2015-10-01, 16:26
Medlem
Har läst att det beror på att när man somnar stängs stora hjärnan av. Musklerna styrs av strömmar och när storhjärnan "somnar" kan den sända ut korta strömpulser som gör att man rycker till. Tror nog de flesta har upplevt detta nån gång i livet.
Citera
2015-10-01, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Gud så skönt att höra att man inte är ensam med detta. Absolut exakt så kan jag känna som du beskriver att kroppen säger adjö för gott innan man somnar som man ska dö ungefär. Och det med elchocken stämmer mycket bra in på det jag upplevt också som väcker än i panik.

råkar också ut för detta ibland under perioder jag sover dåligt. alternativt så kan jag känna "elchockarna" i huvudet när jag rökt på, fast utan "ryckningarna" Detta har dock försvunnit det senaste förutom "elchockarna" när jag rökt på och försöker somna.
Citera
2015-10-01, 20:30
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder har jag haft nu minst den senaste veckan vad jag kallar "Dödsryck" precis innan jag somnar upprepade gånger. Det yttrar sig olika för varje gång jag ska somna ibland känns det som om jag tappar förmågan att röra mig och att all kraft jag har bara försvinner. Ibland smäller det till i huvudet. Kan kännas som el elchock ibland som börjar från huvudet och som går genom hela kroppen ner till benen i ett väldigt tungt sett.

Andra gånger snurrar det fruktansvärt och det känns som jag lämnar min kropp och att hjärtat slår ett extremt hårt slag för att några sekunder senare PANG så flyger jag upp i sängen och sträcker mig att tända lampan i panik för jag vet inte vad som händer. I natt hade jag minst 20 såna här anfall innan jag somnade helt utslagen från att ligga så här och flyga upp i sängen av panik och ha hjärtklappning i flera timmar in på natten.

Jävligt obehagliga saker och det händer bara precis innan jag ska somna. Har själv ingen aning vad det kan vara. Äter också ångestdämpande Atarax och sertralin som funkar jättebra på dagen men har noll inverkan på dessa anfall jag får på natten. Så är nojig som fan på att det kan vara något annat än bara ångest. Hade vart skönt att höra från någon annan om dom har haft liknande symtom eller känner igen sig så man inte är ensam med detta helvete. Tack för er tid.

Hej

Jag kan säga att jag lider av samma upplevelser som du gör...
Det har inte med stress att göra vad jag kan säga, i alla fall inte i mitt fall.

Har du mycket vätska i kroppen?.. Kanske du har svullna fotleder eller andra ställen du tycker du är mer svullen än andra personer.
Börja med att filma dig själv när du ska sova... Köp en webbkamera med mörkerseende och studera dig själv efteråt hur din kropp aggregerar när du ska somna.

När jag filmade mig själv märkte jag av att jag slutade andas och det problemen uppstod. Nu står jag i kö för att få sömnapné test..
Under tiden passade jag på att få läkare att skriva ut vätske drivande medel för jag ofta har täppt näsa och ödem i leder...

Detta har resulterat att jag känner att jag förstår vad som troligen orsakar dessa reaktioner och jag törs säga att sedan den dagen jag filmade mig själv så har jag haft många mindre nätter med problem.

Ett tips är att inte somna på rygg, försök att se till att du sover på mage eller på sidan...
Citera
2015-10-01, 20:31
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epicedium
Har upplevt både sömnparalyser och den där dödskänslan, jag vet inte om de hänger ihop men de känns inte riktigt likadant. Sömnparalysen känns mer som ett längre tillstånd där man helt paralyseras och får fruktansvärda hallucinationer, medan "rycket" mer känns som att vakna upp från att ha varit påväg att dö, att återvända direkt från gränslandet.

Exakt likadant för mig. Det är olika saker. Och det där rycket är en tredje sak!

Även under natten, när man halvsover, känner jag ibland av en sjunkande känsla av att jag är på väg att 'stänga av' helt. Det är nog en fjärde variant av konstigheter. Men vem vet i det fallet, det är kanske så man dör 'på riktigt' till slut. De flesta dör väl i sömnen...
Citera
2015-10-02, 12:48
Medlem
Muwltipliers avatar
Fick det när jag tog kosttillskott som heter BCAA under en tid. När jag slutade med det så slutade dessa "ryckningar" och "elchockar" att komma innan jag skulle somna. Vet inte om det beror på att jag tränade för hårt eller för att en för hög koncentration av en viss aminosyra ställer till den kemiska balansen av serotonin i hjärnan. Kanske en kombination av de båda.
Citera
2015-10-02, 14:14
Medlem
jag tror du har en demon i dig
Citera
2015-10-02, 18:27
Medlem
Pantone-3165-Cs avatar
Citat:
Som rubriken lyder har jag haft nu minst den senaste veckan vad jag kallar "Dödsryck" precis innan jag somnar upprepade gånger. Det yttrar sig olika för varje gång jag ska somna ibland känns det som om jag tappar förmågan att röra mig och att all kraft jag har bara försvinner. Ibland smäller det till i huvudet. Kan kännas som el elchock ibland som börjar från huvudet och som går genom hela kroppen ner till benen i ett väldigt tungt sett.

Andra gånger snurrar det fruktansvärt och det känns som jag lämnar min kropp och att hjärtat slår ett extremt hårt slag för att några sekunder senare PANG så flyger jag upp i sängen och sträcker mig att tända lampan i panik för jag vet inte vad som händer. I natt hade jag minst 20 såna här anfall innan jag somnade helt utslagen från att ligga så här och flyga upp i sängen av panik och ha hjärtklappning i flera timmar in på natten.

Jävligt obehagliga saker och det händer bara precis innan jag ska somna. Har själv ingen aning vad det kan vara. Äter också ångestdämpande Atarax och sertralin som funkar jättebra på dagen men har noll inverkan på dessa anfall jag får på natten. Så är nojig som fan på att det kan vara något annat än bara ångest. Hade vart skönt att höra från någon annan om dom har haft liknande symtom eller känner igen sig så man inte är ensam med detta helvete. Tack för er tid.
Känner igen det du beskriver. Äter också Sertralin, kan vara det.
Citera
2015-10-02, 21:10
Medlem
Har haft detta sen liten (50 år nu), det är som en elblixt som slår ner i hjärnan. Det händer när jag haft en stressig dag med mycket beslut. När jag somnar så slappnar jag av och då kommer den. Jag har vant mig men man kommer ihåg elchocken. Jag drogar inte, jag dricker inte och lever hälsosamt.
Citera
2015-10-03, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fritz-Klingenberg
Har haft detta sen liten (50 år nu), det är som en elblixt som slår ner i hjärnan. Det händer när jag haft en stressig dag med mycket beslut. När jag somnar så slappnar jag av och då kommer den. Jag har vant mig men man kommer ihåg elchocken. Jag drogar inte, jag dricker inte och lever hälsosamt.

Själv tycker jag inte "elchocken" är så spec jobbig längre mer än att det tar extra tid att somna när man får en sådan, för att får jag en, så får jag oftast fler. Jag tyckte de var betydligt jobbigare förr i tiden. Jag vet inte om det berodde på stress för min del, men kan mycket väl vara så nu när jag tänker efter, efter att du nämnt det. Men jag är långt ifrån säker.

Jag har märkt att för min del händer detta dagar då jag känner att jag nog skulle kunna somna fort, sedan så händer detta jävelskapet för att hålla mig vaken en liten stund till.
Citera
2015-10-03, 09:34
Medlem
butofcourses avatar
Fan vad glad jag blir att jag hittade denna tråden.

Känns som man äntligen fått svar på vad det är jag har.

Har precis som flera av er beskriver dessa "dödsryckningar", brukar kalla det attacker eller kramper, kan kännas som hjärnan krampat dagen efter man haft många och värre "anfall"när man ska sova.

Får dessa till och från, var faktisk värre för några år sedan när jag rökte mer cannabis, men sedan jag trappat ner så kommer det mer sällan, vet inte om detta har något samband.

För några år sedan, 15 år kanske så var känslan som om man skulle ramla ur sängen, eller så ryckte ett ben eller arm till, tämligen harmlöst. Nuförtiden känns det värre, som om någon skrev, man får en elchock, hjärnan "krampar till", jag flyger upp ur sängen och drar ett stort andetag då det känns som jag inte får någon luft, man vet knappt vart man är.

Kan även påpeka att jag har en historik av panikångest, svårt att vara på offentliga platser såsom stormarknader, fotbolls-arenor om jag inte är berusad. Så det är det är säker ångest och stressrelaterat.

Om man är sådär överjävligt trött mitt på dagen och ska försöka sova så får jag nästan jämt så, speciellt när man sitter i passagerarsätet i en bil och försöker slumra till.
Senast redigerad av butofcourse 2015-10-03 kl. 09:37.
Citera
2015-10-03, 13:10
Medlem
Har EXAKT det du beskriver. Har också varit ganska orolig en längre tid för detta, skönt på något vis att fler har detta. Även om jag inte önskar min värsta fiende det, hehe.

Känns även som att jag får någon typ av epeleptiskt anfall ibland och att jag "glömmer bort" att andas, allt detta sker när jag är på väg att somna in. Sen vaknar man till av en blixt i skallen, riktigt olustig känsla.

Det som hjälpt mig är alkohol, somnar alltid skönt. Men det är ju inte hållbart i längden direkt

Äter inga mediciner.
Citera
2015-10-03, 14:04
Medlem
jag tippar på exploding head syndrome.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Exploding_head_syndrome

jag hade det under några månader. vaknade o flög ut sängen för jag hörde nån banka på dörren eller en explosion i huvudet. känner inte igen det där att tappa känseln osv.

det här måste du ta på största allvar än vad det är. men jag tror du är på väg att bli utmattad/gå in i väggen. jag var väldigt stressad vid den här tidpunkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in