Citat:
Ursprungligen postat av
Retwa
Jag har tränat taekwondo ca en månad nu och tycker det verkar som det inte alls handlar om att skada motståndaren utan att mer om att peta på han med fötterna. Är det bara i början man gör så och sen kommer lära sig sparka för att knocka? Jag vill inte fråga tränaren för mycket för då känns det som han tror jag dissar hans sport. Tycker absolut det är ett bra sätt att hålla kroppen i form vill inte klanka ner på det. Men jag är intresserad av att bli en fighter. Finns inte andra kampsporter att välja på här om man ska träna sparkar.
Ja det är väl klart att taekwondo är en kampsport? Sen är det en annan fråga ifall det är en
bra kampsport. Det beror ju då på vad du är ute efter.
Om du vill bli en fighter i bemärkelsen att tävla i din sport så är tkd rimligen den bästa stilen, lika väl som att boxning är den bästa stilen att träna ifall du vill tävla i boxning.
Om du vill bli en fighter i bemärkelsen försvara dig mot överfall så tror jag tkd är sämre än många andra stilar som t ex MT, boxning, brottning, judo, krav och MMA. Detta eftersom sparringen tenderar att vara lätt och eftersom höga sparkar som teknik ger dålig utdelning relativt risken (låga sparkar, knän, slag, kast etc är bättre). Däremot är det garanterat bättre än inget alls.
Om du vill bli en fighter i bemärkelsen slåss på stan så tycker jag du ska träna yoga, tai chi och kbt istället