Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-15, 14:27
  #145
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantPrepper
Har du svårt att Läsa?
Du FÅR INTE använda vapnet till annat än ändamålet på licensen DET ÄR VAD LAGEN SÄGER OM VAPENINNEHAVET.

Du har fel.. Vad du hävdar gäller inte vid nödvärn.
Citera
2015-10-15, 14:28
  #146
Medlem
alibjorns avatar
Kanske hade blåst dom på mycket pengar?
Citera
2015-10-15, 14:28
  #147
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantPrepper
Ja det är fortfarande totalt olagligt,men du kan säkert slippa undan med nödvärn ändå.
Vad folk inte begriper är att det ÄR olagligt att använda vapnet i annat syfte än ändamålet på licensen.
Du får äga vapen om du har ett "Behov" därav ändamålet.

Orkar inte tjata om detta mer.

Det är fullständigt lagligt om det är försvarligt inom ramen för nödvärnsrätten...

Läs på om nödvärn vet ja?
Citera
2015-10-15, 14:29
  #148
Medlem
Grumpe0000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7una
NEJ, spelar ingen roll vad du känner är "rätt".

Det är INTE i lagens mening självförsvar att skjuta någon som springer iväg. Självförsvar kräver direkt konfrontation, vilka skäl finns det ens kvar att frukta för sitt liv när någon väl springer iväg? Svaret är givet, inga.
Direkt konfrontation? Så du menar att han skulle avvaktat tills dom var en halvmeter ifrån han med knivar och tillhyggen i högsta och hugg och då få försvara sig och själv riskeras att bli dödad? Haha jadu, det låter ju verkligen som ett vettigt scenario om man själv skulle vara i den situationen. Eller vad tycker du? Jösses
Citera
2015-10-15, 14:29
  #149
Medlem
TheMachineGunCarls avatar
Är det någon som vet vem BO är?
Citera
2015-10-15, 14:29
  #150
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantPrepper
Har du svårt att Läsa?
Du FÅR INTE använda vapnet till annat än ändamålet på licensen DET ÄR VAD LAGEN SÄGER OM VAPENINNEHAVET.

Ok. Men spelar roll? Den här diskussionen handlar ju om det är nödvärn eller ej. Om du misstänks för mord och hävdar nödvärn så är det vad diskussionen i rätten kommer handla om, inte vapenlagen.

Om du kör bil och blir förföljd av en person som skjuter mot dig så kommer du inte heller åka dit för att du överträder hastighetsbegränsningen.
Citera
2015-10-15, 14:29
  #151
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantPrepper
Har du svårt att Läsa?
Du FÅR INTE använda vapnet till annat än ändamålet på licensen DET ÄR VAD LAGEN SÄGER OM VAPENINNEHAVET.
Lagen medger ansvarsfrihet vid vissa fall av nödvärn/nöd.
Det är alldeles självklart så att om du brukar försvarligt nödvärn med ett licensvapen så kommer du inte att dömas p g a vapnet.
Nyttjar du försvarligt nödvärn med ett olagligt vapen så kommer du dömas för det olaga vapeninnehavet alldeles oavsett om du frias i övrigt p g a nödvärn.
Citera
2015-10-15, 14:29
  #152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantPrepper
Har du svårt att Läsa?
Du FÅR INTE använda vapnet till annat än ändamålet på licensen DET ÄR VAD LAGEN SÄGER OM VAPENINNEHAVET.

Nödvärn övertrumfar många lagar. Fruktar man för sitt liv och är svårt trängd har man rätt att ta till det våld som krävs för att freda sig. Om man har gjort fel avgörs detta i tingsrätten.
Citera
2015-10-15, 14:29
  #153
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantPrepper
Har du svårt att Läsa?
Du FÅR INTE använda vapnet till annat än ändamålet på licensen DET ÄR VAD LAGEN SÄGER OM VAPENINNEHAVET.

Svensk lag ger dig rätt att använda alla till stånds bjudna medel i nödvärn. En mikrovågsugn, ett vapen med licens, en bilmotor. ALLT! Om jag håller på att bli mördad kan jag i stundens hetta om så krävs stjäla en illegal pistol av någon för att värja mig. Ja det är fakta.

Licensvapen får inte användas till annat än vad tillståndet anger. Detta gäller givetvis inte vid nödvärn när du håller på att bli mördad. Om du tror annat behöver du läsa på lite!
Citera
2015-10-15, 14:30
  #154
Medlem
bequinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjurenFerdinand
Vilken ort?



säkert landskrona då
Citera
2015-10-15, 14:30
  #155
Medlem
alibjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
HAHA! Alltså... såna som du som gör det här landet till en härdsmälta.
Nja, brukare snarare vänta till rättegången är avslutad före jag dra på höga växlar. Civiliserad som jag är...
Citera
2015-10-15, 14:31
  #156
Medlem
Berra76s avatar
Kanske hade utnyttjat dem sexuellt när de var små? Jag menar med tanke på att han är svensk...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback