Jag anser att man i ärlighetens namn, som filosof, bör kalla sig själv agnostiker, annars har man en personlig, subjektiv input i frågan. Kort och enkelt eftersom att vi ej vet.
Men det kan ju appliceras på spaghettimonster och dylikt också förstås, så det måste mer till.
Ursprunget till existensen. Gud kan mycket väl ses som ett enda sen början missuppfattat begrepp. Buddhismen och Taoismen har sina egna varianter av vad religionen kallar för "gud", ur ett mer filosofiskt, öppensinnat perspektiv. Nirvana och Tao. Jag är inte så fruktansvärt insatt i Buddhismen (ska ta och läsa på vid lämpligt tillfälle), utan känner endast till dess filosofier ytligt, särskilt gällande Nirvanas natur. Taoismen är jag dock väl bekant med, och Tao (vägen) beskrivs här som "det absoluta", "det som inte går att beskriva" och dylikt. Du kan aldrig förstå Tao fullt ut, men du kan uppleva Tao, och det gör du genom att bli ett med nuet, din sanna natur, och acceptera tingen som de är.
Hur som helst, det som gäller alla dessa filosofier och religioner är att de beskriver "det absoluta". "Gud", "Nirvana" och "Tao" är alla samma sak, från olika perspektiv. Kort och gott så bygger konceptet överlag på någonting sånt här;
"De existerar nånting utöver vår förståndsförmåga, som är källan till, alternativt/och är alltet".
Universums essesens. "All is one, and one is all". Vi är en del av alltet, och alltet är en del av oss. Mikrokosmos och makrokosmos ter sig och för sig på samma vis, Det stora universum och atomerna och molekylerna vi är uppbyggda av tycks alltså bete sig på samma vis, följa samma mönster.
Gud skulle kunna ses som existensen själv. För bryter man ner det hela så handlar allt till slut om "ursprunget till alltet". Stephen Hawking har kommit fram med en teori som sägs påvisa att en gud är överflödig. Einstein däremot, såg sig själv som en extremt starkt troende ateist. Han såg "gud" ungefär som livet självt, essensen i allt, del fantastiska balansen vi lever i.
Och nu jäklar ska vi balla ur lite.
Förkastar man en övernaturlig kraft i universum, så förkastar man automatiskt fri vilja. Utan någon "utomfysisk" input så är det enda som gäller och existerar i universum de lagar och regler som universum fysiskt sett styrs efter, eller kanske snarare de fysiska lagar som gäller i vårt universum. Allt är en enda lång följd av orsak och verkan, hela existensen är en enda stor formel, en ekvation. Som sagt, förkastar man något övernaturligt, så är detta den enda möjliga slutsatsen att komma fram till om man är konsekvent i sin filosofi. Detta är min bestämda åsikt.
Att det enda som existerar är siffror är dock på vissa sätt ett löjligt påstående, för även om allt är uppbyggt endast av matematiska formler (i princip), så har detta på något sätt givit upphov till mitt medvetande. Alltså är effekten av alla dessa formler på något sätt mer än endast siffror. Vad detta betyder vet jag inte riktigt, och vi har ju inte knäckt gåtan om medvetandet heller.
Detta betyder, kort och gott, att allt som funnits, och allt som någonsin kommer finnas, redan är klart. Vi rider på en våg som är orubblig, det enda som existerar. VI är samtidigt en del av universum, och universum är en del av oss. Vi är universum som observerar sig självt, typ. Och vi rider på en våg, svävar över existensen i ett upplevt tidsflöde, och har ingen chans att påverka någonting. Vi bara upplever. Om man sliter sig från sina tankar, och bara är, så ser man ofta och fort saker och ting på ett helt annat sätt. Som att man snarare än endast befinna sig i ett nu, befinner sig tillsammans med nu. och detta är allt man någonsin kan uppleva, nu.
Samtidigt har man inom fysiken på senare tid börjat komma fram med teorier om huruvida vår uppfattning av tidsflödet alls kan representera hur saker och ting fungerar, och vissa kommer fram med slutsatsen att allt existerar nu. Punkt. Det är bara att vi (vad vi nu är) hanterar den information som finns omkring oss på ett visst sätt.
Vi är gud, alltså? Jag är "gud", du är "gud", alla är en del av "gud", för "Gud" är allt, och vi är en del av allt, samtidigt som allt är en del av oss, och vi observerar oss själva och allt i ett oändligt flöde av information som vi inte kan göra någonting annat med än att flyta med i?
Om man inte vill hålla med om att determinismen råder, då måste det finnas en "övernaturlig" kraft, och vips så har man i princip ett teoretiskt bevis för gud.