• 1
  • 2
2015-10-14, 12:54
Medlem
Att Sverige har några riktigt brutala år att vänta råder det knappast någon tvekan om.
Befolkning med större skulder än Grekland, gigantisk bostadsbubbla, flera kommuner är på gränsen till att gå i KK, kostnaderna för bidrag och för att hålla igång basala samhällsfunktioner skenar, inkommande skattehöjningar, politiskt kaos, behövs infrastruktursatsningar på tusentals miljarder etc. Som grädde på moset flyttar allt fler företag sin produktion till låglöneländer.

Jag planerar att lämna detta sjunkande skepp inom kort, men tänkte höra hur man ska gå vidare ekonomiskt på bästa sätt. Har för närvarande ca 700k på banken.

Har funderat på nåt av följande:

1). Fixa bankkonto i ett stabilt land och föra över hela skiten så man har allt säkrat innan det bär av på allvar. Vilka länder bör man satsa på? Norge?

2) Vänta på eventuell bostadskrasch, sedan köpa nån schysst lägenhet snorbilligt och vänta på att nästa generation gör samma dumma misstag igen.
Hur påverkas kronans värde vid bostadskrasch?

3) Ligga lågt och invänta nästa ekonomiska kris som borde slå till runt 2016-2017, köpa utreade aktier för ören och vänta några år.

4) Köpa guld

Att ha kvar allt i en svensk bank känns spontant som ett dumt val då jag misstänker att politikerna snart kommer börja konfiskera privat sparande samt att kronan kommer knullas sidledes vid kommande bostadskrasch.

Hur ska man förbereda sig på bästa sätt? Vad får svenska ekonomins kollaps för konsekvenser för privatsparandet?
Citera
2015-10-14, 13:01
Medlem
enmaestros avatar

Inte insatt speciellt, vill vara mer så jag kommer följa tråden åtminstone.
Men det här med bostaden. Vänta på kraschen och köpa en billig låter ju bra..
Men hur gör man då om man redan sitter i en bostadsrätt?
Ska man försöka sälja och få tag i en hyresrätt för att få loss pengarna?
Jag har inga kapital direkt så jag har inte intresse av att "skydda" pengarna.
Citera
2015-10-14, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enmaestro

Inte insatt speciellt, vill vara mer så jag kommer följa tråden åtminstone.
Men det här med bostaden. Vänta på kraschen och köpa en billig låter ju bra..
Men hur gör man då om man redan sitter i en bostadsrätt?
Ska man försöka sälja och få tag i en hyresrätt för att få loss pengarna?
Jag har inga kapital direkt så jag har inte intresse av att "skydda" pengarna.

Att sälja, fixa hyresrätt och vänta på att REAn ska dra igång är ju ingen dålig idé, förutsatt att du ens kan få tag på en hyreslägenhet i bostadsbristens Sverige. Hyr du i andra hand kan du räkna med en jävligt saftig hyra. Hyra en etta i min kommun i andra hand kostar i nuläget närmare 10k... För en jävla etta.

Frågan är bara om man ens vill ha en lägenhet i framtidens Sverige, även om man kan få den till 20% av dagens priser. Min gissning är att Sverige inom några år kommer vara ett riktigt låglöneland, finns ingen som kommer kunna hosta upp några större summor då.

Hade jag varit i din sits så hade jag sålt. Beroende på när du köpte och läge kan du förmodligen räkna med en riktigt saftig vinst. Om du däremot väntar några år till så kan jag garantera att ditt boende kommer vara värt bråkdelar samtidigt som resten av landet står i brand. Inte så kul att vara låst i sitt boende i en sånt läge.
Senast redigerad av Runkspenat 2015-10-14 kl. 13:13.
Citera
2015-10-14, 13:28
Medlem
Conceptions avatar
Observera att detta med bostadskrasch har man pratat om i 15 år nu minst och än har det inte hänt. Det finns ingenting som säger att det kommer att hända imorgon eller ens inom 10 år. Det är helt enkelt ingen som vet.

Som allting som är spekulativt så kommer inte det som alla tror kommer att hända att hända. Så är det alltid.
Citera
2015-10-14, 13:38
Medlem
Jagarjagarens avatar
1) betala tillbaka alla skulder (om du har några) - så att du INTE är berörd av att t.ex. räntan sticker iväg.
2) Om du har någon form av sparande/ägande på börsen och eller sparat på banken i typ fonder - gå likvid.
3) Skaffa _fasta_ tillgångar som är någorlunda inflationssäkra eller globala (Guld eller fastigheter).
4) I det fall att du kan/bör/ska flytta någonstans borde du möjligen börja föra över en del av dina tillgångar dit? I ditt fall - om du köpt guld (vilket du ju själv var inne på) kanske något slags "gold money"-koncept - att ha ett bullion valv någonstans i världen som du har som säkerhet mot dina tillgångar - i stället för valuta och i Svenska kronor - bitgold, kanske?
5) I övrigt är det nog bra att köpa sig något litet - en bit från stan - att bo i (typ sommarstuga) där du själv kan odla marken. Vidare är det nog vist att skaffa jägarexamen (för att få vapenlicens) och börja bunkra livsmedel och ammunition.
Citera
2015-10-14, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Observera att detta med bostadskrasch har man pratat om i 15 år nu minst och än har det inte hänt. Det finns ingenting som säger att det kommer att hända imorgon eller ens inom 10 år. Det är helt enkelt ingen som vet.

Som allting som är spekulativt så kommer inte det som alla tror kommer att hända att hända. Så är det alltid.

Om man tittar på hur prisutvecklingen för bostäder sett ut runt om i landet de senaste 10 åren så inser man snabbt att någonting inte står rätt till. Dessutom har flera ledande ekonomer, experter, politiker och organisationer gått ut och varnat för att vi med största sannolikhet har en gigantisk bostadsbubbla i Sverige. 90-talet i repris, fast sju resor värre.

Tråden utgår från att det går åt helvete inom närmsta framtiden samt hur man på bästa sätt planerar runt detta. Vill du diskutera hurvida vi faktiskt har en bostadsbubbla eller ej i det här landet så får du ta det i tråden i Nationalekonomi.
Citera
2015-10-14, 13:50
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:

Det här är "exkrementtal" för att inte säga skitsnack - vilket du vet om du hade levat för 15 år sedan - För 15 år sedan var vi fortfarande i uppstädningsfasen efter att ha räddat bankerna - knappt ett decennium tidigare - då "IT-bubblan" och sedan "fastighetsbubblan" sprack.

Vi vet inte _när_ sådant här händer - det är korrekt. Men vi vet _att_ det händer. Är man dessutom äldre än "precis passerat mopedistmögel under pipen-åldern" _minns_ man att det här _har_ hänt och rustar sig (möjligen) för att det _kommer_ att hända igen.

Att påstå något annat är verklighetsfrånvänt
Citera
2015-10-14, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
1) betala tillbaka alla skulder (om du har några) - så att du INTE är berörd av att t.ex. räntan sticker iväg.
2) Om du har någon form av sparande/ägande på börsen och eller sparat på banken i typ fonder - gå likvid.
3) Skaffa _fasta_ tillgångar som är någorlunda inflationssäkra eller globala (Guld eller fastigheter).
4) I det fall att du kan/bör/ska flytta någonstans borde du möjligen börja föra över en del av dina tillgångar dit? I ditt fall - om du köpt guld (vilket du ju själv var inne på) kanske något slags "gold money"-koncept - att ha ett bullion valv någonstans i världen som du har som säkerhet mot dina tillgångar - i stället för valuta och i Svenska kronor - bitgold, kanske?
5) I övrigt är det nog bra att köpa sig något litet - en bit från stan - att bo i (typ sommarstuga) där du själv kan odla marken. Vidare är det nog vist att skaffa jägarexamen (för att få vapenlicens) och börja bunkra livsmedel och ammunition.

1) Har inga skulder av anledningen som du nämner: när räntorna drar iväg så sitter man i skiten.

2) Allt sparande är för närvarande på vanligt sparkonto. Känns bäst med tanke på hur uppblåst börsen är för tillfället.

3) Guld har jag funderat på, men det är jävligt svårt att få något konkret svar på om det är en bra investering/försäkring eller ej. Vissa tycker att man ska ha 30% av sitt sparande i guld, andra anser att det är helt värdelöst sett till alternativen.
Varför skulle du säga att just guld är bra? Frågar av rent intresse.

Fastigheter skulle jag absolut kunna tänka mig, bara inte i kaos-Sverige. Man vet aldrig vad politikerna får för sig för djävulskap här.

4) Absolut, funderar för fullt på vilket land man kan dra till. Om jag skulle köpa guld så skulle jag vilja ha det fysiskt i min ägo. Att låsa in det i någon annans valv, utomlands dessutom, känns spontant som en dålig idé.

Tack för bra råd!
Citera
2015-10-14, 13:53
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Vi vet inte _när_ sådant här händer - det är korrekt. Men vi vet _att_ det händer. Är man dessutom äldre än "precis passerat mopedistmögel under pipen-åldern" _minns_ man att det här _har_ hänt och rustar sig (möjligen) för att det _kommer_ att hända igen.

Att påstå något annat är verklighetsfrånvänt
Du har givetvis varit förberedd på alla krascher som hänt innan förstår jag.

Det som alla tror kommer att ske det kommer inte att ske. Visst så kommer priserna säkert en vacker dag gå ner på bostäder men det måste inte betyda en bostadskrasch och ekonomiskt kollaps som ni förutsätter.

EDIT: Men diskutera vidare ni. Jag ska inte förstöra tråden med realism.
Senast redigerad av Conception 2015-10-14 kl. 14:00.
Citera
2015-10-14, 14:05
Medlem
Citat:

Precis. Jag tror att media behöver något nytt att skriva om helt enkelt, det är knappast något nytt att vi har en bubbla, men en krasch - mjae.
Citera
2015-10-14, 16:52
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
EDIT: Men diskutera vidare ni. Jag ska inte förstöra tråden med realism.

Ah. Det har framgått. Synd när en enda liten bit fakta pajar hela ens raljanta inlägg, va? Det är lätt hänt - när man inte är så gammal - att tro att världen så att säga började med dig. Det tillhör sjukdomsbilden hos människor som just genomlider puberteten.

Det är ett av skälen tills du får några år på att typ få köra moped...
Citera
2015-10-14, 17:23
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ah. Det har framgått. Synd när en enda liten bit fakta pajar hela ens raljanta inlägg, va? Det är lätt hänt - när man inte är så gammal - att tro att världen så att säga började med dig. Det tillhör sjukdomsbilden hos människor som just genomlider puberteten.

Det är ett av skälen tills du får några år på att typ få köra moped...

Jag förstår att det måste kännas tråkigt när det enda argumentet du har är att jag är 15 år gammal.

Det är snarare 15 åringar som tror att ekonomin kraschar imorgon. "Vi" som varit med ett tag vet att det inte kommer att hända.
Senast redigerad av Conception 2015-10-14 kl. 17:26.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in