2015-09-30, 19:14
Medlem
Varför skulle det vara helt fel anledning att träna för att man vill öva på något som fungerar? Galna påståenden. Jag tycker också du ska byta till thaiboxning, eller MMA...
Citera
2015-09-30, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Varför skulle det vara helt fel anledning att träna för att man vill öva på något som fungerar? Galna påståenden. Jag tycker också du ska byta till thaiboxning, eller MMA...

Ta några timmars övning på läsförståelse.
Citera
2015-09-30, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordionface
Thai är INTE som Tkd + boxning. Det är 2 helt olika stila, 2 helt olika sätt att fightas på, 2 helt olika stance, 2 helt sätt att träffa på.
Jag vet, det ena på låtsas det andra på riktigt.
Dom flesta sparkarna är dock i stort sätt detsamma och det var det som åsyftades.
(Har tränat båda.)
Senast redigerad av Epikantus 2015-09-30 kl. 19:32.
Citera
2015-09-30, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Epikantus
Fast samtidigt inom MMA där nu då alla dessa teorier testas i praktiken så är taekwondo och
capoeira icke förekommande, karate ytterst ovanligt medans muay thai är fullkomligt dominerande.

För att det saknas TKD-mästare som går med, och det gäller kickboxare över huvud taget. Zelg Galesic är en av de få TKD-världsmästarna, och han är ett monster ståendes. Skickade Sakuraba till sjukhus med huvudskador. Tog nästan död på honom. Sakuraba som var Gracie-killern... (Även fast Gracies är löjligt överskattade och nollor jämfört med dagens grapplers)

Pettis är också TKD-kille.
Senast redigerad av Spacetime. 2015-09-30 kl. 21:41.
Citera
2015-10-01, 10:41
Medlem
Retwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordionface
Sen har du tränat en månad... Ta det lugnt och lär dig teknikerna och nöt in dom. Dom ska kunna sitta i ryggmärgen om du ska gå match en dag.

Tränaren har sagt att jag kan få tävla i tkd där man inte får träffa huvudet. Men jag känner inte för det som det är nu. Jag har tävlat i muay thai tidigare.

Jag tränar förutom tkd även boxning och hapkido. Även om boxning är väldigt reglerat så kommer helt klart motståndaren försöka slå dig så det känns. Hapikido går ut på att skada motståndaren på riktigt men är inte stort som sport.
Men tkd har hittills varit ungefär lika hårt som axelsparring eller tafatt. Det är lite som att leka tafatt med fötterna.
När jag ska göra en sidekick eller yxa vill tränaren inte att jag ska träffa med hälen (som är effektivast) utan med fotsulan för att få poäng.

Man har stor nytta av att kunna sidekick, spinningroundkick och spinningbackkick i muaythai. Men bara som kombo t ex efter man missat med en roundhouse. Bra är också att kunna göra roundhouse med främre benet utan att behöva steppa. Yxa känns som riskabelt eftersom det borde ge motståndaren bra läge för en lowkick mot det ben man står på. Men jag tycker det finns bättre sätt att göra dessa sparkar på än det jag tränat i tkd.

Jag ska ge tkd mer tid och förhoppningsvis lär jag mig mer effektiva tekniker efter hand
Senast redigerad av Retwa 2015-10-01 kl. 10:49.
Citera
2015-10-01, 11:30
Medlem
Retwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epikantus
Jag har tränat aikido i många år och det är en fantastisk idrott dock måste jag säga att greppen
inte är realistiska att använda i verkligheten, det är för många komponenter som måste klaffa
samtidigt för att det ska fungera och visst greppen fungerar jättebra om du är större och starkare
än motståndaren men å andra sidan är du större och starkare än motståndaren så fungerar i
stort sätt vad som helst.

I verkligheten fungerar boxning, brottning, BJJ, sånt man sparras/tävlar i.
Sparringen/tävlingen är själva förutsättningen för att något ska fungera i verkligheten då allt
som inte fungerar per automatik sållas bort och precis varför exempelvis Krav Maga fungerar
bra i teorin men sämre i praktiken.

Det som fungerar allra allra bäst är faktiskt, tro det eller ej en mot en, brottning då du är helt
chanslös mot en hyfsat duktig brottare i hyfsat närliggande viktklass.

Men om någon kommer och håller runt din ena handled och sen står helt stilla så är effektivt som fan
Jag håller med om att det troligen inte är särskilt effektivt i jämförelse med andra stilar. Men det är absolut inte värdelöst. För mig som inte sysslat med grepp och brottning i övrigt känns det som det gör stor skillnad att veta var nerver och svaga punkter finns. Att kunna ta sig ur en hel nelson känns som något man kan ha nytta av. Men de flesta teknikerna är överdrivet omständiga.
Citera
2015-10-01, 13:46
Bannlyst
Vilken TKD tränar du? WTF eller ITF? WTF är väldigt begränsat. Knockoutklippen som länkats är 8 år gammalt. Dagens WTF är nästan helt utan KOs. Bara fotfäktning.

ITF är mer varierat och där kan du sparra full kontakt om du hittar någon villig.
Citera
2015-10-01, 15:02
Medlem
Retwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Vilken TKD tränar du? WTF eller ITF? WTF är väldigt begränsat. Knockoutklippen som länkats är 8 år gammalt. Dagens WTF är nästan helt utan KOs. Bara fotfäktning.

ITF är mer varierat och där kan du sparra full kontakt om du hittar någon villig.

Lite pinsamt men jag vet det. Ska fråga i kväll när jag tränar. Antar att det är fotfäktningen. När vi sparrar får vi inte göra låga sparkar, slå i huvet eller använda knäna till att blocka eller attackera. Jag vill kunna göra tekniker som gör skada när de går in men sparrar jag tar jag inte i så att nån blir skadad.
Citera
2015-10-01, 20:34
Medlem
Retwas avatar
Jag tränar wtf.

Fick svaret på det jag undrade idag. Tkd är bra träning för det jag vill uppnå. Körde ihop med en kille som tränat tkd 8 år och han kunde absolut sparka hårt, vissa personer här anser är iofs att det betyder att man har dålig teknik men jag blev impad. Sen finns det iofs bättre system för det jag vill men inte här där jag bor.
Citera
2015-10-01, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Retwa
Jag tränar wtf.

Fick svaret på det jag undrade idag. Tkd är bra träning för det jag vill uppnå. Körde ihop med en kille som tränat tkd 8 år och han kunde absolut sparka hårt, vissa personer här anser är iofs att det betyder att man har dålig teknik men jag blev impad. Sen finns det iofs bättre system för det jag vill men inte här där jag bor.

WTF tillämpar en annorlunda kroppsmekanik från traditionell TKD (ITF). WTFare prioriterar snabbhet före kraft. Jag kör ITF och sparkar hårdare än massvis av Thaiboxare. Min ITF-tränare vill dock att jag ska lugna ner mig, då denne önskar att jag ibland ska sparka flera tekniker i följd mot mitts. Första bombträffen saktar ner mig inför andra och tredje sparken Men jag tränar som kampkonst främst. Förövaren i en hypotetisk situation är inte kvarstående efter första träffen ändå. Helt omöjligt om jag träffar rent.
Senast redigerad av Spacetime. 2015-10-01 kl. 22:28.
Citera
2015-10-01, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Sakuraba som var Gracie-killern... (Även fast Gracies är löjligt överskattade och nollor jämfört med dagens grapplers)
2009 var hans kropp dock helt körd i botten efter två decennier av hård pro wrestling och MMA.
Citera
2015-10-01, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cygnus-X
2009 var hans kropp dock helt körd i botten efter två decennier av hård pro wrestling och MMA.

Faktum kvarstår att Zelg var MMA-mästare ett kort tag. Hans räckvidd är dock värdelös.

Ytterst få TKD/kickboxare av den rangen blandar sig i MMA. Jämför med grapplers som har OS-nivå på deltagarna. Det är alltså helt meningslöst att ens diskutera hur effektivt Karate och Taekwondo är när så få ställer upp som är av världsklass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in