• 33 544 online
  • 1 194 355 medlemmar
  • 61 876 269 inlägg
2015-10-15, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Hur hade DU gjort en mörk kväll kl 23? Inväntat polisen i en halvtimme? Och varit helt lugn och rationell när två beväpnade invandrare bryter sig in hos dig. Trots kontaktförbud.

Nej, jag hade inte "inväntat", men man kan fortfarande ringa!
Ta telefonen, ring 112, försök snacka med operatören.
Om inte då, så ringer man efter att man skjutit.
Som sagt, vet inte hur det gått till.
Citera
2015-10-15, 14:19
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyKeane
Även ifall du känner dig så pass hotad att du fruktar för ditt eget liv?

Det finns ingen bortre gräns för nödvärn. Du får använda dig även av dödligt våld om nöden så kräver.
Citera
2015-10-15, 14:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Nu har det inte riktigt kommit fram, vad jag kan läsa, vem som larmade polisen 22.55.
Det har nämnts något om att polisen larmats om bråk, så det verkar som att en granne larmat.
Man kan tycka att "gubben" borde larmat direkt när han hörde rutan krossas, och även efter skotten om det verkligen rör sig om nödvärn.

Kan man dra slutsatser till vad som kan ses på google maps?
Finns en massa märken på vägen utanför infarten mot huset, varav ett är från motorcykel.
Kanske finns kopplingar till Bandidos?
Ja, jag spekulerar vilt nu.

Och ja jag vet vad Vallåkraträffen är
Men verkar lite konstigt att märkena är isolerade till hans infart.
https://www.google.se/maps/@55.96335...2!8i6656?hl=sv
Jag tror att mannen själv larmat och berättat att de är där och att han kommer att freda sig med vapen ..

Då har ingen skottlossning och inget mord rapporterats in - utan en man som desperat vill ha hjälp.
Citera
2015-10-15, 14:20
Medlem
SergeantPreppers avatar
Citat:
Och vissa här talar om att KF ska invänta polisen, tala killarna till rätta, uppträda lugnt och rationellt.

En fråga; hur hade DU reagerat? Hade DU vågat invänta polisen?

Syftar du på mitt tidigare inlägg så menade jag I LAGENS MENING,inte min egen uppfattning.

Jag hade gjort samma sak som gubben,hellre döda än att dödas.
Citera
2015-10-15, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantPrepper
Håller delvis med men man ska veta att det kan bli väldigt tokigt också,tex har jag själv på fyllan "gått lite fel"och varit på väg in till grannen..en hel våning fel,inget jag velat bli ihjälskjuten för direkt.

Ja självklart skjuter man inte det första man gör om någon kommer in på tomten som man inte känner. En normal människa har ju lite mer omdöme än så. Om man däremot märker att det är någon med onda avsikter så skall det vara tillåtet att använda det våld som krävs för att få stopp på inkräktaren.

Det kan ju till exempel vara som i det här fallet att man känner personerna sedan gammalt och har bett dem fara åt helvete. Det kan ju också vara någon som man ser håller på att stjäla något. I sådana fall så anser jag att inkräktaren får skylla sig själv.
Citera
2015-10-15, 14:22
Medlem
alibjorns avatar
Eller så är gubbe pedofil och bröderna där för skipa rättvisa...
Citera
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantPrepper
Syftar du på mitt tidigare inlägg så menade jag I LAGENS MENING,inte min egen uppfattning.

Jag hade gjort samma sak som gubben,hellre döda än att dödas.

Då är vi på samma linje =)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tror att mannen själv larmat och berättat att de är där och att han kommer att freda sig med vapen ..

Då har ingen skottlossning och inget mord rapporterats in - utan en man som desperat vill ha hjälp.

Ja, jag hoppas det är så det ligger till för att underlätta för mannen!
Citera
2015-10-15, 14:23
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alibjorn
Oja, det var därför gubben hade kontaktförbud utfärdat mot dom två blattarna.
Citera
2015-10-15, 14:23
Medlem
SergeantPreppers avatar
Citat:
Älskling, du har rätt att nyttja det våld situationen nödgar. Även om det inbegriper ett vapen med licens. Mordförsök väger tyngre än att du tar fram din älgstudsare i självförsvar.

Har du svårt att Läsa?
Du FÅR INTE använda vapnet till annat än ändamålet på licensen DET ÄR VAD LAGEN SÄGER OM VAPENINNEHAVET.
Citera
2015-10-15, 14:27
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alibjorn

HAHA! Alltså... såna som du som gör det här landet till en härdsmälta.
Citera
2015-10-15, 14:27
Medlem
SergeantPreppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyKeane
Även ifall du känner dig så pass hotad att du fruktar för ditt eget liv?

Ja det är fortfarande totalt olagligt,men du kan säkert slippa undan med nödvärn ändå.
Vad folk inte begriper är att det ÄR olagligt att använda vapnet i annat syfte än ändamålet på licensen.
Du får äga vapen om du har ett "Behov" därav ändamålet.

Orkar inte tjata om detta mer.
Citera