2021-02-19, 19:58
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Hur känner du nu? Hade det varit bättre att äga bilen och inte behöva bry sig om några över- eller undermil?

Nja, det påverkas inte så mycket. Bilen hade ju körts mindre då med och fått mer värdeminskning per rullad mil. Nu slipper jag få bolåneutrymmet påverkat av bilfinansieringen också.

Insåg förövrigt när jag räknade på det hela att valet är enkelt.

Om avtal på 3000 mil, men kör totalt 3600:
billigare avgift -5700
600 övermil, straffavgift +7500
Netto: +1800

Om avtal på 4500 mil, kör totalt 3600:
Samma avgift som nu +0
500 undermil: -3750
Netto: -3750

Så beslutet är enkelt. Måste bli max 200 övermil för att det ska löna sig byta till 3000 mil. Och så lite kommer jag aldrig köra.
Citera
2021-02-19, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Nja, det påverkas inte så mycket. Bilen hade ju körts mindre då med och fått mer värdeminskning per rullad mil. Nu slipper jag få bolåneutrymmet påverkat av bilfinansieringen också.

Insåg förövrigt när jag räknade på det hela att valet är enkelt.

Om avtal på 3000 mil, men kör totalt 3600:
billigare avgift -5700
600 övermil, straffavgift +7500
Netto: +1800

Om avtal på 4500 mil, kör totalt 3600:
Samma avgift som nu +0
500 undermil: -3750
Netto: -3750

Så beslutet är enkelt. Måste bli max 200 övermil för att det ska löna sig byta till 3000 mil. Och så lite kommer jag aldrig köra.

Vid övermil kan det även tillkomma en service som leasingtagaren får stå för oxå.
Citera
2021-02-19, 20:20
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Vid övermil kan det även tillkomma en service som leasingtagaren får stå för oxå.

Bra poäng, än större skäl att fortsätta med nuvarande avtal
Citera
2021-02-19, 21:15
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Leasingavgiften är din enda utgift när du leasarbilen. Kalkulera om det är en bra deal för dig och thats it. Givetvis tillkommer försäkring och bränsle och ibland skatt. That goes without saying för båda alternativen.

När du köper blir kalkylen, ränta och avbetalning. Det är den summa du betalar, men du inderekt också betalar/fölorar värdeminskning på bilen varje dag, varje månad. Beroende på bil och pris mm. Men lätt en tusenlapp eller två.

leasing bilar tappar också i värde men det är inte dit problem. För du hyr bilen.

Jag har alltid undrat varför människor kan utan problem tycka att hyra sitt boende är ok men inte sin bil.
Fan bostads köp bästa affären medan en bil BARA går ner i värde.
Sedan är inte leasing för alla, beror på omständigheterna. Företags leasing är nog bättre än privat leasing
Ja, du hyr bilen till en kostnad av förväntad värdeminskning + lite vinst för leasinggivaren och sådant som kostar pengar oavsett om du äger bilen eller inte.
Tror du på riktigt att leasinggivare håller på med någon slags välgörenhet? Vad har du betalat i leasingavgift jämfört med "värdeminskning" på tre år? Vad har du för restvärde på ditt insatta kapital efter samma tid?
Citera
2021-02-19, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ja, du hyr bilen till en kostnad av förväntad värdeminskning + lite vinst för leasinggivaren och sådant som kostar pengar oavsett om du äger bilen eller inte.
Tror du på riktigt att leasinggivare håller på med någon slags välgörenhet? Vad har du betalat i leasingavgift jämfört med "värdeminskning" på tre år? Vad har du för restvärde på ditt insatta kapital efter samma tid?

Jag har inga leasing längre.

Du är för dum för att räkna ut om du skulle tjäna på en leasing. Du fattar helt enkelt inte.
Citera
2021-02-19, 21:26
Medlem
Citat:
Bara värdeminskning på ett par tusen i månaden.
Har du 260.000 i skuld på bilen?
2500 i månaden. Säg 1000kr/ränta/månaden ca 5%.
1500 avbetalning. = jävla massa år tills betald?
Citera
2021-02-19, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
För övrigt har du ställt upp din budget lite konstigt. Amortering är ingen kostnad, det är värdeminskningen som kostar. Tänk också på att skatten på en GTE är väldigt låg såvida du inte byter mot till en annan laddhybrid.

Kostnader för din nuvarande bil:

Räntekostnad
Värdeminskning
Ev reparationer
Skatt
Helförsäkring
Service
Reparationer
Bränsle

Kostnad för en leasingbil:

Månadsavgift
Skatt
Bränsle
Halvförsäkring

Du missa några poster på en leasingbil.
-Service. Den är inte gratis. ”Ingår” dock i månadsavgiften.
-Reparationer. Allt täcks inte av nybilsgarantin. Volvo har tex bara 2års nybilsgaranti. Går något sönder tredje och sista leasingåret så får man pröjsa. Och onormalt slitage får man pröjsa.
Citera
2021-02-19, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananmanen
Skall lämna tillbaka min i maj och har ett stenskott i synfältet.
Bytte du ruta innan du lämnade tillbaka bilen eller tog ni det i samband med besiktningen av bilen?

Kostar inget extra att lämna in med skadad ruta än om man byter den själv innan.

Det man riskerar med att byta rutan innan är att skiten kan få ett nytt stenskott.
Citera
2021-02-19, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddington75
För min del skulle det kännas läskigt att köpa elbil rakt av. Har ingen privat laddbox heller utan kommer ladda på jobbet. Tänker att samhället och infrastrukturen är mer lämpad för elbil om 3 år då det blir bilskifte igen efter denna, hybrid känns som en rimlig kompromiss.

Men angående det här med att det blir 8 mil istället för 4 mil för dig så kanske det inte nödvändigtvis är ett problem? Tänker främst på att du inte är tvingad att köra på el halva sträckan, de recensioner jag har läst rapporterar att 'auto'-läget (där bilen väljer/blandar själv*) har gett förbrukning på 0,32-0,34l/milen. Räckvidden på 5 mil gäller ju s.a.s bara om man ställer in den på enkom el. Vet dock inte hur långt den klarar på 'auto' men det lär ju vara en bra bit längre än den rapporterade rangen om ~50-55km på bara el. Så 0,33l/milen borde du kunna föra in i kalkylen för den resan åtminstone.

*När jag provkörde så föredrog den el även på auto men den slår över till/kompletterar med bensin beroende på hastighet och hur hårt man accelererar. Tidigaste jag såg bensinmotorn kicka igång var runt 65-70km/h men då accelererade jag hårt. Kör man mjukt klarade den el även i högre hastigheter än så. (På instrumentpanelen så fanns en liten mätare som visar hur nära man är att slå över till bensin hela tiden)

Auto-läget.
Här växlar den mellan EV och HEV beroende på hur du kör och var du kör.
Dvs kör du tex motorväg så kommer den växla till HEV oftare eftersom ”högt” varvtal drar mycket från elmotorn.

Men kör du landsväg 70km/h så kommer den köra länge sträckor på EV.

HEV-läget.
Här spelar det inte så stor roll hur och var du kör. Den växlar mellan EV och HEV ”hela tiden” för att spara så mycket som möjligt på batteriladdningen. I detta läget räcker batteriet längre. Men du kommer oxå ha en högre bränsleförbrukning. Ca 0,6l/milen.
Citera
2021-02-19, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
1000 mil för 7500 är helt ok sen servicen är bara att acceptera.
2 rejäla skador så jag misstänker 2ggr 6000 i Självrisk.

Ca 25k totalt gissar jag på.

Här skulle man ju börja fundera på att låta nån dra in en molotovcocktail i bilen.

Hur funkar det då med försäkringen?
Man pröjsar självrisken på några tusen och slipper dom där ”planerade” 25.000kr vid ett inlämnande?
Citera
2021-02-19, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Du missa några poster på en leasingbil.
-Service. Den är inte gratis. ”Ingår” dock i månadsavgiften.
-Reparationer. Allt täcks inte av nybilsgarantin. Volvo har tex bara 2års nybilsgaranti. Går något sönder tredje och sista leasingåret så får man pröjsa. Och onormalt slitage får man pröjsa.

Är du säker på att det inte är förlängd garanti vid leasing?

VW med fler har så iaf.
Citera
2021-02-19, 23:10
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Jag har inga leasing längre.

Du är för dum för att räkna ut om du skulle tjäna på en leasing. Du fattar helt enkelt inte.
Undrar vem som är dum? Kan du lägga fram ett räkneexempel på att leasing är billigare än att köpa? Möjligen kan du få fram att över en treårsperiod är utfallet snarlikt, men vad händer år 4-6?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in