2015-10-03, 19:54
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saengstolpe
Precis! Som jag skrev tidigare, finns inga barn som skrikit ihjäl sig. Det behövs inte många gånger, bara att ni verkligen härdar ut under tiden

Jupp, även att tex direkt avbryta leken om hon slåss/biter, avbryta leken och "vända ryggen till" så att säga, markera socialt att det inte är acceptabelt beteende, sen när hon slutat slå/bita så fortsätter man leken. Det kan bli MÅNGA start/stop men är man konsekvent så går det ganska snabbt.
Man förklarar även varför man slutar leka.

Samma princip som när man lär en hundvalp att inte leka för våldsamt.
Citera
2015-10-03, 20:03
Medlem
Om man inte är hård mot en arg skrikande egoistisk ungdjävel så kommer den orsaka ett pain in the ass för en. Det är det som är fel på svenska föräldrar de tror att ungen av sig själv ska bete sig snällt och civiliserat att säga till en odräglig ungdjävel på skarpen eller ta tag i den hårt är ett hemsk övergrepp. Därför får svenska föräldrar dras med gaphalsiga egoistiska ungdjävlar som skriker i högan sky och beter sig som fan så fort de inte får som de vill.
Citera
2015-10-03, 20:26
Medlem
Passepartouts avatar
Utgå från barnen, båda två. De mår dåligt över situationen så VARFÖR ska ni bo ihop?!

Barnen först. Forskning visar att barn behöver MINST ett år på sig att bearbeta en skilsmässa. Det är alldeles för tidigt att introducera ett förhållande av er (och dessutom ett samboförhållande); barnens reaktioner säger allt, lägg inte skulden på dem. Att flickan slår sin mamma när din dotter inte är närvarande är ett uttryck för den ambivalens och förtvivlan hon känner.

Träffar hon sin pappa? Hur stor del av tiden? Hur samarbetar din sambo med pappan? Vad menar du när du säger att pappan är psykiskt sjuk? Har han en diagnos? Hur visar det sig? Först behöver flickan få ett fungerande liv med sin mamma OCH sin pappa, därefter kan andra människor introduceras i familjen.

Edit: Och nej, det är inte "normalt" att en ettåring bits, slåss och skriker mycket. Det är en reaktion på att något i omgivningen inte stämmer. Beror inte på barnet utan de vuxna.
Senast redigerad av Passepartout 2015-10-03 kl. 20:36.
Citera
2015-10-03, 20:43
Medlem
Ungen är ju för bövelen bara ett år gammal... Hur lyckas en ettåring slå och bita en treåring?
Citera
2015-10-03, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Barnen först. Forskning visar att barn behöver MINST ett år på sig att bearbeta en skilsmässa. Det är alldeles för tidigt att introducera ett förhållande av er (och dessutom ett samboförhållande); barnens reaktioner säger allt, lägg inte skulden på dem. Att flickan slår sin mamma när din dotter inte är närvarande är ett uttryck för den ambivalens och förtvivlan hon känner.

Träffar hon sin pappa? Hur stor del av tiden? Hur samarbetar din sambo med pappan? Vad menar du när du säger att pappan är psykiskt sjuk? Har han en diagnos? Hur visar det sig? Först behöver flickan få ett fungerande liv med sin mamma OCH sin pappa, därefter kan andra människor introduceras i familjen.

Edit: Och nej, det är inte "normalt" att en ettåring bits, slåss och skriker mycket. Det är en reaktion på att något i omgivningen inte stämmer. Beror inte på barnet utan de vuxna.

Eller så är det en bortskämd egoistisk ungdjävel som trakasserar sin omgivning för att den kan och inte föräldrarna säger ifrån på skarpen att den inte får göra så.

Ser inte riktigt hur en ettåring kan springa runt och bita och slå på någon de kan väl knappt gå på två ben ens än gång.
Citera
2015-10-04, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smithwicks
Tja!

Flyttade ihop med min sambo för ett halvår sen och sen dess har det varit riktigt problematiskt mellan våra barn. Hon har en dotter som är 1 och jag en som är 3. Sen dag ett så har min sambos dotter haft något emot min. Så fort hon ser henne så ska hon göra henne illa genom att dra henne i håret, slå henne med handen eller med leksaker, och ibland även bitas. Hon kan komma krypandes på golvet tyst som en mus bakom min dotter o bita henne i fötterna. Hon släpper ju inte heller så min dotter har ibland fått sår. Detta händer i stort sett hela tiden som dom är i samma rum.

Jag har hela tiden försökt ta reda på orsaker till detta, tex om min dotter gör något när vi inte ser men det gör hon inte. Hon kan tex sitta i soffan med en docka så kommer den lilla o tar dockan för stt slå henne med den. Jag har testat ge henne mer uppmärksamhet o kärlek ifall det kan bero på svartsjuka då hennes egen far är helt frånvarande, utan resultat. Det vi gör när detta händer är att vi säger åt henne men hon lyssnar inte så vi får alltid bära bort henne o då slänger hon sig på golvet o gallskriker o dunkar bakhuvudet i golvet allt hon har samtidigt som hon drar sig i ansiktet så hon får massa rivsår. Vi har även fått tips från vänner om att gå o lägga henne i sin säng som en konsekvens, det har tydligen funkat med deras barn men inte här.

Nu har det gått så långt att min dotter inte vill vara här, hon gråter o säger att hon blir rädd när min sambons dotter skriker o slår henne. Jag sa till min sambo igår stt vi måste prata med någon, det har gått för långt. Då tog hon det som att jag kränkte hennes barn o att det är fel på henne. Jag förklarade att jag inte menade så, att vi måste få hjälp med hur VI ska få bort detta beteendet hos ungen. Och nu så är diskussionen kring att om det inte går så delar vi på oss, vilket känns surt.

Kan tillägga att hon slår andra barn med men ytterst sällan.

Vad fan kan vi göra???
Du har fått många ganska usla råd. Barnet är 1 år, i stort sett bara en bebis. Så små barn har ingen impulskontroll och man ger inte straff eller konsekvenser till så små barn. Just för att de inte utvecklat den förmågan att förstå, snarare gör det barnet mer otryggt och betendet blir bara värre. För att ge några konkreta råd, håll koll på barnen när de umgås, ta bort 1 åringen från situationen om hon bits/drar i håret osv eller ännu hellre avled henne. Visa hur man ska göra tex "klappa fint" när man rör någons hår. 1 åringar är heller varken speciellt motoriskt utvecklade eller som sagt har någon impulskontroll. Ge din dotter uppmärksamhet och be henne säga till er vuxna så fort hon blir osäker på 1 åringen och visa att ni finns och hjälper. Har 3 barn själv, alla har dragit i hår, kastat saker och slagits när nåt inte passat, det är så 1 åringar gör. Det försvinner med tidens takt med att barnet mognar. Just nu har ni ett barn som mår dåligt och ett ni testar div saker som att sätta henne i sängen när hon tex slåss, ett straff hon öht inte förstår och som bara gör barnet osäkert och gör att hon tappar tilliten till er.
Citera
2015-10-04, 05:20
Medlem
Citat:
Vi avvaktade och tyckte allt kändes bra, det var först när vi flyttade ihop som problemen uppstod. Konstant punktmarkering är ju i stort sett det vi sysslar med men man kan inte alltid se allt. Tillsägelser har ju dock ingen effekt. Nr 2 känns aktuell beroende på vad bvc kommer säga, om dom inte har några andra förslag eller tips på hur vi kan lösa det här. Ang resten av vad du skrivit så håller jag med om allt!
Klart tillsägelser inte har effekt, det är en 1 åring. Även om de förstår vad som sägs har de inte kontrollen att kunna bryta eller hejda ett oönskat beteende.
Citera
2015-10-04, 05:35
Medlem
Nord88s avatar
Haha, det moderna samhället är fan helt rubbat. Att ens inleda ett förhållande med denna kvinna var uppenbarligen ett stort misstag. Det är något fel på en person som inte ens kan få sitt förhållande att hålla i ett år efter det att barnet fötts.

TS bör separera omgående.
Citera
2015-10-04, 06:46
Medlem
felandeexistenss avatar
Sök familjeterapi! Kommuner och landsting kan erbjuda detta. Det är inget att skämmas för. Ring och prata med dom!
Citera
2015-10-04, 07:23
Medlem
Citat:
Vi har gjort så några gånger när det blivit för mycket men hon slutar inte skrika. När jag eller sambon sen kommer hem med ungen igen så slutsr hon skrika och går direkt fram o slåss så fort hon får gå fritt. En gång åkte min sambo till en familjemedlem, ungen skrek i fyra timmar tills hon fixk komma hem till min dotter o kunde slåss igen.

att mamman försvinner sådär från barnet är faktiskt regelrätt barnmisshandel på hör nivå. likaså att ni hindrar hennes rörelse utrymme.
ni låter som väldigt obehagliga föräldrar. separera innan barnet är förstört för alltid
Citera
2015-10-04, 07:29
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosaint
att mamman försvinner sådär från barnet är faktiskt regelrätt barnmisshandel på hör nivå. likaså att ni hindrar hennes rörelse utrymme.
ni låter som väldigt obehagliga föräldrar. separera innan barnet är förstört för alltid

Jag tolkar det som att mamman åkte iväg MED sitt barn och att barnet var sur för att TS dotter inte var med, och blev glad först när den lilla kunde få slå den stora igen.

Men jag tycker nog att TS reaktion i grunden är sund. Ingen förälder tål att se sitt eget barn åka på stryk och andra hemskheter i längden utan att börja ogilla och känna obehag för upphovet till detta. Nu råkar det vara en liten ettåring och därför har väl TS härdat ut länge, men det är en normal reaktion som förälder att man får negativa känslor mot någon som skadar ens eget barn.

Det är så en förälder bör fungera menar jag, i slutändan ska man inte vara objektiv eller rationell, i slutändan ska kärleken till och omsorgen om sitt eget barn gå före andra hänsyn. TS sambo däremot verkar ju tycka att det inte är så farligt att ettåringen slår treåringen, så det är ju tur att TS bryr sig.
Citera
2015-10-04, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niobium
Om man inte är hård mot en arg skrikande egoistisk ungdjävel så kommer den orsaka ett pain in the ass för en. Det är det som är fel på svenska föräldrar de tror att ungen av sig själv ska bete sig snällt och civiliserat att säga till en odräglig ungdjävel på skarpen eller ta tag i den hårt är ett hemsk övergrepp. Därför får svenska föräldrar dras med gaphalsiga egoistiska ungdjävlar som skriker i högan sky och beter sig som fan så fort de inte får som de vill.

Ja, du tycker det stämmer med vad du ser på stan? Nej, förr hård uppfostran ger ögontjänare o i värsta fall andra defekter. Stämmer det bättre? Bra, då har du lärt dig nåt om barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in