Jag vet att det finns en klistrad tråd om att äta cannabis, jag tycker dock att den saknar en utförlig guide så jag tänkte bidra med min egen, sen får väl en mod bestämma om den ska vara kvar som egen tråd eller flyttas in i den oändligt stora diskussionstråden.
Jag har använt cannabis veckovis i många år och har under årens lopp även både bakat och gjort green dragon ett stort antal gånger. Många som bakar med cannabis gör misstaget att få i sig alldeles för mycket. Eftersom det tar en lång stund innan man känner av ruset är det lätt hänt. Med mitt recept kan du enkelt dosera dig till en lagom buzz för t.ex. en utekväll eller konsert.
1. Dosering
Vi börjar med grunderna. Det är svårt att säga exakt hur mycket THC gatucannabis innehåller idag, men eftersom cannabis cup-vinnare ofta ligger på runt 20-25% brukar jag räkna med att gatugräs innehåller typ 10% (om någon har mer exakta siffror får den gärna rätta mig).
5g cannabis innehåller med andra ord ungefär
500mg THC. En lämplig oral dos cannabis är faktiskt inte mer än
10mg, så 5g gräs räcker till 50 doser!
Jag gör vanligtvis 5g gräs i 500g smör för att hålla matten enkel.
2. Dekarboxylering
Detta är ett viktigt steg. Dekarboxyleras inte gräset har en stor del av THCn ingen effekt via oral administration. Dekarboxylering görs genom enkel upphettning i en vanlig ugn. Som du kan se från grafen länkad nedanför beror hur mycket du får ut på hur varmt du kör och hur länge.
Graf:
https://skunkpharmresearch.com/blog-...graph-1-11.jpg
Grinda gräset fint och kör in i ugnen. Jag brukar köra 110-120 Celsius i 30 minuter. Det luktar fantastiskt i köket när man dekarboxylerar så gör inte det om dina föräldrar kommer på besök samma dag.
3. Göra själva smöret
Smält 500g smör, blanda ner ditt dekarboxylerade gräs och lägg till typ en halv liter vatten. Fett har högre kokpunkt än vatten, så vattnet håller kokpunkten nere och hjälper på så sätt till med extraktionen. Låt det sjuda lätt på svag värme utan lock i ungefär 5 timmar, rör emellanåt och blanda i mer vatten om det behövs.
När 5 timmar har gått vill du ha blivit av med så mycket vatten som möjligt. Ta mixen av värmen, låt svalna lite och filtrera det genom en duk för att sila bort örtbitarna. Jag brukar använda en tunn kökshanduk eller en gammal T-shirt (använd inte en t-shirt du gillar, den blir förstörd!). Se till att pressa ordentligt så allt fett hålls till godo.
När den filtrerade mixen har svalnat och hårdnat, dubbelkolla så att inget vatten är kvar. Om det är vatten kvar , häll av så mycket du kan och koka upp igen för att koka bort det. Om det blir vatten kvar kan det växa parasiter i smöret och det vill vi såklart undvika. Det går att bli av med parasiter i smöret men det är en jävla massa jobb, bättre att skydda sig från det från början.
Gratulerar! Du är nu stolt ägare av högkvalitativt cannasmör med en THC-halt av ca
1 mg per gram. Det kan användas precis som vanligt smör i bakning eller matlagning och kan blandas med icke THC-haltigt fett om så önskas. Det funkar till allt men kan ge en lätt smak av grönt.
Kom ihåg att
alltid beräkna dosering!
4. Bakning
Om du inte har något favoritrecept som du vill prova kan du göra min favorit:
Chokladbollar. De är mycket enkla att göra och ännu lättare att dosera.
Du behöver:
100g smör (eller lite mer, du vill inte att bollarna blir torra)
1 dl socker
1 matsked vaniljsocker
3 matskedar kakao
3 dl havregryn
3 matskedar kallt, starkt kaffe
Pärlsocker / kokosflingor / eller nåt annat gött att rulla dem i.
Gör såhär:
Smält smöret.
Rör ihop socker, vaniljsocker, kakao, havregryn och kaffet och blanda ihop med smöret.
Ställ i kylen och låt stelna i ca 1 timme.
Forma till bollar och rulla i din garnering of choice.
Av 100g smör brukar jag göra ca 20 bollar. Prova en eller två och vänta
minst 2 timmar för att estimera effekten. Från intag tar det 30-60 min innan du känner någonting, därefter är det 2 timmar till peaken och sen är du behagligt stenad i 3-4 timmar.
Detta är som sagt inga couchlocking-bollar utan är tänkta att ge en behaglig grund för en trevlig kväll. Om du vill smälta ner i golvet, ät fler bollar eller gör starkare smör. Om du aldrig har ätit cannabis tidigare vill jag råda till att inte börja med mer än två.
Lycka till!