• 1
  • 2
2015-09-29, 17:31
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Jag kan ha en visshet eller insikt om Gud/det enda medvetandet. Religionernas Gud/Gudar r utomjordingar.

Hur skulle religionernas gudar kunna vara utomjordingar? Jahve et consortes r skapargudar och har isf ven skapat aliens i det fallet de ,aliens, existerar.

Om du anser att gud r det enda medvetandet blir det bara begreppsfrvirring eftersom det enda medvetandet inte har ngra krav eller nskeml eller preferenser.
Citera
2015-09-30, 14:33
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Jag kan ha en visshet eller insikt om Gud/det enda medvetandet. ...

Men mnniskors "visshet" r vl inte ett dugg intressant om det som hlls fr troligt bara kan baseras p ngons visshet som inte har ngon form av belgg frutom att personen "sger s"?

En sn visshet lutar mer t att det faktiskt inte r rimligt att tro det personen hller fr sant stmmer. Vi talar allts om trams och tidsslseri.
Citera
2015-09-30, 21:43
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Teori 1
Gud r ingen person och inget objekt (och gr drfr inte att bevisa). Gud r ett medvetande som finns verallt och i allting. Gud r kllan till allting.

Teori 2
Gud var ingenting frn brjan men expanderade sig sjlv till allting s att allting kom till (och Gud r d ett sjlvklart bevis).

Om du har teori/teorier om Gud, bertta grna hr.
Gud kan vara existensen, livet, dden. Vr tillvaro och allts energi.
Ingen fysisk varelse utan mer medvetandet som du skriver men Gud kan ven vara skapad av mnniskor i ett styrande, skrmmande eller hotande syfte och just fr att mnniskor betedde sig som svin och man tog till detta fr att f ngon slags ordning p dem.
Samtidigt nr jag lst Bibeln och tnkt detta om phitt fr att stvja mnniskan kan jag tycka att det str alldeles fr mycket i Bibeln fr att vara phittat och fr mycket som inte har med hot eller styrning att gra.
Jag personligen tror att det p ngot stt r meningen att mnniskan ej skall kunna p ngot stt knna sig helt skra vem eller vad Gud r?
Kan vara s mycket nrmre n man anar.
Eller inte alls ngot utan ett phitt.
Fr mig r det helt osannolikt att det inte finns ngon sanning i detta.
Fenomenet r fr stort fr att vara ett phitt.
Citera
2015-10-05, 18:51
Medlem
Citat:
Teori 1
Gud r ingen person och inget objekt (och gr drfr inte att bevisa). Gud r ett medvetande som finns verallt och i allting. Gud r kllan till allting.

Teori 2
Gud var ingenting frn brjan men expanderade sig sjlv till allting s att allting kom till (och Gud r d ett sjlvklart bevis).

Om du har teori/teorier om Gud, bertta grna hr.

Inget annat hypotetiskt universum n det som ger upphov till den person som skapat grunden fr det, kan f priset fr sin egen existens betald. Inget annat n just ett sdant universum kan drfr bli till.

Den personen r givetvis en mnniska.
Citera
2015-10-05, 22:35
Medlem
Jag anser att man i rlighetens namn, som filosof, br kalla sig sjlv agnostiker, annars har man en personlig, subjektiv input i frgan. Kort och enkelt eftersom att vi ej vet.

Men det kan ju appliceras p spaghettimonster och dylikt ocks frsts, s det mste mer till.

Ursprunget till existensen. Gud kan mycket vl ses som ett enda sen brjan missuppfattat begrepp. Buddhismen och Taoismen har sina egna varianter av vad religionen kallar fr "gud", ur ett mer filosofiskt, ppensinnat perspektiv. Nirvana och Tao. Jag r inte s fruktansvrt insatt i Buddhismen (ska ta och lsa p vid lmpligt tillflle), utan knner endast till dess filosofier ytligt, srskilt gllande Nirvanas natur. Taoismen r jag dock vl bekant med, och Tao (vgen) beskrivs hr som "det absoluta", "det som inte gr att beskriva" och dylikt. Du kan aldrig frst Tao fullt ut, men du kan uppleva Tao, och det gr du genom att bli ett med nuet, din sanna natur, och acceptera tingen som de r.

Hur som helst, det som gller alla dessa filosofier och religioner r att de beskriver "det absoluta". "Gud", "Nirvana" och "Tao" r alla samma sak, frn olika perspektiv. Kort och gott s bygger konceptet verlag p ngonting snt hr;

"De existerar nnting utver vr frstndsfrmga, som r kllan till, alternativt/och r alltet".
Universums essesens. "All is one, and one is all". Vi r en del av alltet, och alltet r en del av oss. Mikrokosmos och makrokosmos ter sig och fr sig p samma vis, Det stora universum och atomerna och molekylerna vi r uppbyggda av tycks allts bete sig p samma vis, flja samma mnster.

Gud skulle kunna ses som existensen sjlv. Fr bryter man ner det hela s handlar allt till slut om "ursprunget till alltet". Stephen Hawking har kommit fram med en teori som sgs pvisa att en gud r verfldig. Einstein dremot, sg sig sjlv som en extremt starkt troende ateist. Han sg "gud" ungefr som livet sjlvt, essensen i allt, del fantastiska balansen vi lever i.

Och nu jklar ska vi balla ur lite.

Frkastar man en vernaturlig kraft i universum, s frkastar man automatiskt fri vilja. Utan ngon "utomfysisk" input s r det enda som gller och existerar i universum de lagar och regler som universum fysiskt sett styrs efter, eller kanske snarare de fysiska lagar som gller i vrt universum. Allt r en enda lng fljd av orsak och verkan, hela existensen r en enda stor formel, en ekvation. Som sagt, frkastar man ngot vernaturligt, s r detta den enda mjliga slutsatsen att komma fram till om man r konsekvent i sin filosofi. Detta r min bestmda sikt.

Att det enda som existerar r siffror r dock p vissa stt ett ljligt pstende, fr ven om allt r uppbyggt endast av matematiska formler (i princip), s har detta p ngot stt givit upphov till mitt medvetande. Allts r effekten av alla dessa formler p ngot stt mer n endast siffror. Vad detta betyder vet jag inte riktigt, och vi har ju inte knckt gtan om medvetandet heller.

Detta betyder, kort och gott, att allt som funnits, och allt som ngonsin kommer finnas, redan r klart. Vi rider p en vg som r orubblig, det enda som existerar. VI r samtidigt en del av universum, och universum r en del av oss. Vi r universum som observerar sig sjlvt, typ. Och vi rider p en vg, svvar ver existensen i ett upplevt tidsflde, och har ingen chans att pverka ngonting. Vi bara upplever. Om man sliter sig frn sina tankar, och bara r, s ser man ofta och fort saker och ting p ett helt annat stt. Som att man snarare n endast befinna sig i ett nu, befinner sig tillsammans med nu. och detta r allt man ngonsin kan uppleva, nu.

Samtidigt har man inom fysiken p senare tid brjat komma fram med teorier om huruvida vr uppfattning av tidsfldet alls kan representera hur saker och ting fungerar, och vissa kommer fram med slutsatsen att allt existerar nu. Punkt. Det r bara att vi (vad vi nu r) hanterar den information som finns omkring oss p ett visst stt.

Vi r gud, allts? Jag r "gud", du r "gud", alla r en del av "gud", fr "Gud" r allt, och vi r en del av allt, samtidigt som allt r en del av oss, och vi observerar oss sjlva och allt i ett ondligt flde av information som vi inte kan gra ngonting annat med n att flyta med i?

Om man inte vill hlla med om att determinismen rder, d mste det finnas en "vernaturlig" kraft, och vips s har man i princip ett teoretiskt bevis fr gud.
Citera
2015-10-06, 08:19
Medlem
bitch-sandwichs avatar
Ateister och troende kan brka hur mycket de vill; faktum kvarstr att lran om en hgre makt har ett ENORMT inflytande ver vra vrderingar, vilka beslut vi dmer som riktiga/felaktiga, och inte minst all kultur som produceras. Man kan med all rtt sga att gud har en ryktbarhet utan dess like. Genom att existera i mnniskors medvetande och pverka dem i deras agerande, blir guden hgst verklig. Ja, t.om. mera verklig n personer vars fdsel finns dokumenterad, men som efter sin dd har fallit i total glmska.
Man kan sledes dela in mnniskor i tv grupper: de som medvetet tnker p en hgre makt, och de som r mera likgiltiga. En militant ateist och en djupt troende har fljande sak gemensamt: bda gnar mycket tid, energi och tanke p gud. Genom att medvetet resonera kring en hgre makt, vare sig det gller att bejaka eller frneka denne, bekrftar man dennes existens. H*n finns visserligen inte i fysisk form, men lever genom medvetenheten om denne. ven hos en person med en likgiltig instllning till tro, religion och spiritualitet, existerar gud, fastn i en mindre medvetenhetsgrad.
Med gud avser jag inte bara den kristna guden, utan alla former av en hgre makt, oavsett beteckning och kulturell kontext. Om man vill komma bort frn gud helt och hllet, fr man leva under en sten.
Citera
2015-10-06, 17:01
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
Jag anser att man i rlighetens namn, som filosof, br kalla sig sjlv agnostiker, annars har man en personlig, subjektiv input i frgan. Kort och enkelt eftersom att vi ej vet.

Det kunde jag hlla med om fr egen del. Men andra personer anser varken att frgan r personlig eller subjektiv. Tvrtom anser de att det finns observationer av Gud som mnga observatrer hller med om.

Hade det varit en tekanna s blev det hela enklare. Om mnga personer r ense om att det r en grn tekanna i ditt kk, och som observation anfr att de brukar se den dr och har serverats te ur den, s r det ju rimligt att de sger att tekannan existerar.

Sedan finns det religisa mnniskor som liksom a priori utgr frn att Gud, som nd ska vara den som skapat allt och sysslar med micromanagement av psykotiskt slag, ska vara s luddig att man aldrig kan hitta ngra tecken p dennes existens. Det lter bde tragiskt och ponglst att tro p ngot som inte gr ngon som helst skillnad och aldrig kan observeras.
Citera
2015-10-06, 22:06
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaloPaloPalo
r jag den ende ateisten hr som tycker gud r en huvudsakligen bra grej eftersom,

gud ger idioter en anledning att uppfra sig vettigt?

r man blind fr rationella argument eftersom man r en idiot s r det vl skitbra om man ndrar sitt beteende (och lever i enlighet tex med de tio budorden) av rdsla fr en sagofigurs vrede och bestraffning i efterlivet?

(nackdelen r frsts att de mest idiotiska av alla idioter inte vrdestter livet hr och nu och begr galenskaper nu i tron att efterlivet erbjuder ngt bttre, men dessa r tack o lov en minoritet, n s lnge...)
Det dr r ungefr som att sga att mnniskor i allmnhet skulle bete sig som svin mot varandra utan religion. Du utgr allts ifrn att religisa var dumma i huvudet redan innan de blev religisa nr majoriteten av dem i sjlva verket har blivit indoktrinerade redan frn fdseln och frvntas flja sin religion p samma stt som man frvntas g i skolan, betala skatt och allt det dr.
Senast redigerad av Kleop 2015-10-06 kl. 22:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in