2015-10-25, 02:10
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Bla bla bla

Omamara har redan gett dig ett bra svar.
Jag tänkte bara tillägga att man blir det man tränar på.
Om en person har tränat kung fu/wushu ända sedan barnsben så är det inte konstigt om den personen är bra mycket vigare än en stel västerlänning.
Av samma anledning skulle en kung fu-nisse få svårt att palla med den här träningen https://www.youtube.com/watch?v=RP_CVyQi7_c (nu är visserligen länken elitträning, men än då.....).

Citat:
MMA växer, ja.
Men det beror p marknadsföring.
Det är en vinstdriven verksamhet.
Dvs gör int et misstaget att tro att MMA är något annat än det.
De som tjänar pengar på detta vill kunna tjäna så mycket som möjligt, och då handlar det om att få upp ett så stort intresse som möjligt.
Det som sker på gymmen och i träningslokalerna runt om i MMA-världen, det är något Helt annat än det vi ser på TV.
Blanda inte ihop en industri med en gräsrotsrörelse och en sport.

Ja det är ingen hemlighet att UFC är en vinstdrivande verksamhet.
Men UFC är inte samma sak som MMA (MMA är ju en kampsport för bövelen).
Däremot har UFC skapat ett stort intresse för just MMA.
Citera
2015-10-25, 07:13
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Omamara har redan gett dig ett bra svar.
Jag tänkte bara tillägga att man blir det man tränar på.
Om en person har tränat kung fu/wushu ända sedan barnsben så är det inte konstigt om den personen är bra mycket vigare än en stel västerlänning.
Av samma anledning skulle en kung fu-nisse få svårt att palla med den här träningen https://www.youtube.com/watch?v=RP_CVyQi7_c (nu är visserligen länken elitträning, men än då.....).
Ja, det var också vad jag skrev - att den traditionella kampsportsvärlden har Dålig träning.
I stort sett all traditionell kampsport är nästan uteslutande teknik-nötning. Gärna på raka led med slag och sparkar i luften.
Fysträningen handlar oftast bara om uppvärmning.
Vissa traditionella kampsporter har såklart bättre fysträning än många andra, men det är ändå långt från den idrottsvetenskapligt baserade MMA-träningen.
Och ju mer "traditionstyngd" en kampsport är, ju sämre fysträning är det.
Sådant som tex Aikido, där finns ju ingen fys överhuvudtaget.

Men Kung Fu kan inte räknas till detta.
Särskilt inte den Kung Fu som är tävlingsinriktad. Och det är både Wushu och Sanda.
Fast det borde väl även du förstå med tanke på Vad dessa Wushu-utövare på elitnivå presterar.

En av de viktigaste orsakerna till att traditionella kampsporter inte har fys-träning eller bra tävlingsförberedelser etc handlar ju mycket om det asiatiska föraktet för den vita mannen. Dvs de ville inte lära ut sina kampsporter så att de skulle kunna användas praktiskt. Därför nöjde de sig med att lära ut bara teknikerna.
Och som vi har sett så blev ju resultatet tydligt - bara asiatiska fighters som dominerade nästan varje tävling etc. Och så är det i många fall fortfarande.

Men om du tex tittar på hur professionell Kung Fu tränas i det moderna Kina, så ser du att det finns inte några skillnader mot tex ett amerikanskt boxningsgym.
De tränar på samma sätt som i den video du visade upp.
Och det är väl en anledning till varför kineserna börjat slå ut thailändarna. Dvs för många thailändare tränar fortfarande traditionellt, medan kineserna börjat inkludera mer modern träning + naturligtvis det stora antalet kineser.

Du kan ju alltid titta på Savate i Frankrike, hur de tränar där.
Och Savate har ett poängsystem som premierar höga sparkar.
Men det blir inte Mindre KOs pga det.
Savate är en brutal och hård kampsport, tro inget annat.

Jag hade hellre sett MMA ta efter Savate, än att bli ännu mer brottning.
Det finns INGET tråkigare och mer avtändande att titta på än brottning. Det är långsamt, osynligt, tråkigt och helt meningslöst.
Man borde egentligen TA BORT alla brottningsaspekter ur MMA, och bara tillåta tex kast. Som i Sanda tex.
Eller ha två matcher, en liggande o en stående.
Så hade man kunnat gå ut och ta en paus under brottningsperioden ...

Citat:
Ja det är ingen hemlighet att UFC är en vinstdrivande verksamhet.
Men UFC är inte samma sak som MMA (MMA är ju en kampsport för bövelen).
Däremot har UFC skapat ett stort intresse för just MMA.
UFCs "bidrag" till MMA är ju knappast av godo, som jag tycker mig ha påpekat tillräckligt mycket nu ...
Och den versionen de sprider, det är den som lockar in nybörjarna på gymmen.
Dessa nybörjare vill göra det "de på TV gör" alltså.
De får den felaktiga uppfattningen att det "de på TV" gör är det allra bästa.
De tror att "de på TV" har hamnat där för att de är "bäst", för att de har de effektivaste teknikerna, etc.

Men inget av det är ju sant, i verkligheten.
Och resultatet blir att nybörjarna lär sig mindre än de hade kunnat göra.

De tror ju på allvar att det är allra effektivast att aldrig träna sina ben, att aldrig träna några bentekniker, att aldrig träna försvar mot bentekniker etc.

Och Ja, det Är effektivt - men Bara i ett sammanhang där ingen annan heller tränar benen, benteknikerna, benförsvaren etc.
Där är det "effektivt" att vara inkompetent.
För det "behövs inte."

Men - som jag skrev - just i ett sådant sammanhang, där ingen ens tänker på benen, just Där Hade det faktiskt kunnat bli Extremt Effektivt och Utslagsgivande, att bryta det rådande paradigmet.
Att som en överraskning komma till matchen förberedd med ett vapen motståndaren inte kan, och inte ens har ett försvar mot.

Tänk dig tex om tex Gustafsson i hemlighet hade tränat tex en sådan där "spinning hook kick" ända till perfektion. Och i en match mot en jämbördig motståndare, i en match som är jämna och drar ut på tiden, där ingen har övertaget. Tänk dig då om Gustafsson plötsligt hade avfyrat den mot den då helt Öppne och oförberedde, försvarslöse och trötte motståndaren.
det hade ju blivit direkt KO.

Vad hade det lett till tror du?
Jo, dels hade det lett till seger naturligtvis.
Men Framförallt, framförallt hade det gett Gustafsson en närmast mytiskt ställning.
Han hade Omedelbart blivit "The Talk of the Town" och hamnat på framsidan av Varje MMA-tidning och sporttidning etc. Han hade fått ikonisk hjältestatus.
Och pga det kunnat välja och vraka bland sina motståndare.

Eller hur!!

Så varför envisas med att göra allt för att bibehålla ett status quo - när denna möjlighet faktiskt ligger där och väntar på att bli upplockad.
Citera
2015-10-25, 12:25
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ja, det var också vad jag skrev - att den traditionella kampsportsvärlden har Dålig träning.
I stort sett all traditionell kampsport är nästan uteslutande teknik-nötning. Gärna på raka led med slag och sparkar i luften.
Fysträningen handlar oftast bara om uppvärmning.
Vissa traditionella kampsporter har såklart bättre fysträning än många andra, men det är ändå långt från den idrottsvetenskapligt baserade MMA-träningen.
Och ju mer "traditionstyngd" en kampsport är, ju sämre fysträning är det.
Sådant som tex Aikido, där finns ju ingen fys överhuvudtaget.

Men Kung Fu kan inte räknas till detta.
Särskilt inte den Kung Fu som är tävlingsinriktad. Och det är både Wushu och Sanda.
Fast det borde väl även du förstå med tanke på Vad dessa Wushu-utövare på elitnivå presterar.

En av de viktigaste orsakerna till att traditionella kampsporter inte har fys-träning eller bra tävlingsförberedelser etc handlar ju mycket om det asiatiska föraktet för den vita mannen. Dvs de ville inte lära ut sina kampsporter så att de skulle kunna användas praktiskt. Därför nöjde de sig med att lära ut bara teknikerna.
Och som vi har sett så blev ju resultatet tydligt - bara asiatiska fighters som dominerade nästan varje tävling etc. Och så är det i många fall fortfarande.

Men om du tex tittar på hur professionell Kung Fu tränas i det moderna Kina, så ser du att det finns inte några skillnader mot tex ett amerikanskt boxningsgym.
De tränar på samma sätt som i den video du visade upp.
Och det är väl en anledning till varför kineserna börjat slå ut thailändarna. Dvs för många thailändare tränar fortfarande traditionellt, medan kineserna börjat inkludera mer modern träning + naturligtvis det stora antalet kineser.

Du kan ju alltid titta på Savate i Frankrike, hur de tränar där.
Och Savate har ett poängsystem som premierar höga sparkar.
Men det blir inte Mindre KOs pga det.
Savate är en brutal och hård kampsport, tro inget annat.

Jag hade hellre sett MMA ta efter Savate, än att bli ännu mer brottning.
Det finns INGET tråkigare och mer avtändande att titta på än brottning. Det är långsamt, osynligt, tråkigt och helt meningslöst.
Man borde egentligen TA BORT alla brottningsaspekter ur MMA, och bara tillåta tex kast. Som i Sanda tex.
Eller ha två matcher, en liggande o en stående.
Så hade man kunnat gå ut och ta en paus under brottningsperioden ...

UFCs "bidrag" till MMA är ju knappast av godo, som jag tycker mig ha påpekat tillräckligt mycket nu ...
Och den versionen de sprider, det är den som lockar in nybörjarna på gymmen.
Dessa nybörjare vill göra det "de på TV gör" alltså.
De får den felaktiga uppfattningen att det "de på TV" gör är det allra bästa.
De tror att "de på TV" har hamnat där för att de är "bäst", för att de har de effektivaste teknikerna, etc.

Men inget av det är ju sant, i verkligheten.
Och resultatet blir att nybörjarna lär sig mindre än de hade kunnat göra.

De tror ju på allvar att det är allra effektivast att aldrig träna sina ben, att aldrig träna några bentekniker, att aldrig träna försvar mot bentekniker etc.

Och Ja, det Är effektivt - men Bara i ett sammanhang där ingen annan heller tränar benen, benteknikerna, benförsvaren etc.
Där är det "effektivt" att vara inkompetent.
För det "behövs inte."

Men - som jag skrev - just i ett sådant sammanhang, där ingen ens tänker på benen, just Där Hade det faktiskt kunnat bli Extremt Effektivt och Utslagsgivande, att bryta det rådande paradigmet.
Att som en överraskning komma till matchen förberedd med ett vapen motståndaren inte kan, och inte ens har ett försvar mot.

Tänk dig tex om tex Gustafsson i hemlighet hade tränat tex en sådan där "spinning hook kick" ända till perfektion. Och i en match mot en jämbördig motståndare, i en match som är jämna och drar ut på tiden, där ingen har övertaget. Tänk dig då om Gustafsson plötsligt hade avfyrat den mot den då helt Öppne och oförberedde, försvarslöse och trötte motståndaren.
det hade ju blivit direkt KO.

Vad hade det lett till tror du?
Jo, dels hade det lett till seger naturligtvis.
Men Framförallt, framförallt hade det gett Gustafsson en närmast mytiskt ställning.
Han hade Omedelbart blivit "The Talk of the Town" och hamnat på framsidan av Varje MMA-tidning och sporttidning etc. Han hade fått ikonisk hjältestatus.
Och pga det kunnat välja och vraka bland sina motståndare.

Eller hur!!

Så varför envisas med att göra allt för att bibehålla ett status quo - när denna möjlighet faktiskt ligger där och väntar på att bli upplockad.

Jag tänkte bara kommentera det här med sparkar. Om Alexander Gustavsson (AG) ska träna på att göra en "spinning hook kick" så måste han offra någon annan del av sin träning.

Ett dygn har bara 24 timmar varav man ska sova minst på 8 av dessa.
Om jag vore en professionell fighter hade jag ogärna avsatt dyrbar träningstid på att nöta orealistiska tekniker (som "spinning hook kick").
För även om den typen av spektakulära sparkar är väldigt publikfriande så är det sällan de når sina mål varken i ringen eller buren.
Det vore bortkastad tid helt enkelt.
Citera
2015-10-25, 20:27
Medlem
Citat:
Hur dålig är du egentligen som på allvar försöker få vanliga simpla front-kickar till att bli "överavancerade"???
.

Eftersom jag tycker lite synd om dig som trots att du gillar kampsport verkar ha förstått så lite av hur det fungerar så tänkte jag bjuda på en länk till en match från 2004 med lite förklarande text ;-)

Simpla front-kickar är egentligen inte avancerade,det är hur bra det görs och hur det sätts ihop till en helhet med andra förhållandevis simpla tekniker som det avgörs.
Hela gameplanen i klippet är vacker,om man tycker att sån här fighting är oavancerad pga avsaknad av snurrande sparkar så vet jag inte vad jag säga.

Inlägget ser ut att ha en lite dryg ton ser jag när jag läst igenom det,uppfattar du det så ber jag om ursäkt.

https://www.youtube.com/watch?v=DswGB-NsyVE
Citera
2015-10-27, 00:24
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omarama
Eftersom jag tycker lite synd om dig som trots att du gillar kampsport verkar ha förstått så lite av hur det fungerar så tänkte jag bjuda på en länk till en match från 2004 med lite förklarande text ;-)

Simpla front-kickar är egentligen inte avancerade,det är hur bra det görs och hur det sätts ihop till en helhet med andra förhållandevis simpla tekniker som det avgörs.
Hela gameplanen i klippet är vacker,om man tycker att sån här fighting är oavancerad pga avsaknad av snurrande sparkar så vet jag inte vad jag säga.

Inlägget ser ut att ha en lite dryg ton ser jag när jag läst igenom det,uppfattar du det så ber jag om ursäkt.

https://www.youtube.com/watch?v=DswGB-NsyVE
Ja, eftersom du länkar till Masato, så kan jag ju länka vidare till en annan som med gott resultt också mött Masato - dvs turken Serkan Yilmaz:

https://www.youtube.com/watch?v=8lfbWdBY2dU

Yilmaz kommer, som du ser, från TKD-bakgrund och visar med all tydlighet just vilket värde en större spark-arsenal faktiskt Kan ha.

Du får gärna lov att vara just hur arrogant du än vill, men arrogans behöver inte nödvändigtvis lyftas upp av ett allmänt erkänt självförtroende, utan av en något Helt annat.
Dvs många som diggar MMA har helt och hållet gått på myten om MMA - att MMA verkligen är ett resultat av de allra effektivaste teknikerna.
Men det är bara en Myt. En myt investerarna vinner på genom att få så många som möjligt att vilja ställa upp. Och för att få detta stora antalet som behövs för att de ska kunna tjäna grova pengar på det, så måste man samtidigt Sänka grundkraven. Resultatet blir attkvalitet bytts ut mot kvantitet.

Hur många tränar lika länge och lika hårt som denne Serkan Yilmaz tex inom MMA? det gör knappt någon, eftesom det tar många, många år att uppnå en så stor skicklighet och självsäkerhet i sina tekniker.
MMA, liksom boxning, handlar ju mer om "stridsviljan". Att hitta den där "oslipade diamanten", och på så kort tid som möjligt göra det han redan kommer med så bra som möjligt.

Men om vi jämför med traditionell kampsport så är det typ först iom svart bälte fightern är mogen. Det är då den ska ha lärt sig alla tekniker som behövs, och under tiden ha byggt upp sin kropp tillräckligt väl för att kunna hantera tekinikerna korrekt.

Även inom Sanda lärs hela spektrumet ut före det blir aktuellt för inriktning till Sanda.
Dvs alla har samma baskunskaper, alla har samma verktygslåda.

Det jag med mina bidrag här har menat är ju att undra hur man sk kunna få fighters i MMA att Använda Fler tekniker.
JAg gav ett förslag med ett förändrat regelverk, där avancerade tekniker gav högre poäng.

Inom Savate fungerar det jju Bra.
Savate premierar just Höga, avancerade, sparkar.
JAg tror t.o.m. att man får minuspoäng om man gör för lite, men är inte säker.

Men dessa reglerna inom Savate har ju INTE hämmat KO-frekvensen.
KO är en högst påtaglig risk att räkna med för den som ställer sig i en Savate-ring.
Och då en KO av en Spark!

Om du tittar på klippet med denne Serkan Yilmaz - visst hade du hellre sett MMA-matcher som var lika fartfylla och spännande som det han visar prov på - i motsats till det vanliga vi ser i MMA. Dvs med bara slöa knäveckssparkar och vänsterjabbar under de minuter de behagar stå upp. Sen ligger de resten av tiden bara och "kramas".

Visst - och var Ärlig nu - hade du Mycket Hellre sett något så adrenalin-pumpande som det Yilmaz lockar med??
Och svara nu Ärligt. Du kommer att ljuga om du säger nej till den idén. Det vet vi båda.

Här finns några mer TKD-ögonblick från MMA att beundra:

https://www.youtube.com/watch?v=yP2ufu5U0Ks

Särskilt kul med killen som sprang på själva bur-väggen för att ta sats ... =)
Citera
2015-10-27, 00:47
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Jag tänkte bara kommentera det här med sparkar. Om Alexander Gustavsson (AG) ska träna på att göra en "spinning hook kick" så måste han offra någon annan del av sin träning.

Ett dygn har bara 24 timmar varav man ska sova minst på 8 av dessa.
Om jag vore en professionell fighter hade jag ogärna avsatt dyrbar träningstid på att nöta orealistiska tekniker (som "spinning hook kick").
För även om den typen av spektakulära sparkar är väldigt publikfriande så är det sällan de når sina mål varken i ringen eller buren.
Det vore bortkastad tid helt enkelt.
Nej, han hade inte alls behövt "offra" något.
Han hade bara behövt göra något bättre.
Dvs eftersom han i dagsläget inte ens tränar benen, så hade han bra behövt träna benen. Så "enkelt" hade det alltså bara behövt vara.

Han misslyckades som bekant grovt på hemmaplan sist, eller hur.
Det hade han inte behövt göra om han hade haft riktig träning i bagaget.

Och vad menar du med att de "sällan uppnår sina mål".
Har du inte läst vad jag skrivit?
Jag skrev att de, förutom att vara publikfriande, även var Resultatgivande, t.o.m. Utslagsgivande (iom att de ger omedelbar KO vid träff).

Ändå länkade jag till klipp som uteslutande handlade om denna snurrande hook kick.
Klipp som visade att gång på gång var de just Utslagsgivande - ledde till Omedelbar KO.

det är Därför den tekniken används.

Du är väl ändå inte så korkad att du tror att en teknik används om den är misslyckad? Du tror väl ändå inte att man ens tränar på dåliga tekniker i en så pass seriös sport som en OS-sport???
Vet du inte ens vad en OS-medalj är för något?
I OS räknas bara EN sak, och det är Vinst.
Pga den "vinst-hetsen" läggs otroligt mycket tid ner på att träna upp den absolut allra mest utslagsgivande, effektivaste tekniken.
Och det är - i TKD - denna snurrande hook-kick.
Citera
2015-10-27, 12:51
Medlem
Retwas avatar
Ska gå min första tkd-match om 2 veckor. Kommer troligen inte vinna eftersom jag tränat så kort tid och inte hunnit sparra mycket, men det ska bli kul. Även om jag förlorar på poäng så ska den jag möter ha mer ont än mig efteråt
Citera
2015-10-27, 23:29
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Nej, han hade inte alls behövt "offra" något.
Han hade bara behövt göra något bättre.
Dvs eftersom han i dagsläget inte ens tränar benen, så hade han bra behövt träna benen. Så "enkelt" hade det alltså bara behövt vara.

Han misslyckades som bekant grovt på hemmaplan sist, eller hur.
Det hade han inte behövt göra om han hade haft riktig träning i bagaget..

Det var inte sparkträning generellt jag syftade på utan "spinning hook kick".
Att AG skulle behöva träna upp sina sparkar är inget jag förnekar.
Men då är det andra typer av sparkar han behöver träna på än dem man ser i tdk.

Citat:
Och vad menar du med att de "sällan uppnår sina mål".
Har du inte läst vad jag skrivit?
Jag skrev att de, förutom att vara publikfriande, även var Resultatgivande, t.o.m. Utslagsgivande (iom att de ger omedelbar KO vid träff).

Vad jag menar?
Att det är svårt att träffa med dylika rundsparkar.
Den här matchen är ganska talande. https://www.youtube.com/watch?v=w30Rb3ag0uY
Den blonda tjejen rundsparkar inte mindre än tre gånger under den matchen och missar med samtliga.
Nu är det väll ingen riktig spinning hook kick hon gör, men ändå.

Citat:
Ändå länkade jag till klipp som uteslutande handlade om denna snurrande hook kick.
Klipp som visade att gång på gång var de just Utslagsgivande - ledde till Omedelbar KO.

det är Därför den tekniken används.

Du är väl ändå inte så korkad att du tror att en teknik används om den är misslyckad? Du tror väl ändå inte att man ens tränar på dåliga tekniker i en så pass seriös sport som en OS-sport???
Vet du inte ens vad en OS-medalj är för något?
I OS räknas bara EN sak, och det är Vinst.
Pga den "vinst-hetsen" läggs otroligt mycket tid ner på att träna upp den absolut allra mest utslagsgivande, effektivaste tekniken.
Och det är - i TKD - denna snurrande hook-kick.

OS-tdk är någonting helt annat MMA (och då särskilt UFC).
Så din jämförelse är inte relevant.
Citera
2015-10-28, 10:23
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Det var inte sparkträning generellt jag syftade på utan "spinning hook kick".
Att AG skulle behöva träna upp sina sparkar är inget jag förnekar.
Men då är det andra typer av sparkar han behöver träna på än dem man ser i tdk.
Såg du inte klippet jag visade?
Dvs det på TKD-legendaren Serkan Yilmaz?
Som du isf såg så använde han sig av ett Stort Antal sparkar.
Han hade, pga sin TKD-träning, en Verktygslåda att formligen ösa ur.
TKD är inte EN spark.
TKD är Många olika sparktekniker.
Syftet är helt enkelt att kunna Använda sina ben - Obehindrat.

Och det ska sättas i relation till MMA, som ju inte alls tränar enen.
Du skriver själv att Gustafsson är i stort behov av benträning, men ändå blir du så provocerad av benträning.
Varför?
Masato - från klippet - är u en thaiboxare. Och har alltså den specifika verktygslådan som Thaiboxningen gett honom.
Serkan Yilmaz var tvungen att försöka få ett strategiskt övertag. Dvs för at inte riskera behöva möta Masato på Masatos villkor.
För Masato var ju bäst på det Masato var bäst på.
Och det man ser i matchen är att Yilmaz gör allt för att tvinga bort Masato från sin "Comfort Zone". Att genom att använda sina TKD-tekniker tvinga Masato till att Försvara sig, istället för att bli ett offer för Masato.
Yilmaz gjorde det på ett väldigt bra sätt. Han Exploderade över Masato och förvirrade verkligen honom. Flera gången blev Masato golvad, och höll t.o.m. på att bli uträknad vid något tillfälle.

T.o.m. Du måste erkänna att Yilmaz gjorde mycket bra ifrån sig.
Och med det Bevisade han också vilket värde TKD har i "öppen kamp."

Tänk dig själv hur en fighter såsom Yilmaz hade blivit mottagen i MMA.
Tänk dig själv om en sådan som Gustafsson hade haft Yilmaz kompetens.

Citat:
Vad jag menar?
Att det är svårt att träffa med dylika rundsparkar.
Den här matchen är ganska talande. https://www.youtube.com/watch?v=w30Rb3ag0uY
Den blonda tjejen rundsparkar inte mindre än tre gånger under den matchen och missar med samtliga.
Nu är det väll ingen riktig spinning hook kick hon gör, men ändå.
Det är BARA svårt om man inte kan det.

Och Där kommer vi återigen tillbaka till vad jag menat hela tiden.
Att MMA avfärdar TKD - utan att ens ha lärt sig teknikerna.
För MMA-utövare har, som jag sagt hela tiden, vant sig vid att aldrig träna, vant sig vid idén att få allt utan att träna.
I MMA ger man sig iväg utan förberedelser. Det är bara "viljan" som räknas.

Därför avfärdar MMAare TKD-tekniker som ineffektiva efter att bara ha provat dem en gång. Självklart misslyckas de då - eftersom TKD-tekniker kräver Mycket Träning.
Inte bara träning på den unika tekniken i sig, utan träning på allt som gör att man ens kan utföra en viss teknik.

Du säger att det är svårt att träffa med TKD-teknik.

Hur kan du säga det och samtidigt inte förstå att du talar ur okunskapens bottenlösa djup?
För om TKD-tekniker nu hade varit så svåra att träffa med - varför används de då i OS, etc?

Avancerade TKD-tekniker används i OS, i WM, etc, på alla de högsta elit-nivåerna.
Och de Träffar.
De ger Resultat.
De orsakar KO.

Jag citerade tidigare i tråden den professionella MMA-fightern Alex från Human Weapon. I avsnittet om TKD.
Där försöker han göra en sån där "Tornado" i en sparring-match". Men han misslyckas om vrickar sin fot istället när han landar fel.
Då utbrister han: "Det är Därför man inte anvädner TKD i MMA!!"

Men Samtidigt möter han en TKD-kille, som jagar honom ut från mattan, med super-avancerade flygande 360 graders-sparkar, som Knockar den andre MMA-fightern Duff (som dessutom är en stor jätte), med en avancerad "spinning hook-kick".

Dvs - denne TKD-kille, hade ju INGA problem Alls med att använda super-avancerade TKD-sparkar. Utan att skada sig själv. Utan att misslyckas. Som istället Knockade motståndare som vägde dubbelt så mycket.!!!!

Så, ser du inte vilket fel du - och denne Alex - gör?
Dvs det är inte TKD som är fel, som är dåligt etc.

Det är DU som inte Orkar träna. Det är Du som inte orkar engagera dig. Det är Du som inte vill lära dig.

Och så skyller DU din egna tillkortakommanden på TKD.
Bara för att Du inte Orkar träna.
Det kallas att skylla ifrån.

Citat:
OS-tdk är någonting helt annat MMA (och då särskilt UFC).
Så din jämförelse är inte relevant.
Hur fungerar inte min jämförelse?
Fungerar inte sparkarna i OS menar du?
Hade sparkarna blivit Sämre om de hade gjorts i en UFC-bur.
Är UFC-burar magiska på något sätt menar du?

Faktum är att de sparkar som är effektiva i OS - de hade varit Exakt lika effektiva i MMA.
En spark somär snabbare än en motståndares fysiska försvarsreaktioner ger Resultat - oavsett var den än utförs.
Just i OS-TKD har en specifik teknik kommit att synas.
Och det är denne Spinning Hook-Kick.
Särskilt som kontring.

Dvs det är den teknik som, empiriskt sett, har visat sig vara den allra effektivaste tekniken.
Och därför används den så ofta.

Det är förvisso negativt eftersom det har lett till att ALLA försöker göra den, i samma syfte (kontring) och resultatet har blivit att alla bara står och väntar. Står och väntar tills motståndaren ska attackera och de då kan kontra - och därmed knocka motståndaren.
Problemet är ju att båda två står och väntar - och inget händer.

Dvs - SÅ effektiv är den tekniken.
Citera
2015-10-28, 12:07
Bannlyst
Senaste OS i TKD hade 0 KOs. Det är en urvattnad kampsport. Kul att träna dock.
Citera
2015-10-30, 11:36
Medlem
Retwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarabeo
Du är också medveten om att taekwondo är känt för sina brutala sparkar va? När du inte ens vill lära dig grunderna, utan vill börja sparka direkt för att bli en fighter, då har du valt fel sport.

Köp en sandsäck och häng upp hemma och börja sparka på den istället.

Har fått gult bälte nu så då borde jag lärt mig lite av grundera. Betyder graderingen att du kan prata med mig utan kass attityd? Vill du slicka mitt rövhål om jag får svart bälte?
Citera
2015-10-31, 01:18
Medlem
Scarabeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retwa
Har fått gult bälte nu så då borde jag lärt mig lite av grundera. Betyder graderingen att du kan prata med mig utan kass attityd? Vill du slicka mitt rövhål om jag får svart bälte?
Det blir en kall dag i helvetet innan jag slickar dig i arslet ditt lilla luder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in