• 1
  • 2
2015-09-28, 15:04
Medlem
Teori 1
Gud r ingen person och inget objekt (och gr drfr inte att bevisa). Gud r ett medvetande som finns verallt och i allting. Gud r kllan till allting.

Teori 2
Gud var ingenting frn brjan men expanderade sig sjlv till allting s att allting kom till (och Gud r d ett sjlvklart bevis).

Om du har teori/teorier om Gud, bertta grna hr.
Senast redigerad av Andeljus 2015-09-28 kl. 15:34.
Citera
2015-09-28, 15:10
Medlem
Vurtnes avatar
Teori 1.
Gud finns inte.
Citera
2015-09-28, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Om du har teori/teorier om Gud, bertta grna hr.
(FB) Religion
Citera
Medlem
Gud r phittad av mnniskan enbart fr att styra folket exakt dit man ville.

Lagar och regler frn just gud skrivet av mnniskan som pstr det r guds 10 budord r inget bevis som hller.
Citera
Avstngd
proconsuls avatar
Teori 3: Gud r en hammare att sl folk i huvudet med s att de gr som man sger.
Citera
2015-09-28, 16:08
Medlem
PaloPaloPalos avatar
r jag den ende ateisten hr som tycker gud r en huvudsakligen bra grej eftersom,

gud ger idioter en anledning att uppfra sig vettigt?

r man blind fr rationella argument eftersom man r en idiot s r det vl skitbra om man ndrar sitt beteende (och lever i enlighet tex med de tio budorden) av rdsla fr en sagofigurs vrede och bestraffning i efterlivet?

(nackdelen r frsts att de mest idiotiska av alla idioter inte vrdestter livet hr och nu och begr galenskaper nu i tron att efterlivet erbjuder ngt bttre, men dessa r tack o lov en minoritet, n s lnge...)
Citera
2015-09-28, 16:08
Medlem
Det som mnniskan kallar Gud r en mental disposition, som finns mer eller mindre latent hos varje mnniska.

Drutver kan "Gud" heta lite olika saker beroende p var i vrlden man frgar, men det r i grunden samma Gud i Livets Ord i Uppsala som p n Rarotonga i Sderhavet och i mitt i mrkaste Afrika.
Citera
2015-09-28, 17:29
Avstngd
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaloPaloPalo
r jag den ende ateisten hr som tycker gud r en huvudsakligen bra grej eftersom,

gud ger idioter en anledning att uppfra sig vettigt?

r man blind fr rationella argument eftersom man r en idiot s r det vl skitbra om man ndrar sitt beteende (och lever i enlighet tex med de tio budorden) av rdsla fr en sagofigurs vrede och bestraffning i efterlivet?

(nackdelen r frsts att de mest idiotiska av alla idioter inte vrdestter livet hr och nu och begr galenskaper nu i tron att efterlivet erbjuder ngt bttre, men dessa r tack o lov en minoritet, n s lnge...)

r det inte precis tvrtom? Gud ger ISIS rtt att halshugga folk och knulla smflickor och slja kvinnor p auktion.
Citera
2015-09-28, 17:44
Medlem
nedboys avatar
Det enda intressanta r varfr du kommer fram till dina teorier? Jag skulle kunna skriva ner liknande teorier om varfr tomten finns, storsjodjuret finns osv. Det ger liksom ingenting intressant att bara fantisera ihop saker utan att ge en rimlig frklaring till det.
Citera
2015-09-28, 20:42
Medlem
AllisLoves avatar
Gud fr mig r ett koncept som mnniskan hittat p. Bttre ord r Livet, Krlek, Medvetenhet.
Annars tycker jag bda dina teorier r bra. Jag hller dock inte med om att Livet aldrig existerat.
Frn brjan fanns slutet eftersom tid r en illusion. Detta "ingenting" ville uppleva sig sjlv och skapade drfr ljus s att mrkret uppstod, dvs dualiteten. Krleken eller livet kan bara expandera dr dden eller ondskan fr utrymme. S ser jag det.
Citera
2015-09-29, 05:40
Medlem
BaalZeBubs avatar
Gud r utomjordingar med en teknologi s avancerad att de r som gudar fr oss.
Citera
2015-09-29, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Det enda intressanta r varfr du kommer fram till dina teorier?
Jag kan ha en visshet eller insikt om Gud/det enda medvetandet.
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Gud r utomjordingar med en teknologi s avancerad att de r som gudar fr oss.
Religionernas Gud/Gudar r utomjordingar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in