höjde styrräntan i denna högkonjunktur, vilket är helt nytt och extremt, så har vi ingen ränta att minska när det börjar gå åt pipan. Det gör att lågkonjunkturen som nu kommer riskerar att bli rena rama katastrofen.

Vi har haft en högkonjunktur sedan 2011-2012 ungefär, men den har varit så svag och bräcklig så Sverige med nöd och näppe lyckats hålla 2-3% tillväxt som bäst med en riksbank som gasar på för fullt med minusränta.

Det är ett rejält underbetyg för Sveriges ekonomi. Dessutom, en export som rasar för vart år som går (räknat i dollar/Euro-termer vilket man gör internationellt) och en total skuldkvot (offentlig+privat) som är ett av de högsta i världen. Samt en helt eftersatt infrastruktur och usel skola och offentlig service trots ett av världens högsta skattetryck. Sverige är verkligen ett ekonomiskt och socialt skräckexempel, det kan knappast vara sämre än så här.

Och allt detta medan svensken luras att tro att allt är bra: Vi har ju Netflix i rutan, kan åka på en och annan semester på våra lånade pengar. Magdalena brölar om att vi minsann har så låg statsskuld, och att exporten (i kronor) ökar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in