2015-10-07, 15:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jesuischarlie
Du ställde en fråga om gmo odlas i Sverige o jag gav vänligt info om att vi får det ändå genom import. Vilka felaktigheter, avslöjande o näckrosblad yrar du om? Du nämner Monsanto i princip alla dina gnällinlägg.

"Under det senaste decenniet har minst 150 000 bönder tagit sina liv i Indien.

De flesta självmord sker i staterna som utgör det så kallade bomullsbältet i södra Indien, på grund av tragedierna kallat självmordsbältet.

– Fattigdom har slagit skoningslöst mot den indiska landsbygden. Bönder brukade kunna skicka sina barn till högre utbildning, nu kan de inte ens skicka dem till skolan, säger journalisten och fattigdomsexperten Palagummi Sainath till The Independent.

Enligt honom var realpriset på bomull 2009 en tolftedel av vad det var för 30 år sedan. Men orsakerna bakom böndernas svåra sits är komplexa och omtvistade.

I slutet av 90-talet tog Indiens regering bort sin skyddande hand över den inhemska bomullsindustrin. I samma veva introducerades nya genförändrade grödor från det amerikanska bioteknikimperiet Monsanto — till glädje för en del, för andra katastrof.

Indiens bomullsproduktion har ökat, men de flesta medger att övergången gick knackigt. Kritiker menar att bomullssorten BtCotton (Monsanto) marknadsfördes för hårt, med löften om att slippa insektsmedel. När det visade sig att bomullsmal fick fäste introducerade Monsanto en ny variant. En del bönder ruinerade sig på lån till det dyra utsädet. När skördarna förstördes förlorade de allt".

Kravmärkt ekologiskt är bättre näringsmässigt och besprutad/genmanipulerad skit sämre på alla sätt.
I trådstarten dryftas huruvida kravodlare tar för mycket betalt osv, det är nog snarare bjässar som Monsanto m.fl. som säljer för billigt efter att de sugit ut fattiga bönder i sin stordrift.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nä, jag svarar om Monsanto.
Vad import, gmo och KRAV att göra med varandra, finner jag noll koppling med.

Sen en lång text och extrem offtopic om bomull.

Även genmanipulerad mat är ointressant för tråden och är OT.

Du verkar helt efterbliven som tolkar mitt inlägg som att det handlar om bomull din jävla idiot!
Det handlar om Monsanto, företaget du ständigt nämner i dina inlägg. Företaget som fungerar som en maffia vilket kravmärkt inte gör!

När Monsantos/gmos insekts/mögelresistanta besprutade grönsaker odlas vid sidan av andra, flyger insekterna till de ekologiska/kravmärkta odlingarna som då får sämre skördar. De pesticidfria måste då ta högre priser medan Monsanto bara kör på i ren konkurenskrossande maffiastil, konsekvenserna anklagar ts insiktslöst kravodlarna för genom att påstå att det är Krav som är maffia!

Naturligtvis är detta förhållande On Topic - fast du begriper väl inte ändå
Citera
2015-10-07, 15:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Du verkar helt efterbliven som tolkar mitt inlägg som att det handlar om bomull din jävla idiot!
Det handlar om Monsanto, företaget du ständigt nämner i dina inlägg. Företaget som fungerar som en maffia vilket kravmärkt inte gör!

När Monsantos/gmos insekts/mögelresistanta besprutade grönsaker odlas vid sidan av andra, flyger insekterna till de ekologiska/kravmärkta odlingarna som då får sämre skördar. De pesticidfria måste då ta högre priser medan Monsanto bara kör på i ren konkurenskrossande maffiastil, konsekvenserna anklagar ts insiktslöst kravodlarna för genom att påstå att det är Krav som är maffia!

Naturligtvis är detta förhållande On Topic - fast du begriper väl inte ändå
Nä, jag svarar på om Monsanto.
Bomull är EXTREM OFFTOPIC.
Monsanto OT.

Har jag sagt att KRAV agerar som en maffia, och vart hittar du detta

Varför du drar upp Monsanto helatiden och pratar om GMO och besprutning, i en tråd om KRAV.
Är extremt offtopic och patetiskt.
Monsanto kommer aldrig bli OnT i denna tråd.
Citera
2015-10-07, 15:49
Bannlyst
Citat:
Nä, jag svarar på om Monsanto.
Bomull är EXTREM OFFTOPIC.
Monsanto OT.

Har jag sagt att KRAV agerar som en maffia, och vart hittar du detta

Varför du drar upp Monsanto helatiden och pratar om GMO och besprutning, i en tråd om KRAV.
Är extremt offtopic och patetiskt.
Monsanto kommer aldrig bli OnT i denna tråd.

Du är verkligen efterbliven Det står i första meningen i trådstarten: -

"Det här märket med KRAV som är en maffia organisation. När har de tänkt och sänka priserna så att man kan ha råd och köpa ekologiska livsmedel"?

Jag har aldrig påstått att du kallar krav för maffia, utan att du nämner Monsanto hela tiden ... läs trådstarten

Hur kom du fram till superlativus grave liksom? - EXTREM OFFTOPIC
Senast redigerad av Jesuischarlie 2015-10-07 kl. 16:10.
Citera
2015-10-07, 16:05
Bannlyst
Citat:
Och för det är dyrt, tar inte bort att det är ekologiskt(och ekologiskt som KRAV beskriver det då).

Men om det som verkligen är ekologiskt i ordets rätta mening - 'är dyrt'. Då kommer ju folk att köpa andra grejer - och mat vilken i sin tur leder till än mer belastning på det globala ekosystemet. Själva 'dyrheten' leder till att folk köper oekologisk mat och andra grejer för pengarna.
Jag vet inte själv om det resonemanget stämmer faktiskt... Men tror det. Det är alltså inte bra alls att ekologisk mat är dyr. En självklar insikt till synes. Men det finns nog ett större djup i tankegången. Det är vad jag tror.
Citera
2015-10-07, 16:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Du är verkligen efterbliven Det står i första meningen i trådstarten: -

"Det här märket med KRAV som är en maffia organisation. När har de tänkt och sänka priserna så att man kan ha råd och köpa ekologiska livsmedel"?

Jag har aldrig påstått att du kallar krav för maffia, utan att du nämner Monsanto hela tiden ... läs trådstarten
Nä, jag svarar på folk som pratar om Monsanto, en fundamental skillnad som verkar flyga över huvudet på dig, fast än jag förklarat det minst 3 gånger för dig.
Undra vem som ska ha whoco

Även förklarat varför ekologisk mat är dyrare, och det är inte för någon "maffia organisation".
Utan för sån odling ger mindre skördar och kortare hållbarhet = högre priser.
Sen för förklara vidare, så blir det inte lönsamt för en småskaligare gå med i KRAV.
Och inget konstigt med detta, då de har otroligt små marginaler och det dom kan få extra för KRAV odlat täcker inte ens nära medlemskap i KRAV.
Man måste inte vara med i KRAV, hade det varit ett tvång, ja då kan man nog säga det är en maffia org.
Nu, inte ens jävla nära.
Sen visade sig det var judehat inblandat också, vilket gör tråden riktigt komisk.
Citera
2015-10-07, 16:15
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Folk blir ju mer och mer medvetna om sin kost. Så dagens ekoprodukter bör ju bli billigare och billigare framöver och snart förhoppningsvis standard.
(och då dyker det upp nya stämplar)
Citera
2015-10-07, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Folk blir ju mer och mer medvetna om sin kost. Så dagens ekoprodukter bör ju bli billigare och billigare framöver och snart förhoppningsvis standard.

Det är frågan hur mycket det går att effektivisera och rationalisera produktionen ekologisk mat. Jag ser inte hur man enkelt ska kunna göra det och skalningseffekter går väl stick i stäv mot själva grundtanken om ekologisk produktion. Lite kan man nog sänka priser om man slipper att ha två standards på mat. Men hur ska man öka produktiviten sen?
Citera
2015-10-07, 16:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenix1
Men om det som verkligen är ekologiskt i ordets rätta mening - 'är dyrt'. Då kommer ju folk att köpa andra grejer - och mat vilken i sin tur leder till än mer belastning på det globala ekosystemet. Själva 'dyrheten' leder till att folk köper oekologisk mat och andra grejer för pengarna.
Jag vet inte själv om det resonemanget stämmer faktiskt... Men tror det. Det är alltså inte bra alls att ekologisk mat är dyr. En självklar insikt till synes. Men det finns nog ett större djup i tankegången. Det är vad jag tror.
Att säkerställa att det är odlat enligt KRAV, så behövs certifiering och kontroller, kostar pengar.
Medlemskap kostar pengar, och du måste inte vara med här.
Fördelen, odla giftfritt och kan ta/måste ut en högre summa vid försäljning.'

Sen givetvis så är nått dyrare, så kommer kunden stå där om den vill ha KRAV-märkt eller itne.
Och bryr man sig inte om krav, men kostnad.
Så kommer man ju välja bort KRAV, inget konstigt här.
Har själv valt bort produkter här, då de har ett obscent pris.
Medan vissa andra köper jag oavsett.

Om det är bra eller inte att den ekologiska maten är dyr.
Det är nog inte bra, då folk tenderar köpa de billigare alternativen
Men som KRAV tillverkare av mat, så brottas man med lägre avkastning från sin tillverkning.
Mot den som använder de medel som finns att hålla sin tillverkning frisk.
Citera
2015-10-07, 16:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det får vi hoppas, då det är viktigt(enligt mig då) att maten är giftfri.

Kolla KRAV´s ekonomiska rapporter, de gör knappa vinster och knappa förluster från år till annat.
Har ett kapital på ~20miljoner.
Det är ju INGET av ett så spritt märke.
Så säga de suger ut odlaren är inte sant.
Dock så kan inte en småskalig odlare gå med, då dennes lilla volym kan inte göra det lönsamt att gå och bli KRAV-tillverkare.
Och man måste inte gå med, då det är frivilligt.
Och där faller hela teorin om det är en maffia org.
Och antagligen är dom inte Judar heller, men det kanske judehatarna här kan svara på och ge källa på.
Citera
2015-10-07, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenix1
Det är frågan hur mycket det går att effektivisera och rationalisera produktionen ekologisk mat. Jag ser inte hur man enkelt ska kunna göra det och skalningseffekter går väl stick i stäv mot själva grundtanken om ekologisk produktion. Lite kan man nog sänka priser om man slipper att ha två standards på mat. Men hur ska man öka produktiviten sen?

Massproduktion.
Även om ekomat har kortare hållbarhet och längre produktionstid så tror iallafall jag att hälsotrenden gör att folk köper det. Mer och mer. Massproduktion behöver inte betyda miserabla förhållanden.
Sen kan man väl se den standard som existerar idag är eko jämfört med för 30 år sedan. Så varför skulle inte denna nya ekostandard kunna ske?
Citera
2015-10-07, 18:00
Medlem
Citat:
Kolla KRAV´s ekonomiska rapporter, de gör knappa vinster och knappa förluster från år till annat.
Har ett kapital på ~20miljoner.
Det är ju INGET av ett så spritt märke.

Men enligt konspirationsteoretikerna här så tvättar de väl pengar och smugglar kokain från Colombia, så dina siffror biter nog inte på dem.
Citera
2015-10-07, 18:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Men enligt konspirationsteoretikerna här så tvättar de väl pengar och smugglar kokain från Colombia, så dina siffror biter nog inte på dem.
Vet inte vilka hålor man kryper upp ur här, men vissa kan bara inte se verkligheten för vad den är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in