2011-06-21, 20:18
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokfaan
Om du har vägarna förbi Stockholm så har du alltid Taylor and Jones på Hantverkargatan och Bromma charkuteri på Drottningholmsvägen. Sedan skall det tydligen finnas något polskt charkuteri i Vasastan.
Du tänker på Polfood på Torsgatan. De har många goda korvar, men inga råa, vad jag vet. I Hötorgshallen finns merguez, chorizo och gyulai att köpa i rått tillstånd.
Citera
2011-06-22, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokfaan
Om du har vägarna förbi Stockholm så har du alltid Taylor and Jones på Hantverkargatan och Bromma charkuteri på Drottningholmsvägen. Sedan skall det tydligen finnas något polskt charkuteri i Vasastan.

Tack för tipset. Jag har aldrig besökt Bromma charkuteri, men senast jag for förbi det funderade jag just på om det skulle kunna vara någonting.
Citera
2011-06-22, 23:31
Medlem
Flickidols avatar
Själv är jag beroende av Wurst Masters: Lammkabanoss. Räknas den till de "bra" korvarna? Sjuuuukt god iaf och kostar 25:- för tre st och det blir jag dundermätt på. Kunde vara liiiite mer hetta.
Citera
2011-06-23, 11:40
Medlem
Fader Jacks avatar
Min favoritkorv är Atrias Herkkulenkki eller Delikatesslänk. Om den är bäst eller anses höra till nån bättre klass av korv vet jag inte men det skiter jag i. Det är en riktig finsk korv iaf.
Citera
2011-06-29, 02:00
Medlem
ett amerikanskt recept Corndog.

Corndog (korv som är doppad i smet som sedan har blivit friterat)

börja med att koka upp din korv (valfri ) i en gryta eller en djup panna
som länge korven kokas upp så kan man börja göra "smeten".

ingredienser som du behöver.

detta är till cirka 8 korvar

3,5 dl mjölk
2 ägg
0,5 dl olja
1,5 tsk salt
1 tsk svartpeppar
2 msk socker
3,5 dl mjöl
2,5 dl majsmöl
2 tsk bakpulver
8 träpinnar sådana man använder när du gör grillspett..

vispa upp äggen tillsätt sedan mjölk, olja, salt, svartpeppar, bakpulver och socker
och vispa upp det sedan tillsätter du försiktigt mjöl och majsmjöl under uppvispning

ta sedan dina korvar och lägg upp på papper, sedan så sköljer du av din gryta eller djupa panna
och tillsätter olja och värmer upp det, när det börjar bli varmt i grytan eller den djupa pannan du använder. Så provar du att ta en liten droppe från smeten och häller det i grytan och kollar om det fräser till bland oljan, om de gör det så är det tillräckligt varmt. ungefär 225 celsius.

tag sedan ett djupt glas där dina korvar får plats, häll smeten i ett djupt glas. sedan så trär du korvarna på pinnarna och doppar i smeten, sedan lägger du det i grytan eller pannan. och låt friteras mellan 3-5 minuter.

serveras med heinz ketchup och senap

en delikatess som inte ska underskattas.

kan hända att det finns några stavfel eller något liknande.
Citera
2011-06-29, 10:50
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemvardetsomkastade
Tack! Skall definitivt prövas en vacker dag. Jag har bara ätit corndog en gång - i USA för ett par år sedan - men den var på tok för suspekt för att jag skulle kunna njuta utav den. Konceptet är ju magnifikt, men den är med all säkerhet godare hemlagad enligt konstens alla regler än när den är uppmikrad på en flottig bensinmack ute i Utahöknen.
Citera
2015-06-26, 20:05
Medlem
Germanofils avatar
Jo nu när grillsäsongen har börjat på allvar är ju Nürnberger Rostbratwurstchen en självklarhet. Säljs/såldes på Lidl i Sverige.

Annars gillar jag rökt korv som har fått hänga och torka lite. En sann delikatess. Finns inte mycket som slår detta som tilltugg till ölen.
Citera
2015-06-29, 00:18
Medlem
Brandaos avatar
Coops egna korvar kan låta äckligt och billigt men deras kryddkorvar var riktigt goda. Köpte i förra veckan när dom tog 10 kr istället för 23 kr.
Citera
2022-06-02, 01:08
Bannlyst
Riktigt goda korvar

Enebackens Delikatess Falukorv-Lidl
Enebackens Delikatess Kabanoss
Enebackens Wienerkorv

Atria Hiilos och flesta andra Finska korvar

Eldorado Kycklingkorvar. Tro eller Ej, men förbannat goda och fina
Tjock kycklinggrillkorv eller favoriten Kyckling Chorizo ganska tjocka
https://d2rfo6yapuixuu.cloudfront.ne...ter_axfood_300
Bild på den
Samt Garant Kabanoss , alla tre finns hos Willys och bör provas av alla

Ingelsta Kalkon Prinskorvar, godare än vanliga otroligt nog

Gol röde pölse

ICA Selection tjockkorvar alla
Citera
2022-10-21, 06:16
Medlem
Michael-ScarNs avatar
Enkla delikata Korv med bröd! Snittar korven & kokas med 2-3 lökar
variationerna med tillbehör är oändliga men Grovkornig-senap på en Uddvallare som tidigare nämnts
eller varför inte en Lysekilare 66% Kötthalt https://www.rybergs.se/lysekilare Mumma.
Senast redigerad av Michael-ScarN 2022-10-21 kl. 06:40.
Citera
2024-02-26, 16:47
Medlem
Sladdarens avatar
Har 4 paket kryddkorvar olika smaker.. Nåt tips på nån rätt man kan göra där alla 4a korvarna går i ? :-) chorizo, salccisia, ost och bacon och kolbasz.

De har legat ett tag i frysen så tänkte man kanske skulle göra nåt av dem samtidigt
En gryta liksom eller gratäng eller vad tycker ni för gott ?
Citera
2024-02-26, 17:57
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Har 4 paket kryddkorvar olika smaker.. Nåt tips på nån rätt man kan göra där alla 4a korvarna går i ? :-) chorizo, salccisia, ost och bacon och kolbasz.

De har legat ett tag i frysen så tänkte man kanske skulle göra nåt av dem samtidigt
En gryta liksom eller gratäng eller vad tycker ni för gott ?

Jag brukar göra typ "fried rice" av chorizo och kolbasz. Andra korvar kan också slinka med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in