Citat:
Östling är kapitalist och poängen med invandring för sådana som honom var att produktionen ökar desto fler människor det finns i ett land. Nu har vi sedan en tid ett läge där den principen är långt sämre än hur skattemedlen generellt investeras långsiktigt. Det är där finansen har landat.
Hur vida finanselitens politiska kompetens förhåller sig vet jag inte, men det är oväsentligt. De satsar på personer som verkligen kan politik och det räcker. Finns hur många aktörer som helst som kan den biten. Timbro startade för det ändamålet och de har lyckats väldigt bra med att försvara friskolor, privata vård- och omsorgsalternativ med mera.
Hur vida finanselitens politiska kompetens förhåller sig vet jag inte, men det är oväsentligt. De satsar på personer som verkligen kan politik och det räcker. Finns hur många aktörer som helst som kan den biten. Timbro startade för det ändamålet och de har lyckats väldigt bra med att försvara friskolor, privata vård- och omsorgsalternativ med mera.
Resonemanget är bra, om människorna som kommer hit är bra, och kan jobba i industrin. Eller i sjukvården, som det var tänkt ut av dessa snillen.
Nu blev det inte den kompetensen man efterfrågade när man öppnade gränserna. Det blev folk som kom hit och nu ska försörjas genom att svensken jobbar till han stupar. Unga starka män från Mena får bidrag, medan svenska åldringar ska försörja dem tills de blir 70.
Dessa aktören som Östling, kanske kan politik, den politik jag tycker är skitpolitik. Politik utan konsekvenstänk när de vill ha mer produktion. De kommer med sina analyser och åsikter, med de kan inget om människor, och om hur människor kommer reagera. De ser inte hur det blev i Venezuela, annat än det de ser på TV om fattigdom och kravaller. Den befolkning som är kvar, är de som inte kan klara sig utan kompetensen som lämnat Venezuela.
Det ingen nämner och gör en analys om, är emigrationen av de rika i Venezuela och av välutbildat, kompetent, hederligt folk, med yrken, som flyttat till andra latinamerikanska länder, U.S.A, och Spanien. Som rik person behöver man inte EU medlemskap i Spanien. Har man ett fett bankkonto och är högutbildad, och kan köpa en sjukförsäkring är man välkommen överallt.
Samma sak med rika Mexikaner, som har sina bostäder kvar i hemlandet som semesterbostäder.
Hur det blir med svenskar som har bra yrken, och är efterfrågade i andra länder som har samma demografiska problem som alla andra med för få barn och för många gamlingar, är det ingen som diskuterar.
Länder som Norge, Finland och Danmark är länder i vårt närområde som inte ser lösningen i "öppna hjärtan" för arabvärldens kriminella, analfabeter, fåraherdar, kronvrak, latmaskar och allmänt odisciplinerat folk. Det är länder dit jag tror många svenskar kommer flytta till. I övrigt är det nästan en miljon svenska medborgare som är utomlands. En del är bosatta utomlands, med många studerar vidare och kommer inte komma hem till Sverige längre om de får en möjlighet att slippa undan den misär vi alla har framför oss..
Det jag tror kommer ske är en ny utvandring, av de svenskar som vantrivs i det nya Sverge.