2016-06-03, 11:05
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Förhören kring detta bygger helt på KG:s version när det gäller fönstren - och att han åkte dit och krävde pengar och då hamnade i konfrontation med bröderna berättar KG också ..

Vad är det ens att diskutera kring?

Du har helt rätt. Det finns inget att diskutera kring detta.

Dom åkte dit och pangade hans rutor och han fakturerade dom.

Så det kan bli...
Citera
2016-06-03, 11:07
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Det KAN ju också vara så att de var där för att skrämma honom eller råna honom .. och inte för att döda honom. DET skulle ju förklara huvorna bättre än att man maskerar sig för att mörda någon som bor "ensam och ödsligt" ...

(Nu är ju inte nån hundra meter så särskilt ödsligt i mina ögon .. men så bor jag inte i höghuskomplex heller)

Då får man gratulera gossarna posthumt. Dom lyckades väldigt väl om det
var det som var deras uppsåt.

Jag tror dock att du ger dom båda döda pundarna lite för stor cred när det
gäller hjärnkapacitet.
Citera
2016-06-03, 11:08
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Du har helt rätt. Det finns inget att diskutera kring detta.

Dom åkte dit och pangade hans rutor och han fakturerade dom.

Så det kan bli...
Ingen vet vem som pangade hans rutor -- vilket också utredningen konstaterar och ärendet går inte till åtal utan läggs ner.

Inte ens KG vet -- "han tror". Han var inte hemma och har inte sett vem som gjort det.

Vi kan konstatera att han betraktades som udda och påträngande på traktens kvinnor -- och det kan ju faktiskt ha varit en ilsken äkta man/pojkvän som tog ut sina aggressioner på hans rutor.

Edit:
Kanske till och med den äkta maken i det aktuella fallet. Han lär ju inte ha uppskattat att frugan fortsätter ha kontakt med sin gamla älskare trots att hon lovat att bryta.
Citera
2016-06-03, 11:14
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ingen vet vem som pangade hans rutor -- vilket också utredningen konstaterar och ärendet går inte till åtal utan läggs ner.

Inte ens KG vet -- "han tror". Han var inte hemma och har inte sett vem som gjort det.

Vi kan konstatera att han betraktades som udda och påträngande på traktens kvinnor -- och det kan ju faktiskt ha varit en ilsken äkta man/pojkvän som tog ut sina aggressioner på hans rutor.

Edit:
Kanske till och med den äkta maken i det aktuella fallet. Han lär ju inte ha uppskattat att frugan fortsätter ha kontakt med sin gamla älskare trots att hon lovat att bryta.

Kan så vara. Samtidigt undar jag vad mamman menar med det fetade i nedanstående?

18-20 september 2014 Rutorna i K-G:s hus blir inslagna. Datum oklart.

21 september 2014 Mamman larmar polis när bröderna är på väg till K-G:s hus.
Fup 80 sid 860
Under tiden hämtning till förhör skulle verkställas så ringde misstänktas mamma till polisen och berättade att hennes söner på nytt hade begett sig till målsägande hus.
Polisen körde till den adressen men fann inte de båda misstänkta där.
Målsägandes bil stod däremot med varningsblinkers igång och tjöt och målsägande var inne i bostaden med alla persienner nerdragna. Målsägande var enligt avrapporterande patrull mycket livrädd och ville absolut meddelas om de släpptes.
Han känner stor fruktan inför vad de båda kan göra med honom.

Från fup 81 sidan 86 Polis vittnar om tillfället när bröderna blev anhållna bara några dagar efter rutkrossningen.
Dessutom har jag varit hemma hos Karl-Gustaf Axell, den 20 september 2014, tillsammans med kollega Andreas Östling, i samband med att Karl-Gustaf ringt till polisen med anledning av några fönsterrutor som krossats i hans hus. Karl-Gustaf berättade då att han var rädd, väldigt rädd, för bröderna Simon och Fredrik Rauschning. När vi kom hem till Karl-Gustaf vid detta tillfälle hade han satt på billarmet som tjöt och han hade gjort detta på grund av sin rädsla för bröderna Simon och Fredrik Rauschning. Jag märkte att han var livrädd. När Andreas och jag satt och pratade med Karl-Gustaf, i hans hus sa han att bröderna kunde befinna sig i vilken buske som helst. Jag såg på Karl-Gustafs kroppsspråk att han var livrädd.
Karl-Gustaf var orolig och tittade åt olika, håll hela tiden, för att ha koll på om bröderna var i närheten. Karl-Gustaf berättade att han hjälpt deras mamma med något, eller vad det nu var.
De hade väl haft någon relation eller något. Det var ingen tvekan om att Karl-Gustaf var rädd för bröderna Rauschning. Han var livrädd!

Men nej.. Det var nog någon annan av alla dom KG terroriserade i byn som pangade rutorna.
Citera
2016-06-03, 11:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Kan så vara. Samtidigt undar jag vad mamman menar med det fetade i nedanstående?

Fup 80 sid 860
Under tiden hämtning till förhör skulle verkställas så ringde misstänktas mamma till polisen och berättade att hennes söner på nytt hade begett sig till målsägande hus.
Målsägandes bil stod däremot med varningsblinkers igång och tjöt och målsägande var inne i bostaden med alla persienner nerdragna. Målsägande var enligt avrapporterande patrull mycket livrädd och ville absolut meddelas om de släpptes.

Från fup 81 sidan 86 Polis vittnar om tillfället när bröderna blev anhållna bara några dagar efter rutkrossningen.
Dessutom har jag varit hemma hos Karl-Gustaf Axell, den 20 september 2014, tillsammans med kollega Andreas Östling, i samband med att Karl-Gustaf ringt till polisen med anledning av några fönsterrutor som krossats i hans hus. Karl-Gustaf berättade då att han var rädd, väldigt rädd, för bröderna Simon och Fredrik Rauschning. När vi kom hem till Karl-Gustaf vid detta tillfälle hade han satt på billarmet som tjöt och han hade gjort detta på grund av sin rädsla för bröderna Simon och Fredrik Rauschning. Jag märkte att han var livrädd. När Andreas och jag satt och pratade med Karl-Gustaf, i hans hus sa han att bröderna kunde befinna sig i vilken buske som helst. Jag såg på Karl-Gustafs kroppsspråk att han var livrädd.
Karl-Gustaf var orolig och tittade åt olika, håll hela tiden, för att ha koll på om bröderna var i närheten. Karl-Gustaf berättade att han hjälpt deras mamma med något, eller vad det nu var.
De hade väl haft någon relation eller något. Det var ingen tvekan om att Karl-Gustaf var rädd för bröderna Rauschning. Han var livrädd!

Men nej.. Det var nog någon annan av alla dom KG terroriserade i byn som pangade rutorna.

Återigen - de var aldrig upp till huset. Det som det finns att gå på är vad mamman hävdar - en mamma som uppenbarligen inte vill släppa kontakten med KG och uppenbarligen har behov av att bli sedd av honom -- och som dessutom redan många år tidigare alienerat sig från sina söner.

KG måste ha varit ytterst nervsvag som fick sådan tokrädsla av påstådda hot som aldrig riktades direkt till honom från de påstådda avsändarna, och vars avsändare aldrig synts i närheten av hans hus i samband med några hot..

Så rädd så han inte tvekade att köra fram och tillbaka utanför deras hus - trots kontaktförbud, och så rädd att han inte hade några problem att gå ut med sin hund förbi deras hus ...

Han måste verkligen ha varit skräckslagen .. själv gör man ju så när man är riktigt rädd -- man provocerar lite extra liksom, bara för att ....

Edit:
Den andra polisen som var med vid samma tillfälle ..

Akt bil 81 sid 95

Kommer du idag ihåg hur pass rädd och orolig du upplevde att Karl-Gustaf var?
Ja, han var rädd. Jag kan idag inte svära på hur han uttryckte sig men jag har ett minne av att
han med ord berättade att han var rädd för pojkarna. Jag upplevde det som att Karl-Gustaf
ville upprätthålla någon slags värdighet och uttryckte sig inte i yviga ordalag. Jag upplevde
det som att Karl-Gustaf höll igen lite på sina känslor när han pratade med mig och Emma och
då menar jag hans rädsla för pojkarna. Han pratade hela tiden om "pojkarna" och det var inga
tveksamheter om att det var Simon och Fredrik Rauschning, som han menade.

Karl-Gustaf verkade samlad när han pratade med oss och visade inte att han var rädd utan sa
det med ord.
Senast redigerad av micro113 2016-06-03 kl. 11:26.
Citera
2016-06-03, 11:38
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Det KAN ju också vara så att de var där för att skrämma honom eller råna honom .. och inte för att döda honom. DET skulle ju förklara huvorna bättre än att man maskerar sig för att mörda någon som bor "ensam och ödsligt" ...

(Nu är ju inte nån hundra meter så särskilt ödsligt i mina ögon .. men så bor jag inte i höghuskomplex heller)

Tycker du inte "nån hundra meter" kan upplevas som rätt ödsligt om två unga killar (minst en påverkad) krossar rutan till din ytterdörr, sparkar på dörren, är beväpnade och skriker att dom ska döda dig?
Jag skulle tro att även du hade känt dig väldigt ensam och utlämnad i den situationen, oavsett om du intalar dig att det inte är så eller ej.

Det åklagaren i princip ska bevisa här är att K-G inte uppfattade hotet som livshotande.
Hur folk bedömer det efter att ha läst FUP och sitter vid sin dator i trygghet och mer eller mindre försöker relatera är ibland ljusår från den faktiska situationen.
Jag har ingen aning hur K-G verkligen uppfattade detta men det vore väldigt märkligt om han inte blev oerhört rädd, det blir i princip alla människor i den situationen. Även grovt förhärdade kriminella (men de skulle såklart aldrig erkänna det).

Vi kan väl säga som såhär, jag är en av alla de som följer detta fallet som hade kunnat betala en rätt bra slant för att vara en fluga på väggen under den aktuella kvällen.
Det hade besvarat många frågor kring vad som verkligen hände, frågor som kanske är mer intressanta än själva skuldfrågan.
Ska man bli lite filosofisk så är skuldfrågan bara en form av alibiverksamhet från samhällets synvinkel för att upprätthålla en taskig fasad av att vi har ett fungerande samhälle där folk strävar efter att följa samhällets normer, bidra efter bästa förmåga och finna nån utopisk påhittad lycka i detta.
Och de som, t.ex. genom kriminella aktiviteter, motsätter sig detta ska då rehabiliteras till bättre vetande.
Citera
2016-06-03, 12:05
Medlem
Har han blivit frisläppt? När kommer avgörandet i domstolen?
Citera
2016-06-03, 12:27
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Åklagarna verkar nästan ha maskat, eller åtminstone agerat lite märkligt, om man ser till deras yrkesinsats?

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Edit:
Stackars Helen som blivit tvingad tillbaks till sitt ex. av sina psykopater till barn. Hoppas hon nu gifter sig med K-G och de lever lyckliga i alla sina dagar. True love.
Vill du K-G väl, var det inte särskilt snällt. Det är allmänt erkänt att det brukar finnas en ärftlig faktor när det gäller neuropsykiatriska tillstånd och detta samband tycks vara starkare med mödernes sida.

Hennes motiv till att "försöka igen" med fadern har jag tolkat var främst för (de yngre) "barnens skull". Att någons moder är den sista som slutar älskar någon stämmer inte i detta fall; Hon hade uppenbarligen förskjutit dem och att de vistades i föräldrarnas hem verkar mest för hon plikttroget tyckte att den yngre syskonen skulle få umgås med sina syskonen. Det var även hon som vidarebefordrade tvetydiga hot per SMS till K-G; saker som att bröderna talat om att skada eller döda K-G kombinerat med att han inte skulle ta hoten seriöst. (Gissa potentiellt tillstånd.)
Citera
2016-06-03, 13:16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrGrus
Har han blivit frisläppt? När kommer avgörandet i domstolen?

Ja, han släpptes 2016-06-01.

Dom 2016-06-21 kl. 11.00.
Citera
2016-06-03, 13:42
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Återigen - de var aldrig upp till huset. Det som det finns att gå på är vad mamman hävdar - en mamma som uppenbarligen inte vill släppa kontakten med KG och uppenbarligen har behov av att bli sedd av honom -- och som dessutom redan många år tidigare alienerat sig från sina söner.

KG måste ha varit ytterst nervsvag som fick sådan tokrädsla av påstådda hot som aldrig riktades direkt till honom från de påstådda avsändarna, och vars avsändare aldrig synts i närheten av hans hus i samband med några hot..

Så rädd så han inte tvekade att köra fram och tillbaka utanför deras hus - trots kontaktförbud, och så rädd att han inte hade några problem att gå ut med sin hund förbi deras hus ...

Han måste verkligen ha varit skräckslagen .. själv gör man ju så när man är riktigt rädd -- man provocerar lite extra liksom, bara för att ....

Edit:
Den andra polisen som var med vid samma tillfälle ..

Akt bil 81 sid 95

Kommer du idag ihåg hur pass rädd och orolig du upplevde att Karl-Gustaf var?
Ja, han var rädd. Jag kan idag inte svära på hur han uttryckte sig men jag har ett minne av att
han med ord berättade att han var rädd för pojkarna. Jag upplevde det som att Karl-Gustaf
ville upprätthålla någon slags värdighet och uttryckte sig inte i yviga ordalag. Jag upplevde
det som att Karl-Gustaf höll igen lite på sina känslor när han pratade med mig och Emma och
då menar jag hans rädsla för pojkarna. Han pratade hela tiden om "pojkarna" och det var inga
tveksamheter om att det var Simon och Fredrik Rauschning, som han menade.

Karl-Gustaf verkade samlad när han pratade med oss och visade inte att han var rädd utan sa
det med ord.

Så vad du vill säga är vad?

Först fanns bara KG's utsaga. Nu tar du upp mammans berättelse. Dock med tillägget
att hon underförstått ljuger för KG's skull.

Ska vi kanske tolka det som så att det är mamman som antagligen pangat rutorna
för att sedan skylla på sina söner? Hur tolkar du orden "på nytt" i hennes berättelse
som jag fetade. Jag tolkar det som att dom var på väg till KG's hus igen. Att dom sedan
inte hittades där denna gång betyder inte att dom inte varit där förut. Det är åtminstone
vad mammans berättelse verkar påskina.

Kan det vara så att mamman hela tiden planerat att göra sig av med sina debila
söner och använde KG som ett verktyg för detta? Tja varför inte? Det finns många
onda kvinnor därute.

Vem är det som säger att han körde fram och tillbaka utanför deras hus och provocerade
familjen genom att skrämma dom medelst hundrastning? Man kan ju i o f s förstå
brödernas frustration. Där går han med sin hund och skräms. Klart man vill skrämmas
tillbaka lite.

Hur kände dom igen hans bil förresten? Dom verkade inte känna igen den när dom
låg bakom honom på vägen iallafall.
Citera
2016-06-03, 15:25
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Jag har inte orkat läsa FU:n. Kanske för att jag förutfattat redan haft min åsikt om detta
fall klar från början med det som framkom i tråden då.

Men jag uppskattar verkligen den tid du lagt ner på att både läsa FU:n och så föredömligt
kopiera text från den. Speciellt i dina svar till ett antal människor i tråden som antingen
inte har läst (kanske skummat) eller vinklar det som står där.

Det blir t ex helt klart att dessa arga unga män som stoppades i sitt uppsåt av KG,
faktiskt var ute efter honom. Inte bara en gång. Mamman beskriver det i förhör och
polisen beskriver det i förhör.

Bilden av den lömske KG som i princip lurat dit dom stackars barnen för att avrätta
dom (vilket några i tråden verkar tro/påstå) stämmer inte med förhören.
Ja det finns mycket beskrivet i förhör som vinklas hårt.
Kalla fakta är när man kopierar rakt av från förhören men det hjälper ju föga när till och med det ska vrängas på.

K-G har vetat om brödernas farlighet länge för det har mamman berättat om för honom.
Hur mycket visste K-G om bröderna? Det mesta enligt mamman Helen.
Fup 80 sidan 250
F= Sa du någonting till honom, berättade du om deras humör och bakgrund.
H= Ja han visste ju om deras bakgrund för jag menar jag jag jag eftersom han lyssnade på mig så berättade jag ju för honom att jag har ju alltid haft dåligt samvete för att jag inte har klarat av pojkarna att dom har blivit som dom har blivit och att jag har tagit det mycket på mig. och jag berättade ju jag berättade ju för honom om under åren då vad vi hade gått igenom och ja som familj och…jag tror jag berättade det mesta om deras ja missbruk och kriminalitet och ja jag tror jag berättade det mesta.

Och pappan och bröderna har vetat om K-G sen maj 2014 och tacka fan för att dom inte gillade det här... det förstår dom flesta om man inte läser fup som fan läser bibeln.

Är väldigt nyfiken på vad som har hänt här över 1,5 månad innan K-G får rutorna inslagna?
VAD HAR HÄNT HÄR? Detta är innan K-G:s rutor blir inslagna. Sms från Helen till K-G
Du måste vara försiktig nu för Simon har pratat om att det kan hända en olycka , vet ej vad??? / Helen
Inkorg Läst 2014-08-01 21:38:33
Jag år orolig för Dig nu, kanske kan Du åka iväg någonstans???
Inkorg Läst 2014-08-01 21:43:17
Är allt ok hos Dig???
Inkorg Läst 2014-08-01 21:51:38
Citera
2016-06-03, 15:29
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
klart dom blev provocerade. Han hade ju dejtat deras mamma. Och i sann patriarkalisk
anda måste man ju bestraffa morsan och hennes "älskare" för att värna sin heder.

Själv hoppas jag på att han väste till dom två välartade gossarna: "Eyyy jag har knullat
er mamma" varpå han med ett leende lämnat över fakturan för dom sönderslagna fönstren.

För att vara lite mer seriös så kan man väl säga att KG inte är den enda man har hört
när det gäller bakgrunden till det hela. Något du med fördel kan läsa om i "Timeouts"
inlägg där han berättar om det du inte har läst i FU:n.
Inte många verkar intresserade av den tidslinje jag har lagt upp för att försöka förstå utvecklingen fram till skotten. I den tidslinjen finns mycket som pekar på att K-G levde under hot ända sen maj 2014.
Här är tidslinjen igen.
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Hur länge har hoten pågått, hur länge har K-G varit rädd?
Vad utlöste attacken från bröderna?
Ett samtal från K-G till mamman Helens telefonsvar samma dag som attacken skedde?

Kan någon av bröderna ha avlyssnat meddelandet på mammans telefon och även hittad sms som mamman hade skrivit till K-G? Simon var hemma hos mamman den 8 oktober 2015.
Eller kan Simon ha sett när Helen och K-G träffades i Vallåkra samma vecka som skotten?
Hur mycket visste K-G om bröderna? Det mesta enligt mamman Helen.
Fup 80 sidan 250
F= Sa du någonting till honom, berättade du om deras humör och bakgrund.
H= Ja han visste ju om deras bakgrund för jag menar jag jag jag eftersom han lyssnade på mig så berättade jag ju för honom att jag har ju alltid haft dåligt samvete för att jag inte har klarat av pojkarna att dom har blivit som dom har blivit och att jag har tagit det mycket på mig. och jag berättade ju jag berättade ju för honom om under åren då vad vi hade gått igenom och ja som familj och…jag tror jag berättade det mesta om deras ja missbruk och kriminalitet och ja jag tror jag berättade det mesta.

[/spoiler]

Det går att utläsa en hel del från sms som mamman Helen har skickat till K-G och från förhören med Helen i fup.

Någon gång vintern 2013/2014 börjar K-G umgås med mamman.

Feb 2014 K-G skjutsar hem en full lillasyster troligen i februari.

Maj 2014 Förhör med pappan Kenneth från fup 80 sidan 230
Kenneth säger att detta började redan i maj 2014. Kenneth hade då fått reda på att Helen hade
någon typ av förhållande och det erkände Helen för Kenneth. Kenneth ville då att hon skulle
avsluta detta men det gjorde hon inte.

Sidan 231
Kenneth säger att Simon och Fredrik visste redan i maj 2014 att Helen hade någon form av förhållande med Karl-Gustaf, alltså visste de detta då Karl-Gustaf kom hem till deras hus i september 2014.

18 juni 2014 träffas K-G och Helen och pappan Kenneth kommer i bilen med några ur familjen med sig.

SMS från Helen till K-G.
Hej.! Jag hamnade i ett utsatt läge igår när vi möttes med bilarna för Kenneth och familjen
var med och nu tvingas jag ta ett svårt beslut / Helen
Inkorg Läst 2014-06-19

VAD HAR HÄNT HÄR? Detta är innan K-G:s rutor blir inslagna. Sms från Helen till K-G
Du måste vara försiktig nu för Simon har pratat om att det kan hända en olycka , vet ej vad??? / Helen
Inkorg Läst 2014-08-01 21:38:33
Jag år orolig för Dig nu, kanske kan Du åka iväg någonstans???
Inkorg Läst 2014-08-01 21:43:17
Är allt ok hos Dig???
Inkorg Läst 2014-08-01 21:51:38

Sommaren 2014 separerar Helen och Kenneth men hon bor kvar i huset till dec.
Simon och Fredrik ställde sig på sin fars sida och ville inte ha med sin mamma att göra.
Kenneth begär skilsmässa.

Fup 80 sid 860

18 december 2014 flyttar mamman till egen lägenhet.

10 januari 2015. Denna rapport handlar om att Karl-Gustaf ringt till polisen och sagt att han är förföljd av en bil. De han ska vara förföljd av är en som misshandlat honom tidigare och hans pappa ska vara med i bilen. Kenneth säger att om detta var en lördag så var det en gång då han och Simon skulle in till Helsingborg för att titta på motorcyklar och de fick en bil framför sig som körde konstigt. Den bromsa in och gasa på lite från och till. Kenneth säger att då bilen bromsade så tänkte Kenneth köra om bilen men då gasade den på. Kenneth visste inte vem som körde den aktuella bilen och han vet inte mer om det än så.

Våren och sommaren 2015Helen fortsatte att umgås med K-G. Hon skickar mängder med sms och berättar hur mycket hon tycker om honom.

11-12 oktober 2015 Helen och K-G träffas i Vallåkra och pratar 1-3 dagar innan skotten.

14 oktober 2015 Samma kväll som skotten ringde K-G till Helen och det kan ha varit den utlösande faktorn. Pappan Kenneth är troligen då i mammans lägenhet. Berättade Kenneth för någon av bröderna att K-G hade ringt?

Fup 80 sidan 244 förhör med mamman Helen.
F= Varit uppe?
H= På Bjärna den sista kvällen då pratade han in ett meddelande på min telefon att han stod på bryggan där uppe och han berättade hur fint det var där uppe och så och att han skulle köra hem då. Det berättade han.
F= Vad sa du var det kvällen innan du träffade honom.
H= Nej.
F= Han ringde samma kväll.
H= Han ringde jag tror jag träffade honom när jag cyklade, jag cyklar ju från Vallåkra jag tror det var antingen en dag före eller så det var nog på måndagen eller tisdagen sista gången jag träffade honom. Då sa han att han var långt där nere.
F= Sedan ringde han dig sedan någon dag senare då samma kväll som det här inträffade.
H= Han ringde samma kväll att han var /Ohörbart/ skulle köra hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in