• 5
  • 6
2015-10-07, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är frön vi pratar om som man köpt.

Finns inget att förtydliga, likheterna är NOLL.

Om man säljer en evigt förnybar produkt är det naturligtvis i säljarens intresse att kontrollera det flödet, och säljer därför en licens för att nyttja produkten med bindningstid snarare än "här är en säck frön" utan möjligheter till återkommande inkomst.

Och bönder skriver på, för att det är en överlägsen produkt som bönderna tjänar betydligt mer på än (låt oss kalla det) generiskt ris som inte tål klimatet/skadedjuren.
Citera
2015-10-07, 18:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Om man säljer en evigt förnybar produkt är det naturligtvis i säljarens intresse att kontrollera det flödet, och säljer därför en licens för att nyttja produkten med bindningstid snarare än "här är en säck frön" utan möjligheter till återkommande inkomst.

Och bönder skriver på, för att det är en överlägsen produkt som bönderna tjänar betydligt mer på än (låt oss kalla det) generiskt ris som inte tål klimatet/skadedjuren.
Det enda du säger, är att det man köpt är inte ens egendom.
Citera
2015-10-07, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det enda du säger, är att det man köpt är inte ens egendom.
Du köper rätt att använda en produkt på licens. Så komplicerat är det inte.
Citera
2015-10-07, 19:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Du köper rätt att använda en produkt på licens. Så komplicerat är det inte.
Nä, man hindrar att använda produkten, genom hindra återutsäde.

Tänkte inte diskutera mer monsanto med dig, då det är en tråd om KRAV.
Citera
2018-08-28, 14:22
Medlem
Jag har handlat en del ekologiska saker senaste tiden men kommer sluta göra det nu. Har jämfört med samma vara fast icke ekologisk och märker ingen skillnad. Det är samma skrot och korn säkert.
Citera
2018-08-28, 17:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjurenidiot133
Jag har handlat en del ekologiska saker senaste tiden men kommer sluta göra det nu. Har jämfört med samma vara fast icke ekologisk och märker ingen skillnad. Det är samma skrot och korn säkert.
Ekologiskt betyder olika för olika råvaror, men generellt ska det betyda bättre än det vanliga flödet motsvarighet.
Och då i mindre besprutning och annat....
Citera
2018-08-28, 21:43
Medlem
TraXzmans avatar
Om ekologisk boskap eller odling hade varit billigare att producera för konsumtion hade man troligen använt sig mer av det men det är dyrare men inte för den delen godare eller hälsosammare
Citera
2018-08-29, 11:13
Medlem
Citat:
Vad hade du förväntat dig för skillnad?
Citera
2018-08-29, 11:29
Medlem
Citat:

Vad hade du väntat dig? Rejäl smakskillnad, eller vad då? Den största skillnaden mellan ekologiska saker och "vanlig" mat (eller konventionell mat) är produktionen, och vilka hjälpmedel som används. Det handlar om allt från djurhållning, till att man inte använder kemiska bekämpningsmedel, och vilket gödsel som används. Är den ekologiska maten kravmärkt, så görs det kontroller. Osv.
Citera
2018-08-29, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Vad hade du väntat dig? Rejäl smakskillnad, eller vad då? Den största skillnaden mellan ekologiska saker och "vanlig" mat (eller konventionell mat) är produktionen, och vilka hjälpmedel som används. Det handlar om allt från djurhållning, till att man inte använder kemiska bekämpningsmedel, och vilket gödsel som används. Är den ekologiska maten kravmärkt, så görs det kontroller. Osv.
Vem fan bryr sig om det och hur vet jag att allt det stämmer? Dom kan skriva vad fan dom vill. Jag har ingen som helst koll på alla produktleden, har du de? Har någon det? Nej just det. Det kan till och med vara de sämsta köttet som dom låtsas är ekologiskt.

Lita aldrig på någon som tjänar pengar på dig.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in