Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-30, 14:47
  #1
Medlem
Retwas avatar
Jag har tränat taekwondo ca en månad nu och tycker det verkar som det inte alls handlar om att skada motståndaren utan att mer om att peta på han med fötterna. Är det bara i början man gör så och sen kommer lära sig sparka för att knocka? Jag vill inte fråga tränaren för mycket för då känns det som han tror jag dissar hans sport. Tycker absolut det är ett bra sätt att hålla kroppen i form vill inte klanka ner på det. Men jag är intresserad av att bli en fighter. Finns inte andra kampsporter att välja på här om man ska träna sparkar.
Citera
2015-09-30, 14:53
  #2
Medlem
Scarabeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retwa
Jag har tränat taekwondo ca en månad nu och tycker det verkar som det inte alls handlar om att skada motståndaren utan att mer om att peta på han med fötterna. Är det bara i början man gör så och sen kommer lära sig sparka för att knocka? Jag vill inte fråga tränaren för mycket för då känns det som han tror jag dissar hans sport. Tycker absolut det är ett bra sätt att hålla kroppen i form vill inte klanka ner på det. Men jag är intresserad av att bli en fighter. Finns inte andra kampsporter att välja på här om man ska träna sparkar.
Herregud du har tränat 1 månad och tror att du får lära dig roundhouse redan eller? Du tränar kampsport av jävligt fel anledning också.
Citera
2015-09-30, 14:55
  #3
Medlem
Man-of-Jazzs avatar
Du börjar från grunden och med tiden kommer du lära dig mer och mer.
Citera
2015-09-30, 14:56
  #4
Medlem
Som sagt ovan, du tränar uppenbarligen kampsport av fel anledning. Men som svar på fråga, JA taekwondo är absolut en kampsport
Citera
2015-09-30, 15:03
  #5
Avstängd
terminatorarnolds avatar
Nej, fullkontakt taekwondo är ett sätt att virka, lite som att virka luftmaskor fast tvärtom.
Citera
2015-09-30, 15:11
  #6
Medlem
Scarabeos avatar
Du är också medveten om att taekwondo är känt för sina brutala sparkar va? När du inte ens vill lära dig grunderna, utan vill börja sparka direkt för att bli en fighter, då har du valt fel sport.

Köp en sandsäck och häng upp hemma och börja sparka på den istället.
Citera
2015-09-30, 15:15
  #7
Medlem
Retwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarabeo
Herregud du har tränat 1 månad och tror att du får lära dig roundhouse redan eller? Du tränar kampsport av jävligt fel anledning också.

Min roundhouse är snabb och hård. Jag får inte sparka roundhouse med kraft i på tkd-träningarna för att mitshållaren inte ska bli skadad. Inget fel att börja med att träna effektiva tekniker direkt, sen tar det naturligtvis mycket lång tid innan man kan dem perfekt. För att inte låta skrytig kan jag tillägga att min tornado är skitdålig och jag är även kass på att göra flera sparkar på rad utan att sätta ner benet. Vad är det för fel med att vilja bli en bra fighter? Hur långe ska man träna innan man lär sig göra sparkar som kan få motståndaren att gå i golvet?
Citera
2015-09-30, 15:17
  #8
Medlem
Om du har Aikido och Tai Chi på ena extremen av spektrumet och boxning och MMA på
den andra så ligger taekwondo i mitten, till stor del en konstsport/dans men ändå inte
helt ineffektivt då ju sparkarna, om än så krystade och överkomplicerade, ändå är på riktigt.
Citera
2015-09-30, 15:19
  #9
Medlem
Retwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarabeo
Du är också medveten om att taekwondo är känt för sina brutala sparkar va? När du inte ens vill lära dig grunderna, utan vill börja sparka direkt för att bli en fighter, då har du valt fel sport.

Köp en sandsäck och häng upp hemma och börja sparka på den istället.

jag vill gärna lära mig om det leder dit som du säger. Hoppas du fattar att mitt inlägg inte var ett påstående utan en fråga
Citera
2015-09-30, 15:24
  #10
Medlem
Scarabeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retwa
Min roundhouse är snabb och hård. Jag får inte sparka roundhouse med kraft i på tkd-träningarna för att mitshållaren inte ska bli skadad. Inget fel att börja med att träna effektiva tekniker direkt, sen tar det naturligtvis mycket lång tid innan man kan dem perfekt. För att inte låta skrytig kan jag tillägga att min tornado är skitdålig och jag är även kass på att göra flera sparkar på rad utan att sätta ner benet. Vad är det för fel med att vilja bli en bra fighter? Hur långe ska man träna innan man lär sig göra sparkar som kan få motståndaren att gå i golvet?
Kom ihåg TTT inom kampsport. Ting Tar Tid.
Du pratar som om du tränat i hela ditt liv, om så är fallet så bör du veta att man alltid börjar från grunden.
Bara för att du sparkar HÅRT så betyder det inte att du har teknik. Absolut inte.
Du måste lära dig krypa innan du kan springa.

Sedär ja, tornadon är skitkass. Vilket inte är förvånande eftersom du tränat i EN MÅNAD. Du har alltså inte lärt dig tekniken bakom sparkarna, vilket du lär dig allt eftersom.
Ha inte bråttom. Om du inte vill lära dig så kan du inte lära dig.
Citera
2015-09-30, 15:28
  #11
Medlem
Retwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epikantus
Om du har Aikido och Tai Chi på ena extremen av spektrumet och boxning och MMA på
den andra så ligger taekwondo i mitten, till stor del en konstsport/dans men ändå inte
helt ineffektivt då ju sparkarna, om än så krystade och överkomplicerade, ändå är på riktigt.

Jag tror aikido fungerar (delvis). Jag har inte tränat det men tränar hapkido vilket ska nästan samma sak som aikido säger tränaren iaf. På avstånd är det inte effektivt men greppen är mycket användbara även om man till stor del även tränar grepp som inte är till nytta
Citera
2015-09-30, 16:00
  #12
Medlem
ja det är en kampsport.... Men kräver väldigt mycket teknik ( som alla andra sporter ) och man ska kunna behärska sina sparkar. Man ska kunna sparka löst och kontrollerat för att sen kunna sparka hårt och kontrollerat. En hård spark enligt dig kanske är en lös spark enligt någon annan pga fel teknik osv... och oftast kommer av att man stressat sig igenom. Tagit i från början för att visa att man sparkar hårt.

Tränar själv Thai och det kommer in många mååååånga som sprkar för kung och fosterland men sparkar helt fel. Men dom tror själva att det är hårt för det låter mycket i mittsarna.. Vilket det faktiskt gör när man träffar med rätt teknik. Visst låter det men inte lika mycket som när du träffar fel.

Sen har du tränat en månad... Ta det lugnt och lär dig teknikerna och nöt in dom. Dom ska kunna sitta i ryggmärgen om du ska gå match en dag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback