2007-04-21, 16:04
Bannlyst
Ska det vara korv frn dagligvaruhandeln s blir det Mllers med 95-97% kttinnehll. Annars r den godaste korv jag tit en Kolbasz i Prag fr 15 r sen. De r inte lika goda lngre och den s.k. korv som Scan sljer under samma namn har inget med saken att gra. De hade ven den godaste senap som varit i kontakt med mina smaklkar.
Citera
2007-04-21, 16:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Det finns en annan korv frn tyskland eller sterrike som ocks r vit men r ihoprullad som en spiral, om det r ngon som vet vad den heter blir jag oerhrt glad smakar lite som den weisswurst
Jag vet vilken korv du syftar p. Den r kryddad med mejram och vitlk (svagt) och har i frskt tillstnd ngot syrlig lukt. De r ca 0.8 - 1 cm tjocka och ihoprullade. Sitter ofta ihop med hjlp av en pinne.

Du har helt rtt. Den r helt otrolig i smak. Tyvrr tror jag inte att den finns att kpa i Sverige. Jag brukar kpa den nr jag r i Prag (Tjeckien). Deras version r om mjligt nnu bttre.

~Paul~
Citera
2007-04-21, 16:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skorpan
Annars r den godaste korv jag tit en Kolbasz i Prag fr 15 r sen. De r inte lika goda lngre.
Det beror med strsta sannolikhet p att tjeckerna under den tidigare regimen inte var speciellt noga med att framstlla "nyttig" mat. Den hr korven som du pratar om innehll 50% fett, ofta i stora bitar som sakta smlter i korven under tillagning.

Den som serveras p Prag-gatan idag r inte lika fet lngre och drmed frsvinner en del av smaken. En annan orsak r att korven har blivit EU-standardiserad. Den fr inte innehlla vissa ingredienser lngre. P den tiden (ca 15 r sedan) kunde man kpa en kolbasz i en och samma korvkiosk tillverkad av ett stort antal skilda hemtillverkare. Drav den stora variationen i smak och utseende.

~Paul~
Citera
2007-04-21, 16:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skorpan
De hade ven den godaste senap som varit i kontakt med mina smaklkar.
Den finns n idag Den heter "Kremsk Hořčice" eller "Gurmnsk Hořčice" och man fr den oftast som standard p tjeckisk korv och rkt ktt: http://www.heinz.cz/_img/mustard-gurmanska-big.jpg

~Paul~
Citera
2007-04-21, 18:28
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag vet vilken korv du syftar p. Den r kryddad med mejram och vitlk (svagt) och har i frskt tillstnd ngot syrlig lukt. De r ca 0.8 - 1 cm tjocka och ihoprullade. Sitter ofta ihop med hjlp av en pinne.

Du har helt rtt. Den r helt otrolig i smak. Tyvrr tror jag inte att den finns att kpa i Sverige. Jag brukar kpa den nr jag r i Prag (Tjeckien). Deras version r om mjligt nnu bttre.

~Paul~

Jo den finns nog att kpa i sverige fr jag har kpt den hr innan i en korvblandning. Problemet var att jag inte vet namnet p den s jag kan inte frga i saluhallen efter den
Citera
2007-04-21, 18:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jo den finns nog att kpa i sverige fr jag har kpt den hr innan i en korvblandning. Problemet var att jag inte vet namnet p den s jag kan inte frga i saluhallen efter den
OK, d har vi ett strre problem. Vet faktiskt inte vad den heter . Kan du inte bara beskriva korven nr du befinner dig i saluhallen??

~Paul~
Citera
2007-04-21, 19:09
Medlem
Enitys avatar
Fr nog frska med det

Du kan inte rekommendera ngra andra goda orkta korvar i stil med den rullade eller weisswursten. Snlla sg inte nglasnoppar eller vad dom nu kallas fr dom r inte goda
Citera
2007-04-21, 19:32
Medlem
dePauls avatar
Det finns hur mnga som helst. En del r mellaneuropeiska, andra r asiatiska osv. Tyvrr kan jag inte alla namnen p dem. Frsk att luska ut lite om du har tillgng till en saluhall. En del r kosher, dvs inte tillverkade p grisktt. En del r kalkon och kyckling - ocks goda.

~Paul~
Citera
2007-04-21, 19:52
Medlem
Enitys avatar
Korv ska komma frn "l-bltet"

Men en annan favorit som visserligen r rkt r Ksekrainer en sn r inte dum grillad.
Citera
2007-04-21, 19:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Korv ska komma frn "l-bltet"

Men en annan favorit som visserligen r rkt r Ksekrainer en sn r inte dum grillad.
Det r helt riktigt. De bsta korvarna kommer frn: Tjeckien, Tyskland, Ungern och Polen (Krakow). let r bst i Tjeckien . Grytorna r bst i Ungern .

Kserkrainer r ruskigt god. Dock inte i stora mngder. Den r ju ganska fet . Testa den ihop med surkl, kndel och taffelsenap

~Paul~
Citera
2007-04-21, 20:27
Medlem
Enitys avatar
Surklet tar jag grna men kndeln hoppar vi ver, sen att ksekrainer r fet spelar vl ingen strre roll d inte andra korvar r ngon direkt dietmat heller sen lever man ju inte p korv ret runt.

Men fr all del glm inte den danska rda plsen som i min mening r godare n wienerkorv kokt

Sen har vrt trevliga grannland i st mnga fina korvar som t.ex lenkkimakkara
Citera
2007-04-21, 21:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Surklet tar jag grna men kndeln hoppar vi ver, sen att ksekrainer r fet spelar vl ingen strre roll d inte andra korvar r ngon direkt dietmat heller sen lever man ju inte p korv ret runt.

Men fr all del glm inte den danska rda plsen som i min mening r godare n wienerkorv kokt

Sen har vrt trevliga grannland i st mnga fina korvar som t.ex lenkkimakkara
Helt rtt Den danska r kanon, liksom den finska bastukorven

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in