2015-10-21, 16:07
Bannlyst
Här har ni den moderna OS-stilen, WTF-Taekwondo: https://www.youtube.com/watch?v=aj6RnZaej1s

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Citera
2015-10-22, 09:42
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Här har ni den moderna OS-stilen, WTF-Taekwondo: https://www.youtube.com/watch?v=aj6RnZaej1s

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Du bara tramsar ju. JAg ska rapportera ditt inlägg.

Här kan däremot alla se TKD-Knock Out-sparkar från 2015:

https://www.youtube.com/watch?v=GdPL2xjrzBo
Citera
2015-10-22, 10:01
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Det är ganska lustigt att du i ena andemeningen hävdar att publiken vill se spektakulära (överavancerade) tekniker för att i nästa andemening i princip punktera din egen argumentation genom att ondgöra dig över hur OS-reglerna har gjort TDK till en sorts "fotfäktning".
Det är ungefär vad jag tror kommer att hända om UFC (och all annan MMA också för den delen) skulle införa dina förslag.

Grundregeln är den att om man måste införa restriktioner eller regeländringar för att gynna en viss teknik så är det ett tydligt tecken på att tekniken inte fungerar.
MMA är en dynamisk kampsport, d.v.s. att den anammar det som anses fungera. Och kan inte en viss typ av tekniker klara sig på egen hand så är de heller inte andvändbar.
MMA är lite av kamsportens "survival of the fittest.
Sen måste du lära dig skilja på vad som roar DIG och vad som roar UFC-publiken.
Uppenbarligen så fungerar UFC-konceptet eftersom UFC fortfarande växer.
Men skulle man införa regeländringar för att gynna förvisso ögonvänliga men orealistiska tekniker så skulle i alla fall jag sluta titta på den sporten.
Hur dålig är du egentligen som på allvar försöker få vanliga simpla front-kickar till att bli "överavancerade"???

Hur motiverar du att du Helt missat att Alla tekniker som är mer "avancerade" än de två vanliga box- och knävecksspark"teknikerna" Är de allra mest Omtalade, Publikfriande och Resultatgivande tekniker i MMA???

Trots den Obestridliga Faktan så försöker du desperat hävda att det hade varit dåligt för sporten att fokusera mera på dem.

Faktum är att de allra flesta amatör-fighters i MMA verkligen Hatar all seriös teknikträning.
Det Enda de vill är att få lov att gå lös på en motståndare.
Men det är Tråkigt att titta på matcher med två grobianer som inte kan något annat än att boxa på varandra, sparka varandra i knävecken och brottas litegrand.
Det krävs inte mer än så för att få lov att gå en match.
"Gå-på-anda" är viktigare än teknik.

Det Enda som är Bra med MMA är själva träningspsykologin.
Det är det Enda. Och faktiskt det Enda som ger dem ett övertag.
För övrig kampsport inkluderar helt enkelt ingen träningspsykologi. Den traditionella kampsporten är handikappad och bakbunden av sina traditioner. De tränar bara teknik.
Men MMA tränar bara fight.

Någonstans tycker jag att de borde mötas.

Gör tex inte misstaget att tro på myterna att MMA tränar thaiboxning. För det är inte sant. MMA "tränar" överhuvutaget inget som ens kommer i närheten av Thaiboxning. MMAs regelsystem däremot Tillåter sparkar.
Och eftersom deltagarna inte tränar sina sparkar så blir det bara sparkar som räcker så "högt" som till motståndarens knäveck.
Dvs något vi alla kan göra.
Det har INGET med Thaiboxning att göra. Inget Alls!!!

Och pga denna inkompetens så Blir ju det fåtal som faktiskt har tränat på riktiga tekniker, som har tränat riktig kampsport så omtalade, och drar så stor publik. Och det Trots enkla Front-Kickar osv.

Eller titta på Human Weapon. Avsnittet där de är i Korea och tränar TKD.
Se där hur den lille koreanen som kallas professorn knockar den store MMA-jätten Duff, med en snurrspark som träffar med hälen på Duffs haka. Så han rasar samman som ett korthus, och snarkar sen någon minut gott. Se sen hur han i nästa match jagar ut den professionelle MMA-fightern Alex ut ur ringen flera gånger, med hoppande flaxande 360-graders tornado-sparkar.
Citera
2015-10-22, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain

Även om teknikerna är rätt snygga att se på så känns verkar den största gemensamma nämnaren hos dom knockade vara en fullständig avsaknad av guard...kanske inte så konstigt när man inte får slå mot ansiktet.

Inför samma i mma så blir det mer avancerade men ineffektiva tekniker där också....problemet är väl att förutom du så är det inte så många som är intresserade av en liknande utveckling.

Finns redan kamsporter med massor av begränsningar för att folk med din smak ska få se höga och snurrande sparkar du kan titta på,bara att inse att dom inte funkar så bra som många av teknikerna du anser "simpla"
Citera
2015-10-22, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av omarama
Även om teknikerna är rätt snygga att se på så känns verkar den största gemensamma nämnaren hos dom knockade vara en fullständig avsaknad av guard...kanske inte så konstigt när man inte får slå mot ansiktet.

Det är inte huvudsak därför, det för att skydda västarna från att bli träffade (poäng).
Citera
2015-10-22, 23:46
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Hur dålig är du egentligen som på allvar försöker få vanliga simpla front-kickar till att bli "överavancerade"???

Hur motiverar du att du Helt missat att Alla tekniker som är mer "avancerade" än de två vanliga box- och knävecksspark"teknikerna" Är de allra mest Omtalade, Publikfriande och Resultatgivande tekniker i MMA???
.

Det känns som att du försöker bygga upp en halmdocka som jag ska försvara.
För var har jag skrivit att frontalsparkar är överavancerade?
Det jag menar med överavancerade tekniker är t.ex. "hopp-snurr-tornade-sparka" (kalla det vad du vill), alternativt ledlås som kräver att man bryter i en exakt vinkel för att det ska få någon effekt.
Sen har jag heller aldrig hävdat att "box- och knävecksspark-tekniker" är i sig särskilt publikfriande.
Men det som lockar med UFC (och MMA) är konceptet.
Om UFC börjar tumma på sitt eget grundkoncept så kommer den organisationen att såga av den gren den själv sitter på.

Citat:
Trots den Obestridliga Faktan så försöker du desperat hävda att det hade varit dåligt för sporten att fokusera mera på dem.

För det första måste du lära dig skilja på vad som är dina egna subjektiva åsikter och vad som är fakta.
De är inte nödvändigtvis samma sak.....
Det andra stycket har jag redan bemött ovan.
Jag kan bara tillägga att UFC fortfarande växer i popularitet. Det finns liksom ingen anledning för den organisationen att börja tumma på sitt eget koncept.

Citat:
Faktum är att de allra flesta amatör-fighters i MMA verkligen Hatar all seriös teknikträning.
Det Enda de vill är att få lov att gå lös på en motståndare.
Men det är Tråkigt att titta på matcher med två grobianer som inte kan något annat än att boxa på varandra, sparka varandra i knävecken och brottas litegrand.
Det krävs inte mer än så för att få lov att gå en match.
"Gå-på-anda" är viktigare än teknik.

Det Enda som är Bra med MMA är själva träningspsykologin.
Det är det Enda. Och faktiskt det Enda som ger dem ett övertag.
För övrig kampsport inkluderar helt enkelt ingen träningspsykologi. Den traditionella kampsporten är handikappad och bakbunden av sina traditioner. De tränar bara teknik.
Men MMA tränar bara fight.

Någonstans tycker jag att de borde mötas.

Gör tex inte misstaget att tro på myterna att MMA tränar thaiboxning. För det är inte sant. MMA "tränar" överhuvutaget inget som ens kommer i närheten av Thaiboxning. MMAs regelsystem däremot Tillåter sparkar.
Och eftersom deltagarna inte tränar sina sparkar så blir det bara sparkar som räcker så "högt" som till motståndarens knäveck.

Och pga denna inkompetens så Blir ju det fåtal som faktiskt har tränat på riktiga tekniker, som har tränat riktig kampsport så omtalade, och drar så stor publik. Och det Trots enkla Front-Kickar osv
.

Hela det här stycket finner jag knappt lönt att kommentera, utan jag kan sammanfatta det som kvalificerat skitsnack.
Det enda jag skulle kunna hålla med dig om är att en del MMA-klubbar skulle ha mycket att vinna på om de fokuserade mera på teknikträning än på sparring (särskilt på nybörjarnivå).
Men att därtill häva ur sig att MMA-träning skulle vara tekniklös eller att man bara vevar på varandra som två grobianer visar på att du inte vet ett skit om vad du snackar om.
Om du vill ha en bra anledning till varför man ogärna sparkar höga sparkar inom MMA så är det för att man blir djävligt sårbar för nedtagningar.
Och hamnar du i backen mot en duktig grappler så är det kört.

Citat:
Eller titta på Human Weapon. Avsnittet där de är i Korea och tränar TKD.
Se där hur den lille koreanen som kallas professorn knockar den store MMA-jätten Duff, med en snurrspark som träffar med hälen på Duffs haka. Så han rasar samman som ett korthus, och snarkar sen någon minut gott. Se sen hur han i nästa match jagar ut den professionelle MMA-fightern Alex ut ur ringen flera gånger, med hoppande flaxande 360-graders tornado-sparkar.

https://www.youtube.com/watch?v=D6mMtHqXyYc
Senast redigerad av Lasbond3000 2015-10-22 kl. 23:59.
Citera
2015-10-23, 01:38
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Fan babblar du om?
Citera
2015-10-23, 03:23
Bannlyst
Citat:

Det är gamla klipp. OS ägde inte rum 2015 Dagens WTF är detta, 99% av tiden https://www.youtube.com/watch?v=nTTjoAuw_o0
Citera
2015-10-23, 23:24
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Det känns som att du försöker bygga upp en halmdocka som jag ska försvara.
För var har jag skrivit att frontalsparkar är överavancerade?
Det jag menar med överavancerade tekniker är t.ex. "hopp-snurr-tornade-sparka" (kalla det vad du vill), alternativt ledlås som kräver att man bryter i en exakt vinkel för att det ska få någon effekt.
Sen har jag heller aldrig hävdat att "box- och knävecksspark-tekniker" är i sig särskilt publikfriande.
Men det som lockar med UFC (och MMA) är konceptet.
Om UFC börjar tumma på sitt eget grundkoncept så kommer den organisationen att såga av den gren den själv sitter på.

För det första måste du lära dig skilja på vad som är dina egna subjektiva åsikter och vad som är fakta.
De är inte nödvändigtvis samma sak.....
Det andra stycket har jag redan bemött ovan.
Jag kan bara tillägga att UFC fortfarande växer i popularitet. Det finns liksom ingen anledning för den organisationen att börja tumma på sitt eget koncept.

.

Hela det här stycket finner jag knappt lönt att kommentera, utan jag kan sammanfatta det som kvalificerat skitsnack.
Det enda jag skulle kunna hålla med dig om är att en del MMA-klubbar skulle ha mycket att vinna på om de fokuserade mera på teknikträning än på sparring (särskilt på nybörjarnivå).
Men att därtill häva ur sig att MMA-träning skulle vara tekniklös eller att man bara vevar på varandra som två grobianer visar på att du inte vet ett skit om vad du snackar om.
Om du vill ha en bra anledning till varför man ogärna sparkar höga sparkar inom MMA så är det för att man blir djävligt sårbar för nedtagningar.
Och hamnar du i backen mot en duktig grappler så är det kört.
Men MMA handlar ju inte om teknikträning.
Du vet det, och jag vet det.
MMA går ut på att "slåss utan träning", med bara de verktyg de fått av naturen, så att säga.
MMA-utövare stretchar tex inte för att ens få bättre naturliga förutsättningar.
Utan de går bara på, med det de redan har.
I serien Fight Quest visar den ena av programledarna just hur stort motståndet mot rtäning är i avsnittet om Kung Fu.
Han t.o.m. skyller på den påtvingade stretchingen när han inte orkar hålla uppe tempot med de andra Kung Fu-utövarna på löprundan. (Buhu, jag hade stretchat så mycket att benen inte orkade bära upp mig längre, gnällde han).
I samma avsnitt identifierade Kung Fu-läraren dessutom redan i första träningspasset just hur undertränad programledaren var, genom att bara låta honom stå med böjda ben. "He has weak legs" blev betyget.
Och detta var alltså inte vilken hipster-programledare som helst, utan en professionell MMA-fighter. Som skröt om att "Det är SÅÅÅ svårt att hålla motivationen uppe om man inte får höra hur näsben knäcks på sin motståndare."

Dvs MMA-träning går ut på att gå in i ringen med samma förutsättningar som du hade redan innan du började träna. Gå in med det du har.
Det MMA-träningen ger är Vilja.

MEN - har inte kampsport Alltid handlat om att Teknik besegrar bara Styrka?
Att med god teknik kan även den lille, svaga, killen besegra även den stora, starka, busen.

Men MMA bryter mot denna princip. I MMA handlar det bara om att "slåss."

Visst, det Finns teknikträning. Och den teknikträningen är både Bra och Djupgående och Utvecklande.
Men, det är Endast brottningen.
De är Bara där teknikträningen ligger.

Ingen tid sätts över till stående fight.
Och det Trots att det, som jag tidigare visade, är de mest omtalade och publikfriande aspekter med MMA. För att tala om resultatgivande.

Så det är helt omöjligt att förstå varför du, och ni, protesterar som ni gör.
Det tar TID att bli bra på avancerade tekniker.
Det kräver stora ansträngningar och stor vilja för att bli bra på det.

Det är Därför ingen tränar på det i MMA.
För dåligt utförda tekniker blir farliga, de öppnar upp för kontringar från motståndaren.
Men det är Dåligt utförda tekniker - inte perfekta tekniker.
Därför blir resultatet att MMA är en sport för grobianer. Den som har störst grobian-mentalitet går längst. Grobianism övertrumfar tekniker alltså.
Egentligen typiskt USA och kvartalskapitalismen - snabba, lätta resultat belönas högre än långsiktiga ansträngningar och teknisk expertis.

MMA växer, ja.
Men det beror p marknadsföring.
Det är en vinstdriven verksamhet.
Dvs gör int et misstaget att tro att MMA är något annat än det.
De som tjänar pengar på detta vill kunna tjäna så mycket som möjligt, och då handlar det om att få upp ett så stort intresse som möjligt.
Det som sker på gymmen och i träningslokalerna runt om i MMA-världen, det är något Helt annat än det vi ser på TV.
Blanda inte ihop en industri med en gräsrotsrörelse och en sport.
Citera
2015-10-24, 01:22
Medlem
sjukt mycket svammel och sen det här...

Citat:
Men MMA handlar ju inte om teknikträning.
Du vet det, och jag vet det.
Egentligen typiskt USA och kvartalskapitalismen - snabba, lätta resultat belönas högre än långsiktiga ansträngningar och teknisk expertis.

.

Helt seriöst,förstår du inte att dom som har gått långt i mma har nött en jävla massa teknik vecka in och vecka ut under en lång tid,att det sen ratas en massa tekniker som inte bedöms hålla måttet är en annan sak.

Bara att bli bra på boxning är svårt,bli en bra grappler är inte lättare och sen ska det sparkas och knäas på det också,inget som går vare sig snabbt,lätt eller med kortsiktig ansträngning....att sitta i källaren och sura för att ens windmill inte funkar mot "grobianer utan teknik" är mer en lovligt patetiskt!
Citera
2015-10-24, 02:03
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omarama
sjukt mycket svammel och sen det här...

Helt seriöst,förstår du inte att dom som har gått långt i mma har nött en jävla massa teknik vecka in och vecka ut under en lång tid,att det sen ratas en massa tekniker som inte bedöms hålla måttet är en annan sak.

Bara att bli bra på boxning är svårt,bli en bra grappler är inte lättare och sen ska det sparkas och knäas på det också,inget som går vare sig snabbt,lätt eller med kortsiktig ansträngning....att sitta i källaren och sura för att ens windmill inte funkar mot "grobianer utan teknik" är mer en lovligt patetiskt!
Ja, jag håller med dig.
Visst är det "sjukt patetiskt" att sitta i sin källare och tjura för att ens "windmill" inte funkar mot "grobianer utan teknik".
Visst är det ett sjukligt patetiskt beteende?

Därför frågar jag mig en sak - varför Tränar de då inte på denna "windmill"?
Så att den faktiskt Kan fungera mot "grobianer utan teknik".

De som inte tränar på dessa avancerade tekniker, det är just "tjuriga" MMA-arroganter.
De som är så arroganta med sin okunskap att de går omkring och försvarar sina egna förluster mot mer avancerade motståndare, eller försvarar sina egna misslyckade teknik-tester med följande:
"Asså, det är ju Därför man aldrig använder sig av TKD-tekniker i MMA."
- Direkt citat från professionell MMA-fighter efter att han vrickat tån när han misslyckades med en TKD-teknik (som han bara hade tränat på ca 10 ggr) och istället blev utjagad från ringen av en motståndare som däremot faktiskt Hade tränat TKD-tekniker. Till fulländning och var världsmästare.
Dvs MMA-fightern Alex från Human Weapon, i avsnittet om TKD.

Som jag skrev så Kräver avancerade tekniker Träning, Engagemang och Vilja.
MMA-knäsparkar och boxar däremot, de Kräver inget. ALLA, t.o.m ett litet barn kan sparka mot knäna, kan boxa mot ansiktet.
Det är BARA så "långt" MMA-grobianer går.

Och så Tror de ändå, på fullaste allvar, att de avancerade teknikerna är Sämre - bara för att de själva inte klarar av att göra dem.

En kompetent utförd "Spinning back-hook-kick" eller vad det kan kallas. Dvs TKDs signum, mer eller mindre. Att snurra ett helt varv och ett halvt, och landa med hälen på motståndarens haka - så fort att det används som Kontring mot en kommande TKD-spark, det är Snabbt. Och Effektivt (det leder direkt till KO).
Det är Naturligtvis Inget som man klarar av utan Träning.
Det kräver Väldigt Mycket Träning dessutom.
Inte bara sparken i sig, utan allt omkring.
Dvs dels måste man träna på sin vighet. Man måste få helt Fri flexibilitet i sina ben.
Man måste träna benens styrka.
Man måste träna, och behärska koordination, och balans.
Och man måste kunna de Föregående sparkarna, för att ens kunna gå vidare till denna.

Du ser - det Kräver mycket Träning.

Men MMA-grobianerna utgår bara från vad de redan har, redan från början.
Detta de har från början, det är det de tränar för att använda, göra bättre.
Men de går aldrig Utanför detta, de tränar aldrig för att Utveckla det, de går aldrig Utanför det.

Jämför mot i Thaiboxning tex.
Hur tror du det hade gått för en Thaiboxare om han aldrig hade stretchat tex?
För du tror väl ändå inte att Thaiboxare bara sparkar på knävecken på motståndarna?
Thaiboxarna har lika god vighet som TKD-utövare, eller Kung Fu-utövare, Savate-utövare, Sanda-utövare etc.

Ju Vigare man är, ju bättre blir man på att sparka Låga sparkar.
Låter märkligt va?
Men det är samma princip som tex en stereoanläggning. Ju högre volym på en sådan, ju bättre låter det även på lägre volym. Samma med bilar - ju snabbare motor, ju bättre går den också på vanlig hastighet.

Dessutom Ökar valmöjligheterna. Variationen blir större.
Men MMA hindrar sig själva, genom att aldrig ens träna på benen.

Ben för MMA-grobianen är ett outforskat område.
Och därför hånar de stilar som lägger fokus på benen.
Det är samma idiotiska arrogans som tex gitarrister som inte kan spela snabbt präglas av.
De kan helt enkelt inte spela snabbt för att de inte tränar på det.
Och de försöker Försvara sin inkompetens med att de "inte behöver" spela snabbt.
Men faktum är att de bakbinder sig själv. De har gett upp de Möjligheter att Spela Fritt som en bättre kompetens hade kunnat ge dem.
Nu kan de inte ens spela fort även om de hade velat det.

Ser du likheterna med MMA?
I en match, så kanske de Ser en plötslig öppning hos motståndaren, men de har inte förmågan att sparka så högt och så skickligt som hade behövts.
För att de aldrig tränat på det.

De HADE kunnat göra det, OM de bara hade inkluderat benen i sin träning också.

PS. Jag kritiserar inte MMA bara för gnällandets skull.
Jag hade velat se Bättre fighters bara. Och här finns det ett UNDERutvecklat område, som alltså Hade kunnat fyllas.
Det kanske kommer att bli så, vem vet. Men jag hoppas iaf på det.
Kanske kineserna komemr att ta första steget?
De tränar ju som svetten lackar på sin Sanda, och de nå stora framgångar.
Citera
2015-10-24, 02:58
Medlem
Citat:
Ja, jag håller med dig.
Visst är det "sjukt patetiskt" att sitta i sin källare och tjura för att ens "windmill" inte funkar mot "grobianer utan teknik".
Visst är det ett sjukligt patetiskt beteende?

Därför frågar jag mig en sak - varför Tränar de då inte på denna "windmill"?
Så att den faktiskt Kan fungera mot "grobianer utan teknik".

De som inte tränar på dessa avancerade tekniker, det är just "tjuriga" MMA-arroganter.
De som är så arroganta med sin okunskap att de går omkring och försvarar sina egna förluster mot mer avancerade motståndare, eller försvarar sina egna misslyckade teknik-tester med följande:
"Asså, det är ju Därför man aldrig använder sig av TKD-tekniker i MMA."
- Direkt citat från professionell MMA-fighter efter att han vrickat tån när han misslyckades med en TKD-teknik (som han bara hade tränat på ca 10 ggr) och istället blev utjagad från ringen av en motståndare som däremot faktiskt Hade tränat TKD-tekniker. Till fulländning och var världsmästare.
Dvs MMA-fightern Alex från Human Weapon, i avsnittet om TKD.

Som jag skrev så Kräver avancerade tekniker Träning, Engagemang och Vilja.
MMA-knäsparkar och boxar däremot, de Kräver inget. ALLA, t.o.m ett litet barn kan sparka mot knäna, kan boxa mot ansiktet.
Det är BARA så "långt" MMA-grobianer går.

Och så Tror de ändå, på fullaste allvar, att de avancerade teknikerna är Sämre - bara för att de själva inte klarar av att göra dem.

En kompetent utförd "Spinning back-hook-kick" eller vad det kan kallas. Dvs TKDs signum, mer eller mindre. Att snurra ett helt varv och ett halvt, och landa med hälen på motståndarens haka - så fort att det används som Kontring mot en kommande TKD-spark, det är Snabbt. Och Effektivt (det leder direkt till KO).
Det är Naturligtvis Inget som man klarar av utan Träning.
Det kräver Väldigt Mycket Träning dessutom.
Inte bara sparken i sig, utan allt omkring.
Dvs dels måste man träna på sin vighet. Man måste få helt Fri flexibilitet i sina ben.
Man måste träna benens styrka.
Man måste träna, och behärska koordination, och balans.
Och man måste kunna de Föregående sparkarna, för att ens kunna gå vidare till denna.

Du ser - det Kräver mycket Träning.

Men MMA-grobianerna utgår bara från vad de redan har, redan från början.
Detta de har från början, det är det de tränar för att använda, göra bättre.
Men de går aldrig Utanför detta, de tränar aldrig för att Utveckla det, de går aldrig Utanför det.

Jämför mot i Thaiboxning tex.
Hur tror du det hade gått för en Thaiboxare om han aldrig hade stretchat tex?
För du tror väl ändå inte att Thaiboxare bara sparkar på knävecken på motståndarna?
Thaiboxarna har lika god vighet som TKD-utövare, eller Kung Fu-utövare, Savate-utövare, Sanda-utövare etc.

Ju Vigare man är, ju bättre blir man på att sparka Låga sparkar.
Låter märkligt va?
Men det är samma princip som tex en stereoanläggning. Ju högre volym på en sådan, ju bättre låter det även på lägre volym. Samma med bilar - ju snabbare motor, ju bättre går den också på vanlig hastighet.

Dessutom Ökar valmöjligheterna. Variationen blir större.
Men MMA hindrar sig själva, genom att aldrig ens träna på benen.

Ben för MMA-grobianen är ett outforskat område.
Och därför hånar de stilar som lägger fokus på benen.
Det är samma idiotiska arrogans som tex gitarrister som inte kan spela snabbt präglas av.
De kan helt enkelt inte spela snabbt för att de inte tränar på det.
Och de försöker Försvara sin inkompetens med att de "inte behöver" spela snabbt.
Men faktum är att de bakbinder sig själv. De har gett upp de Möjligheter att Spela Fritt som en bättre kompetens hade kunnat ge dem.
Nu kan de inte ens spela fort även om de hade velat det.

Ser du likheterna med MMA?
I en match, så kanske de Ser en plötslig öppning hos motståndaren, men de har inte förmågan att sparka så högt och så skickligt som hade behövts.
För att de aldrig tränat på det.

De HADE kunnat göra det, OM de bara hade inkluderat benen i sin träning också.

PS. Jag kritiserar inte MMA bara för gnällandets skull.
Jag hade velat se Bättre fighters bara. Och här finns det ett UNDERutvecklat område, som alltså Hade kunnat fyllas.
Det kanske kommer att bli så, vem vet. Men jag hoppas iaf på det.
Kanske kineserna komemr att ta första steget?
De tränar ju som svetten lackar på sin Sanda, och de nå stora framgångar.

Jag är ledsen men det är inte mycket i ditt inlägg jag håller med om,tränar själv thaiboxning och är fullständigt övertygad om att dom som håller på med den sporten inte är i närheten av samma vighet som utövare av tkd,mycket beroende av enklare(eller mindre avancerade om man så vill) tekniker.

Det är precis lika tillåtet att utföra en Spinning back-hook-kick i en muay thai-match som det är att göra den i mma men men även där är den i stort sett bortvald.

Fighting överlag är ingen lätt sak och och även det som är så basic som rundsparkar,raka slag och krokar slutas det aldrig nötas av den enkla anledning att det är väldigt effektivt och alltid kan bli bättre.

Dom som kämpar med såna saker år ut och år in(så kallade grobianer)kommer alltid ha ett försprång mot dom som inte gör det.

Du som har så stor tilltro till dom som istället har valt att lägga mer tid på mer avancerade tekniker,har du aldrig funderat på varför dom inte går in och dominerar i ringen??

Även dom som har en en sån bakgrund tenderar ju att att hysta allt överbord och köra enklare tekniker så fort dom går in i en ring eller bur.

Sanshou/sanda är ju ett utmärkt exempel,så fort det ska presteras i en fullkontaktmatch med lite mindre begränsningar så är ju all wushu/kung fu eller vad man vill nu vill kalla det som bortblåst och det hela är bra mycket mer likt thaiboxning än det som var ursprunget.

Hopp,skutt och snurr kan vara mycket vackert att titta på men bara för att vill att det ska vara effektivt gör inte att det blir så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in