2017-06-14, 23:05
Medlem
Rickuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivinginthePast
Inser nu att ordvalet kan verka lite förmätet... Men jag syftar på tillredningen, ja. Själv har jag svårt att se poängen med att göra smör och baka och härja, men det är klart - tycker man det är festligt kan man ju göra det. Tänker bara att det blir onödigt krångligt och att man då ska få i sig en massa bulk i tillägg till THC:t. Har man väl fått till en spetsad matolja, kan man droppa lämplig mängd rätt i munnen, eller t ex droppa det på en assiett och inmundiga det med en brödbit. Olivolja med en touch av bra gräs smakar dessutom förträffligt.

Så här gör jag min olja:

Dekarboxylering
115°C i 60 min (tänk på att termostaten i ugnar inte alltid har så bra precision, plus att temperaturen kan skjuta en del högre än inställt pga eftervärme i elementet. Jag lägger en digital stektermometer bredvid gräset för att hålla koll)

Infusering
Gräset blandas med olja i en burk, som får stå nedsänkt i ett kokande vattenbad
Oljan får stå så i 30-40 min, med en omrörning då och då
Sila av gräset från oljan, ner i lämpligt kärl (pressa t ex mellan två skedar)
Lämpligt att sila med är t ex nw-material - ostduk skulle man kunna köpa iofs

Mängder till ovan: 5g gräs till 70 ml körde jag sist - det är ju en smaksak.
Tusen tack! Ovärdeligt tips för mig.

Precis som du säger så är det ju egentligen onödigt att baka kakor osv i fall man enbart är ute efter en skön stund i dimman. Ska helt klart testa dina tips. Jag gillar ju att sätta olja på brödet istället för smör.

Men angående infuseringen. Skulle en tesil i rostfritt fungera lika bra? Har en sån hemma.
Senast redigerad av Rickuz 2017-06-14 kl. 23:13.
Citera
2017-06-14, 23:20
Medlem
LivinginthePasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Tusen tack! Ovärdeligt tips för mig.

Precis som du säger så är det ju egentligen onödigt att baka kakor osv i fall man enbart är ute efter en skön stund i dimman. Ska helt klart testa dina tips. Jag gillar ju att sätta olja på brödet istället för smör.

Men angående infuseringen. Skulle en tesil i rostfritt fungera lika bra? Har en sån hemma.

Med en tesil är det väl risk att du får med lite bös i oljan, men det är väl mest en estetisk nackdel. Det blir en liten bottensats i oljan även när man gör som jag gör.
Eventuellt skulle du kunna testa att låta oljan stå och sedimentera en stund, och sedan hälla av "toppfraktionen", varefter du kan samla upp en liten bösigare fraktion i något annat kärl.
Citera
2017-06-14, 23:34
Medlem
Rickuzs avatar
Citat:
Med en tesil är det väl risk att du får med lite bös i oljan, men det är väl mest en estetisk nackdel. Det blir en liten bottensats i oljan även när man gör som jag gör.
Eventuellt skulle du kunna testa att låta oljan stå och sedimentera en stund, och sedan hälla av "toppfraktionen", varefter du kan samla upp en liten bösigare fraktion i något annat kärl.
Ok, men lite bös är lugnt för min del.

Maler du gräset innan du infuserar eller sätter du hela bitar i oljan? Jag tänkte att det kanske blir mindre smul och gorm i fall man infuserar större bitar och sedan pressar ut oljan från dom genom silen.

Eller kanske en del THC blir kvar i bitarna och går förlorat om man gör så?
Citera
2017-06-14, 23:39
Medlem
LivinginthePasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Ok, men lite bös är lugnt för min del.

Maler du gräset innan du infuserar eller sätter du hela bitar i oljan? Jag tänkte att det kanske blir mindre smul och gorm i fall man infuserar större bitar och sedan pressar ut oljan från dom genom silen.

Eller kanske en del THC blir kvar i bitarna och går förlorat om man gör så?

Jag har malt innan dekarboxyleringen, men funderat på om det verkligen är nödvändigt. Jag gissar att det inte blir någon märkbar skillnad iaf. Ska testa utan att mala nästa gång, så kan jag rapportera tillbaka hur det blev. Lär ta ett tag, dock - har olja så att det räcker ett bra tag nu.
Citera
2017-06-14, 23:57
Medlem
Rickuzs avatar
Citat:
Jag har malt innan dekarboxyleringen, men funderat på om det verkligen är nödvändigt. Jag gissar att det inte blir någon märkbar skillnad iaf. Ska testa utan att mala nästa gång, så kan jag rapportera tillbaka hur det blev. Lär ta ett tag, dock - har olja så att det räcker ett bra tag nu.
Ok, men då provar jag att mala tills vidare. Du får gärna säga till hur det blev utan att mala.

Är lite nyfiken kring det första steget, dekarboxyleringen. Är detta steget en slags 'extra åtgärd' för att få ut så mycket THC som möjligt? Har just kollat igenom ett par andra guider kring tillverkning av cannabis-olja, och dom går direkt till steget med att sätta cannabis i oljan på upphettning.
Citera
2017-06-15, 02:01
Medlem
Rickuzs avatar
Ah strunta i senaste frågan. Har studerat.
Citera
2017-06-27, 14:59
Medlem
Thubbes avatar
Det ultimata receptet för högkvalitativa edibles!

Jag vet att det finns en klistrad tråd om att äta cannabis, jag tycker dock att den saknar en utförlig guide så jag tänkte bidra med min egen, sen får väl en mod bestämma om den ska vara kvar som egen tråd eller flyttas in i den oändligt stora diskussionstråden.

Jag har använt cannabis veckovis i många år och har under årens lopp även både bakat och gjort green dragon ett stort antal gånger. Många som bakar med cannabis gör misstaget att få i sig alldeles för mycket. Eftersom det tar en lång stund innan man känner av ruset är det lätt hänt. Med mitt recept kan du enkelt dosera dig till en lagom buzz för t.ex. en utekväll eller konsert.

1. Dosering

Vi börjar med grunderna. Det är svårt att säga exakt hur mycket THC gatucannabis innehåller idag, men eftersom cannabis cup-vinnare ofta ligger på runt 20-25% brukar jag räkna med att gatugräs innehåller typ 10% (om någon har mer exakta siffror får den gärna rätta mig). 5g cannabis innehåller med andra ord ungefär 500mg THC. En lämplig oral dos cannabis är faktiskt inte mer än 10mg, så 5g gräs räcker till 50 doser!
Jag gör vanligtvis 5g gräs i 500g smör för att hålla matten enkel.

2. Dekarboxylering

Detta är ett viktigt steg. Dekarboxyleras inte gräset har en stor del av THCn ingen effekt via oral administration. Dekarboxylering görs genom enkel upphettning i en vanlig ugn. Som du kan se från grafen länkad nedanför beror hur mycket du får ut på hur varmt du kör och hur länge.

Graf: https://skunkpharmresearch.com/blog-...graph-1-11.jpg

Grinda gräset fint och kör in i ugnen. Jag brukar köra 110-120 Celsius i 30 minuter. Det luktar fantastiskt i köket när man dekarboxylerar så gör inte det om dina föräldrar kommer på besök samma dag.

3. Göra själva smöret

Smält 500g smör, blanda ner ditt dekarboxylerade gräs och lägg till typ en halv liter vatten. Fett har högre kokpunkt än vatten, så vattnet håller kokpunkten nere och hjälper på så sätt till med extraktionen. Låt det sjuda lätt på svag värme utan lock i ungefär 5 timmar, rör emellanåt och blanda i mer vatten om det behövs.

När 5 timmar har gått vill du ha blivit av med så mycket vatten som möjligt. Ta mixen av värmen, låt svalna lite och filtrera det genom en duk för att sila bort örtbitarna. Jag brukar använda en tunn kökshanduk eller en gammal T-shirt (använd inte en t-shirt du gillar, den blir förstörd!). Se till att pressa ordentligt så allt fett hålls till godo.

När den filtrerade mixen har svalnat och hårdnat, dubbelkolla så att inget vatten är kvar. Om det är vatten kvar , häll av så mycket du kan och koka upp igen för att koka bort det. Om det blir vatten kvar kan det växa parasiter i smöret och det vill vi såklart undvika. Det går att bli av med parasiter i smöret men det är en jävla massa jobb, bättre att skydda sig från det från början.

Gratulerar! Du är nu stolt ägare av högkvalitativt cannasmör med en THC-halt av ca 1 mg per gram. Det kan användas precis som vanligt smör i bakning eller matlagning och kan blandas med icke THC-haltigt fett om så önskas. Det funkar till allt men kan ge en lätt smak av grönt.
Kom ihåg att alltid beräkna dosering!

4. Bakning

Om du inte har något favoritrecept som du vill prova kan du göra min favorit: Chokladbollar. De är mycket enkla att göra och ännu lättare att dosera.

Du behöver:
100g smör (eller lite mer, du vill inte att bollarna blir torra)
1 dl socker
1 matsked vaniljsocker
3 matskedar kakao
3 dl havregryn
3 matskedar kallt, starkt kaffe
Pärlsocker / kokosflingor / eller nåt annat gött att rulla dem i.

Gör såhär:
Smält smöret.
Rör ihop socker, vaniljsocker, kakao, havregryn och kaffet och blanda ihop med smöret.
Ställ i kylen och låt stelna i ca 1 timme.
Forma till bollar och rulla i din garnering of choice.

Av 100g smör brukar jag göra ca 20 bollar. Prova en eller två och vänta minst 2 timmar för att estimera effekten. Från intag tar det 30-60 min innan du känner någonting, därefter är det 2 timmar till peaken och sen är du behagligt stenad i 3-4 timmar.
Detta är som sagt inga couchlocking-bollar utan är tänkta att ge en behaglig grund för en trevlig kväll. Om du vill smälta ner i golvet, ät fler bollar eller gör starkare smör. Om du aldrig har ätit cannabis tidigare vill jag råda till att inte börja med mer än två.

Lycka till!
Citera
2017-06-28, 15:25
Medlem
Crackers

Förbered två crackers eller något som ser ut som det här
http://st.depositphotos.com/1012271/...to-cracker.jpg

0.25-3g fin-grindat weed.

Fettlösning: Jordnötssmör eller Nutella funkar bra

1. Bre på jordnötssmöret eller nutellan på båda kexen.

2. Fördela weedet jämt på cracker fyllningen.

3. Pressa båda kexen ihop tillsammans.
4. Linda runt kexen med aluminiumfolie.

5. Lägg in i ugnen på 165c i 23-25 minuter

Finished product: Lägg i frysen tills senare eller ät direkt. Effekterna kommer om ca 30-1h och håller i 8 timmar.

Mycket mer sparsamt än att göra smör på 5g röka och baka
Citera
2017-07-16, 02:12
Medlem
Eurypteridas avatar
Men vad ni håller på och krånglar till det.

Släng ner ett gram hasch i en kopp te, drick upp det och käka upp smulorna.
Citera
2017-07-18, 21:58
Medlem
Möjligt att jag käkat för mycket, bubblegum kush var sorten, vad har jag att vänta mig?
Citera
2017-07-20, 19:25
Medlem
Gokväll. Jag har precis avnjutit en HaschOboy a' 0.8g. Har rökt en del grönt tidigare ikväll så det blir nog bra med den dosen 😊 Nu blir det youtube och invänta på hur effekten kan bli.. Peace Out
Senast redigerad av QueensParkRangers 2017-07-20 kl. 19:27. Anledning: Fakta saknades
Citera
2017-07-22, 21:55
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Inser nu att ordvalet kan verka lite förmätet... Men jag syftar på tillredningen, ja. Själv har jag svårt att se poängen med att göra smör och baka och härja, men det är klart - tycker man det är festligt kan man ju göra det. Tänker bara att det blir onödigt krångligt och att man då ska få i sig en massa bulk i tillägg till THC:t. Har man väl fått till en spetsad matolja, kan man droppa lämplig mängd rätt i munnen, eller t ex droppa det på en assiett och inmundiga det med en brödbit. Olivolja med en touch av bra gräs smakar dessutom förträffligt.

Så här gör jag min olja:

Dekarboxylering
115°C i 60 min (tänk på att termostaten i ugnar inte alltid har så bra precision, plus att temperaturen kan skjuta en del högre än inställt pga eftervärme i elementet. Jag lägger en digital stektermometer bredvid gräset för att hålla koll)

Infusering
Gräset blandas med olja i en burk, som får stå nedsänkt i ett kokande vattenbad
Oljan får stå så i 30-40 min, med en omrörning då och då
Sila av gräset från oljan, ner i lämpligt kärl (pressa t ex mellan två skedar)
Lämpligt att sila med är t ex nw-material - ostduk skulle man kunna köpa iofs

Mängder till ovan: 5g gräs till 70 ml körde jag sist - det är ju en smaksak.

Har gjort enligt recept och inmundat en matsked för en 10 minuter sen. Nu väntas det på resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in