2015-10-02, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 19juni88
Ta några timmars övning på läsförståelse.

Nice, ad hominem istället för argument. Bra jobbat.
Citera
2015-10-02, 11:29
Medlem
Retwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
WTF tillämpar en annorlunda kroppsmekanik från traditionell TKD (ITF). WTFare prioriterar snabbhet före kraft. Jag kör ITF och sparkar hårdare än massvis av Thaiboxare. Min ITF-tränare vill dock att jag ska lugna ner mig, då denne önskar att jag ibland ska sparka flera tekniker i följd mot mitts. Första bombträffen saktar ner mig inför andra och tredje sparken Men jag tränar som kampkonst främst. Förövaren i en hypotetisk situation är inte kvarstående efter första träffen ändå. Helt omöjligt om jag träffar rent.

Jag tränar också som kampkonst främst fast det behöver inte funka "på gatan". Det låter som itf skulle passa mig bättre men jag får ta vad bjuds just nu. Det är nyttigt att träna både snabbhet flera sparkar i rad och att träna på att sparka hårt. Att göra 10 likadana sparkar i rad är bra för få en spänstig kropp men inget som man gör i en fight. Det som känns väldigt fel för mig är att rundsparkarna ska dras tillbaka när de träffar målet, jag tycker det känns vettigare att träffa hårt och låta mittsen stoppa sparken eller sparka genom målet om man gör det på spade. Tränaren säger att män är körd om man missar med thai rundspark men jag tycker inte det bruka vara något problem, jag följer upp med en sidekick eller spinnspark. Sen brukar man ju oftast inte missa.
Hur är din hookkick? Får du in den hårt nog för att göra skada? Jag gillar att träna den sparken men tycker inte det blir nog power även om tränaren säger att jag gör den rätt. Om den träffar hakan funkar den men inte annars.
Citera
2015-10-02, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Retwa
Jag tränar också som kampkonst främst fast det behöver inte funka "på gatan". Det låter som itf skulle passa mig bättre men jag får ta vad bjuds just nu. Det är nyttigt att träna både snabbhet flera sparkar i rad och att träna på att sparka hårt. Att göra 10 likadana sparkar i rad är bra för få en spänstig kropp men inget som man gör i en fight. Det som känns väldigt fel för mig är att rundsparkarna ska dras tillbaka när de träffar målet, jag tycker det känns vettigare att träffa hårt och låta mittsen stoppa sparken eller sparka genom målet om man gör det på spade. Tränaren säger att män är körd om man missar med thai rundspark men jag tycker inte det bruka vara något problem, jag följer upp med en sidekick eller spinnspark. Sen brukar man ju oftast inte missa.
Hur är din hookkick? Får du in den hårt nog för att göra skada? Jag gillar att träna den sparken men tycker inte det blir nog power även om tränaren säger att jag gör den rätt. Om den träffar hakan funkar den men inte annars.

Jag är ganska pragmatisk. Kör rundspark, sidspark, backåtsparkar. Vi tränar inte ens WTFs akrobatiska grejer. Jag hade fått stryk under WTF-regler. Så annorlunda är det....

Vill bara varna om att sparringen inte blir bättre. WTFare lär sig inte sparring med handtekniker (slag). Det kan alltså bli problem om du vill sparra mer fritt efter träningen om snubben aldrig fått slag mot ansiktet förr.... Det är reducerat till fotfäktning. Jag ser inte det som "fighting" över huvud taget, mer som fäktning med fötterna. Tyvärr.
Citera
2015-10-02, 14:45
Medlem
Retwas avatar
Citat:
Jag är ganska pragmatisk. Kör rundspark, sidspark, backåtsparkar. Vi tränar inte ens WTFs akrobatiska grejer. Jag hade fått stryk under WTF-regler. Så annorlunda är det....

Vill bara varna om att sparringen inte blir bättre. WTFare lär sig inte sparring med handtekniker (slag). Det kan alltså bli problem om du vill sparra mer fritt efter träningen om snubben aldrig fått slag mot ansiktet förr.... Det är reducerat till fotfäktning. Jag ser inte det som "fighting" över huvud taget, mer som fäktning med fötterna. Tyvärr.

Tror du har rätt ang sparringen och det är trist att det är så men får jag träna riktiga sparkar mot mitts någon gång ibland är det bättre än ingenting.
Citera
2015-10-02, 22:30
Medlem
Citat:
Jag har tränat taekwondo ca en månad nu och tycker det verkar som det inte alls handlar om att skada motståndaren utan att mer om att peta på han med fötterna. Är det bara i början man gör så och sen kommer lära sig sparka för att knocka? Jag vill inte fråga tränaren för mycket för då känns det som han tror jag dissar hans sport. Tycker absolut det är ett bra sätt att hålla kroppen i form vill inte klanka ner på det. Men jag är intresserad av att bli en fighter. Finns inte andra kampsporter att välja på här om man ska träna sparkar.

Ja det är väl klart att taekwondo är en kampsport? Sen är det en annan fråga ifall det är en bra kampsport. Det beror ju då på vad du är ute efter.

Om du vill bli en fighter i bemärkelsen att tävla i din sport så är tkd rimligen den bästa stilen, lika väl som att boxning är den bästa stilen att träna ifall du vill tävla i boxning.

Om du vill bli en fighter i bemärkelsen försvara dig mot överfall så tror jag tkd är sämre än många andra stilar som t ex MT, boxning, brottning, judo, krav och MMA. Detta eftersom sparringen tenderar att vara lätt och eftersom höga sparkar som teknik ger dålig utdelning relativt risken (låga sparkar, knän, slag, kast etc är bättre). Däremot är det garanterat bättre än inget alls.

Om du vill bli en fighter i bemärkelsen slåss på stan så tycker jag du ska träna yoga, tai chi och kbt istället
Citera
2015-10-03, 10:05
Medlem
Retwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whaaam
Ja det är väl klart att taekwondo är en kampsport? Sen är det en annan fråga ifall det är en bra kampsport. Det beror ju då på vad du är ute efter.

Om du vill bli en fighter i bemärkelsen att tävla i din sport så är tkd rimligen den bästa stilen, lika väl som att boxning är den bästa stilen att träna ifall du vill tävla i boxning.

Om du vill bli en fighter i bemärkelsen försvara dig mot överfall så tror jag tkd är sämre än många andra stilar som t ex MT, boxning, brottning, judo, krav och MMA. Detta eftersom sparringen tenderar att vara lätt och eftersom höga sparkar som teknik ger dålig utdelning relativt risken (låga sparkar, knän, slag, kast etc är bättre). Däremot är det garanterat bättre än inget alls.

Om du vill bli en fighter i bemärkelsen slåss på stan så tycker jag du ska träna yoga, tai chi och kbt istället

Formulerade tråden dumt, med kampsport menade jag att man lär sig tekniker som om man tar i gör ont när de träffar. Nästan all sport är ju en kamp om att vinna men det var inte det jag menade. Det går att gör även höga sparkar hårt om det är meningen. Jag menar att bli en bra fighter i träningskläder efter att ha värmt upp och stretchat med en villig motståndare som man är vän med efter fighten. Stan är i ingen bra plats att köra på.
Citera
2015-10-03, 10:49
Medlem
Citat:
Formulerade tråden dumt, med kampsport menade jag att man lär sig tekniker som om man tar i gör ont när de träffar. Nästan all sport är ju en kamp om att vinna men det var inte det jag menade. Det går att gör även höga sparkar hårt om det är meningen. Jag menar att bli en bra fighter i träningskläder efter att ha värmt upp och stretchat med en villig motståndare som man är vän med efter fighten. Stan är i ingen bra plats att köra på.

Hmm, gissar att det är upp till dig då. Kampmomentet måste ju inte handla om fullkontakt utan även om att demonstrera överlägsen teknik etc.

Du sa att tkd var den enda kampsporten med sparkar där du bor. Om dom har boxning eller någon grapplingstil där du bor så kan du nog få hårdare sparring. Men då blir det att välja mellan det och sparkarna förstås.
Citera
2015-10-03, 11:20
Medlem
Retwas avatar
Citat:
Hmm, gissar att det är upp till dig då. Kampmomentet måste ju inte handla om fullkontakt utan även om att demonstrera överlägsen teknik etc.

Du sa att tkd var den enda kampsporten med sparkar där du bor. Om dom har boxning eller någon grapplingstil där du bor så kan du nog få hårdare sparring. Men då blir det att välja mellan det och sparkarna förstås.

Det känns meningslöst att träna in tekniker som ska träffa så löst som möjligt. Men tror träningen till viss del kommer innehålla även tekniker av intresse när jag tränat längre tid. Sparringen kommer nog bara vara att leka tafatt med fötterna oavsett hur länge man tränat. Jag tränar tkd, boxning och hapkido. Lite sparkar gör man iofs i hapkido men jag är mest intresserad av greppen, sparkarna är inte effektiva iaf inte barfota.
Citera
2015-10-03, 20:55
Bannlyst
Citat:

Icke-olympiska varianten är en bra kampsport för att bli en fighter. Huruvida sparringen tränas full kontakt eller ej beror på skolan och vilka som vill det. Finns även tävlingar i det.

Vad är din rank i TKD? Jag tvivlar på att du ens tränat det, alltså är din bedömning meningslös. Höga sparkar utgör endast en ytterst liten del av TKD-tekniker. Det finns ingen anledning att föredra det istället för låg och midjehöjd. En boxare är betydligt mer begränsad än en kick-boxande TKDare. Bort med de stora handskarna i vägen för alla sparkar, så ska vi se hur lätt det är.
Senast redigerad av Spacetime. 2015-10-03 kl. 21:08.
Citera
2015-10-04, 14:56
Bannlyst
Av ren nyfikenhet, hur ofta kör ni mönster? Jag tränade WTF som 15-åring och vill minnas att mönster var sekundärt till mittsträning och annat.

Att du inte får sparka med full kraft mot mittsen är bedrövligt. Det tillåts man i i min nuvarande träning så länge en hyfsat välbyggd man håller i den.
Citera
2015-10-07, 00:04
Medlem
Citat:
Icke-olympiska varianten är en bra kampsport för att bli en fighter. Huruvida sparringen tränas full kontakt eller ej beror på skolan och vilka som vill det. Finns även tävlingar i det.

Vad är din rank i TKD? Jag tvivlar på att du ens tränat det, alltså är din bedömning meningslös. Höga sparkar utgör endast en ytterst liten del av TKD-tekniker. Det finns ingen anledning att föredra det istället för låg och midjehöjd. En boxare är betydligt mer begränsad än en kick-boxande TKDare. Bort med de stora handskarna i vägen för alla sparkar, så ska vi se hur lätt det är.

Nej, jag menade inte att starta ett style vs style war egentligen. Baserat på min begränsade erfarenhet av slagsmål plus diverse kampsporter så tycker jag dock att benen primärt är bra för att hålla sig rörlig och armarna plus kanske knäna för att attackera. Sparkar mot knäna, visst, det kan jag hålla med om. Men högre än så tycker jag verkar onödigt riskabelt när man istället kan slå. T o m clinch plus kast känns mindre riskabelt tbh. Med det sagt så har jag inte tränat just tkd, så kanske det skulle imponera mer på mig än karate och savate. Sen är kvaliteten på klubben plus hur mycket och hårt man sparras primärt, det håller jag med om.
Citera
2015-10-12, 23:50
Bannlyst
Vadå sparkar löst? En kille som är vän till mig Markus tillberg från Göteborg i -62 kilos klassen sparkade så motståndarens arm bröts på 2 eller 3 ställen. Detta var länge sedan 04 05 tror jag. En panda i huvudet känns rätt bra med.

Vet inte hur många som dött i wtf 2? Hörde om en i Iran någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in