2016-10-17, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tycker att Nobelkommittén ska ta bort priset från Dylan, gör om och gör rätt.

Är man så slemmig så man inte ens kommenterar att man tilldelats detta fina pris (och säger TACK som en vuxen människa), då ska man inte ha det. Snacka om översittarfasoner.
Ja, Nobelkommittén har gjort bort sig som valde Bob Dylan - som verkar gått under jorden. Hela världen skrattar åt Sverige.

Däremot har inte Dylan någon som helst djäfla skyldighet att visa tacksamhet, då han inte är författare av litteratur, utan musiker. Tror han tycker den här historien är lika pinsam som Obama, då han fick fredspriset...
Citera
2016-10-17, 21:44
Medlem
Akademin hade läst Dylans texter, det var utifrån sin läsning som de ansåg honom värdig priset.

Alla dönickar som skriver här anmodas att göra detsamma - läsa. Återkom när ni läst klart.

Åsikter lika lättviktiga som fjärtar.

Relationships of ownership
They whisper in the wings
To those condemned to act accordingly
And wait for succeeding kings
And I try to harmonize with songs
The lonesome sparrow sings
There are no kings inside the Gates of Eden

The motorcycle black madonna
Two-wheeled gypsy queen
And her silver-studded phantom cause
The gray flannel dwarf to scream
As he weeps to wicked birds of prey
Who pick up on his bread crumb sins
And there are no sins inside the Gates of Eden

The kingdoms of Experience
In the precious wind they rot
While paupers change possessions
Each one wishing for what the other has got
And the princess and the prince
Discuss what’s real and what is not
It doesn’t matter inside the Gates of Eden
Citera
2016-10-18, 06:41
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priffe
Akademin hade läst Dylans texter, det var utifrån sin läsning som de ansåg honom värdig priset.

Alla dönickar som skriver här anmodas att göra detsamma - läsa. Återkom när ni läst klart.

Åsikter lika lättviktiga som fjärtar.

Kan inte annat än att hålla med dig. Tror att väldigt stor andel av de som gnäller och tycker att Akademien "har förvandlats till ett skämt" inte har läst Dylans texter. Har man däremot läst texterna och ogillar Dylans dikning så är det givetvis en åsikt lika giltig som en annan.

Många tycks sammanblanda att litteraturpriset ges till en "simpel popmusiker" med norrmännens skämskuddekrävande utnämningar av fredspristagare. Det visar på att man missförstått helt att Dylan är en stor poet. (Om man tycker att han är en BRA poet är ju däremot, som sagt, subjektivt, förstås.)

Norska nobelkommittén för fredspriset är ett jävla skämt som drar Nobelprisets goda rykte i vanära. Att ge litteraturpriset till Dylan gör inte det.
Citera
2016-10-18, 10:22
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Kan inte annat än att hålla med dig. Tror att väldigt stor andel av de som gnäller och tycker att Akademien "har förvandlats till ett skämt" inte har läst Dylans texter. Har man däremot läst texterna och ogillar Dylans dikning så är det givetvis en åsikt lika giltig som en annan.

Många tycks sammanblanda att litteraturpriset ges till en "simpel popmusiker" med norrmännens skämskuddekrävande utnämningar av fredspristagare. Det visar på att man missförstått helt att Dylan är en stor poet. (Om man tycker att han är en BRA poet är ju däremot, som sagt, subjektivt, förstås.)

Norska nobelkommittén för fredspriset är ett jävla skämt som drar Nobelprisets goda rykte i vanära. Att ge litteraturpriset till Dylan gör inte det.

De flesta utnämningarna till fredspriset är verkligen en skam. Som jag har förstått det så kan nobelstiftelsen dra in rätten för det norska stortinget att utnämna pristagare, något de borde utnyttja.
Tyvärr lär det inte hända. Även om stiftelsen är enskild och inte ska ta politisk hänsyn så är frågan naturligtvis väldigt känslig politiskt.
Citera
2016-10-18, 10:56
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
För att Kanye är så jävla galen och narcissistisk. Kim K ligger honom i fatet också

Personligen gillar jag inte alls honom eller Kim "bondagelek på ett parishotell som blev ett fiktivt rån för att det låter bättre" Kardashian och Outkast är som sagt ett bättre val enligt mig om man ska utnämna någon "rappare" till priset.

Eller varför inte Geto Boys? Deras "Damn It Feels Good To Be A Gangsta" är ju en sjukt bra raplåt med våldsförhärligande lyrik på hög nivå:

http://www.azlyrics.com/lyrics/getob...eagangsta.html
Citera
2016-10-18, 11:10
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eufori9
Vad lever du i för värld? Massor av människor (de som är intresserade av litteratur på allvar) läser poesi för fullt. Jag menar, jag och de flesta av mina polare kan väl inte vara de enda som läser lyrik lika gärna som prosa eller dramatik.

Vad lever DU i för värld. En nyutkommen diktsamling som lyckas komma upp i fyrsiffriga försäljningssiffror är en dundersuccé.
Poesi utan musik är lika hett som mimartister.
Däremot så förväntas en musikartist nå en viss verkshöjd vad gäller texter för att få riktig respekt i dag.

Citat:
Ursprungligen postat av iter
Alternativt: han såg precis vart vinden blåste före alla andra, drog på sig elgitarren och blev svinrik, till skillnad från de skäggiga protestsångarna.

Inte omöjligt 😁
Men han har tveklöst gått sin egen väg.
Vi kan inte förstå hur kontroversiellt det var när Bob Dylan gick elekriskt. Rock var vid den här tiden jävligt ohippt, kommersiell och något som bara "squares" lyssnade på enligt den tidens hippa människor.
Tänk dig att Nirvana efter Nevermind bestämde sig för att ta in en rappare och göra eurodisco, typ så tror jag det sågs. Dylan hade big balls.
Bob Dylan gjorde Rock and roll coolt, bra och relevant igen.
Senast redigerad av mjukosten78 2016-10-18 kl. 11:19.
Citera
2016-10-18, 12:04
Medlem
Jofs avatar
Ja, nu verkar Bobban ha medgett att han fått ett visst pris. Under rubriken BOOKS på sin hemsida där han gör reklam för sin kommande bok står EN rad om att han fått nobelpris i litteratur.
Som en krumelur i ett CV, kunde lika gärna också stått att han tagit simborgarmärket - om han nu skulle ha gjort det...

Inget att göra något väsen av OCH kanske är det inte det.

Undrar om han måste ställa in någon spelning om han tänker komma hit och ta emot sitt "märke". Det kan ju skickas per post annars!
Och pengarna kan sättas in på hans bankkonto. No problem.

Och VARFÖR ska han åka hit egentligen? Sitta vid ett bord i timmar och prata med nån Madde eller Victoria. Inget som någon vettig människa skulle vilja, om ni frågar mig (som GW skulle sagt.)
Senast redigerad av Jof 2016-10-18 kl. 12:07.
Citera
2016-10-18, 14:01
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Ja, nu verkar Bobban ha medgett att han fått ett visst pris. Under rubriken BOOKS på sin hemsida där han gör reklam för sin kommande bok står EN rad om att han fått nobelpris i litteratur.
Som en krumelur i ett CV, kunde lika gärna också stått att han tagit simborgarmärket - om han nu skulle ha gjort det...

Undrar om han måste ställa in någon spelning om han tänker komma hit och ta emot sitt "märke". Det kan ju skickas per post annars!

Och VARFÖR ska han åka hit egentligen? Sitta vid ett bord i timmar och prata med nån Madde eller Victoria. Inget som någon vettig människa skulle vilja, om ni frågar mig (som GW skulle sagt.)

Jag tror nog att han dyker upp. Det demonstrativt svala intresset är bara för att upprätthålla hans FU-cred.
Citera
2016-10-18, 14:02
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof

Och VARFÖR ska han åka hit egentligen?

Han har tidigare alltid tagit mot de stora priserna/utmärkelserna han har tilldelats, så jag tror han dyker upp och surar sig igenom ceremonin, en artig nick till knugen, inget tal/presskonferens. Min föutspåelse.
Citera
2016-10-18, 16:20
Medlem
[quote=mjukosten78|58756088]Vad lever DU i för värld. En nyutkommen diktsamling som lyckas komma upp i fyrsiffriga försäljningssiffror är en dundersuccé.
Poesi utan musik är lika hett som mimartister.
Däremot så förväntas en musikartist nå en viss verkshöjd vad gäller texter för att få riktig respekt i dag.

Vi lever uppenbarligen i helt olika världar. Att lyrik inte är den populäraste konstformen är jag väl medveten om. Men jag vet (och känner) många som läser poesi. Så den är långt ifrån död.
Citera
2016-10-18, 20:18
Medlem
Knotknets avatar
Den oseriösa skvallertidningen Aftonhoran hade under ett kort tag idag en artikel som påstod att Dylan vägrar ta emot priset och en medföljande totalsågning av snobbarna i Svenska akademin plus mycket elaka kommentarer kring Alfred Nobel. Detta togs snabbt tillbaka.
Citera
2016-10-18, 20:47
Medlem
Min brors kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Den oseriösa skvallertidningen Aftonhoran hade under ett kort tag idag en artikel som påstod att Dylan vägrar ta emot priset och en medföljande totalsågning av snobbarna i Svenska akademin plus mycket elaka kommentarer kring Alfred Nobel. Detta togs snabbt tillbaka.

Undrar om det var härifrån man fick den nyheten

http://inzoomat.se/kultur/bob-dylan-...t-nobelpriset/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in