Citat:
Ursprungligen postat av
Gordionface
Sen har du tränat en månad... Ta det lugnt och lär dig teknikerna och nöt in dom. Dom ska kunna sitta i ryggmärgen om du ska gå match en dag.
Tränaren har sagt att jag kan få tävla i tkd där man inte får träffa huvudet. Men jag känner inte för det som det är nu. Jag har tävlat i muay thai tidigare.
Jag tränar förutom tkd även boxning och hapkido. Även om boxning är väldigt reglerat så kommer helt klart motståndaren försöka slå dig så det känns. Hapikido går ut på att skada motståndaren på riktigt men är inte stort som sport.
Men tkd har hittills varit ungefär lika hårt som axelsparring eller tafatt. Det är lite som att leka tafatt med fötterna.
När jag ska göra en sidekick eller yxa vill tränaren inte att jag ska träffa med hälen (som är effektivast) utan med fotsulan för att få poäng.
Man har stor nytta av att kunna sidekick, spinningroundkick och spinningbackkick i muaythai. Men bara som kombo t ex efter man missat med en roundhouse. Bra är också att kunna göra roundhouse med främre benet utan att behöva steppa. Yxa känns som riskabelt eftersom det borde ge motståndaren bra läge för en lowkick mot det ben man står på. Men jag tycker det finns bättre sätt att göra dessa sparkar på än det jag tränat i tkd.
Jag ska ge tkd mer tid och förhoppningsvis lär jag mig mer effektiva tekniker efter hand