2015-10-07, 07:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Och du skulle aldrig skriva under på att binda dig i 24 månader till en specifik kabeltv-leverantör eller mobiloperatör heller förstås..
Kontrakt är hemska ting.

Har aldrig bundit mig till idiotavtal men du verkar ha erfarenhet av det.
Citera
2015-10-07, 11:17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAfar
Jag svarade på ett inlägg om Monsanto det är allt. Min kritik riktar sig enbart mot KRAV och deras avgifter för mindre producenter.

Fast jag har inget emot att kritisera GMO. Dessutom är jag varken miljöpartist eller vegan om du tror det.
Man måste itne vara med i KRAV, det är helt frivilligt.
Visste du iten om detta.
Monsanto ska helt hållas utanför diskussionen, då dom är den totala motpolen från KRAV.
Citera
2015-10-07, 11:19
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ja, man ska inte få ta betalt för sin produkt. Onda, onda företag.
Monsanto kommer nog bra nära att vara rätt onda.
Att bara inte få använda sin egen säd till nästa års sådd, är väldigt konstigt.
Men med avtal kan man hitta på de mest konstiga sakerna.
Citera
2015-10-07, 11:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jo det får man men avtal där det står att man binder sig för att enbart odla Monsantos grödor är inget jag skriver under på.

Inte du heller om du har några hjärnceller kvar...

Edit, tråden handlar om KRAV och inte Monsanto.
Det vet jag inte om man förbinder sig att göra.
Dock får man inte använda det man odlat till återutsäde.
Citera
2015-10-07, 11:21
Medlem
klybans avatar
Citat:
Och du skulle aldrig skriva under på att binda dig i 24 månader till en specifik kabeltv-leverantör eller mobiloperatör heller förstås..
Kontrakt är hemska ting.
Kom med fungerande exempel istället.
Citera
2015-10-07, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Monsanto kommer nog bra nära att vara rätt onda.
Att bara inte få använda sin egen säd till nästa års sådd, är väldigt konstigt.
Men med avtal kan man hitta på de mest konstiga sakerna.
Du förbinder dig att inte nytta produkten gratis, eftersom det i praktiken är möjligt för varje bonde att göra just det efter första skörden.
Rimligt.
Citat:
Kom med fungerande exempel istället.
Du får förtydliga din protest om "bindningstid" och "kontrakt" inte är så allmängiltiga som jag trodde.
Citera
2015-10-07, 14:48
Medlem
klybans avatar
Citat:
Du förbinder dig att inte nytta produkten gratis, eftersom det i praktiken är möjligt för varje bonde att göra just det efter första skörden.
Rimligt.

Du får förtydliga din protest om "bindningstid" och "kontrakt" inte är så allmängiltiga som jag trodde.
Det är frön vi pratar om som man köpt.

Finns inget att förtydliga, likheterna är NOLL.
Citera
2015-10-07, 14:51
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Monsanto har fått fruktansvärt stark kritik, t o m i 60 minutes, för deras affärsmetoder där man tvingar jordbrukare till avtal som handlar om att förbinda sig till max när det gäller grödor.

Orkar inte leta fram källa men det är officiella uppgifter, motbevisa mig den som kan.
Det är ju dock rätt irrelevant för trådens ämne.
Citera
2015-10-07, 14:56
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesuischarlie
Du ställde en fråga om gmo odlas i Sverige o jag gav vänligt info om att vi får det ändå genom import. Vilka felaktigheter, avslöjande o näckrosblad yrar du om? Du nämner Monsanto i princip alla dina gnällinlägg.

"Under det senaste decenniet har minst 150 000 bönder tagit sina liv i Indien.

De flesta självmord sker i staterna som utgör det så kallade bomullsbältet i södra Indien, på grund av tragedierna kallat självmordsbältet.

– Fattigdom har slagit skoningslöst mot den indiska landsbygden. Bönder brukade kunna skicka sina barn till högre utbildning, nu kan de inte ens skicka dem till skolan, säger journalisten och fattigdomsexperten Palagummi Sainath till The Independent.

Enligt honom var realpriset på bomull 2009 en tolftedel av vad det var för 30 år sedan. Men orsakerna bakom böndernas svåra sits är komplexa och omtvistade.

I slutet av 90-talet tog Indiens regering bort sin skyddande hand över den inhemska bomullsindustrin. I samma veva introducerades nya genförändrade grödor från det amerikanska bioteknikimperiet Monsanto — till glädje för en del, för andra katastrof.

Indiens bomullsproduktion har ökat, men de flesta medger att övergången gick knackigt. Kritiker menar att bomullssorten BtCotton (Monsanto) marknadsfördes för hårt, med löften om att slippa insektsmedel. När det visade sig att bomullsmal fick fäste introducerade Monsanto en ny variant. En del bönder ruinerade sig på lån till det dyra utsädet. När skördarna förstördes förlorade de allt".

Kravmärkt ekologiskt är bättre näringsmässigt och besprutad/genmanipulerad skit sämre på alla sätt.
I trådstarten dryftas huruvida kravodlare tar för mycket betalt osv, det är nog snarare bjässar som Monsanto m.fl. som säljer för billigt efter att de sugit ut fattiga bönder i sin stordrift.
Nä, jag svarar om Monsanto.
Vad import, gmo och KRAV att göra med varandra, finner jag noll koppling med.

Sen en lång text och extrem offtopic om bomull.
Kanske det är bättre du startar en egen tråd, eller går till en tråd som avhandlar detta ämne.
I denna tråd, så är det jaha, det skiter väl jag i, för vi diskuterar nått helt annat här.
Även genmanipulerad mat är ointressant för tråden och är OT.
Är Monsanto är en välgörare, my fucking as they are.

Kanske försöka med ett OnT svar nästa gång.
Citera
2015-10-07, 14:57
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Ja, så extremt ointressant för tråden också.
Dom är ju varandras totala motpoler.
Citera
2015-10-07, 15:11
Bannlyst
Citat:
Monsanto har fått fruktansvärt stark kritik, t o m i 60 minutes, för deras affärsmetoder där man tvingar jordbrukare till avtal som handlar om att förbinda sig till max när det gäller grödor.

Orkar inte leta fram källa men det är officiella uppgifter, motbevisa mig den som kan.

Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad

Citat:
Ja, så extremt ointressant för tråden också.
Dom är ju varandras totala motpoler.

Ditt inlägg tillförde väl ingenting av värde? Det kan ju ha åtminstone ett litet intresse att Monsanto kritiserats i CBS 60 minutes.

Monsanto/gmo kan liknas mer vid maffia än vad som påstås i ts att "Krav" är. Monsanto står för raka motsatsen till krav/ekologiskt/obesprutat. Det är därför av intresse för tråden!
Senast redigerad av Jesuischarlie 2015-10-07 kl. 15:15.
Citera
2015-10-07, 15:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesuischarlie
Ditt inlägg tillförde väl ingenting av värde? Det kan ju ha åtminstone ett litet intresse att Monsanto kritiserats i CBS 60 minutes.

Monsanto/gmo kan liknas mer vid maffia än vad som påstås i ts att "Krav" är. Monsanto står för raka motsatsen till krav/ekologiskt/obesprutat. Det är därför av intresse för tråden!
Finns inget intresse för tråden att ta upp Monsanto, NOLL INTRESSE.
Och vara med i KRAV är inget en odlare måste vara, det går lika bra sälja utan KRAV.
Nått som de flesta odlarna gör också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in