Citat:
Ursprungligen postat av
omarama
sjukt mycket svammel och sen det här...
Helt seriöst,förstår du inte att dom som har gått långt i mma har nött en jävla massa teknik vecka in och vecka ut under en lång tid,att det sen ratas en massa tekniker som inte bedöms hålla måttet är en annan sak.
Bara att bli bra på boxning är svårt,bli en bra grappler är inte lättare och sen ska det sparkas och knäas på det också,inget som går vare sig snabbt,lätt eller med kortsiktig ansträngning....att sitta i källaren och sura för att ens windmill inte funkar mot "grobianer utan teknik" är mer en lovligt patetiskt!
Ja, jag håller med dig.
Visst är det "sjukt patetiskt" att sitta i sin källare och tjura för att ens "windmill" inte funkar mot "grobianer utan teknik".
Visst är det ett sjukligt patetiskt beteende?
Därför frågar jag mig en sak - varför Tränar de då inte på denna "windmill"?
Så att den faktiskt Kan fungera mot "grobianer utan teknik".
De som inte tränar på dessa avancerade tekniker, det är just "tjuriga" MMA-arroganter.
De som är så arroganta med sin okunskap att de går omkring och försvarar sina egna förluster mot mer avancerade motståndare, eller försvarar sina egna misslyckade teknik-tester med följande:
"Asså, det är ju Därför man aldrig använder sig av TKD-tekniker i MMA."
- Direkt citat från professionell MMA-fighter efter att han vrickat tån när han misslyckades med en TKD-teknik (som han bara hade tränat på ca 10 ggr) och istället blev utjagad från ringen av en motståndare som däremot faktiskt Hade tränat TKD-tekniker. Till fulländning och var världsmästare.
Dvs MMA-fightern Alex från Human Weapon, i avsnittet om TKD.
Som jag skrev så Kräver avancerade tekniker Träning, Engagemang och Vilja.
MMA-knäsparkar och boxar däremot, de Kräver inget. ALLA, t.o.m ett litet barn kan sparka mot knäna, kan boxa mot ansiktet.
Det är BARA så "långt" MMA-grobianer går.
Och så Tror de ändå, på fullaste allvar, att de avancerade teknikerna är Sämre - bara för att de själva inte klarar av att göra dem.
En kompetent utförd "Spinning back-hook-kick" eller vad det kan kallas. Dvs TKDs signum, mer eller mindre. Att snurra ett helt varv och ett halvt, och landa med hälen på motståndarens haka - så fort att det används som Kontring mot en kommande TKD-spark, det är Snabbt. Och Effektivt (det leder direkt till KO).
Det är Naturligtvis Inget som man klarar av utan Träning.
Det kräver Väldigt Mycket Träning dessutom.
Inte bara sparken i sig, utan allt omkring.
Dvs dels måste man träna på sin vighet. Man måste få helt Fri flexibilitet i sina ben.
Man måste träna benens styrka.
Man måste träna, och behärska koordination, och balans.
Och man måste kunna de Föregående sparkarna, för att ens kunna gå vidare till denna.
Du ser - det Kräver mycket Träning.
Men MMA-grobianerna utgår bara från vad de redan har, redan från början.
Detta de har från början, det är det de tränar för att använda, göra bättre.
Men de går aldrig Utanför detta, de tränar aldrig för att Utveckla det, de går aldrig Utanför det.
Jämför mot i Thaiboxning tex.
Hur tror du det hade gått för en Thaiboxare om han aldrig hade stretchat tex?
För du tror väl ändå inte att Thaiboxare bara sparkar på knävecken på motståndarna?
Thaiboxarna har lika god vighet som TKD-utövare, eller Kung Fu-utövare, Savate-utövare, Sanda-utövare etc.
Ju Vigare man är, ju bättre blir man på att sparka Låga sparkar.
Låter märkligt va?
Men det är samma princip som tex en stereoanläggning. Ju högre volym på en sådan, ju bättre låter det även på lägre volym. Samma med bilar - ju snabbare motor, ju bättre går den också på vanlig hastighet.
Dessutom Ökar valmöjligheterna. Variationen blir större.
Men MMA hindrar sig själva, genom att aldrig ens träna på benen.
Ben för MMA-grobianen är ett outforskat område.
Och därför hånar de stilar som lägger fokus på benen.
Det är samma idiotiska arrogans som tex gitarrister som inte kan spela snabbt präglas av.
De kan helt enkelt inte spela snabbt för att de inte tränar på det.
Och de försöker Försvara sin inkompetens med att de "inte behöver" spela snabbt.
Men faktum är att de bakbinder sig själv. De har gett upp de Möjligheter att Spela Fritt som en bättre kompetens hade kunnat ge dem.
Nu kan de inte ens spela fort även om de hade velat det.
Ser du likheterna med MMA?
I en match, så kanske de Ser en plötslig öppning hos motståndaren, men de har inte förmågan att sparka så högt och så skickligt som hade behövts.
För att de aldrig tränat på det.
De HADE kunnat göra det, OM de bara hade inkluderat benen i sin träning också.
PS. Jag kritiserar inte MMA bara för gnällandets skull.
Jag hade velat se Bättre fighters bara. Och här finns det ett UNDERutvecklat område, som alltså Hade kunnat fyllas.
Det kanske kommer att bli så, vem vet. Men jag hoppas iaf på det.
Kanske kineserna komemr att ta första steget?
De tränar ju som svetten lackar på sin Sanda, och de nå stora framgångar.