Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-26, 22:45
  #397
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Skatten har sänkts med 150 miljarder de senaste åren. 400 miljarder har dragits bort från vår välfärd de senaste åren.

Det är dags att höja igen. Sossarna har den otacksamma uppgiften men det är ett måste.
Kvalitet kostar. Sverige är kvalitet.

Att missbruka ordet rasist ska man inte göra i onödan, det urvattnar, men SD är rasism rätt ut i fingerspetsarna, så det är inte missbrukar. En ros är en ros.

Vilken utomordentligt bra lösning på problemet.

Höj skatterna så att vi kan erbjuda "kvalité" till våra resursingenjörer, tandläkare och hjärnkirurger..
Citera
2015-10-26, 22:58
  #398
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Ökad flyktingmottagning gör snarare att biståndet blir mindre. 10 miljarder av biståndspengarna tar man i år om jag inte har fel, och använder de för flyktingmottagning i Sverige. Dessutom ska skatten höjas, som om det inte redan var ganska hög, pga ökad flyktingmottagning. Tydligen är Sverige inte oändligt rik.
Missbruka inte ordet rasist.

Finland är också oändligt rik - enligt media..

Man jämför kostnaderna för invandringen/flyktingarna med de pengar som inte finns (skattepengar som har trollats bort av riskkapitalbolagen) och konstaterar att man gott kan ta in flera eftersom flyktingarna i jämförelse med Jersey-pengana är bara en spott i havet..
Citera
2015-10-28, 19:46
  #399
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Inte för godhets skull, utan för att staten Sverige i många avseenden ligger i framkanten av den globala medvetandeutvecklingen...Sverige hade en gång världens äldsta aktiebolag och Sverige har en hel del globala storföretag och har bidragit med många nya uppfinningar och delar ut Nobelpriset och har en av världens mest jämställda regeringar och har skiljt mellan stat och religion, och jämställdhetsutvecklingen har gått så långt att Prideparader och homosexuella äktenskap m.m. är brett accepterade i samhället, så vad som fattas är helt enkelt det mentala klivet över från en dualistisk politik där två block kämpar med varandra om makten, till en trinär politik där tre politiska block balanseras mot varandra, ungefär som en lagsportmatch med en (eller flera) domare...Vä., Hö. och SD... jämför t.ex. med en familj där dynamiken mellan Hjälparen, Förövaren och Offret kan förklaras inom Dramatriangeln... en politisk variant av ett trinärt politiskt synsätt finns också här;

Det gamla dualistiska synsättet på politik kan exemplifieras med t.ex. Gösta Bohmans önskan om en "stark ledare" för att styra upp invandringspolitiken...det synsättet funkar inte efter WWII... och inte heller enligt feministerna... eller Gayrörelsen... förvisso har hjälparsynsättet gått för långt när inga gränser finns någonstans för invandringen, men lösningen är inte en återgång till en motsatt politik, utan en övergång till en konstruktiv realistisk politik...
Din syn på Sveriges plats i världen låter precis lika högfärdig som moralens självutnämnda väktare i riksdag och regering som vill sprida sin religion till resten av världen när deras överstepräster inte lyckats skapa en budget som håller i mer än två veckor. I det så ska man ju inte glömma att borgarna i 8 år innan konstruerat massor av sprickor i välfärdsfasaden, och har på så vis blottat de strukturella fuktskadorna under fasaden, som luktar unket och sträcker sig långt in i systemet, med svepskälet att sprickorna i själva verket stärker konstruktionen som helhet. Att inte myndighetsnämnden dömt ut detta ruckel till folkhem, som vi en gång kallade Sverige, som obeboeligt, är givetvis, kortsiktigt, av asyl-bostads-politiska skäl, och långsiktigt, för att backa samhällets utveckling till en nivå som vår, och andra, än mer gammalmodiga kulturer, klarar av att överleva i. Är det vår egen, eller andras utveckling vi vi bävar för?

När man, från politiskt håll, inte ens tänker anstränga sig för att försöka låtsas, som att folks åsikt i invandringsfrågan(som tydligen har varit den enda politiska frågan på dagordningen det senaste decenniet), faktiskt rör dem i ryggen innan 2018, så ser det mörkt ut för oss som vill göra mer än att dividera om huruvida man ska krama, eller inte krama flyktingar, och i så fall i vilken omfattning, rent politiskt i Sverige och även i resten av världen, med det lilla, illa vårdade politiska inflytande, vi faktiskt har som suverän nation, säger jag med reservation för att någon förhoppningsvis kan uppfatta benämningen om Sverige som suverän stat som kränkande mot typ kurder, eller åtminstone som falsk marknadsföring.

Jag Tänker, därför Existerar Jag?
Jag Kränker, därför Dominerar Jag?
__________________
Senast redigerad av marcus90_kung 2015-10-28 kl. 19:49.
Citera
2015-10-28, 19:50
  #400
Medlem
På en riksdagsdebatt mellan Jimmie och Stefan för några veckor sedan så sa Stefan att Jimmie har alltid varit emot invandringen, de har sagt samma saker idag som förra året och året innan det och för 10 år sedan.

Det var ett erkännande tyckte jag.

Det är ungefär som att varna för en kommande bostadsbubbla som spricker. Man har haft varningar för den i snart 15 år. Att det här kommer inte att gå bra. Sen går tiden och det blir bara värre och värre, men bubblan spricker inte.

Likadant med invandringen. Den har varit för stor ända sen åtminstone 2008 och har sedan dess blivit helt enormt stor med en kraftig ökning nu under hösten 2015.

Visst har Jimmie haft rätt, det har bara tagit lite längre tid än man trodde.

Jag minns själv hur jag tänkte kring 2009-2010, då det började stå klart för mig vilka krafter som vi har att se fram emot ute i stora världen i kombination med den politik som Sverige för. Även den politik som EU/FN med flera för.

Då var jag ett tag inne på att Sverige genom invandring skulle öka sin befolkning till kring 50-60 miljoner människor. Jag såg hundratals miljoner sk miljöflyktingar, folk som måste flytta för att klimatförändringarna helt enkelt gör områden obeboeliga. Överbefolkning och att konflikterna ökar.
Sen något år eller två år senare insåg jag att det var inte praktiskt möjligt. Just på grund av bostadsfrågan och även annan infrastruktur. Det kan aldrig bo 50-60 miljoner människor i Sverige, om de då inte själva bidrar ekonomiskt till uppbyggnaden av ett så tättbefolkat land.
Men nästan alla de här flyktingarna kommer från fattiga länder så ekonomiskt sett kommer det aldrig att tillföras pengar. Bara människor.

Vad är det mer troliga alternativet? Ja, om det nu blir sådana enorma stora folkförflyttningar så kommer de flesta helt enkelt att dö. Av olika skäl. Mycket kortfattat.
__________________
Senast redigerad av endumbonde 2015-10-28 kl. 19:58.
Citera
2015-11-08, 19:50
  #401
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vilken utomordentligt bra lösning på problemet.

Höj skatterna så att vi kan erbjuda "kvalité" till våra resursingenjörer, tandläkare och hjärnkirurger..

Om man sänkt skatterna och folk börjar klaga på kvaliteten så kanske man ska höja den igen eftersom den inte verkar vara tillräcklig.

Men SDare är ju roliga eftersom de hycklar. De vill så gärna ha välfärden men de vill inte betala för den. Men de gnäller å invandrare som bidrar till den.
SD=Gnäller oavsett på allt.
Citera
2015-12-13, 13:33
  #402
Medlem
Hans Rosling ger inte SD rätt. De är ryggradslösa kräk, Hans är smart. SD har inte monopol på allt de säger. Men till skillnad från SD vill Hans faktiskt hjälpa dessa syrier på plats. Lyssna på valfri intervju och ni kommer se att varenda lilla SD-kotte vill finansiera allt allt allt i vår svenska välfärd med pengarna som nu går "till spillo" på att hjälpa utsatta människor som flyr från krig. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.
Citera
2015-12-13, 13:39
  #403
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av astrom1996
Hans Rosling ger inte SD rätt. De är ryggradslösa kräk, Hans är smart. SD har inte monopol på allt de säger. Men till skillnad från SD vill Hans faktiskt hjälpa dessa syrier på plats. Lyssna på valfri intervju och ni kommer se att varenda lilla SD-kotte vill finansiera allt allt allt i vår svenska välfärd med pengarna som nu går "till spillo" på att hjälpa utsatta människor som flyr från krig. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.
Född 1996 har koll.
Citera
2017-02-09, 13:28
  #404
Medlem
BraapBraaps avatar
Nu har tyvärr Hans Rosling avlidit men hans uttryck "factfullness" kommer jag att ta med mig.
Statistik ljuger inte. 25 kr där och 500 kr här i Sverige.....
Med detta vill jag lyfta tråden lite...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback