• 5
  • 6
2015-10-07, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det r frn vi pratar om som man kpt.

Finns inget att frtydliga, likheterna r NOLL.

Om man sljer en evigt frnybar produkt r det naturligtvis i sljarens intresse att kontrollera det fldet, och sljer drfr en licens fr att nyttja produkten med bindningstid snarare n "hr r en sck frn" utan mjligheter till terkommande inkomst.

Och bnder skriver p, fr att det r en verlgsen produkt som bnderna tjnar betydligt mer p n (lt oss kalla det) generiskt ris som inte tl klimatet/skadedjuren.
Citera
2015-10-07, 18:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Om man sljer en evigt frnybar produkt r det naturligtvis i sljarens intresse att kontrollera det fldet, och sljer drfr en licens fr att nyttja produkten med bindningstid snarare n "hr r en sck frn" utan mjligheter till terkommande inkomst.

Och bnder skriver p, fr att det r en verlgsen produkt som bnderna tjnar betydligt mer p n (lt oss kalla det) generiskt ris som inte tl klimatet/skadedjuren.
Det enda du sger, r att det man kpt r inte ens egendom.
Citera
2015-10-07, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det enda du sger, r att det man kpt r inte ens egendom.
Du kper rtt att anvnda en produkt p licens. S komplicerat r det inte.
Citera
2015-10-07, 19:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Du kper rtt att anvnda en produkt p licens. S komplicerat r det inte.
N, man hindrar att anvnda produkten, genom hindra terutsde.

Tnkte inte diskutera mer monsanto med dig, d det r en trd om KRAV.
Citera
2018-08-28, 14:22
Medlem
Jag har handlat en del ekologiska saker senaste tiden men kommer sluta gra det nu. Har jmfrt med samma vara fast icke ekologisk och mrker ingen skillnad. Det r samma skrot och korn skert.
Citera
2018-08-28, 17:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjurenidiot133
Jag har handlat en del ekologiska saker senaste tiden men kommer sluta gra det nu. Har jmfrt med samma vara fast icke ekologisk och mrker ingen skillnad. Det r samma skrot och korn skert.
Ekologiskt betyder olika fr olika rvaror, men generellt ska det betyda bttre n det vanliga fldet motsvarighet.
Och d i mindre besprutning och annat....
Citera
2018-08-28, 21:43
Medlem
TraXzmans avatar
Om ekologisk boskap eller odling hade varit billigare att producera fr konsumtion hade man troligen anvnt sig mer av det men det r dyrare men inte fr den delen godare eller hlsosammare
Citera
2018-08-29, 11:13
Medlem
Citat:
Vad hade du frvntat dig fr skillnad?
Citera
2018-08-29, 11:29
Medlem
Citat:

Vad hade du vntat dig? Rejl smakskillnad, eller vad d? Den strsta skillnaden mellan ekologiska saker och "vanlig" mat (eller konventionell mat) r produktionen, och vilka hjlpmedel som anvnds. Det handlar om allt frn djurhllning, till att man inte anvnder kemiska bekmpningsmedel, och vilket gdsel som anvnds. r den ekologiska maten kravmrkt, s grs det kontroller. Osv.
Citera
2018-08-29, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Vad hade du vntat dig? Rejl smakskillnad, eller vad d? Den strsta skillnaden mellan ekologiska saker och "vanlig" mat (eller konventionell mat) r produktionen, och vilka hjlpmedel som anvnds. Det handlar om allt frn djurhllning, till att man inte anvnder kemiska bekmpningsmedel, och vilket gdsel som anvnds. r den ekologiska maten kravmrkt, s grs det kontroller. Osv.
Vem fan bryr sig om det och hur vet jag att allt det stmmer? Dom kan skriva vad fan dom vill. Jag har ingen som helst koll p alla produktleden, har du de? Har ngon det? Nej just det. Det kan till och med vara de smsta kttet som dom ltsas r ekologiskt.

Lita aldrig p ngon som tjnar pengar p dig.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in