Citat:
Ursprungligen postat av
SoulAmazin
För jag vill inte bränna större delen av den buffert jag har lyckats spara ihop på en bil. Jag har inget större bilintresse och jag, som är under 25 år, ser det endast som dumheter att lägga stora summor på en ny bil när jag kan t.ex. lägga dom pengarna på t.ex. en lägenhet eller värdepapper.
Jag har fast anställning, en helt okej lön samt en buffert värd namnet. Jag har dock planer på att återgå till att studera i höst i ca 1 ½ år. Då kommer jag inte ha samma inkomst längre, men jag kommer kunna arbeta 2-3 dagar i veckan så jag kommer nog inte gå back, men jag kommer nog inte kunna spara särskilt mycket pengar under denna period. Bilen kommer användas främst för att ta mig till jobbet (10 min) och plugget (ca 30 min). Livsmedelsbutiker etc är alla inom gångavstånd.
Med det sagt så får jag fortsätta utvärdera och läsa på.
Jag upplever att du verkar tänka efter innan du kommer till beslut, vilket är jättebra. Fördelen med att leasa är att du inte binder upp pengar på samma sätt, du behöver t ex inte hosta upp 150K eller ta ett lån för bilen. Däremot bör du säkerställa att du ändå har råd med den månatliga leasingkostnaden över hela perioden. Vet du att du kommer klara leasingkostnaden varje månad så är det inget som hindrar att du använder dina besparingar till att köpa bostad så länge allt ryms inom budgeten.
Jag skulle rekommendera dig att leasa en rätt liten bensinsnål bil, typ en Yaris, Polo eller 208. Om du kör ca 1500 per år (rätt normal sträcka) så bör du hamna på en månadskostnad, inkl service och försäkring, ca 2000-2200 per månad.
Jag köpte själv en Yaris för knappt ett år sen som jag är supernöjd med. Skälet att jag köpte istället för att leasa är att jag kanske skulle få förändrade körmönster under dessa år. Eventuellt så skulle jag också fått tjänstebil, men efter lite om och men så avstod jag. Hade jag vetat det så hade jag nog leasat istället, men det gör ingen skillnad i slutänden för mig.
Att det alltid blir dyrare att leasa är bara struntprat från folk som inte kan räkna. Grejen är den att man måste ta med alla kostnader för sitt bilägande när man räknar på det. Många "glömmer" att de har en lånekostnad för bilen. Många fastnar också i att man inte "äger" bilen om man leasar, men man äger den ju ändå inte om man har lån på den.
Om du nu ska plugga till hösten så tycker jag ändå att du ska tänka ett varv till om du verkligen behöver bil. Kanske behöver du bara vissa helger? Eller någon enstaka dag? Då kan det vara betydligt mer attraktivt att hyra. Du kan ofta hyra bil väldigt billigt över en helg. Här i Göteborg kan du t ex hyra en Auris med full försäkring och fri körsträcka (bensin tillkommer) för 800 kr på Toyota .