Citat:
Ursprungligen postat av
Lasbond3000
Det var inte sparkträning generellt jag syftade på utan "spinning hook kick".
Att AG skulle behöva träna upp sina sparkar är inget jag förnekar.
Men då är det andra typer av sparkar han behöver träna på än dem man ser i tdk.
Såg du inte klippet jag visade?
Dvs det på TKD-legendaren Serkan Yilmaz?
Som du isf såg så använde han sig av ett Stort Antal sparkar.
Han hade, pga sin TKD-träning, en Verktygslåda att formligen ösa ur.
TKD är inte EN spark.
TKD är Många olika sparktekniker.
Syftet är helt enkelt att kunna Använda sina ben - Obehindrat.
Och det ska sättas i relation till MMA, som ju inte alls tränar enen.
Du skriver själv att Gustafsson är i stort behov av benträning, men ändå blir du så provocerad av benträning.
Varför?
Masato - från klippet - är u en thaiboxare. Och har alltså den specifika verktygslådan som Thaiboxningen gett honom.
Serkan Yilmaz var tvungen att försöka få ett strategiskt övertag. Dvs för at inte riskera behöva möta Masato på Masatos villkor.
För Masato var ju bäst på det Masato var bäst på.
Och det man ser i matchen är att Yilmaz gör allt för att tvinga bort Masato från sin "Comfort Zone". Att genom att använda sina TKD-tekniker tvinga Masato till att Försvara sig, istället för att bli ett offer för Masato.
Yilmaz gjorde det på ett väldigt bra sätt. Han Exploderade över Masato och förvirrade verkligen honom. Flera gången blev Masato golvad, och höll t.o.m. på att bli uträknad vid något tillfälle.
T.o.m. Du måste erkänna att Yilmaz gjorde mycket bra ifrån sig.
Och med det Bevisade han också vilket värde TKD har i "öppen kamp."
Tänk dig själv hur en fighter såsom Yilmaz hade blivit mottagen i MMA.
Tänk dig själv om en sådan som Gustafsson hade haft Yilmaz kompetens.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lasbond3000
Vad jag menar?
Att det är svårt att träffa med dylika rundsparkar.
Den här matchen är ganska talande.
https://www.youtube.com/watch?v=w30Rb3ag0uY
Den blonda tjejen rundsparkar inte mindre än tre gånger under den matchen och missar med samtliga.
Nu är det väll ingen riktig spinning hook kick hon gör, men ändå.
Det är BARA svårt om man inte kan det.
Och Där kommer vi återigen tillbaka till vad jag menat hela tiden.
Att MMA avfärdar TKD - utan att ens ha lärt sig teknikerna.
För MMA-utövare har, som jag sagt hela tiden, vant sig vid att aldrig träna, vant sig vid idén att få allt utan att träna.
I MMA ger man sig iväg utan förberedelser. Det är bara "viljan" som räknas.
Därför avfärdar MMAare TKD-tekniker som ineffektiva efter att bara ha provat dem en gång. Självklart misslyckas de då - eftersom TKD-tekniker kräver Mycket Träning.
Inte bara träning på den unika tekniken i sig, utan träning på allt som gör att man ens kan utföra en viss teknik.
Du säger att det är svårt att träffa med TKD-teknik.
Hur kan du säga det och samtidigt inte förstå att du talar ur okunskapens bottenlösa djup?
För om TKD-tekniker nu hade varit så svåra att träffa med - varför används de då i OS, etc?
Avancerade TKD-tekniker används i OS, i WM, etc, på alla de högsta elit-nivåerna.
Och de Träffar.
De ger Resultat.
De orsakar KO.
Jag citerade tidigare i tråden den professionella MMA-fightern Alex från Human Weapon. I avsnittet om TKD.
Där försöker han göra en sån där "Tornado" i en sparring-match". Men han misslyckas om vrickar sin fot istället när han landar fel.
Då utbrister han: "Det är Därför man inte anvädner TKD i MMA!!"
Men Samtidigt möter han en TKD-kille, som jagar honom ut från mattan, med super-avancerade flygande 360 graders-sparkar, som Knockar den andre MMA-fightern Duff (som dessutom är en stor jätte), med en avancerad "spinning hook-kick".
Dvs - denne TKD-kille, hade ju INGA problem Alls med att använda super-avancerade TKD-sparkar. Utan att skada sig själv. Utan att misslyckas. Som istället Knockade motståndare som vägde dubbelt så mycket.!!!!
Så, ser du inte vilket fel du - och denne Alex - gör?
Dvs det är inte TKD som är fel, som är dåligt etc.
Det är DU som inte Orkar träna. Det är Du som inte orkar engagera dig. Det är Du som inte vill lära dig.
Och så skyller DU din egna tillkortakommanden på TKD.
Bara för att Du inte Orkar träna.
Det kallas att skylla ifrån.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lasbond3000
OS-tdk är någonting helt annat MMA (och då särskilt UFC).
Så din jämförelse är inte relevant.
Hur fungerar inte min jämförelse?
Fungerar inte sparkarna i OS menar du?
Hade sparkarna blivit Sämre om de hade gjorts i en UFC-bur.
Är UFC-burar magiska på något sätt menar du?
Faktum är att de sparkar som är effektiva i OS - de hade varit Exakt lika effektiva i MMA.
En spark somär snabbare än en motståndares fysiska försvarsreaktioner ger Resultat - oavsett var den än utförs.
Just i OS-TKD har en specifik teknik kommit att synas.
Och det är denne Spinning Hook-Kick.
Särskilt som kontring.
Dvs det är den teknik som, empiriskt sett, har visat sig vara den allra effektivaste tekniken.
Och därför används den så ofta.
Det är förvisso negativt eftersom det har lett till att ALLA försöker göra den, i samma syfte (kontring) och resultatet har blivit att alla bara står och väntar. Står och väntar tills motståndaren ska attackera och de då kan kontra - och därmed knocka motståndaren.
Problemet är ju att båda två står och väntar - och inget händer.
Dvs - SÅ effektiv är den tekniken.