Citat:
Ursprungligen postat av
Jesuischarlie
Du stllde en frga om gmo odlas i Sverige o jag gav vnligt info om att vi fr det nd genom import. Vilka felaktigheter, avsljande o nckrosblad yrar du om? Du nmner Monsanto i princip alla dina gnllinlgg.
"Under det senaste decenniet har minst 150 000 bnder tagit sina liv i Indien.
De flesta sjlvmord sker i staterna som utgr det s kallade bomullsbltet i sdra Indien, p grund av tragedierna kallat sjlvmordsbltet.
Fattigdom har slagit skoningslst mot den indiska landsbygden. Bnder brukade kunna skicka sina barn till hgre utbildning, nu kan de inte ens skicka dem till skolan, sger journalisten och fattigdomsexperten Palagummi Sainath till The Independent.
Enligt honom var realpriset p bomull 2009 en tolftedel av vad det var fr 30 r sedan. Men orsakerna bakom bndernas svra sits r komplexa och omtvistade.
I slutet av 90-talet tog Indiens regering bort sin skyddande hand ver den inhemska bomullsindustrin. I samma veva introducerades nya genfrndrade grdor frn det amerikanska bioteknikimperiet Monsanto till gldje fr en del, fr andra katastrof.
Indiens bomullsproduktion har kat, men de flesta medger att vergngen gick knackigt. Kritiker menar att bomullssorten BtCotton (Monsanto) marknadsfrdes fr hrt, med lften om att slippa insektsmedel. Nr det visade sig att bomullsmal fick fste introducerade Monsanto en ny variant. En del bnder ruinerade sig p ln till det dyra utsdet. Nr skrdarna frstrdes frlorade de allt".
Kravmrkt ekologiskt r bttre nringsmssigt och besprutad/genmanipulerad skit smre p alla stt.
I trdstarten dryftas huruvida kravodlare tar fr mycket betalt osv, det r nog snarare bjssar som Monsanto m.fl. som sljer fr billigt efter att de sugit ut fattiga bnder i sin stordrift.
N, jag svarar om Monsanto.
Vad import, gmo och KRAV att gra med varandra, finner jag noll koppling med.
Sen en lng text och extrem offtopic om bomull.
Kanske det r bttre du startar en egen trd, eller gr till en trd som avhandlar detta mne.
I denna trd, s r det jaha, det skiter vl jag i, fr vi diskuterar ntt helt annat hr.
ven genmanipulerad mat r ointressant fr trden och r OT.
r Monsanto r en vlgrare, my fucking as they are.
Kanske frska med ett OnT svar nsta gng.