• 1
  • 2
2015-10-14, 13:03
Medlem
Har börjat oroa mig rätt mycket för vad som kommer att hända med Sverige under de närmaste åren. Att samhällsservice kommer att rasa ordentligt och att laglöshet kommer att öka i rask takt är jag rätt säker på.

Dessutom oroar jag mig för att kronans värde kommer att rasa ordentligt och att våra styrande kommer att leta efter medel/tillgångar att konfiskera genom höjd löneskatt, försämring av pensionsvillkor, punktskatter på arv, fastigheter, förmögenhet etc.

Frågan är vad man som lönearbetande medelklassmänniska kan göra för att skydda sig ekonomiskt?

En tanke är att hitta ett billigt boende där man inte binder kapital i någon större utsträckning, använda sitt kapital till att köpa ett boende i något turistvänligt land utanför EU så att svenska skattemyndigheterna inte har någon insyn.

Pensionspengarna kommer man ju inte åt så det är som det är med dem...

Sina besparingar vore bra att placera i något som inte följer den svenska kronan - och gärna i något land som svenska skattemyndigheter inte ser.

Skulle vara intressant att höra vad andra tänker.
Citera
2015-10-14, 13:06
Avstängd
Får Sverige nya stora utgifter med anledning av asylpolitiken och får underskott på finanserna / behöver låna, då stiger som regel kronan i värde.
Citera
2015-10-14, 13:19
Medlem
Sjukt, du skapade nästan exakt samma tråd strax efter mig (FB) Hur förbereda sig inför svenska ekonomins stundande kollaps?

Min spontana tanke är att sälja/flytta allt av värde utanför landets gränser.
Någon mer insatt får gärna förklara om det är en bra eller dålig idé.
Citera
2015-10-14, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Får Sverige nya stora utgifter med anledning av asylpolitiken och får underskott på finanserna / behöver låna, då stiger som regel kronan i värde.

När bostadsbubblan spricker så kommer det fullständigt mosa svenska kronan.
Citera
2015-10-14, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Sjukt, du skapade nästan exakt samma tråd strax efter mig (FB) Hur förbereda sig inför svenska ekonomins stundande kollaps?

Min spontana tanke är att sälja/flytta allt av värde utanför landets gränser.
Någon mer insatt får gärna förklara om det är en bra eller dålig idé.

Någon moderator kanske kan sammanfoga dem?
Citera
2015-10-14, 13:46
Medlem
Citat:
När bostadsbubblan spricker så kommer det fullständigt mosa svenska kronan.
Men kommer bubblan att spricka?

Inflödet till landet är i årstakt ca en halv miljon individer just nu. Utbudet på Hemnet är rekordlågt. Jag är inte säker på att prisökningarna är räntedrivna, utan en ren konsekvens av utbud vs efterfrågan.
Citera
2015-10-14, 13:52
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yogapants
Men kommer bubblan att spricka? ...

Tveklöst - JA!
Citera
2015-10-14, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yogapants
Men kommer bubblan att spricka?

Inflödet till landet är i årstakt ca en halv miljon individer just nu. Utbudet på Hemnet är rekordlågt. Jag är inte säker på att prisökningarna är räntedrivna, utan en ren konsekvens av utbud vs efterfrågan.

Garanterat.

Eller tror du på fullaste allvar att fattigsvensken ska köpa bostäder för 3-4-500 000 SEK/kvadratmeter fortsättningsvis? En mindre räntehöjning, slopat ränteavdrag eller amorteringskrav kommer sänka hela skiten.

Du hade haft en poäng om det kom hit en halv miljon miljonärer varje år. Tyvärr är majoriteten av de som kommer hit bra mycket fattigare än svenskarna, saknar jobb samt förmåga att få ta lån på flera miljoner. De är inte ens med och tävlar i budgivningarna.
Citera
2015-10-14, 14:12
Medlem
Citat:
Garanterat.

Eller tror du på fullaste allvar att fattigsvensken ska köpa bostäder för 3-4-500 000 SEK/kvadratmeter fortsättningsvis? En mindre räntehöjning, slopat ränteavdrag eller amorteringskrav kommer sänka hela skiten.

Du hade haft en poäng om det kom hit en halv miljon miljonärer varje år. Tyvärr är majoriteten av de som kommer hit bra mycket fattigare än svenskarna, saknar jobb samt förmåga att få ta lån på flera miljoner. De är inte ens med och tävlar i budgivningarna.
Jag är den förste till att hålla med om att prisökningarna är ohållbara. Den privata skuldsättningen är rekordhög, det är ett stort problem. En rejäl räntehöjning eller återinförd fastighetsskatt kommer dämpa eller stoppa prisökningstakten samt dämpa hushållens ökande skuldsättning. Men, därifrån till att säga att vi har en bubbla som kommer att spricka....!? Vad definierar en sprucken bubbla? 20% ned i Stockholm och 10% ned i övriga landet? Knappast vad jag kallar bubbla i så fall. Så, utveckla gärna "sänka hela skiten" som du uttrycker det.
Citera
2015-10-14, 17:36
Medlem
Pilsnerpungs avatar
mycket kloka tankar ni har som man själv grubblat över ett tag. otroligt svårt att veta hur man ska göra. men att ifrågasätta att det kommer kolapsa. det behövs inte...
Citera
2015-10-14, 17:51
Medlem
Abortakutens avatar
Investera pengarna i att bygga upp svenska enklaver och medborgargarden är det bästa man kan göra om du inte tänker lämna landet.
Citera
2015-10-14, 18:05
Medlem
Pilsnerpungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
hahahaha
Mitt enda råd:
Köp en foliehatt
Vafan skrattar du åt?
Du är säkert en med skyhöga lån som inte bryr dig om ek. Skratta bäst som skrattar sist.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in