2018-04-14, 07:30
Medlem
Ördögs avatar
En lagom upplyftande debattartikel från en lärare, verksam i en skola i ett av Sveriges utskitna områden. Lärarens riktiga namn uppges inte - "av hänsyn till kollegerna".

Kaos i skolan när lärare inte kan prata svenska
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...-prata-svenska

Citat:
Vi har fått två härliga och trevliga kollegor med höga ambitioner – och som har fått lärarbehörighet via snabbspåret. Deras grundkunskaper eller personligheter är det inget fel på, snarare tvärtom, men de har stora brister i det svenska språket.

Lärarnas språkbegränsningar leder till att eleverna inte förstår vad de ska göra och i många fall mynnar lektionen ut i kaos. Vi kollegor försöker att stötta och hjälpa till så mycket vi kan, men det skapar en ohållbar situation då alla också har sina egna arbetsuppgifter som blir lidande.

Hur kan universitet släppa igenom dessa studenter trots deras undermåliga svenskkunskaper? Kan det vara en ekonomisk fråga för universitetet? För det kan väl inte vara så att våra universitet tror de gör en bra samhällsinsats?
----
Jag undrar hur de ansvariga har tänkt och om man har gjort en riskbedömning kring beslutet att starta ett snabbspår för lärare.

Finns det överhuvudtaget någon tanke kring vad som kan hända med elever som undervisas i en svensk skola varje skoldag i tre år av lärare som har stora brister i det svenska språket?

Hur ska sjuåringar lära sig att läsa om läraren inte kan uttala bokstavsljuden rätt? Hur ska de lära sig att skriva om läraren inte behärskar stavning eller de grammatiska reglerna? Hur ska de lära sig nya ord och begrepp om läraren själv inte behärskar dem? Det slutar med katastrof.
Citera
2018-04-15, 20:50
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/h...-ger-hogre-lon
Ännu ett exempel på totalt skruvad pinnjakt i en verksamhet som uppenbart INTE förstått de tankegångar som ligger till grund för NPM (New Public Management). Jag är säker på att NPM har en stor skuld i de problem som nu finns i Sverige.
Citat:
– Jag fick höra på lönesamtalet att jag inte gör tillräckligt många negativa beslut. Jag ska göra ett visst antal avslag per år, i och med att jag inte uppfyller den kvoten så påtalar min chef det återkommande, berättar handläggaren.
[...]
– Jag har sett personer som jag anser har rätt till sjukpenning inte får det. Då har de hamnat i en väldigt svår situation.
När chefer inom offentliga verksamheter fokuserar på godtyckliga mätetal istället för SYFTET med verksamheten är det ett haveri. Detta skruvade tankemönster tror jag genomsyrar de offentliga verksamheterna.

Det är inte konstigt att systemen vittrar sönder inifrån och till slut faller samman av sin egen oduglighet och tyngd.
Citera
2018-04-16, 11:22
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Den utvecklingen har vi vänt. Underskottet är vänt till ett överskott på över 50 miljarder kronor och i år beräknas statsskuldskvoten nå sin lägsta nivå sedan 1977.

https://www.dn.se/debatt/varens-budg...-26-miljarder/

Sverige kommer inte kollapsa när statsbudgeten går 50 miljarder plus!
Citera
2018-04-16, 11:50
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Det där är bara en lek med ord och siffror, se vidare mitt inlägg nedan i ”Magdalena Andersson - "Svensk ekonomi är urstark" sanning eller bullshit?”:
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Statsskulden minskar 2018 för att valutareserven minskas, se Riksgäldens senaste prognos (s 13):
https://www.riksgalden.se/contentass...lys-2017-2.pdf
(FB) Magdalena Andersson - "Svensk ekonomi är urstark" sanning eller bullshit?
Citera
2018-04-16, 12:06
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Det där är ju ett tecken på samhällskollaps. En budget kan inte gå med plus. Det innebär att man låtit bli att utföra det man budgeterat för. Om du budgeterar 10.000 kronor för semesterresan till Thailand men i stället åker till Säffle så kommer din semesterbudget också gåmed plus.

Dessutom måste du skilja på olika offentliga utgifter. Landstingen och kommunerna går på knäna, och det är de som betalar för vård, äldrevård, socialbidrag, mångkulturen, etc.
Citera
2018-04-16, 17:13
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Lavinartad ökning av bedrägeribrott 2018

Första kvartalet 2018 innebar en lavinartad ökning för bedrägeribrott i Sverige.
Det skriver Nationellt bedrägericenter (NBC) i en ny rapport.
Framför allt är det brott med stulna kortuppgifter som ökar.
https://www.expressen.se/dinapengar/...edrageribrott/
Citera
2018-04-17, 09:19
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Vi befinner oss i en högkonjunktur och regeringen sparar betydligt mindre än vad som är brukligt för att rusta landet inför en stundande lågkonjunktur.
Citera
2018-04-17, 10:18
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Vi befinner oss i en högkonjunktur och regeringen sparar betydligt mindre än vad som är brukligt för att rusta landet inför en stundande lågkonjunktur.

Statsskuldskvoten är den lägsta sedan 1977. Det betyder med andra ord att man inte sedan 1977 har sparat lika mycket pengar som man gör nu. Låg statsskuld är ekvivalent med högt sparande.
Citera
2018-04-17, 10:22
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Statsskuldskvoten är den lägsta sedan 1977. Det betyder med andra ord att man inte sedan 1977 har sparat lika mycket pengar som man gör nu. Låg statsskuld är ekvivalent med högt sparande.
Så om vi utgår från de senaste lågkonjunkturernas effekter på de offentliga finanserna anser du således att regeringens nivå på sparande är adekvat för att rusta landet inför en stundande lågkonjunktur?
Citera
2018-04-17, 11:13
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Vilket struntprat! Dels har statsskulden minskat genom att valutareserven minskas, vilket jag påtalar i mitt förra inlägg, och dels på grund av kapitalplaceringar på skattekontot. Samtidigt är samhällets kärnfunktioner gravt underfinansierade och faller samman mer och mer, vilket tydligt visas i denna tråd. Läs också artikeln nedan.

2018-02-22: PM Nilsson: Finansministern bygger en allt svagare stat
Citat:
Finansministerns ljusa bild står i skarp kontrast till situationen hos de myndigheter som har ansvaret för inre och yttre säkerhet. Här råder mörkt skymningsläge.
[...]
Magdalena Andersson har enligt sin egen presentation betalat av 300 miljarder på statsskulden sedan hon tillträdde och hon fortsätter i allt högre hastighet. Varför? Under dessa år har centrala statliga kärnuppgifter som polis, försvar och infrastruktur levt under existensminimum. När till och med Tyskland kan investera hela sitt överskott borde Sverige våga följa efter. Och det skulle väcka stark sympati om statsmakterna lade en investeringsplan för sina kärnuppgifter. Det andra är utanpåverk.
https://www.di.se/ledare/pm-nilsson-...-svagare-stat/
Citera
2018-04-17, 12:15
Medlem
Citat:

Nej. Svenska kronan har rasat i värde. Idag kostar en dansk krona 1,47. Du får betala 1477 skr för 1000 dkr. Alla dina besparingar och investeringar försvinner alltså. Inom ett år förutspår jag att en dansk krona kommer att kosta två svenska. I en statsbudget där värdet på valutan rasar är 50 miljarder närmast minus om man ser till värdet på kronan. Värdet på kronan styrs av marknaden och vad marknaden anser att den är värd inte vad politikerna anser. Sverige har ingen köpkraft längre. Vi håller på att bli ett skithålsland. Svenska kronan vill ingen investerare ta i.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2018-04-17 kl. 12:17.
Citera
2018-04-17, 12:32
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Så om vi utgår från de senaste lågkonjunkturernas effekter på de offentliga finanserna anser du således att regeringens nivå på sparande är adekvat för att rusta landet inför en stundande lågkonjunktur?

Nja. Om världsekonomin dyker då dyker Sveriges exportindustri. Vi i Sverige är väldigt beroende av exporten så en global lågkonjunktur kommer påverka Sverige, oavsett hur mycket vi sparar. Samtidigt vet vi att kapitalismen är cyklisk (marxistisk grundkurs...) och förr eller senare smäller det. Dessutom, ju högre högkonjunktur desto mer luft i bubblan desto kraftigare blir explosionen.

Men regeringen har gjort vad den kan för att förebygga effekterna av en lågkonjunktur. Mer kan inte göras utan att matta av högkonjunkturen vilket medför att det totala sparandet minskas. Det som krävs just nu är långsiktiga investeringar som stärker den inhemska ekonomin. Utbyggnad av tunnelbanan i Stockholm eller spårvagnsnätet i Göteborg eller satsningar på höghastighetståg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in