2015-09-30, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retwa
greppen är mycket användbara även om man till stor del även tränar grepp som inte är till nytta
Jag har tränat aikido i många år och det är en fantastisk idrott dock måste jag säga att greppen
inte är realistiska att använda i verkligheten, det är för många komponenter som måste klaffa
samtidigt för att det ska fungera och visst greppen fungerar jättebra om du är större och starkare
än motståndaren men å andra sidan är du större och starkare än motståndaren så fungerar i
stort sätt vad som helst.

I verkligheten fungerar boxning, brottning, BJJ, sånt man sparras/tävlar i.
Sparringen/tävlingen är själva förutsättningen för att något ska fungera i verkligheten då allt
som inte fungerar per automatik sållas bort och precis varför exempelvis Krav Maga fungerar
bra i teorin men sämre i praktiken.

Det som fungerar allra allra bäst är faktiskt, tro det eller ej en mot en, brottning då du är helt
chanslös mot en hyfsat duktig brottare i hyfsat närliggande viktklass.
Senast redigerad av Epikantus 2015-09-30 kl. 16:28.
Citera
2015-09-30, 16:24
Medlem
Iamthebatmans avatar
Kontroversiellt inläggsalert:

För närvarande delar min klubb och mitt gym lokal med den lokala taekwandoklubben. Utifrån det jag har sett från dem (alla nivåer) så tycker jag att det mest har bekräftat mina tidigare förutfattade meningar om deras sport.
De är dugligt viga, och sparkar snabbt och många gånger. Men det är långt ifrån så hårt och effektivt som det skulle kunna vara.
Jag föreslår att du går över till thaiboxning istället om du vill bli en bra stående fighter.
Där får du lära dig att sparkas på ett sätt som kan göra skada med en spark istället för att göra "snygga" sparkar utan någon kraft bakom. Sen får du boxningen som kommer med det till din arsenal också, naturligtvis.
Citera
2015-09-30, 16:32
Medlem
Håller med ovanstående talare, Thaiboxning är som Taekwondo (+ boxning) fast på riktigt.
Exakt samma sparkar men effektiva plus låga varianter på temat. Dock, det viktiga är ju
att du trivs med din idrott inte att du kan slåss på stan.

Vill du kunna slåss på stan räcker det ju faktiskt med en 49 kr´s morakniv och sen kan alla
kampsporter gå och lägga sig
Senast redigerad av Epikantus 2015-09-30 kl. 16:38.
Citera
2015-09-30, 16:54
Medlem
Retwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordionface
ja det är en kampsport.... Men kräver väldigt mycket teknik ( som alla andra sporter ) och man ska kunna behärska sina sparkar. Man ska kunna sparka löst och kontrollerat för att sen kunna sparka hårt och kontrollerat. En hård spark enligt dig kanske är en lös spark enligt någon annan pga fel teknik osv... och oftast kommer av att man stressat sig igenom. Tagit i från början för att visa att man sparkar hårt.

Tränar själv Thai och det kommer in många mååååånga som sprkar för kung och fosterland men sparkar helt fel. Men dom tror själva att det är hårt för det låter mycket i mittsarna.. Vilket det faktiskt gör när man träffar med rätt teknik. Visst låter det men inte lika mycket som när du träffar fel.

Sen har du tränat en månad... Ta det lugnt och lär dig teknikerna och nöt in dom. Dom ska kunna sitta i ryggmärgen om du ska gå match en dag.

Tack för det svaret. Du har rätt men en tekniskt bra spark träffar snabbare, pricksäkrare och HÅRDARE än vad en tekniskt dålig spark gör. Sen behövs bra timing. Naturligtvis ska ha kontroll och sparra sansat.

Utan att gå in på vilken sport som är bäst undrar jag om du tränat tkd och om du så fall har nytta av att kunna det under sparring eller match i muay thai?

Som sagt det lilla jag sett av tkd verkar inte ha något med att knocka eller att göra så motståndaren känner någon smärta att göra. Men det betyder inte att det är så eftersom jag tränat för kort tid för att ha bra kunskap. Min tråd var en fråga om tkd inte ett påstående elle diss
Citera
2015-09-30, 16:56
Bannlyst
Hehe, när jag körde karate så stod man i kibadatch (ja, stavningen är nog helt fel) och nötte slag första månadERNA.

Svar på frågan, visst fan är Taekwondo en kampsport. Men med dina "mål" kanske inte den rätta.

Kyokushin, that was the shiat back in the Days.
Citera
2015-09-30, 17:00
Medlem
Retwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamthebatman

För närvarande delar min klubb och mitt gym lokal med den lokala taekwandoklubben. Utifrån det jag har sett från dem (alla nivåer) så tycker jag att det mest har bekräftat mina tidigare förutfattade meningar om deras sport.
De är dugligt viga, och sparkar snabbt och många gånger. Men det är långt ifrån så hårt och effektivt som det skulle kunna vara.
Jag föreslår att du går över till thaiboxning istället om du vill bli en bra stående fighter.
Där får du lära dig att sparkas på ett sätt som kan göra skada med en spark istället för att göra "snygga" sparkar utan någon kraft bakom. Sen får du boxningen som kommer med det till din arsenal också, naturligtvis.

Jag har tränat thai tidigare men det finns inte där jag bor nu. Jag gillar verkligen thai men tror det finns mycket från andra stilar som är bra att kunna vid stående fighting också
Citera
2015-09-30, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retwa
Tack för det svaret. Du har rätt men en tekniskt bra spark träffar snabbare, pricksäkrare och HÅRDARE än vad en tekniskt dålig spark gör. Sen behövs bra timing. Naturligtvis ska ha kontroll och sparra sansat.

Utan att gå in på vilken sport som är bäst undrar jag om du tränat tkd och om du så fall har nytta av att kunna det under sparring eller match i muay thai?

Som sagt det lilla jag sett av tkd verkar inte ha något med att knocka eller att göra så motståndaren känner någon smärta att göra. Men det betyder inte att det är så eftersom jag tränat för kort tid för att ha bra kunskap. Min tråd var en fråga om tkd inte ett påstående elle diss

Har inte tränat Tkd... Men deras sparkar är absolut inget att leka med. Där är bra kraft i dom... mer än tillräckligt för att knocka någon..

Någon nytta av tkd sparkar har man absolut inte i Thai eftersom stansen är helt anorlunda pga Boxningen i Thaien. Skulle kunna vara Yxsparken isåfall och spinnigng kick. Finns med i Thaistilen men används inte jätte flitigt.

Sök lite bara så hittar du massa Kos osv från Tkd

: https://www.youtube.com/watch?v=WPVuC6ugmAw
Citera
2015-09-30, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordionface
Har inte tränat Tkd... Men deras sparkar är absolut inget att leka med. Där är bra kraft i dom... mer än tillräckligt för att knocka någon..

Någon nytta av tkd sparkar har man absolut inte i Thai eftersom stansen är helt anorlunda pga Boxningen i Thaien. Skulle kunna vara Yxsparken isåfall och spinnigng kick. Finns med i Thaistilen men används inte jätte flitigt.

Sök lite bara så hittar du massa Kos osv från Tkd

: https://www.youtube.com/watch?v=WPVuC6ugmAw

Edit: Sen så är tkd baserat på att träffa mer med foten och hälen och Thai är skenbenet det men träffar med.
Citera
2015-09-30, 18:37
Medlem
Scarabeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamthebatman

Långt ifrån så effektivt som det skulle kunna vara?
http://youtu.be/Gnu94B6Edrs

Dom tar några som tillhör eliten inom sin genre( muay thai, tkd,karate och capoeira)

Ett exempel är killen som tränar muay thai genererade 635kg, karate 195kg, capoeira 840kg och taekwondo 1040kg.
Citera
2015-09-30, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scarabeo
Långt ifrån så effektivt som det skulle kunna vara?
http://youtu.be/Gnu94B6Edrs

Dom tar några som tillhör eliten inom sin genre( muay thai, tkd,karate och capoeira)

Ett exempel är killen som tränar muay thai genererade 635kg, karate 195kg, capoeira 840kg och taekwondo 1040kg.

Det där är enligt mig som utövare av thai en lite omjämn räkning. Inte att jag inte tror på resultatet men han som representerar Thaiboxningen har ingen bra sparkteknik gemfört med duktigt tekniska utövare. Men det är IMO.

Sen tillkommer även att en spark med foten på 1040 kg kommer skada din fot något fruktansvärt om man träffar skallbenet eller armbåge eller liknande. Mendas ett smalben klarar väldigt mycket mer.

Tycker Tkd är en häftig sport och vill absolut inte klanka ner på den.. Eftersom jag respekterar deras sparkar men annser inte det vara en komplett stående Fighting stil.
Citera
2015-09-30, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scarabeo
Fast samtidigt inom MMA där nu då alla dessa teorier testas i praktiken så är taekwondo och
capoeira icke förekommande, karate ytterst ovanligt medans muay thai är fullkomligt dominerande.
Citera
2015-09-30, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epikantus
Håller med ovanstående talare, Thaiboxning är som Taekwondo (+ boxning) fast på riktigt.
Exakt samma sparkar men effektiva plus låga varianter på temat. Dock, det viktiga är ju
att du trivs med din idrott inte att du kan slåss på stan.

Vill du kunna slåss på stan räcker det ju faktiskt med en 49 kr´s morakniv och sen kan alla
kampsporter gå och lägga sig

Vänta vänta vänta.. Uttala dig inte om någon du inte vet. Thai är INTE som Tkd + boxning. Det är 2 helt olika stila, 2 helt olika sätt att fightas på, 2 helt olika stance, 2 helt sätt att träffa på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in