2015-10-07, 07:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Och du skulle aldrig skriva under p att binda dig i 24 mnader till en specifik kabeltv-leverantr eller mobiloperatr heller frsts..
Kontrakt r hemska ting.

Har aldrig bundit mig till idiotavtal men du verkar ha erfarenhet av det.
Citera
2015-10-07, 11:17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAfar
Jag svarade p ett inlgg om Monsanto det r allt. Min kritik riktar sig enbart mot KRAV och deras avgifter fr mindre producenter.

Fast jag har inget emot att kritisera GMO. Dessutom r jag varken miljpartist eller vegan om du tror det.
Man mste itne vara med i KRAV, det r helt frivilligt.
Visste du iten om detta.
Monsanto ska helt hllas utanfr diskussionen, d dom r den totala motpolen frn KRAV.
Citera
2015-10-07, 11:19
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ja, man ska inte f ta betalt fr sin produkt. Onda, onda fretag.
Monsanto kommer nog bra nra att vara rtt onda.
Att bara inte f anvnda sin egen sd till nsta rs sdd, r vldigt konstigt.
Men med avtal kan man hitta p de mest konstiga sakerna.
Citera
2015-10-07, 11:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jo det fr man men avtal dr det str att man binder sig fr att enbart odla Monsantos grdor r inget jag skriver under p.

Inte du heller om du har ngra hjrnceller kvar...

Edit, trden handlar om KRAV och inte Monsanto.
Det vet jag inte om man frbinder sig att gra.
Dock fr man inte anvnda det man odlat till terutsde.
Citera
2015-10-07, 11:21
Medlem
klybans avatar
Citat:
Och du skulle aldrig skriva under p att binda dig i 24 mnader till en specifik kabeltv-leverantr eller mobiloperatr heller frsts..
Kontrakt r hemska ting.
Kom med fungerande exempel istllet.
Citera
2015-10-07, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Monsanto kommer nog bra nra att vara rtt onda.
Att bara inte f anvnda sin egen sd till nsta rs sdd, r vldigt konstigt.
Men med avtal kan man hitta p de mest konstiga sakerna.
Du frbinder dig att inte nytta produkten gratis, eftersom det i praktiken r mjligt fr varje bonde att gra just det efter frsta skrden.
Rimligt.
Citat:
Kom med fungerande exempel istllet.
Du fr frtydliga din protest om "bindningstid" och "kontrakt" inte r s allmngiltiga som jag trodde.
Citera
2015-10-07, 14:48
Medlem
klybans avatar
Citat:
Du frbinder dig att inte nytta produkten gratis, eftersom det i praktiken r mjligt fr varje bonde att gra just det efter frsta skrden.
Rimligt.

Du fr frtydliga din protest om "bindningstid" och "kontrakt" inte r s allmngiltiga som jag trodde.
Det r frn vi pratar om som man kpt.

Finns inget att frtydliga, likheterna r NOLL.
Citera
2015-10-07, 14:51
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Monsanto har ftt fruktansvrt stark kritik, t o m i 60 minutes, fr deras affrsmetoder dr man tvingar jordbrukare till avtal som handlar om att frbinda sig till max nr det gller grdor.

Orkar inte leta fram klla men det r officiella uppgifter, motbevisa mig den som kan.
Det r ju dock rtt irrelevant fr trdens mne.
Citera
2015-10-07, 14:56
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesuischarlie
Du stllde en frga om gmo odlas i Sverige o jag gav vnligt info om att vi fr det nd genom import. Vilka felaktigheter, avsljande o nckrosblad yrar du om? Du nmner Monsanto i princip alla dina gnllinlgg.

"Under det senaste decenniet har minst 150 000 bnder tagit sina liv i Indien.

De flesta sjlvmord sker i staterna som utgr det s kallade bomullsbltet i sdra Indien, p grund av tragedierna kallat sjlvmordsbltet.

Fattigdom har slagit skoningslst mot den indiska landsbygden. Bnder brukade kunna skicka sina barn till hgre utbildning, nu kan de inte ens skicka dem till skolan, sger journalisten och fattigdomsexperten Palagummi Sainath till The Independent.

Enligt honom var realpriset p bomull 2009 en tolftedel av vad det var fr 30 r sedan. Men orsakerna bakom bndernas svra sits r komplexa och omtvistade.

I slutet av 90-talet tog Indiens regering bort sin skyddande hand ver den inhemska bomullsindustrin. I samma veva introducerades nya genfrndrade grdor frn det amerikanska bioteknikimperiet Monsanto till gldje fr en del, fr andra katastrof.

Indiens bomullsproduktion har kat, men de flesta medger att vergngen gick knackigt. Kritiker menar att bomullssorten BtCotton (Monsanto) marknadsfrdes fr hrt, med lften om att slippa insektsmedel. Nr det visade sig att bomullsmal fick fste introducerade Monsanto en ny variant. En del bnder ruinerade sig p ln till det dyra utsdet. Nr skrdarna frstrdes frlorade de allt".

Kravmrkt ekologiskt r bttre nringsmssigt och besprutad/genmanipulerad skit smre p alla stt.
I trdstarten dryftas huruvida kravodlare tar fr mycket betalt osv, det r nog snarare bjssar som Monsanto m.fl. som sljer fr billigt efter att de sugit ut fattiga bnder i sin stordrift.
N, jag svarar om Monsanto.
Vad import, gmo och KRAV att gra med varandra, finner jag noll koppling med.

Sen en lng text och extrem offtopic om bomull.
Kanske det r bttre du startar en egen trd, eller gr till en trd som avhandlar detta mne.
I denna trd, s r det jaha, det skiter vl jag i, fr vi diskuterar ntt helt annat hr.
ven genmanipulerad mat r ointressant fr trden och r OT.
r Monsanto r en vlgrare, my fucking as they are.

Kanske frska med ett OnT svar nsta gng.
Citera
2015-10-07, 14:57
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Ja, s extremt ointressant fr trden ocks.
Dom r ju varandras totala motpoler.
Citera
2015-10-07, 15:11
Bannlyst
Citat:
Monsanto har ftt fruktansvrt stark kritik, t o m i 60 minutes, fr deras affrsmetoder dr man tvingar jordbrukare till avtal som handlar om att frbinda sig till max nr det gller grdor.

Orkar inte leta fram klla men det r officiella uppgifter, motbevisa mig den som kan.

Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad

Citat:
Ja, s extremt ointressant fr trden ocks.
Dom r ju varandras totala motpoler.

Ditt inlgg tillfrde vl ingenting av vrde? Det kan ju ha tminstone ett litet intresse att Monsanto kritiserats i CBS 60 minutes.

Monsanto/gmo kan liknas mer vid maffia n vad som psts i ts att "Krav" r. Monsanto str fr raka motsatsen till krav/ekologiskt/obesprutat. Det r drfr av intresse fr trden!
Senast redigerad av Jesuischarlie 2015-10-07 kl. 15:15.
Citera
2015-10-07, 15:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesuischarlie
Ditt inlgg tillfrde vl ingenting av vrde? Det kan ju ha tminstone ett litet intresse att Monsanto kritiserats i CBS 60 minutes.

Monsanto/gmo kan liknas mer vid maffia n vad som psts i ts att "Krav" r. Monsanto str fr raka motsatsen till krav/ekologiskt/obesprutat. Det r drfr av intresse fr trden!
Finns inget intresse fr trden att ta upp Monsanto, NOLL INTRESSE.
Och vara med i KRAV r inget en odlare mste vara, det gr lika bra slja utan KRAV.
Ntt som de flesta odlarna gr ocks
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in